Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Portabel basstation för mobiler
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 12:42 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Ponera shtf och normal operatörsverksamhet faller samman. Kanske de flesta i det här forumet har separat radioutrustning för att sända och ta emot, men det har nog inte de flesta andra. Vad alla däremot har är mobiltelefoner, och jag funderar på om man kan få tag på en mindre basstation som kan hantera vanlig gsm så man kan använda sig av sina vanliga mobiler för kommunikation, då skulle man även kunna göra ett rudimentärt eget internet med några servers för (root)dns/web/mail så man kan dela information via tcp/ip som man är van vid, är det någon här som kan peka mig mot någon utrustning som går att anförskaffa utan att offra sin själ och förstfödde son, bygga själv med open source går bra med, har för mig det finns "fulstationer" som baserar sig på t.ex raspberrys som loggar saker :)

Mvh

Inläggsrubrik: Re: Portabel basstation för mobiler
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 13:25 
Hur funkar det med SIM-korten som ju går mot nån viss operatör?

Ska du sitta på en bunt paratus-SIM som folk sätter i sina telefoner för att kunna ringa på paratusNET? Jag menar inte att dryga med min fråga, jag fattar bara inte. Berätta för det är ju en kul idé. :-D

/MD

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 13:30 
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Hur funkar det med SIM-korten som ju går mot nån viss operatör?

Ska du sitta på en bunt paratus-SIM som folk sätter i sina telefoner för att kunna ringa på paratusNET? Jag menar inte att dryga med min fråga, jag fattar bara inte. Berätta för det är ju en kul idé. :-D

/MD

Jag har för mig att i ful-stationerna så skriver man vilken operatör man är, och mobilerna som har den operatören kommer glatt koppla sig till den masten och börja kommunicera, jag får väl helt enkelt prova i labmiljö i en faradaybur eller nåt och se om det fungerar :) gör det det konceptuellt borde det kunna utökas till en större antenn och mer kraft. Jag körde en app ett tag som dokumenterad alla stationer jag kopplade upp mig mot, och som rapporterade när det dök upp stationer den inte kände igen, antingen var den dålig eller så var det väldigt många fulstationer i gång..

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 13:55 
Börjar få trångt i skafferiet

Visst går det att lösa men själv anser jag att det är mer besvär än vad det ger fördelar.
Går att programmera så att alla kan roam:a in oavsett SIM.

http://openbts.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenBTS

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 14:09 
En enkel variant är wifi. För några tusenlappar kan du sätta upp en solcellsdriven accesspunkt med tillhörande webserver. Med vettig antenn och placering borde du klara en km räckvidd. Alla mobiler, laptoppar och tabletter kan ansluta.

Jag har en mini-variant av detta. Googla Piratebox. Perfekt för att dela dokument och bilder på utbildningar eller möten. Chat och forum inbyggt. Kan även streama olika media.

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 14:25 
Användarvisningsbild

Schubert skrev:
Visst går det att lösa men själv anser jag att det är mer besvär än vad det ger fördelar.
Går att programmera så att alla kan roam:a in oavsett SIM.

http://openbts.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenBTS

Tack.

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 18:10 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
En enkel variant är wifi. För några tusenlappar kan du sätta upp en solcellsdriven accesspunkt med tillhörande webserver. Med vettig antenn och placering borde du klara en km räckvidd. Alla mobiler, laptoppar och tabletter kan ansluta.

Jag har en mini-variant av detta. Googla Piratebox. Perfekt för att dela dokument och bilder på utbildningar eller möten. Chat och forum inbyggt. Kan även streama olika media.

Fungerar verkligen det där om det är shtf scenario och det mesta ligger nere ?
Jag fattade det som att det här är ett alternativ till komradio .

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 18:29 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Wifi är radio lika mycket som komradio. Fördelen med wifi är att det finns i alla moderna telefoner.

För att få bra räckvidd på wifi så gäller samma naturlagar som komradio. Basstationen ska sitta högt och ha en effektiv antenn som kan höra telefonerna.

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 19:27 
Samlar kokböcker från 1800-talet

En tanke....utan att på något sätt gå emot din tanke...
Räckvidden på en mobil är inte särskilt långt...
Det blir nog några få i skaran som kan använda det...
Radio är väl isåfall bättre...
Jag kanske har fel...

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 20:32 
Kommunikationsradio kan vara lite för publikt och ha onödigt lång räckvidd.

Att ha säker kommunikation med måttlig räckvidd kan vara bra. Tänk en basstation eller wifi accesspunkt som täcker en by. Bara de som har rätt behörighet kommer in. Går att föra diskussioner eller ställa frågor. Göra sig av med överskott och få hjälp. Skulle kunna vara basen för en lokal-ekonomi med byte av information, grejer, tjänster och arbete.

Eventuellt kunde detta kombineras med riktantenner så att man får med grannbyar.

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 22:02 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Skogsbonde skrev:
Kommunikationsradio kan vara lite för publikt och ha onödigt lång räckvidd.

Att ha säker kommunikation med måttlig räckvidd kan vara bra. Tänk en basstation eller wifi accesspunkt som täcker en by. Bara de som har rätt behörighet kommer in. Går att föra diskussioner eller ställa frågor. Göra sig av med överskott och få hjälp. Skulle kunna vara basen för en lokal-ekonomi med byte av information, grejer, tjänster och arbete.

Eventuellt kunde detta kombineras med riktantenner så att man får med grannbyar.

Låter väldigt vettigt.

InläggPostat: fre 20 jan 2017, 22:52 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Wifi skulle kunna ge en del krypteringsmöjligheter. Men är det en kvalificerad motståndare typ Ryssland har de möjligheter att bräcka civil kryptering/utrustning.

Är det total kollaps så är komradio att föredra då det ger mer räckvidd. Wifi (UHF) är rätt begränsat i räckvidd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]