Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: lör 21 jan 2017, 21:58 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
På tal om MPP och tillväxtensgränser så hade Ugo Bardi denna vecka ett blogginlägg om tillväxt ur en Amöbas perspektiv
http://cassandralegacy.blogspot.se/2017 ... -grow.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 07:31 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MartinM skrev:
På tal om MPP och tillväxtensgränser så hade Ugo Bardi denna vecka ett blogginlägg om tillväxt ur en Amöbas perspektiv
http://cassandralegacy.blogspot.se/2017 ... -grow.html


Ugo Bardi är Kemiprofessor och en av de tidiga P-O snubbarna. Bilden på olika tänkbara scenarion är värd att visa.

Bild

“The era of procrastination, of half-measures, of soothing and baffling expedients, of delays, is coming to a close. In its place we are entering a period of consequences…”
—Winston Churchill, November 1936

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 08:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag är redan troende i "P-O religionen" om nu någon råkat missa det. Fast egentligen vill jag inte prata om det och pratar aldrig om det till vardags. Om det kommer upp någon gång och jag berättar lite så kanske det blir lite följdfrågor och sen blir det tyst en stund, kanske en kommentar som -"Det där låter ju inte roligt" eller nåt sånt. Sen pratar vi om något annat. Sen finns det dom som säger, det där vill jag inte höra något om, världen är tillräckligt eländig som den är. De flesta vill helt enkelt inte veta hur eländigt det är.

Man brukar tala om de tre E:na, Energi, Ekologi och Ekonomi. Om vi börjar med Energi då.

Bilden nedan är från en artikel på Bloomberg Markets. Vidare säger man i artikeln att trenden på ny fynd dessutom är sjunkande och att de fynden endast ersätter 6 % av dagens produktion. Logiskt sett borde det betyda att oljereserverna sjunker i en rasande takt.

Bild

Den senaste rapporten som nämnts här på forumet är HSBC "Global Oil Supply. HSBC är en av de stora bankerna och rapporten är väldigt gedigen. Läs på sida 2, 10 things you need to know, Det ger en kort sammanfattning av läget. Det som är kanske mest intressant är att de tror på en halvering av oljeproduktionen fram till 2040 och att oljepriset kommer att återhämta sig under 2017. På Business Insider kan man läsa en bra sammanfattning samt en massa länkar till uppföljande material. Även The Telegraph Business har en bra sammanfattning.

Bild

Ser man sen på vad IEA (International Energy Agency) har för sig så skriver de varje år en rapport som heter World Energy Outlook. Den kostar 120€ men man kan titta på en sammanfattning. Om man tittar tillbaka ett antal år spådde de en ökning av produktionen i världen. För varje år drog de ner sina prognoser för att slutligen (jag tror att det var 2012 eller 2014) konstatera att produktionen inte kommer att öka utan minska. I år säger man bland annat att -"The world’s energy needs continue to grow, but many millions are left behind".

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 10:57 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Egentligen skulle jag vilja säga att P-O är en ickefråga idag. Visst det finns en del ekonomer som envisas med att påpeka att det bara är en prisfråga.

Frågan gäller timing och hur vi kan eller inte kan ersätta oljan.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 15:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Något som det inte talas om är andra sidor av oljan utöver energin. Plast t ex. Plast är väldigt användbart och används i många sammanhang. Jag vet inget om hur stora volymer som produceras per år, och hur bra det skulle gå att återvinna, och hur mycket den sidan skulle prioriteras vid rejäl oljebrist, men tänk er en värld utan fryspåsar, plastförpackningar, petflaskor, plastdunkar och SmartStore (bara för att nämna några näraliggande exempel).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 15:38 
En sak jag funderar över då och då är att man så ofta visar upp hubbertkurvan när det talas om PO.
Bild
I den bilden är det underförstått att nedgången blir en spegling av uppgången. Nu när vi är på toppen kommer det att saka dala och sedan avta ganska kontrollerat. En snygg och prydlig minskning av oljan som inte verkar så väldigt förskräckande - om man bortser hur illa det är eller blir så fort vi inte kan öka produktionen längre. Nåja, för mig ser det i alla fall ganska kontrollerat ut, som att vi kommer att ha tid på oss att hantera det - det är en på något sätt lugnande bild, tycker jag.

Tyvärr finns det goda anledningar att tro att nedsidan inte alls kommer att se ut så. Förändringar i produktionsteknik som hjälpt oss öka utvinningen på uppvägen har troligen inga motsvarigheter på nedvägen, minskande EROEI medför att nettoutvinningen avtar snabbare på nedvägen än vad den växte på uppvägen. De två faktorerna räcker för att få ett annat utseende på en förväntad nedgångskurva.
Bild

Nettokurvan ovan ser ut som en Senecakurva och att vara med i den utförsbacken tror jag blir en obehaglig resa.
Bild
Jag tror att det finns andra effekter än de som handlar om utvinning ur ett tekniskt perspektiv och EROEI-perspektiv som riskerar att göra kurvan än brantare. Komplexa system....

Det jag vill föra fram med det här inlägget är att jag misstänker att även många av oss som oroas av tankarna på PO antagligen underskattar riskerna för en riktigt obehaglig tid och att allt prat om Hubbert och all använding av hans kurva har del i den luringen.

@Rakkuraj & MartinM: Tack för artikellänkarna! :up:

@Zombie: Ja, det är rätt spännande att titta på hur mycket vi använder olja till.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 20:49 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
BP ger ut en Statistical Review of World Energy och 2016 var det nummer 65 i ordningen. Den innehåller en stor mängd data som man kan botanisera bland. Man kan t o m ladda ner all data i excelformat. Om man tittar på hur oljereserver har utvecklats över tiden kan man bli lite förvirrad eftersom det motsäger det som sagts ovan, att reserverna har minskat. Det som har tillkommit är oljesanden i Kanada och Venezuela samt skifferoljan i framförallt USA. Det gör att reserverna har tagit en del skutt. Dessa fyndigheter är dock inte nya utan har varit kända länge. Jag vet inte om reserverna anges som en bruttosiffra eller om det är nettot som anges. Netto är alltså den energi som blir kvar när man efter man använt en massa energi för att utvinna oljan, det som MD nämner här ovan som EROEI. Men hur som helst Nu finns de med i BPs statistik.

BP har en ganska genomgående analys av samtliga energislag och här ser det ju inte så farligt ut. Finanskrisen 2008 ser ut som ett litet hack i kurvan, annars har man en stadig ökning. Det som inte syns är att den konventionella oljeproduktionen minskar och att ökningen i olja härrör från oljesand, fracking och djuphavsolja.

Bild

Delar man upp produktionen av olja i konventionell och okonventionell olja får man istället. Dessutom verkar det här som vi även sett en peak för den okonventionella oljan under 2015. Vi får väl se vad som händer när oljepriset stiger igen, om man kan komma ikapp igen.

Bild

Jaha, än sen då, spelar det nån roll varifrån oljan kommer. Ja det gör det, och av flera anledningar.
Alla dessa oljeslag kostar mycket mer att utvinna, både ekonomiskt och i form av energi.
Frackingbrunnar har en mycket kortare livslängd och man har troligen redan nu utvunnit det gottaste av gottaste när det gäller frackingen.
Oljesanden kräver stora mängder naturgas och vatten för att utvinnas och är extremt smutsig. Man har gjort beräkningar på oljesand och räknar med att man inte kommer att komma upp i mer än 5 miljoner Barrels/day. Det verkar alltså finnas ett tak för utvinningstakten.
Djuphavsoljan kräver också väldigt mycket energi och är besvärlig att utvinna då den ligger på stora djup. 2000 m under havsnivån och sen ska man borra 5000 m för att komma åt den.

Man har liknat utvinning av okonventionell olja med en man på puben som inte får köpa mer öl. I sitt berusade tillstånd så inser han att det måste finnas stora mängder öl i heltäckningsmattan (ja det är England) så han ger sig i kast med att suga upp öl ur mattan.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 09:25 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
MulenDag skrev:
Det är fascinerande att uppleva hur människor i ens omgivning som normalt är både nyfikna och analytiska undviker att ens fundera över möjligheten att vi får en, åtminstone delvis, systemkollaps...


Spinner generellt på ditt inlägg:

Ignorance is bliss.
Tyvärr finner jag detta uttryck helt sant.
De gladaste och lyckligaste människor jag känner (åtminstone på utsidan, inuti vet man aldrig) är dumma.

Med insikt söker man kunskap, och med kunskap växer oro. Med kunskap avslöjas andras brist på kunskap, vilket genererar mer oro.
"Varför är jag en av få som förstår hur det ligger till med xx? Varför bryr sig ingen annan?"

Måhända även det är en skyddsmekanism, men rent filosofiskt, vad är bäst;
Leva glad och ovetande i ett antal år och sedan få käftsmällen, eller leva länge och varsamt, med oro och leva igenom ett elände?

Det brukar sägas att prepperns syfte är att överleva, men inte till vilken livskvalité.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 13:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man är en tänkande människa ser man faror. Om man ser faror så är det lugnande att eliminera och förminska åtminstone en del av dem. Alltså blir man lyckligare av att preppa. Om man har den läggningen.

Efter vad jag har sett på TV är OCD när man försöker avvärja faror på ett tvångsmässigt sätt, genom ritualer som har mycket litet med själva faran att göra. Jag antar att själva det grundmässiga tänket är liknande, men vid OCD är åtgärderna felriktade eller åtminstone definitivt överdrivna. (T ex tvätta sig var 5:e minut för att undvika förkylning.)

Sedan finns det folk som är trygga i sig själva och med världen, och på ett avspänt sätt litar på att allt ordnar sig. Och så finns det de som är mer hysteriskt positiva. Jag antar att det är litet magiskt tänkande över det också. OM jag inte ser och erkänner något ont så existerar det inte, därför är det BÄST att hålla för öron och ögon och sjunga högt. Och det ska ALLA andra också göra, för vad händer annars.

Woodsmoke skrev:
MulenDag skrev:
Det är fascinerande att uppleva hur människor i ens omgivning som normalt är både nyfikna och analytiska undviker att ens fundera över möjligheten att vi får en, åtminstone delvis, systemkollaps...


Spinner generellt på ditt inlägg:

Ignorance is bliss.
Tyvärr finner jag detta uttryck helt sant.
De gladaste och lyckligaste människor jag känner (åtminstone på utsidan, inuti vet man aldrig) är dumma.

Med insikt söker man kunskap, och med kunskap växer oro. Med kunskap avslöjas andras brist på kunskap, vilket genererar mer oro.
"Varför är jag en av få som förstår hur det ligger till med xx? Varför bryr sig ingen annan?"

Måhända även det är en skyddsmekanism, men rent filosofiskt, vad är bäst;
Leva glad och ovetande i ett antal år och sedan få käftsmällen, eller leva länge och varsamt, med oro och leva igenom ett elände?

Det brukar sägas att prepperns syfte är att överleva, men inte till vilken livskvalité.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 15:54 
Jag brukar hävda att det är bättre att vara olyckligt vetande än lyckligt ovetande. Jag får nog modifiera det tänket lite och lägga till att det bara gäller om man har någon möjlighet att påverka det man kan veta. Men inte heller det är den kompletta sanningen för i ett riktigt taskigt scenario där man vet eller inte vet att man kommer att dö om en vecka så kanske det är bättre att veta så man gör en del saker som kanske inte gjorts annars. Men det är å andra sidan ett tecken på att man lever fel, väl? Sen kan man vända på det med och säga att det går inte att leva varje dag som vore den den sista. :hm:

Att leva trygg och tänka att det ordnar sig känns inte heller som nån lösning egentligen, även om det antagligen är ett - åtminstone kortsiktigt eller till vardags med vardagsproblem - funktionellt sätt.

Ibland drabbas jag av lust att ge mig ut på barrikaderna, men det brukar gå över. :smack:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 18:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Evolutionärt så klarar sig optimisterna bäst i goda tider. De tar först för sig av resurserna och möjligheterna. Pessimisterna får mindre mat och sämre boplatser och drar på sig magsår av att oroa sig.

I riktigt dåliga tider klarar pessimisterna sig bäst. Optimisterna går först rätt in i lejonkulan, äter fördärvad mat, brakar genom isen, går i grannstammens avancerade fällor och försöker slåss med de stora pojkarna. Pessimisten ser sig för och tar kalkylerade risker och råkar inte illa ut lika ofta. Magsåren etc blir värre i dåliga tider, men pessimisterna lever längre än optimisterna och har större utsikter att uppfostra nästa generation.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 19:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, det där med att leva som om varje dag är den sista är ett dumt uttryck. Vad betyder det?

Stanna i sängen, dra täcket över huvudet och gråta?

Ge bort all egendom till favoritvälgörenhet? Skriva testamente?

Skriva ett mail om vad man faktiskt tycker om sin elaka chef med kopior till hela företaget?

Fylla källaren med vatten och ta en simtur?

Testa hur det känns att hoppa från ett RIKTIGT högt ställe?

Testa hur det känns att kasta pengar i sjön - bokstavligen?


Det där uttrycket om att stanna och lukta på blommorna är bättre...

MulenDag skrev:
klipp
Men inte heller det är den kompletta sanningen för i ett riktigt taskigt scenario där man vet eller inte vet att man kommer att dö om en vecka så kanske det är bättre att veta så man gör en del saker som kanske inte gjorts annars. Men det är å andra sidan ett tecken på att man lever fel, väl? Sen kan man vända på det med och säga att det går inte att leva varje dag som vore den den sista. :hm:
klipp
/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 21:02 
hokusa på kladdan en bit upp är inte möjligt i ett antal/tid diagramm ;)

däremot kan den vara taggit upp och ned bara inte linjen för tid går baklänges :lol:

(sså vitt jag vet så kan vi inte fördas baklänges i tiden, än )


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 22:18 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag skulle hellre säga att kunskap är makt. Det är därför styrande eliter vill håll folket okunniga, de blir lättare att hantera så. Kunskap är en överlevnadsfaktor och för att vara lycklig så måste man vara vid liv :hm:

Vidare tror jag inte på "ignorance is bliss" utan jag tror att det uppstår en kognitiv dissonans som man försöker förneka och man låtsas för sig själv att man är glad och lycklig, vill inte veta av hoten. Då är det bättre att veta och hantera sitt vetande, det ger en större trygghet och en bättre möjlighet att hantera tillvaron. Jag tror att lycka kommer från acceptans av tillvaron som den är och av förnöjsamhet, att vara glad över det man har och inte olycklig över det man inte har.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 15:17 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Enligt World Energy Outlook 2016 (IEA) kommer den konventionella oljan att minska med 45 Mb/day fram till 2040, dvs mer än en halvering. För att klara av att hålla dagens nivå, obs ej öka, säger man att det kommer att behövas investeringar i storleksordningen 25 Trillion USD. Om vi mellan tummen och pekfingret räknar med att jordens befolkning är 10 miljarder betyder det att varje människa ska slanta upp med 2500 USD.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Senast redigerad av Rakkuraj tis 24 jan 2017, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet