Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: kommunikation vd internetbrownout
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 09:30 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Om man är orolig för att bli av med DNS tjänsterna så går det bra att sätta upp en DNS-server själv hemma.

Jag har funderat på det vid tillfällen när ISP:n strulat att man borde haft en "backup" så hade man kunnat köra vidare.

Men sen har Google en urstark DNS på 8.8.8.8 som man kan switcha till när ISP:n felar.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 09:39 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

grym skrev:
för min del så funderade jag bara på möjligheterna, om jag gissar rätt så kan ett rimligt möjligt scenario ge problem på stora vanliga punkter, inte i själva kommunikationen mellan två ipadresser som inte är utsatta, kanske det går trögt för att det är mycket datatrafik, men i grundenär ju arpanet en militär konstruktion som är gjord för att kunna nyttja olika vägar för att få fram information
vilket gör att ex en icke standard mailserver skulle fungera om den inte är utsatt för attack

det finns gott om saker som skulle vara vettigt att kunna få information på om än via endast text eeller liknande med liten datamängd

tyvärr lär internet ändra karaktär i framtiden
från relativt trevligt till något som invaderats av den slemmiga undre världen, där inget får vara omedelbart möjligt att få information om, du lär behöva krypoterad information, brandväggar från helvetet och datorer som är så låsta att ingen kommer åt att ändra något i dom

Angående din fundering om mailserver, när du skickar ett mail t.ex, så har din mailklient för det första en server specificerad som första instans att hantera mailen, vanligtvis ett mailrelä som är öppet från din provider, alternativt kör du en lokal egen om du kör någon unix, denna relay tittar efter MX-records (Mail eXchange) i zonen för domänen den ska skicka mail till, ägaren av den zonen stoppar in 1-2 server där som de vanligtvis managerar själva, som tillåter att mail relayas via de servrarna som skall till deras domän. Om det är så att de är utsatta för en attack och deras mailrelays är utslagna, så kommer de inte kunna ta emot mail, oavsett om det finns "lediga" andra mailrelays, de andra mailrelayerna måste för det första acceptera att kunna skicka vidare mail till deras domän, och den måste vara utpekad av ägaren till zonen (högst sannolikt är deras nameservers utslagna med då)

Dagens Internet är väldigt långt ifrån arpanet, och i princip all redundans och vägval baseras på protokollet operatörerna kör mellan varandra för att utbyta information om hur man hittar varandra på Internet, BGP, Border Gateway Protocol, där man från operatör 1 till 2 säger att "du når den här bunten av ipadresser via mig" och 2 svarar till 1 att "du når den här andra bunten ipadresser via mig" , bägge de operatörerna har dessutom en global transit som har åtkomst till alla Internets ipadresser via sig, en sk tier 1. Om shtf tror jag att Internet kommer splittras i många olika bitar som inte längre kommer nå varandra, lokalt (i samma länder) kommer nätet nog hänga ihop ganska ok, men internationellt kommer det nog rasa ganska fort, vilket med stor sannolikhet påverkar hela domänsystemet då man kommer ha svårt att nå rootnameservers och topleveldomänservers vilket gör att man kanske kommer ha svårt att nå webservern som står bredvid dig på samma bord i princip, så trögheten kommer snarare bero på dålig dns-uppslagning än mycket trafik.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 09:50 
Användarvisningsbild

Gloomyvice skrev:
För att komma tillbaka till email via UUCP så undrar jag om det inte går att lösa utan IP, om det stämmer borde inte DNS behövas.
Det var inte igår jag behövde göra det, men jag viill minnas att en av de första mailservrar jag managerade.
Sen kanske nått annat passar bättre, men mail känner ju de flesta till och har mjukvara för.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Tvivlar lite på att dagens mailklienter har stöd för bang-paths att skicka mail via uucp, om man inte kör dns behöver man specificera hela vägen mailet skall gå "för hand", att switcha från dagens bekvämligheter till gårdagens teknik går nog, men inte så enkelt eller fort.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 09:59 
Användarvisningsbild

mrlowrisk skrev:
Om man är orolig för att bli av med DNS tjänsterna så går det bra att sätta upp en DNS-server själv hemma.

Jag har funderat på det vid tillfällen när ISP:n strulat att man borde haft en "backup" så hade man kunnat köra vidare.

Men sen har Google en urstark DNS på 8.8.8.8 som man kan switcha till när ISP:n felar.

Man får skilja på nameservrarna, det finns authoritative nameservers som är direkt ansvariga för en eller flera zoner (domäner) och som är utpekade direkt från topleveldomainservers, och så finns det resolvande nameservers som du refererar till, såna är alltid lämpligt att köra själv på sin egen dator. De ser till att hantera alla frågor din dator har om domäner, och kör resolving från "." till det du frågar efter om det inte finns i den lokala cachen. Anledningen att google har resolvande nameservers på 8.8.8.8 och 8.8.4.4 är inte för att de är så snälla, utan för att frågor till resolvande nameservers är en guldkälla till information, man kan se i princip allt en användare gör med en sån nameserver, man fullständigt läcker information till sin nameserver, vilket gör att jag alltid kör mina egna :)
Men, som jag skrev i ett tidigare inlägg, om nätet går sönder för mycket spelar det inte längre någon roll om man har en lokal resolver eftersom trädstrukturen är såpass trasig att det inte går att resolva längre, då skulle man istället behöva sätta upp en egen fejkad root-dns som pekar ut saker åt dig så man kan hitta, det är inte helt lätt att sätta upp men det skulle i princip gå att göra halvt automatiserat faktiskt, det skulle kunna vara bra att ha som backup-resolving om allt annat går sönder :)

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 11:14 
FidoNet? https://sv.wikipedia.org/wiki/FidoNet

Använde det mycket i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Funkar nog med mobiler med rätt enkla medel tror jag. Funkar över Internet vet jag, borde kunna funka över amatörradio på något sätt. Känns som en förhållandevis enkel och stabil lösning.

/MD

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 11:28 
Fredag
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
FidoNet? https://sv.wikipedia.org/wiki/FidoNet

Använde det mycket i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Funkar nog med mobiler med rätt enkla medel tror jag. Funkar över Internet vet jag, borde kunna funka över amatörradio på något sätt. Känns som en förhållandevis enkel och stabil lösning.

/MD

Det är en rätt intressant tanke, mobiler med fria samtal borde ge en möjlighet till att koppla upp sig mot detta så länge basstationerna fungerar. Radiomodem skulle kunna fungera med genom att ansluta runt till förutbestämda noder för att växla information och att dessa gör motsvarande vidare i kedjan.

Långsamt men teoretiskt sett fungerande email hantering.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 12:32 
Aftersearch skrev:
Långsamt men teoretiskt sett fungerande email hantering.

Med dagens mått mätt var det långsamt, ja. Beroende på hur engagerad noden var tog det vanligen två nätter (om jag minns rätt) innan man fick svar på ett inlägg i ett forum och oftast lika lång tid för mail. Jag hade turen att koppla mig mot ett system som var lite ambitiöst och kopplade sig mot sina överliggande flera ggr/dygn så jag kunde få svar samma dag i en del fall. :shock: :up: :lol:

Vidare fanns det noder som körde UUCP och kunde tillhandahålla bryggning mellan FidoNet och Internet för mail.

Kanske läge att sätta upp en preppernod i FidoNet och köra över internet...

/MD

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 13:32 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Jo jag körde också BBS när jag var i tonåren. Klart kul. :) Mycket flame wars på den tiden.
Jag skrev en hel del program för mail tossing (som det hette) för att ta emot och distribuera vidare mail beroende på vilken nod de skulle till.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2