Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: läder som råvara, var
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 23:39 
finns en del som jag skulle villja göra i läder, men tummen sitter djupt i röven
dock så börjar det bli dags, om jag hittar vettigt läder

ska ha relativt kraftigt, som till knivslidor, ska vara skydd till div saker och lite hållare o.s.v

skulle nog behövas en kartong spill för att öva sig på först

elektroniskt pekfinger åt rätt håll?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 00:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Sök på "spink", det är så det kallas.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 02:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag är också intresserad, gärna av utländska säljare med bra priser.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 09:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
189 kr/kg för spillbitar http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... ll-pid3108
De har även hela hudar med och utan rårand


http://www.tjaderlader.se/1/10/1028 De har mycket inom läder

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 16:39 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Jag har köpt skinn och läderbitar på Svarta Katten i Solna. Ser att de även har en fb-sida så de kanske även skickar.
Bäst är såklart att på plats kunna botanisera bland bitarna, känna på kvalitet och tjocklek osv för sina projekt.

Byggde en del pistolhölster och knivslidor under en tid, vilket var kul och givande!

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 21:50 
Det som tipsas om här kan kanske vara bra, annars verkar "bra" läder vara något som inte längre finns: jag har en vän på Balkan som producerar skor (där det i slutändan står Made in Italy :D ) och han säger att att bra läder inte längre produceras. Lädret idag är av sämre kvalitet och importeras till stor del från Brasilien.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 13:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
På vilket sätt är det sämre? Jag hade en bekant som var ändringssömmerska för 25-30 år sedan och hon sa att det var nervöst att arbeta med nya, fina, dyra läderjackor eftersom lädret var så tunt. Det var säkerligen så tunt för att den skulle vara lätt och bekväm att bära, slitstyrkan var ointressant för ett modeplagg.

Själv har jag en getskinnsjacka som är kanske 30 år. Utsidan är lika fin som när jag köpte den bortsett från en förarglig repa, men fodret är svårt nött. Iofs är det en sommarjacka som jag inte har använt så mycket, men i alla fall tillräckligt för ha sönder fodret. Jag har även en lammskinnsjacka på kanske 20-25 år som har fått en mindre reva uppe på ärmen. Blixtlåset gav sig för länge sedan men jag har sytt dit några nödtorftiga knappar. Den är litet lagom varm så jag har haft den vår och höst och även sommartid om jag har behövt litet extra värme. Numera har jag den mest bara på skogspromenader, den där revan är bara några centimeter lång. Jag tror egentligen inte det är en regelrätt reva, utan mer en svaghet i lädret på ett utsatt ställe. Och lammskinn är mjukt och lätt att arbeta med men billigt och av dålig kvalitet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 16:11 
Det håller inte som tidigare helt enkelt. Dåligt material. Inte samma process som tidigare, om jag fattat det rätt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 16:49 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 04 mar 2015, 08:51
Inlägg: 21
Jerndahls i kumla har en låda med fina / billiga stuvbitar

_________________
Leva,, inte bara överleva


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 19:01 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Leta efter Naturgarvat läder eller växtgarvat läder eller skinn.

Som redan påpekats bereds det mesta av skinn och läder utomlands, ofta i Indien och Pakistan där man skiter i miljö och hälsa. Skinn och läder skickas sedan till europa där det skärs till och får ursprung Italien eller vilket land det nu gäller. Som prepper har man kanske ett lite större ansvar att inte stödja den internationella skinnhanteringen, enormt miljö och människoförstörande.

Leta reda på en svensk firma som pysslar med växtgarvning eller ekologisk beredning.

Skall man använda läder till hölster kan det vara bra att veta att kromgarvat läder skadar pickan man varnar för att förvara vapen i hölster av den anledningen. Skall man ha läder hudnära är det också bra att undvika kromgarvat.

För hållbarhet är växtgarvat läder att föredra. Kromgarvning förstör fibrerna i lädret vilket iofs gör det mer mjukt och lättarbetat men mindre slittåligt.

Eftersom skinn och läder är kostsamt finns det mycket fusk i branschen, kan vara stört omöjligt som lekman att skilja mellan konstläder och riktigt, en eldslåga ger svar.

Själv hittade jag ett antal ekomärkta nästan nya stövlar för 10 kr paret vid utförsäljning på Emmaus (och i storlekar som ej passar frun). Har blivit ett par hölster och knivslidor.

Några timmar på ett forum om hölstermakning kan vara en framtidsinvestering.

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 19:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Titta på mina länkar längre upp i tråden . Där hittar du svenskt vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö . Tillhör det bästa man kan hitta både här och utomlands .

En svensk sele från tärnsjö kostar från 10-12 tusen uppåt 16-20 tusen beroende på modell och storlek på häst medans liknande selar i indiskt läder går för 1000-2000 kronor

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 23:29 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
James Bonde skrev:
Det som tipsas om här kan kanske vara bra, annars verkar "bra" läder vara något som inte längre finns: jag har en vän på Balkan som producerar skor (där det i slutändan står Made in Italy :D ) och han säger att att bra läder inte längre produceras. Lädret idag är av sämre kvalitet och importeras till stor del från Brasilien.


Du förstår att läder är djurhud, eller hur? Produceras, menar du att djurhuden skulle på något sätt beredas till att bli sämre än den var förr, eller vad tycker du att man ska dra för slutsats? Jag är på intet sätt insatt men tycker resonemanget låter helt skevt.

Hur skulle djurens hud vara av sämre kvalitet än... Denna "förr i tiden"? Jag menar, det är inte en tillverkad produkt. Eller skulle lädret behandlas på ett sätt som försvagar produkten?

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 23:39 
Det kommer fler och fler krav på vilka kemikalier som får användas. Djur avlas, ofta, på andra egenskaper än att ge bra hud för läder. Ekonomiska hänsyn gör att man hellre producerar billigt skräp än god kvalité. Jag kan tänka mig att det är svårt att få tag i bra läder.

@grym: Det kanske finns madmaxchaps i någon westernbutik? :mrgreen: (Skojar, ursäkta men du bjöd på den.)

Men för att försöka vara lite konstruktiv också: Köpa begagnade MC-ställ?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 00:19 
ingen fara jag tål det och en hel del därtill

beg är en sak jag ska kolla på lite mera

får fundera lite mera på det hela, en del av det jag ska ha det till kan ha relativt dålig kvalitet, en del får nog bli bra saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: läder som råvara, var
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 00:40 
lynx skrev:
James Bonde skrev:
Det som tipsas om här kan kanske vara bra, annars verkar "bra" läder vara något som inte längre finns: jag har en vän på Balkan som producerar skor (där det i slutändan står Made in Italy :D ) och han säger att att bra läder inte längre produceras. Lädret idag är av sämre kvalitet och importeras till stor del från Brasilien.


Du förstår att läder är djurhud, eller hur? Produceras, menar du att djurhuden skulle på något sätt beredas till att bli sämre än den var förr, eller vad tycker du att man ska dra för slutsats? Jag är på intet sätt insatt men tycker resonemanget låter helt skevt.

Hur skulle djurens hud vara av sämre kvalitet än... Denna "förr i tiden"? Jag menar, det är inte en tillverkad produkt. Eller skulle lädret behandlas på ett sätt som försvagar produkten?


Ursäkta mitt dålig ordval. Vännen som har en skofabrik på Balkan, med kunder i bl.a. Italien, sa för ett par år sedan att det inte längre går att få tag på läder av bra kvalitet som tidigare (han har arbetat ca 20 år i branschen). Mer vet jag inte om detta.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet