Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 20:49 
tja
jag gissar att det kommer till ett läga där fler och fler kommer göra livet surt för internetanvändare, exakt hur och när återstår att se, men funderar lite på möjligheter till lite mera varierad kommunikation via nätet

om vi gissar att större aktörer kommer ha besvärligt, så google, facebök, forum med standardmotorer , twitter, sbapchat o.s.v kommer vara svåra att nå och svåra att göra något med

vad skulle man kunna nyttja för lite mera extremasynkron kommunikation?

första jag tänkte på vore newsservrar som kanmala på i bakgrunden
sedan något mera som inte nyttjar mellanservrar
fråganär vad som är lämpligt?

asedan kan man ha lite mera som ligger bortanför detta, som sms och amatörradio o.s.v, men det tar vi inte i denna tråden


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 21:03 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
En del attacker har ju gjorts mot DNS-servrar, funkar det om man kan den "riktiga" IP-adressen typ 168.0 osv?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 21:10 
ska göra det om du har en fast ip


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 21:14 
Det finns en del intressant ny teknik för datakommunikation med låga effekter, lämpligt för batteridrift, med lång räckvidd men relativt låg hastighet.

Borde gå utmärkt att skapa något liknande ett fido-net med den tekniken. Alltså ett "news"-liknande distribuerat diskussionsforum. Kombinera med mesh-teknik så blir det riktigt intressant.

Kolla exempelvis "LoRa" eller "SigFox".

https://www.lora-alliance.org/what-is-lora/technology

Egentligen för sådant som elmätare och larmfunktioner, men borde kunna användas även för ren text.

LoPy:

https://www.pycom.io/solutions/py-boards/lopy/

En intressant micro-controller för LoRa. Upp till 40 km räckvidd... En enhet kan skicka vidare åt en annan i flera steg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 01:59 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Hm, intressant... Läste inte allt men man kanske är UUCP mail ovanpå detta en lämplig tillämpning. Det är också anledningen till att internet standarden säger att ett mail har 5 dygn på sig att ta sig från avsändare till mottagare innan det får anses borttappat.

Längre sträckor kanske tom kan förstärkas med uppladdningsbara UAVer på autopilot...
Borde inte vara omöjligt att bygga ett meshnät över stora avstånd.
Om jag inte minns fel är Newsgroups designat för att köra ovanpå UUCP... Så ja...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 10:07 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Gloomyvice skrev:
Hm, intressant... Läste inte allt men man kanske är UUCP mail ovanpå detta en lämplig tillämpning. Det är också anledningen till att internet standarden säger att ett mail har 5 dygn på sig att ta sig från avsändare till mottagare innan det får anses borttappat.

Längre sträckor kanske tom kan förstärkas med uppladdningsbara UAVer på autopilot...
Borde inte vara omöjligt att bygga ett meshnät över stora avstånd.
Om jag inte minns fel är Newsgroups designat för att köra ovanpå UUCP... Så ja...



Både news och mail kräver ett flertal supportsystem för att fungera alls, för det första måste dns fungera för din newsläsare, samt att news-systemet är beroende av att alla newsmaskiner kan förmedla feeden mellan varandra, 2 steg som minskar chansen för funktion. Samma sak med mail, den kräver fungerande dns och dina meddelanden är beroende av flera servrar på vägen för att komma fram till mottagaren. det enda man i princip kan förlita sig på är point to point kommunikation mellan 2 eller flera maskiner, där man minimerar beroendet av externa servers. då får man 2 problem, man behöver veta ipadressen till personen man skall kommunicera med, och man behöver verifiera att det är rätt "person" man kommunicerar med. Det första kan man sätta upp på förhand, man kan starta upp kommunikation mellan valda ipadresser med något protokoll, och man kan sätta upp kryptografiska signaturer som verifierar att sändare och mottagare är korrekta (blir såklart svårt att verifiera vem som trycker på tangenterna om man inte hittar på något som verifierar det med via någon kodfras etc). Men, om det är brown-outs på nätet, så kan man inte längre förlita sig på att man kommer ha samma ip-adress längre, misstänker att de flesta sitter med en dhcp-adress (som de nog har haft länge, den ändras nog sällan), men om det börjar svaja kan man inte längre lita på att man har samma adress, och man riskerar att tappa kommunikationen man byggt upp på förhand, vilket gör att man ändå behöver någon extern resurs för att veta om ipadresserna till sina mottagare, men eftersom man inte kan lita på att infrastrukturen fungerar korrekt så måste detta vara baserat på ett molnprotokoll, där man återigen på förhand satt upp mottagarna för kommunikationen, men nu räcker det med att man når en enda av dem för att veta om vilka ipadresser de andra har i molnet, kommunikationen kan brytas upp och splittras men laga sig själv när användarna försöker få kontakt med varandra. Jag ska fundera lite på detta, men det som verkar falla inom den här kategorin är bitmessage, som är ett peer to peer, decentralized krypterat meddelandeprotokoll, om någon vill prova det med mig så säg till så får ni en adress till mig. Bitmessage verkar finnas till de flesta normala OS och kan köras från t.ex en usbsticka när man vill.

Mvh Paratus.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 11:41 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Jag förstår inte riktigt hur den här kommunikationen har blivit så viktig helt plötsligt. Ok, jag hänger inte rikigt med i utvecklingen, tycker fortfarande att ett socialt nätverk är jag och mina kompisar som grillar korv, men vad med internet är så viktigt egentligen?
Nu har jag inte facebook, så jag har därmed inte insett de "fantastiska möjligheterna" (och ärligt talat så ser jag bara människor som ser allt olyckligare ut), men jag förstår faktiskt inte vad det är som är så viktigt med det hela att man måste finna en väg att hålla skiten vid liv i en... Ja, nödsituation är väl inte ordet jag skulle använda om internet la av, men ni förstår hur jag menar.
Kan man inte bara åka hem till folk man behöver kommunicera med och knacka på dörren, eller ringa, eller skriva brev, skicka brevduva, röksignaler, flaskpost, raketer, jag vet inte. Radion har väl alltid bjudit på nyheter?

Plus de där sakerna som inte hörde hemma i den här tråden då. Internetforum är väl kul, absolut, jättetrevligt med de man har fått kontakt med tex. härifrån, och jag har lärt mig jättemycket, så det är inget fel alls.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 12:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
lynx skrev:
Jag förstår inte riktigt hur den här kommunikationen har blivit så viktig helt plötsligt. Ok, jag hänger inte rikigt med i utvecklingen, tycker fortfarande att ett socialt nätverk är jag och mina kompisar som grillar korv, men vad med internet är så viktigt egentligen?
.


Som jag ser det kokar det ner till 2 saker, aktiv kommunikation och kunskapsbank, kan man kommunicera effektivt och snabbt, och har möjlighet att dela med sig av kunskap som är sökbar, så har man betydligt större möjlighet som grupp att klara av katastrofscenarion, oavsett vad det är. Internet har visat sig överlägset på bägge de punkterna, och har väldigt många enheter som kan använda sig av gränssnittet som Internet använder sig av, tcp/ip, nästan alla elektriska prylar kan det protokollet numera, och allt ovanpå det är det vi använder oss av för att ta del av Internet. Visst kan man använda röksignaler och brevduvor och apostlahästar och spara information på papper, det är bara betydligt mindre effektivt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 12:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
lynx skrev:
Jag förstår inte riktigt hur den här kommunikationen har blivit så viktig helt plötsligt. Ok, jag hänger inte rikigt med i utvecklingen, tycker fortfarande att ett socialt nätverk är jag och mina kompisar som grillar korv, men vad med internet är så viktigt egentligen?
Nu har jag inte facebook, så jag har därmed inte insett de "fantastiska möjligheterna" (och ärligt talat så ser jag bara människor som ser allt olyckligare ut), men jag förstår faktiskt inte vad det är som är så viktigt med det hela att man måste finna en väg att hålla skiten vid liv i en... Ja, nödsituation är väl inte ordet jag skulle använda om internet la av, men ni förstår hur jag menar.
Kan man inte bara åka hem till folk man behöver kommunicera med och knacka på dörren, eller ringa, eller skriva brev, skicka brevduva, röksignaler, flaskpost, raketer, jag vet inte. Radion har väl alltid bjudit på nyheter?

Plus de där sakerna som inte hörde hemma i den här tråden då. Internetforum är väl kul, absolut, jättetrevligt med de man har fått kontakt med tex. härifrån, och jag har lärt mig jättemycket, så det är inget fel alls.


Håller med om körvgrillningen! :up:
Men kan nog vara bra med den nya tekniken oxo...
Kanske lite för svårt för mig antar jag..

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 15:02 
lynx skrev:
Jag förstår inte riktigt hur den här kommunikationen har blivit så viktig helt plötsligt. Ok, jag hänger inte rikigt med i utvecklingen, tycker fortfarande att ett socialt nätverk är jag och mina kompisar som grillar korv, men vad med internet är så viktigt egentligen?
Nu har jag inte facebook, så jag har därmed inte insett de "fantastiska möjligheterna" (och ärligt talat så ser jag bara människor som ser allt olyckligare ut), men jag förstår faktiskt inte vad det är som är så viktigt med det hela att man måste finna en väg att hålla skiten vid liv i en... Ja, nödsituation är väl inte ordet jag skulle använda om internet la av, men ni förstår hur jag menar.
Kan man inte bara åka hem till folk man behöver kommunicera med och knacka på dörren, eller ringa, eller skriva brev, skicka brevduva, röksignaler, flaskpost, raketer, jag vet inte. Radion har väl alltid bjudit på nyheter?

Plus de där sakerna som inte hörde hemma i den här tråden då. Internetforum är väl kul, absolut, jättetrevligt med de man har fått kontakt med tex. härifrån, och jag har lärt mig jättemycket, så det är inget fel alls.


Vid framtida kriser och konflikter, eller rättare sagt redan nu är information och kommunikation nyckeln till överlevnad. Ska man fly, vart ska man åka, vilka faror finns, hur kan man undvika, hur det ser ut vid gränsen, ska man ta andra omvägen,...??? Såg du inte alla reportage med Syrier som gick igenom hela Europa med mobilen i handen? Tror du kanske att det handlade om att trycka på "like" på Facebook? Du kan själv gissa vad det är det som dessa människor förmedlade till varandra.

Därför är idag information viktigare än att bara sitta hemma, grilla korv och bara umgås med kompisar. Dagens lättrörliga gränser och konflikter där gröna eller gulla män kan dyka upp överallt lämnar oss inte bekväma med flaskpost eller hästar. Kompisar ersätter inte kommunikation men information kan hjälpa dig och dina kompisar att bli bättre förbereda och klara olika typer av kriser.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 15:12 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
T-72 skrev:
lynx skrev:
Jag förstår inte riktigt hur den här kommunikationen har blivit så viktig helt plötsligt. Ok, jag hänger inte rikigt med i utvecklingen, tycker fortfarande att ett socialt nätverk är jag och mina kompisar som grillar korv, men vad med internet är så viktigt egentligen?
Nu har jag inte facebook, så jag har därmed inte insett de "fantastiska möjligheterna" (och ärligt talat så ser jag bara människor som ser allt olyckligare ut), men jag förstår faktiskt inte vad det är som är så viktigt med det hela att man måste finna en väg att hålla skiten vid liv i en... Ja, nödsituation är väl inte ordet jag skulle använda om internet la av, men ni förstår hur jag menar.
Kan man inte bara åka hem till folk man behöver kommunicera med och knacka på dörren, eller ringa, eller skriva brev, skicka brevduva, röksignaler, flaskpost, raketer, jag vet inte. Radion har väl alltid bjudit på nyheter?

Plus de där sakerna som inte hörde hemma i den här tråden då. Internetforum är väl kul, absolut, jättetrevligt med de man har fått kontakt med tex. härifrån, och jag har lärt mig jättemycket, så det är inget fel alls.


Vid framtida kriser och konflikter, eller rättare sagt redan nu är information och kommunikation nyckeln till överlevnad. Ska man fly, vart ska man åka, vilka faror finns, hur kan man undvika, hur det ser ut vid gränsen, ska man ta andra omvägen,...??? Såg du inte alla reportage med Syrier som gick igenom hela Europa med mobilen i handen? Tror du kanske att det handlade om att trycka på "like" på Facebook? Du kan själv gissa vad det är det som dessa människor förmedlade till varandra.

Därför är idag information viktigare än att bara sitta hemma, grilla korv och bara umgås med kompisar. Dagens lättrörliga gränser och konflikter där gröna eller gulla män kan dyka upp överallt lämnar oss inte bekväma med flaskpost eller hästar. Kompisar ersätter inte kommunikation men information kan hjälpa dig och dina kompisar att bli bättre förbereda och klara olika typer av kriser.


Nej, det såg jag inte, har ingen TV. Med "den här kommunikationen" menar jag just det. Internet. Den HÄR kommunikationen, som trådskaparen skrev. Det finns många sätt att kommunicera på och sprida information och desinformation på.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 15:44 
lynx skrev:
T-72 skrev:

Vid framtida kriser och konflikter, eller rättare sagt redan nu är information och kommunikation nyckeln till överlevnad. Ska man fly, vart ska man åka, vilka faror finns, hur kan man undvika, hur det ser ut vid gränsen, ska man ta andra omvägen,...??? Såg du inte alla reportage med Syrier som gick igenom hela Europa med mobilen i handen? Tror du kanske att det handlade om att trycka på "like" på Facebook? Du kan själv gissa vad det är det som dessa människor förmedlade till varandra.

Därför är idag information viktigare än att bara sitta hemma, grilla korv och bara umgås med kompisar. Dagens lättrörliga gränser och konflikter där gröna eller gulla män kan dyka upp överallt lämnar oss inte bekväma med flaskpost eller hästar. Kompisar ersätter inte kommunikation men information kan hjälpa dig och dina kompisar att bli bättre förbereda och klara olika typer av kriser.


Nej, det såg jag inte, har ingen TV. Med "den här kommunikationen" menar jag just det. Internet. Den HÄR kommunikationen, som trådskaparen skrev. Det finns många sätt att kommunicera på och sprida information och desinformation på.


Ok, Lugnt, andas DJUPT och ta en LåNg promenad. :lol: ...

Syrierna gick genom hela Europa och genom Internet och Facebook informerade varandra om vilka gränser var öppna, vilka länder avisar och vilka länder tar emot Syrier. Det var märklig syn med plastpåse i en handen och mobilen i andra. Det var bästa exempeln på kommunikation under flykt och hur man överlever.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 22:45 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
T-72 skrev:
lynx skrev:

Därför är idag information viktigare än att bara sitta hemma, grilla korv och bara umgås med kompisar. Dagens lättrörliga gränser och konflikter där gröna eller gulla män kan dyka upp överallt lämnar oss inte bekväma med flaskpost eller hästar. Kompisar ersätter inte kommunikation men information kan hjälpa dig och dina kompisar att bli bättre förbereda och klara olika typer av kriser.


Nej, det såg jag inte, har ingen TV. Med "den här kommunikationen" menar jag just det. Internet. Den HÄR kommunikationen, som trådskaparen skrev. Det finns många sätt att kommunicera på och sprida information och desinformation på.


Ok, Lugnt, andas DJUPT och ta en LåNg promenad. :lol: ...

Syrierna gick genom hela Europa och genom Internet och Facebook informerade varandra om vilka gränser var öppna, vilka länder avisar och vilka länder tar emot Syrier. Det var märklig syn med plastpåse i en handen och mobilen i andra. Det var bästa exempeln på kommunikation under flykt och hur man överlever.[/quote]

Ta det lugnt du själv, internetsurvivalisten. Jag belyser bara att det bara är ett problem, om man gör det till ett problem.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 23:11 
för min del så funderade jag bara på möjligheterna, om jag gissar rätt så kan ett rimligt möjligt scenario ge problem på stora vanliga punkter, inte i själva kommunikationen mellan två ipadresser som inte är utsatta, kanske det går trögt för att det är mycket datatrafik, men i grundenär ju arpanet en militär konstruktion som är gjord för att kunna nyttja olika vägar för att få fram information
vilket gör att ex en icke standard mailserver skulle fungera om den inte är utsatt för attack

det finns gott om saker som skulle vara vettigt att kunna få information på om än via endast text eeller liknande med liten datamängd


tyvärr lär internet ändra karaktär i framtiden
från relativt trevligt till något som invaderats av den slemmiga undre världen, där inget får vara omedelbart möjligt att få information om, du lär behöva krypoterad information, brandväggar från helvetet och datorer som är så låsta att ingen kommer åt att ändra något i dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 08:12 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
För att komma tillbaka till email via UUCP så undrar jag om det inte går att lösa utan IP, om det stämmer borde inte DNS behövas.
Det var inte igår jag behövde göra det, men jag viill minnas att en av de första mailservrar jag managerade.
Sen kanske nått annat passar bättre, men mail känner ju de flesta till och har mjukvara för.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet