Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Uthållighetstest: initial bug out
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 19:02 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Kan tillägga nu post-uthållighetstest att kroppen mår relativt bra: fick totalt två skavsår vara det ena så litet att det knappt känns idag samt ett stort som en en-krona ungefär. Den större blåsan har jag kurerat och kan nu gå normalt igen. Benen är OK bortsett höger vad som är stel (kände dock inget i vaden under testet igår..). Energimässigt känner jag mig "normal", dvs. jag skulle absolut kunna fortsätta marsch idag igen, givetvis med de skavanker jag åsamkade mig igår.

Jag är grymt sugen på ett nytt uthålighetstest där distansen är väldigt lång men farten oviktigt, får se hur det blir under våren :hm:

InläggPostat: sön 22 jan 2017, 19:15 
secce skrev:
Kan tillägga nu post-uthållighetstest att kroppen mår relativt bra: fick totalt två skavsår vara det ena så litet att det knappt känns idag samt ett stort som en en-krona ungefär. Den större blåsan har jag kurerat och kan nu gå normalt igen. Benen är OK bortsett höger vad som är stel (kände dock inget i vaden under testet igår..). Energimässigt känner jag mig "normal", dvs. jag skulle absolut kunna fortsätta marsch idag igen, givetvis med de skavanker jag åsamkade mig igår.

Jag är grymt sugen på ett nytt uthålighetstest där distansen är väldigt lång men farten oviktigt, får se hur det blir under våren :hm:

Pacific Crest Trail? 4.279km... Mexico till Canada
https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Crest_Trail

InläggPostat: sön 22 jan 2017, 20:07 
-
Användarvisningsbild

secce skrev:

GR20 :up:
http://corsica.forhikers.com/gr20

//Tank

InläggPostat: sön 22 jan 2017, 23:11 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

CDT (Centrala USA)
https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Divide_Trail

AT (Östra USA)
https://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_Trail

Njimengen (Nederländerna, Populär bland grönklädda)
https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... s_Nijmegen

Och vår egna Kungsleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Kungsleden

Har börjat snegla på PCT och AT själv, helst någon utan björnar och för mycket snö.

InläggPostat: mån 23 jan 2017, 00:03 
Kalorispelet skrev:
Har börjat snegla på PCT och AT själv, helst någon utan björnar och för mycket snö.

PCT är totalt överbefolkat sen filmen Wild kom.
Dom flesta startar ungefär samtidigt för att passa in säsongen.

Lite utanför vad man skulle kalla Initial bug out i vilket fall som helst :mrgreen:

InläggPostat: mån 23 jan 2017, 13:02 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

secce skrev:
Total tid: 05:06:10. Jobbigaste biten var sista 40-45 min. då det gjorde ont i knän, ben, fötter och höft, dock inte panikont men okomfortabelt så att det skulle påverka farten om jag skulle fortsätta en mil till eller dylikt. Känns hyfsat bra nu efteråt men det återstår att se imorgon hur benen mår hehe..

Grymt jobbat, riktigt kul läsning! Jag roade mig med att räkna lite på det hela! Enligt dina egna angivelser (bilderna på bloggen) brände du 3416 kcal. Du höll låg intensitet, så vi räknar med ca 50% fett/kolhydratfördelning. Ger ca 1700 kcal från kolhydrater vilket motsvarar energi från 424 gram kolhydrater. I normala fall har man mellan 400-500 gram glykogen lagrat i lever+musklerna i kroppen. Jag gissar alltså att du träffade den berömda "väggen", eller "bonkade" (kärt barn, många namn) straxt efter ca 4h. Det är en rätt obehaglig upplevelse om man inte är van. Kroppen kommer reagera med att sänka intensiteten på ansträngningen till en mer fördelaktig fett/kolhydrat fördelning. Det brukar kännas bättre efter en stund igen när kroppen anpassat sig och kramat fram mer energi, men det kommer vara svårt att öka intensiteten igen utan att tillföra energi. I det här läget har du alltså "bränt ditt bästa krut". Fördelen med att ha tränat för uthållighet är att du generellt kommer ha en mer fördelaktig fördelning av fett vs kolhydrater för energiutvinning, och följaktligen kan hålla ett högre tempo och/eller fortsätta längre, relativt att du är mindre tränad i detta avseende.

Riktigt kul att du testade detta och rapporterar om det! Vad höll du dig mentalt sysselsatt med under tiden? Hade du några mentala/motivationsmässiga dippar, förutom de två km på slutet? (Jag känner VERKLIGEN igen det där du beskrev om om "utfyllnadskilometrarna" på slutet, tiden kan gå riktigt långsamt i det läget, trots att det bara är en minimal del av den totala ansträngningen).

Kalorispelet skrev:
Övningar ger bara en fingerpekare om hur du fungerar i en krissituation, när livet är hotat för dig eller någon annan du bryr dig om, då finns inte valet att känna sig nöjd och istället gå hem och titta på Netflix med en kall öl.

Jag håller inte riktigt med, om vi ska hårdra det lite, av anledningen som jag beskriver ovan. Den som inte tränat (fysisk och metabol anpassning+psykologisk erfarenhet) kommer bränna mer energi, fortare, och kommer därmed vägga tidigare. Prestationsförmågan kommer krascha tidigare, allt annat lika, och det är mindre bra.

InläggPostat: mån 23 jan 2017, 17:20 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

jöns skrev:
Kalorispelet skrev:
Övningar ger bara en fingerpekare om hur du fungerar i en krissituation, när livet är hotat för dig eller någon annan du bryr dig om, då finns inte valet att känna sig nöjd och istället gå hem och titta på Netflix med en kall öl.

Jag håller inte riktigt med, om vi ska hårdra det lite, av anledningen som jag beskriver ovan. Den som inte tränat (fysisk och metabol anpassning+psykologisk erfarenhet) kommer bränna mer energi, fortare, och kommer därmed vägga tidigare. Prestationsförmågan kommer krascha tidigare, allt annat lika, och det är mindre bra.

Jag pratar om överlevnadspsykologi. I överlevnadssituationer så har folk gjort saker de aldrig trott möjligt när de hamnat i dessa extrema situationer, saker som de "aldrig skulle göra" gör de, går genom snöstorm, över is, äter insekter, dödar djur m.m. Det har ingenting att göra med fysik och hur många kalorier de bränner vs tar in, hjärnan har en förmåga att ignorera en kropp som skickar signaler att den är på väg att ge upp. När du är ute och nöjesgår med ryggan full med mat och inget farligt finns omkring, då är inte din hjärna i det stadiet.

Jag pratade några inlägg tidigare om en annan aspekt på det psykologiska att "få arslet ur vagnen" och faktiskt gå ut och omsätta tanke till handling, men det är en annan sak.

Stora problemet för mig är inte att gå iväg helt slumpmässigt eller att gå några kilometer till utan att gnälla (jag är redan bortom det), utan att inte bli uttråkad när jag väl ligger där i mörkret och enda underhållningen är att glo på stjärnorna - och det är en tredje aspekt på det psykologiska.

InläggPostat: mån 23 jan 2017, 21:51 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

jöns skrev:
Grymt jobbat, riktigt kul läsning! Jag roade mig med att räkna lite på det hela! Enligt dina egna angivelser (bilderna på bloggen) brände du 3416 kcal. Du höll låg intensitet, så vi räknar med ca 50% fett/kolhydratfördelning. Ger ca 1700 kcal från kolhydrater vilket motsvarar energi från 424 gram kolhydrater. I normala fall har man mellan 400-500 gram glykogen lagrat i lever+musklerna i kroppen. Jag gissar alltså att du träffade den berömda "väggen", eller "bonkade" (kärt barn, många namn) straxt efter ca 4h. Det är en rätt obehaglig upplevelse om man inte är van. Kroppen kommer reagera med att sänka intensiteten på ansträngningen till en mer fördelaktig fett/kolhydrat fördelning. Det brukar kännas bättre efter en stund igen när kroppen anpassat sig och kramat fram mer energi, men det kommer vara svårt att öka intensiteten igen utan att tillföra energi. I det här läget har du alltså "bränt ditt bästa krut". Fördelen med att ha tränat för uthållighet är att du generellt kommer ha en mer fördelaktig fördelning av fett vs kolhydrater för energiutvinning, och följaktligen kan hålla ett högre tempo och/eller fortsätta längre, relativt att du är mindre tränad i detta avseende.

Riktigt kul att du testade detta och rapporterar om det! Vad höll du dig mentalt sysselsatt med under tiden? Hade du några mentala/motivationsmässiga dippar, förutom de två km på slutet? (Jag känner VERKLIGEN igen det där du beskrev om om "utfyllnadskilometrarna" på slutet, tiden kan gå riktigt långsamt i det läget, trots att det bara är en minimal del av den totala ansträngningen).

Tack, kul att folk är lite intresserade ändå av sådant här som andra förmodligen skulle skaka på huvudet åt. Jag tror din kalkyl är rimlig (åt lättare frukost, sedan en normal lunch och ca 2-2.5 timmar senare gick jag iväg) dock tror jag inte jag helt slog i väggen då jag ork-mässigt var ganska stabil ändå, det värsta var som sagt värkande ben, höft och fötter. Jag var iofs hungrig som sjutton och tänkte på pizza rätt mycket sista timmarna, men själva "orken" var inte så nedkörd så att säga. Jag får nog helt enkelt tänja lite mer på smärttröskeln nästa gång :shock: Jag har för övrigt lyckats med att gå in i väggen (eller motsv. iaf.) en gång under ett känt 9-milslopp på skidor: tog mig genom första 6 milen i alldeles för hög fart (och förkyld) som resulterade i ett par sista km i 15 min/km-fart och sen sjukstuga..

Jag hann med att fundera på lite olika saker mer än en gång, men i huvudsak analyserade och planerade jag vardagssaker, tex. jobbrelaterade grejer, saker att köpa till en BOB, kommande träningspass osv. Egentligen kände jag inte av någon tristess, kanske att det var lite tråkigt att gå själv, men inte så att det var problematiskt. Jag dippade lite kort runt 3-3.5 timmar då sambon ringde och frågade om jag skulle ha skjuts hem, då blev det tufft för psyket att stå emot och fortsätta köra men det släppte efter en stund (samtidigt som det istället blev riktigt jävla drygt för fötterna och benen).

Jag ska försöka anamma den uthålliga träningen mer i allmänhet så att kroppen blir mer optimerad på förbränningen så som du beskriver; jag antar att långa marschpass av det här slaget då kan gynna långdistanslöpet en aning också ?

InläggPostat: tis 24 jan 2017, 09:17 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Grymt jobbat

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2