Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Är en prepperby något för dig?
Nej, är du helt galen? Ensam är stark! 2%  2%  [ 7 ]
Nej, bo i en by med massa våldsberedda foliehattar är inte min grej! 5%  5%  [ 13 ]
Nej, jag jag tror det blir svårt att enas. 7%  7%  [ 20 ]
Nja, jag vill nog se det innan jag kan ta ställning. 11%  11%  [ 30 ]
Nja, jag tror inte det kommer att funka. 6%  6%  [ 16 ]
Ja, om det verkar vara vettigt folk och en bra överenskommelse. 34%  34%  [ 96 ]
Ja, självförsörjande småsamhällen är vägen att gå. 30%  30%  [ 86 ]
Ja! Och jag ska leda oss in i en ny lysande framtid där vi fattar de kloka besluten åt resten av världen! 2%  2%  [ 6 ]
Det var en djälvla korkad fråga. 3%  3%  [ 8 ]
Antal röster : 282
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 10:16 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Hej gott folk!

Jag har tyvärr inte följt tråden på länge. Så frågar någon som har gjort det: har det diskuterats hur en prepperby bör utformas, jag menar, hur byggnaderna bör se ut, hur byggnaderna bör vara placerade i förhållande till varandra, hur byggnaderna står i förhållande till omgivande marker, och hur omgivande marker bör se ut? Om detta redan diskuterats, tar jag gärna emot en hänvisning till inlägg som rör detta.

Annars skulle jag gärna ta emot era tankar och ideer om detta. Vad är största resp. minsta antal boende i en prepperby tänker ni er? För att få flest fördelar, och minst nackdelar? För få deltagare blir ju svaga och begränsade, men allt för många deltagare skapar splittring och anonymitet och minskad social kontroll osv.

Hur bör byggnaderna placeras? Jämt utspridda från varandra (som individuella gårdar i ett åkerlandskap), eller tätt intill varandra längst med en gemensam huvudgata omgivet av åkermark och skog? Kanske byggnader i en cirkel, som gemensamt innesluter en privat innergård som inte går att nås utifrån?

Hur bör byggnaderna utformas? byggda för att försvåra angrepp (tex små fönster), eller är det onödigt och i så fall varför?

Hur skulle man kunna gå tillväga för att finna likasinnade att leva i en prepperby med? Vilka personliga egenskaper är det som har betydelse för att få en långsiktigt fungerande prepperby, tror ni?

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 13:16 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Skulle gissa på folket är A och O i om en by skulle fungera, samt att omgivningen har förutsättningar för hållning med vatten, träd och odling/betesmarker.

Folk utan ego-driv som enkelt kan slå sönder samarbetet samt sätter andra i fara med sina fasoner.
Samarbetet är bland det viktigare vid gruppering och att viljan göra lite extra för helheten och för svagare i gruppen utgör receptet för lyckad överlevnad och utveckling.
Att vara ärliga mot varandra borde bidra mer och skapa mer lösningar före eventuella konflikter uppkommer, men detta torde vara en privning i detta land.

Att även ha respekten att låta folk vara sig själva och ha acceptans för allas unikheter.

Är självt emot hierarkiska strukturer, vilket präglar att gruppen bör vara mogen agera mot varandra för samtligas bästa, än dagens mantra om rov som skapat behovet om prepperby.

Föreställning er ett 8-kantigt timmerhus, där var sida utom ingången har dörr till eget boendet.
Det blir 7 hem per hus, inkl allrum under samma tak. Här skulle även gemensam värmning/försvar samordnas och ha en gemensam jordkällare under Lagrummet golv.

Men som sagt, behövs moget folk som har fötterna på jorden och där ett ego skulle kunna göra livet surt för många... speciellt vid svårare tider...

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 14:36 
För min egen del har jag alltid föreställt mig att var familj har sin egen lilla täppa med eget hus och att vissa delar är gemensamma. En ganska vanlig by alltså men med lite mer uttalat gemensamt arbete och samägda (på något sätt) saker - en del i alla fall.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 15:18 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
MulenDag skrev:
För min egen del har jag alltid föreställt mig att var familj har sin egen lilla täppa med eget hus och att vissa delar är gemensamma. En ganska vanlig by alltså men med lite mer uttalat gemensamt arbete och samägda (på något sätt) saker - en del i alla fall.

/MD


Kanske just här det ofta brister, beroende på hur vi själva ser till betydelsen av familj. Folk har tex tendensen se sig ensamma i en familjekonstallation, hur den ny ser ut.
Hur vi än väljer se oss själva del av tinget, eller så kallad familj har bråkats länge om på denna jord.

Men ska en by lyckas, bör ingen ses stå utanför... Samt att envars unikheter är en tillgång, oavsett normer vi är indoktrinerade med.

Det är som sagt envars egna mognad det landar på och gruppens risk att falla med.

Som tyvärr jag självt ser det, står den egna mognaden direkt relativt till något sådant här kan lyckas... Vidare är det få som står pall i dessa tider, speciellt om det blåser om öronen och inte bete sig som i sandlådan vi sedan länge borde växt ifrån.

Idag är normen normal ett sjukdomsstadie i mitt tycke... Där nya banor borde ageras efter i en prepperby. Det här med mitt och ditt söndrar, än ageras efter med sunt förnuft.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 15:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Även i sådan by skulle det bli strid, har varit, är, kommer att vara.. tyvärr..
För... vi är människor...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 20:36 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
lupl skrev:
Även i sådan by skulle det bli strid, har varit, är, kommer att vara.. tyvärr..
För... vi är människor...


Delar delvis din åsikt, men det är kanske detta som blir frukten av den dårskap vi allt mer närmar oss. Godtar inte "ursäkten" bara för vi är människor...

Försökte kanske i mina tafatta försök beskriva det som mognad, vilket tyvärr än lyser i mässan med sin frånvaro. Så snart det blir bråk, har alla förlorat. I mognad och sunt förnuft är saker redan lösta före en yxa lyfts.

Egot är än människornas mästare och ignoransens tårar får värka fram en sundare inställning.

Det är kanske mer åt det hållet föregå shtf och tillsammans jobba runt det.

Byn är nog lättare att skapa, problemet står nog mer i folket som ska inhysas där och klara av det vid svårare tider...

Hur många här skulle inte tex förbanna tröskeln för ni råkade sparka stortån i den? Att ge sig på döda ting tex för egen dumhet... Lite åt det hållet med mognad jag försöker beskriva.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 21:05 
Tills SHTF kan man ju vara sin egen ganska mycket, efter måste man nog, för att klara sig, bli lite sekteristiska. Den som vill ha att läsa kan ju kolla nedan länkar (jag följer annars inte Orlov längre).

http://cluborlov.blogspot.se/2013/06/co ... amble.html
http://cluborlov.blogspot.se/2013/07/co ... art-i.html
http://cluborlov.blogspot.se/2013/07/co ... rt-ii.html
http://cluborlov.blogspot.se/2013/07/co ... t-iii.html
http://cluborlov.blogspot.se/2014/04/th ... ments.html
http://cluborlov.blogspot.se/2015/04/co ... sited.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:12 
fråga, hur skall en sådan by hantera personer som , hm, går i pension, läs oförmögen att klara sig, skall man spara en gyttorps röd till det bittra slutet eller sköter dom kringvarande detta :notme: :hm: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
fråga, hur skall en sådan by hantera personer som , hm, går i pension, läs oförmögen att klara sig, skall man spara en gyttorps röd till det bittra slutet eller sköter dom kringvarande detta :notme: :hm: ;)


När du är barn så...?

När du blivit för gammal så...?

same same, annars bör byn bestå av 20 åringar med fabless för att begå kollektivt självmord vid 75 år. ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala tis 24 jan 2017, 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:25 
Det beror förstås på invånarna i byn.

Men om jag fick bestämma så gör man det man kan och när man inte kan längre får de övriga i byn hjälpas åt att ta hand som dem som inte kan själva. Med bistrare tider och sämre sjukvård med mindre möjlighet att hålla liv i folk blir det nog en del som dör tidigare än förr. Ju hårdare tider dess värre blir det väl för dem som inte bidrar - kanske kommer din gyttorp till slut att bli tvunget.

Jag inbillar mig att människor i alla tider hjälpt varandra så långt det gått givet förutsättningarna. Så frågan är väl snarare hur långt det går och vilka förutsättningar som gäller?

När vi ändå är inne på prepperbyn så hoppas jag att de som är intresserade sett min efterlysning: soker-bol-sokande-t11583.html

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:26 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
grym skrev:
fråga, hur skall en sådan by hantera personer som , hm, går i pension, läs oförmögen att klara sig, skall man spara en gyttorps röd till det bittra slutet eller sköter dom kringvarande detta :notme: :hm: ;)


Utföra enklare sysslor som inte kräver ungdomlig styrka och uthållighet.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Passa de små telningarna om möjligt? Sedan blir det väl ättestupan för att spara in på ammon!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:37 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Sen är det väl en fråga om heder också.

Vore jag gammal och trasig, utan möjlighet att bidra, så hade jag lugnt kunnat lämna in med vetskapen om att jag vid 60 lärde upp några som för mina kunskaper vidare. Skulle det då komma sådan nöd att man måste välja mellan barn och gamla, så hade man som den som redan haft ett fullt liv, gått ut i vinternatten och gett framtiden till de unga.

Men att som grupp ställa det kravet på någon som är en stor orsak till varför de ens är där, det vore imho något som tar själen ur vad år äldre har kvar. "när är jag inte längre värd något", "när ber de mig"...

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Traditionellt så satte sig bönder på undantag. Något barn tog över gården och de gamle bodde i en liten stuga och hade papper på att de skulle ha si och så mycket potatis, mjölk, ved etc per vecka eller så. Blev de sängliggande blev de utvårdade. Annars så fick de gå fårgång. Dvs de flyttade runt mellan barnen, ett år eller kanske en kortare period i taget. Hade de inget blev det väl fattigstugan - inte kul.

Men om man har en prepperby i TEOFTAWKI så finns det kanske sas inget utanför så då är det inte så lätt. (Alternativt finns det väldigt mycket ledigt men obrukat utanför.) Och många kommer att bli gamla ungefär samtidigt. Jag vet inte riktigt hur ni har tänkt er barnfrågan, men har ni ingen tillväxt underifrån lär ingen ta hand om er när ni blir gamla i alla fall.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 23:07 
Prepperbyn Jonesby har inget problem med det men väldigt god Kool-Aid


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet