Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 08:53 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Skaffade mylarpåsar syreätare och fuktätare, tänkte skaffa en vacuumförslutare till påsarna med, men funderar på hur jag skall göra med syreätarna om jag inte packar ner all mat samtidigt, vilket jag inte kommer göra, hur förvarar jag dem utan att de förstörs? hur mycket luft kan jag utsätta dem för innan deras verkan försvinner? räcker det med att jag t.ex lägger dem i en glasburk med tätt lock för att de skall kunna användas vidare senare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 12:16 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Jag köpte ett 100-pack med syreätare, och alla dessa var förpackade i en stor vaccpåse.
Jag öppnade denna och vaccade mylarpåsarna som jag fyllde med mat, under tiden så lät jag syreätarpåsen vara öppen. Detta tog ca 30minuter. Under den tiden hann syreätar påsen bli varm i ena ändan. Om de varma syreätarna är "förbrukade" eller inte har jag inte koll på nu, men det gick iaf väldigt fort. Jag tror man kan känna på syreätarna om de är hårda eller inte. Hård så är den förbrukad.
Till nästa gång så kommer jag vara snabbare och stänga syreätarpåsen med vaccmaskinen direkt.

Tips om man ska vacca mylarpåsar så behöver man klippa av en liten del av en vaccpåse och lägga emellan. Detta för att kunna suga ut luften.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 13:42 
Gjorde samma som du, paratus. Och hade samma erfarenheter som solsken. Jag köpte en OBH Nordica prestige och den fungerar klockrent! Även med mylar påsar.
Jag skrev lite om det här; http://flyingwoodsman.blogspot.se/2017/01/food-storage-vacuum-sealer-and-mylar.html

(Får man hänvisa till sin blogg, admin/mod??)

Tack, solsken!!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 16:05 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Ron skrev:
Gjorde samma som du, paratus. Och hade samma erfarenheter som solsken. Jag köpte en OBH Nordica prestige och den fungerar klockrent! Även med mylar påsar.
Jag skrev lite om det här; http://flyingwoodsman.blogspot.se/2017/01/food-storage-vacuum-sealer-and-mylar.html

(Får man hänvisa till sin blogg, admin/mod??)

Tack, solsken!!


Behöver man "deras" vacuumplast/påsar eller kan man köra med enbart mylarpåsar att försluta med? och hur breda kan påsarna vara? kan man vika kanterna på toppen och fortfarande försluta om de är för breda? (jag tog ganska stora påsar med)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 16:10 
Maskinen är ju inte så bred; 28cm på påsarna.
Mylar påsar svetsar man ihop genom att köra svetsprogrammet 2 gånger i rad. Men påsarna sitter ju fast i maskinen, så det är ingen fara att de flyttar på sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 22:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
paratus skrev:
Ron skrev:
Gjorde samma som du, paratus. Och hade samma erfarenheter som solsken. Jag köpte en OBH Nordica prestige och den fungerar klockrent! Även med mylar påsar.
Jag skrev lite om det här; http://flyingwoodsman.blogspot.se/2017/01/food-storage-vacuum-sealer-and-mylar.html

(Får man hänvisa till sin blogg, admin/mod??)

Tack, solsken!!


Behöver man "deras" vacuumplast/påsar eller kan man köra med enbart mylarpåsar att försluta med? och hur breda kan påsarna vara? kan man vika kanterna på toppen och fortfarande försluta om de är för breda? (jag tog ganska stora påsar med)


Det är lätt att det "viker" sig när man kör med mycket mat i hårda påsar. Så fyll dem inte så mycket är nog enklast.
Jag körde "seal" två-tre ggr på samma ställe. Får man det bara tätt en gång, kan man ta strykjärnet i efterhand för att få "sömnen" att sitta ordentligt.
Men som sagt så behövde iaf jag något som gjorde så att luften kunde sugas ut, tex en remsa av en vanlig vaccpåse som jag la emellan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: förvaring av syreätare :)
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 22:43 
Ron skrev:
(Får man hänvisa till sin blogg, admin/mod??)


Som du gör, att länka till ett inlägg där man utvecklar något mer än man orkar på forumet, går bra. Att bara lägga in länkar till sin blogg som svar på allt går inte bra.

/MM


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet