Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Innehåll
InläggPostat: tis 13 apr 2010, 10:49 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Min Ask :10x14x3 cm
Från början en plåtask som innehållit godis , fördelen är att locket har gummilist innvändigt och håller vattentätt .
I asken ligger en mindre tunnare ask (kommer ni i håg lakrotolpastillerna?) i den har jag metkrokar blysänken knappnålar och synålar , dessutom en nagelknipsare av mindre modell och en liten platt konservöppnare .

Sedan i stora asken , en plåttub vatten tät där det förvaras tändstickor och plån .Ett brännglas som kommer från ett gasögonpar . en bit bindgarn naturfiber . Viktorynox simla modell med enbart fällkniv . en ljusstump , några spikar . kraftiga rakblad och skalpellblad . en grafit märkpenna som huggarna i skogen brukar ha med sig för att märka på träd . funkar även som en vanlig blyerts på papper . en dubbelsidig signalspegel .
Som inbiten flugfiskare så har jag använt en rulle för tafs för fisklinan , liten och kompakt , sytråden är lindad på en underspole till symaskinen . också liten och kompakt .

Denna ask är innstoppad i en lite kraftigare ziplock påse .I påsen ligger även försvaret signalspegel ?
Sedan har jag en separat låda (fd tobaksplåtlåda? för mer eldmakeri . Där finns magnesium eldstål , eldstål och flinta , fnöske och vanliga tändstickor .

Detta ligger i en väska men får utan vidare plats i benfickorna på militärbrallorna .
I väskan finns även en sk tallrikslåda med kåsa bestick liten kryddburk . Där ska läggas i druvsocker tabletter och tepåsar plus buljongtärningar , kanske en förpackning nickel el. liknande .
Visselpipan ligger också i väskan men vid utflykt förvarad i bröstfickan , det är civilförsvarets modell utan kulor .

Dessutom hör ett bälte till och där finns en "japansåg"? hopfällbar , en nordmark fällkniv , och en kompakt kikare och just för tillfället en silwa kompass med syftspegel .
Dessutom en förpackning metatabletter för hjälp med att göra upp eld , och en liten hopfällbar spis .

Alla försvarets förband har tyvärr gått åt efter en olycka så den biten ska åtgärdas . Medicinerna plockas ned ur köksskåpet när det bär av .
Suturplåstren är också slut men beställda .

Synpunker på min ask/väska mottas gärna !

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 21:30 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Utrustningslistor

Vore trevligt om du la en kopia under utrustningslistor tillsammans med bilder 8)

Dweomer skrev:
Synpunker på min ask/väska mottas gärna !

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 15:52 
Konservprovsmakare

Har en gammal plastask med följande innehåll

Vet ej varför ingen har SUPERLIM det är en riktig livräddare i många situationer

iaf superlim, multikniv, tändstål, Fiskelina & krokar, Ipren, Plåster, Kompass, pengar 1000 i olika valörer, stålwire, Reningstabletter (ej inhandlade ännu)

InläggPostat: tor 20 jan 2011, 19:14 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Hade en ask länge och väl. Men inte nu längre. Har inte tänkt på den på länge. Kanske skulle damma av den igen? Nåväl.
Några tips:

Istället för värmeljus kan ett eller flera tårtljus fungera.
Foto på nära och kära, kan fungera som energi-boost och tröst. Laminera!
Istället för kniv kan ett rakblad fungera, ett sådant med bara en vass kant.
Hade även små ark av björknäver i min ask.
Synål och sytråd.
Hårsnodd :-)
Ett stycke ugnsfolie. Till "signalspegel" och kanske annat?
Numera finns det refill för tändstål; alltså bara själva stålet, inget handtag. Sparar plats.

Och angående kondom/plastpåse. Jag köpte akvariefiskar för inte länge sedan och den plastpåsen som man transporterar fiskarna i går verkligen inte av för hackor. Den är förstärkt i botten och är rundad nertill. Kanske vore något?

InläggPostat: fre 21 jan 2011, 11:29 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Jag har en "platsklämma" (sådan man försluter plastpåsar med (finns i vanliga matbutiker). Dvs som man klickar ihop som en riktig klämma.
Inte bara grymt sätt att förvandla en plastpåse till vattenbehållare med, utan även för att hänga fast saker, förvaring osv.
Bra skit tycker jag so far.

InläggPostat: fre 27 maj 2011, 13:02 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Jag köpte en "golfers first aid" på Claes Ohlsson för 39kr. I den finns det 12 plåster, 4 alkoholfria våtservetter, 2 kompresser för brännsår, 2 ickehäftande förband, 1 liten förpackning med med gel för brännskada/solbränna, 1 servett med insektsrepellerande medel och en liten påse med solkräm faktor 25. Jag har lagt till en tändare och två Alvedon samt att jag har tätat den med silvertejp.
Jag håller på att sätta ihop en till ask med lite mer "verktyg" i.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

InläggPostat: fre 27 maj 2011, 15:31 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Fiskmås skrev:
... 4 alkoholfria våtservetter ... en tändare ...

Ett tips är våtservetter med alkohol. De går dels att använda för rengöring och desinfektion. Dels som tändmedel.

InläggPostat: tor 02 feb 2017, 00:07 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Fiskelina och metkrokar är ju en given del i en överlevnadssats men att sitta och knyta kroken på fiskelinan är ingen enkel sak om det är mörkt ute och du är kal, blöt och frusen. Fingrarna känns då tjocka och klumpiga. I en sådan situation så kommer man med säkerhet att tappa den dyrbara kroken ner i mossan och gräset och du hittar inte igen den... "Murphys law" ni vet! Av denna anledning så har jag redan knutit fast krokarna på fiskelinorna. Inte bara en, utan 6 st. (var av 2 med torrflugor) Jag brukar sätta s.k. ståndkrok i bäckarna, för att fånga bäcköring och därför har jag 5 st 1.5 m. linor med krokar till ståndkrok och en 3 m. lina med krok för aktivt mete. Anledningen till att jag har 2 st. linor med torrflugor är att småöringen i bäckarna är väldigt förtjust i flygfän. ...och handen på hjärtat. Hur många av er har hittat metmask ute i skogen!? ...nej tänkte väl det. Visst hittar ni maskar om man river upp mossa, lingonris och vänder på stenar men dessa är, pga den näringsfattiga miljön, så små, för korta och för tunna för att träs på en metkrok. De feta metmaskarna som är så effektiva att meta öring och abborre med, finns bara i anslutning till människoboningar. I blomsterrabatter, trädgårdsland och komposter där det finns näring.

Att ha flera färdiga fiskelinor i en liten ask, tillsammans med kompass, sytråd, säkerhetsnålar, tändare, tabletter osv. brukar sluta med ett oöverkomligt megatrassel som driver en till mer vansinne än tidigare. Jag har eliminerat detta trasselproblem, för all framtid, genom att linda linorna, var och en, i ca 6 cm cirklar/öglor, för art sedan med hjälp av en sytråd, dra in dessa öglor, i en del av ett avklippt sugrör (av den typ som finns på Donken) Sugröret är klippt i bitar på ca 5 cm. Lika enkelt som genialisk om jag får säga det själv. Jag ska lägga upp en bild så småningom, så ni får se.

InläggPostat: tor 02 feb 2017, 00:35 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Charlie** skrev:
Jag har eliminerat detta trasselproblem, för all framtid, genom att linda linorna, var och en, i ca 6 cm cirklar/öglor, för art sedan med hjälp av en sytråd, dra in dessa öglor, i en del av ett avklippt sugrör (av den typ som finns på Donken) Sugröret är klippt i bitar på ca 5 cm. Lika enkelt som genialisk om jag får säga det själv. Jag ska lägga upp en bild så småningom, så ni får se.

Jag behövde inte lägga upp en bild då "Sensible Prepper" har gjort liknande i detta videoklipp vid 07:39: https://www.youtube.com/watch?v=eHxSJgK1zIQ

InläggPostat: tor 02 feb 2017, 09:34 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Skaffade en liten vattentät "plånbok" som ask då jag redan har en sån till mina kreditkort, den har fått följande innehåll och är alltid med mig utom när jag sover.

* Trådsåg
* Betaljus (liten tritiumstav)
* Knappkompass
* Buntband
* Trädda synålar med tråd lindat runt
* Kondomer
* Vattenreningstabletter
* Panodil
* Ipren
* Tampong
* Steristrips
* Antiseptiska våtservetter

Utanför asken i bälte/ficka bär jag dessutom alltid med mig

* Multiverktyg med kniv (leatherman skeletool rx)
* Några tusen i kontanter
* Tändare (bic)
* Paracordband med tändstål och visselpipa
* Silvertejp runt ett kort (just det fungerar ändå)
* Multiverktyg i kreditkortsformat
* Öronproppar av gummi i en liten ask

I min jacka utöver normala saker följer dessutom med

* Regnponcho
* Nödfilt
* Ficklampa
* Engångsmask för mun mot mun
* Batteri med usb och sladdar för nödladdning av telefon

Ryggan är ett helt annat kapitel, som jag inte tar här.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5