Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 11:37 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
På något sätt står du helt utan alla dina förberedelser. Strunta i att du inte kan tänka dig hur det skulle kunna ske och tänk dig iallafall att det skulle ske (eller ignorera frågan :) ).

Din bil är borta, ditt hem är borta, du har fått en lägenhet med basic inredning, några ombyten kläder och lite basvaror i skafferiet. Du har fortfarande en inkomst.

Vilka åtgärder vidtar du de första tre månaderna för att komma upp i en nivå där du känner dig bekväm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 12:31 
joclei skrev:
På något sätt står du helt utan alla dina förberedelser. Strunta i att du inte kan tänka dig hur det skulle kunna ske och tänk dig iallafall att det skulle ske (eller ignorera frågan :) ).

Din bil är borta, ditt hem är borta, du har fått en lägenhet med basic inredning, några ombyten kläder och lite basvaror i skafferiet. Du har fortfarande en inkomst.

Vilka åtgärder vidtar du de första tre månaderna för att komma upp i en nivå där du känner dig bekväm.

Har tanten slängt ut dig :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 12:46 
Hände en Survivalist kompis nyligen...flyttade ut från huset. Allt han äger är magasinerat och han bor i en liten lägenhet med TV, soffbord och säng i väntan på bodelning. Omöjligt är det inte.

Har jag min inkomst kvar så tar lånar jag 30K kronor att avbetala inom 12 månader 2500 kr i månaden plus räntan. Då bygger jag upp allt igen med mindre antall grejer men högre kvalitet.
Tanten får behålla det gamla så barnen kan ha beredskap hos båda föräldrarna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 13:06 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
T-72 skrev:
Hände en Survivalist kompis nyligen...flyttade ut från huset. Allt han äger är magasinerat och han bor i en liten lägenhet med TV, soffbord och säng i väntan på bodelning. Omöjligt är det inte.

Har jag min inkomst kvar så tar lånar jag 30K kronor att avbetala inom 12 månader 2500 kr i månaden plus räntan. Då bygger jag upp allt igen med mindre antall grejer men högre kvalitet.
Tanten får behålla det gamla så barnen kan ha beredskap hos båda föräldrarna.


What he said.
Vill komma på rätt grundnivå snabbt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 15:22 
Eftersom jag har tak över huvudet och inkomst, så är de största, akuta problemen ur världen. Skilsmässoscenariot känns realistiskt och jag utgår från det tänket. Då antar jag också att jag har det tämligen jobbigt inombords också och behöver tid för att komma igen. Utgår från att jag bor så här det närmsta året. Jag skulle absolut se till att jag inte slutar med träning och har det blivit så, så skulle jag ta itu med det- promenera- simma-löpa-cykla- helt enkelt röra på mig dagligen. Mycket bra för psyket. Fick jag inte med mig ett par schysta löparskor, så går ett inköpt till detta.

När det gäller psyket skulle jag också försöka se det positiva med plötslig ensamhet till skillnad från den tidigare tvåsamheten eller familjetillvaron. Svårt, men viktigt. Att då ta vara på denna tid så gott det går. Läsa mer, kanske ta upp gamla kontakter, träffa folk. Bryta lite ingrodda vanor. Upptäcka/ se min omgivning som en turist, gå på fik, museer etc.

Jag får gilla läget som billös och som stadsbo går det att vara bilfri. Lite nya kommunikationsvanor. Kanske köp av begagnad cykel. När det gäller köp av möbler och diverse prylar skulle jag ta det väldigt, väldigt lugnt. Försöka med ett köpstopp det första året, bortsett det allra viktigaste ur ett prepperspektiv. De första två lönerna skulle gå till att bygga upp matförråd mm för en bugg-in och kläder och lite annat för en bug-out. Målet med köpstoppet är att bygga upp ett litet sparkapital. Första målet är att hygglgt med kontanter på säker plats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 16:10 
tagit ett lån, ordnat jaktprylarna som jag skall ha, en beställning på apotea, köpt en bil, beställt en hel del på nätet
raidat gekås för basvaror

men som sagts ovan, en del saker mindre än vad jag har nu men bättre kvalitet
jag behöver inte ha 200 knivar, det räcker med 10 eller 20
ett par yxor
en katana

ett par lådor mre
beg fiskerulle av rätt sort och nytt spö, och en hel del smått därtill


men det hadde varit jobbigt att ersätta ett livs sparande i prylar..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 16:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tror att preppingen får vänta, även om jag nog handlar med större eftertanke i det läget.

Jag tror man behöver mer än tre månaders lön för att klara vardagslivet om man måste börja nästan från början. Vardagsaker som porslin, stekpanna, bestick, osthyvel, diskmedel, skurhink, tvål, tejp, pennor etc, mm, osv kostar en hel del om man ska köpa allt nästan på en gång. Om vi då lägger till elektronik, (dator, mobil, mp3-spelare + eventuellt annat med lägre prioritet) och ytterplagg/ regnplagg samt skor/stövlar för vinter/sommarbruk blir det rätt stora summor. Saknar man bil behöver man antagligen annat sätt att färdas. Även om det blir via buss kostar det en hel del. Så mycket som ska skaffas blir det många färder, speciellt om man behöver ägna tid och arbete åt att hitta de bästa inköpsställena. Och man ska ju inte göra av med allt, utan ha litet pengar kvar i slutet av månaden...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 17:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Hade köpt i följande ordning.

Outdoor kläder för klimatet.
Vattenfilter, dunkar.
Nån månads lagringsbart käk
Friluftsutrustning.
Jaktprylar.

Sen tagit en krogvända och suckat nöjt över hur lite skit man egentligen behöver om man inte samlat på sig allsköns jävla skrot. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 18:06 
Komma upp i bekväm nivå på tre månader? :shock: Det går inte.

Jag skulle börja med ett månadskit för bugin.

Sen vet jag inte, drabbas av ångest. :oops: Sen skulle jag nog prata med nån av dem jag känner som har bra ställen om det går att göra nån deal för att hänga på där. Klarar inte att fixa varken boende eller bol motsvarande det jag hade innan "det som hände" hände. Därefter spara pengar hårt och försöka bygga upp något hos den jag hoppas hitta.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 18:17 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Köper följande prylar på en gång:

  • 2 st större vattendunkar
  • Ett upphängbart vattenfilter och ett portabelt
  • Spritkök med tändstickor
  • Frystorkad mat för 30 dagar
  • Första hjälpen
  • Sovsäck med liggunderlag och tält
  • Kniv och fällbar såg
  • Firesteel
  • Kompass och karta över området jag bor i
  • Bra isolerade vinterkläder

Sedan fyller jag på med prylar allteftersom jag kommer ihåg vad jag hade förut, teknikprylar ger jag inget för i en nödsituation så allvarlig att jag måste lämna mitt boende. Att ha en lista på prylarna i plånboken så att detta skulle bli enklare är ingen dum ide, det fixar jag nu.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 20:48 
Finns många fördelar med att vara "fri" också. Att kunna stänga dörren och bara gå iväg utan att ha något som håller en kvar.

Jag hade nog övervägt att flytta någon annanstans. Kanske ta ett år och leva som eremit i norrland eller lära mig ett nytt yrke. Eller båda delarna.

Att vara en prepper för mig blir mer och mer ett sinnestillstånd än en prylsamlande tävling.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 21:07 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Jag hade sett över sängen till en början, finns inget värre än att ligga på en för mjuk madrass och skava.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Du måste av någon orsak börja om helt från början.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 17:43 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Har börjat om från scratch två gånger i mitt liv men utan bostad och en plastkasse med lite kläder och tandborste i. Det är bara att bita ihop och börja knacka dörr. Det löser sig. Det gör dig bara tuffare. För att vara förberedd på ett sådant scenario så gäller det att ha ett bra socialt nätverk runt sig. Det hade jag andra gången.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet