Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 20:31 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Hej!

Var och kilade på Fällkniven S1 och F1 idag efter att ha läst massor om F1, S1 och A1. Är ute efter en bra allroundkniv. Jag tycker man läser massor om att S1 är för stor och A1 är gigantisk. Det som slog mig idag var att S1 var ju en ganska liten kniv. Trodde den skulle vara mycket större i verkligheten. Står och väger mellan S1 och A1.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 20:37 
Jag är nog bland de minst kniverfarna här på forumet, trots det har jag en åsikt. :roll: :-D

Vad är stora knivar bra till? Allvarligt, vad är de bra till?
Klyva ved - kan göras bättre med en liten yxa.
Fightas - Ehhh.... Ska jag ha en fightkniv.... Ehhh... Näe... Bättre med en liten yxa om jag nödvändigtvis ska dänga nån med eggvapen.
Tälja - Nja, lättare att kontrollera en mindre kniv.
Ta ur ett djur - Nja, lättare (i mitt personliga tycke) att göra med en mindre kniv.

Ur mitt okunniga perspektiv är en mindre kniv mer användbar än en större - i allmänhet.
(Nu får vi se hur mycket jag svurit i kyrkan när andra svar följer nedan. :lol: )

/MD

Edit: En kniv jag blir mer och mer förtjust i ju mer jag använder den: https://www.youtube.com/watch?v=SAaUv0q ... =Weiderfan


Senast redigerad av MulenDag sön 29 jan 2017, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:01 
alla har vi olika storlekar där man är bekväm

är du osäker så köp en kinakopia för att känna på storlken , skänk sedan bort det till en unge som förstakniv så är den lagom för att förstöras efteråt

jag nyttjar f1 och den är lagom för mig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:04 
Jämförelse A1/S1/F1

Bild

Det som följer med ut för mig är F1. Det är ingen stor kniv men räcker väl som allround till min användning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:20 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
grym skrev:
alla har vi olika storlekar där man är bekväm

är du osäker så köp en kinakopia för att känna på storlken , skänk sedan bort det till en unge som förstakniv så är den lagom för att förstöras efteråt

jag nyttjar f1 och den är lagom för mig


Samma här, F1 är egentligen inte perfekt till något alls, men den är oöverträffad som allroundkniv.
Första gången man känner på den så är det lite av en antiklimax, man tänker att den är lite liten, plastigt handtag, klumpigt blad, m.m.
men ta ut den i skogen.
Där levererar den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:29 
Har ägt en S1 men sålde den efter några år då den mest blev liggande. Tyckte den var för dyr att springa runt med i skogen eller ta med ut på fisketuren. Är själv svag för mora kolstålsknivar.

A1'an känns alldeles för stor och S1'an var också ganska stor jämfört med vad jag behövde den till. Gillade inte heller att den var framtung.

Är av samma övertygelse som MulenDag, liten är bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:34 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Instämmer i lovsången till F1. De övriga på bilden i inlägget ovan är gigantiska, lite väl mycket Crocodile Dundie för min smak.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:49 
S1 är meningslös, saknar fördelarna från sin syskon. F1 är smidig och bra för mindre arbeten. A1 duger för grövre sysslor typ hugga, klyva osv.

Ska ju bara hänga i skogen, grilla korv, jaga och fiska: F1
Bygga läger, förbereda ved, hugga ryssen osv: A1


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:51 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
F1an är en väldigt bra kniv, lagom stor. Jag har haft den i över 20 år men jag föredrar faktiskt WM1. Den har en bättre storlek för min smak. Jag gillar små knivar, de är mer händiga. Fast som sagt F1an är väldigt bra som allroundkniv

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:53 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Men man kan väl göra allt det där som en F1 kan med en A1? Jag tänker mig en kniv vid ett SHTF-scenario, inte någon kniv jag ska använda primärt vid exempelvis fiske eller jakt i "fredstid". Det är säkert enklare att tälja med en F1 än exempelvis en A1 men vid SHTF kommer jag klara av den täljning jag behöver med S1/A1? Klart jag inte ska ha den som fightingkniv men om vi leker med tanken att den situationen skulle dyka upp är väl en S1/A1 bättre än en F1? Om allt går åt pipsvängen och ryssen anfaller och ni bara får ta en kniv av A1/S1/F1 varför skulle ni välja F1? Bryts inte F1:ans blad mycket enklare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:58 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Om du vill ha en A1 aå ska du köpa en! Det är en bra kniv, inte tu tal om det.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:04 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Fällknivens knivar är mycket svåra att skärpa pga stålet, väg in detta i köpet. Esee 4 hade jag valt rakt av om det stod mellan dessa två knivarna, äger själv en F1:a i dagsläget. Sissipuukko M95 är också en mycket fin allroundkniv.
lås dig inte vid ett märke, välj efter omdöme!

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:40 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Ska kolla andra märken. Hur tänker ni själva gällande kniv vid SHTF? Det är ju ändå skillnad på vilken kniv jag väljer i normala fall kontra vad man väljer vid ett katastrofscenario tänker jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:57 
Peter83 skrev:
Det är ju ändå skillnad på vilken kniv jag väljer i normala fall kontra vad man väljer vid ett katastrofscenario tänker jag.


Berätta mer?

Basic mora funkar till det mesta, vare sig SHTF eller ej. Jag har min gamla tråkmora, den duger till att sprätta ett djur, skära lök, klyva ett litet vedträ och än har jag inte lyckats ha sönder en. Visst hugger jag i sten ibland men då spelar varken märke eller storlek någon roll. Det som funkar i vardagen nu funkar nog i vardagen sen tänker jag. Dock har jag aldrig fightats med kniv öch jag lär inte göra det sen heller.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:01 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Jag har F1 och S1.
F1 köpte jag en handgjord slida i läder till, som har plats för DC4 bryne och tändstål.
Riktigt trevlig kniv.
Men man får öva och skärpa dessa typer av eggar om man ska kunna lita på dom.
(Alla mina knivar från Fällkniven har jag köpt då xxl.se haft 25% rea, och innan årets höjning).

Annars kör jag med Mora 2000 och Buck 1xx serien som favoriter när det gäller fastbladsknivar.
Ska faktiskt investera i fler Mora, har givetvis en bunt äldre, men de har en massa fina nya för riktigt bra priser, är nog mest bang for the buck..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet