Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 00:54 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Om huset kyls ut riskerar vattenledningarna att frysa sönder.

Har ni planer för att kunna tömma era ledningar?

I så fall hur? Rörtång? Bågfil? Tryckluft som fungerar utan el? För ändamålet utplacerade kranar?

Hur hanterar ni inkommande rör genom bottenplattan? Kan/behöver man göra något för att de inte ska frysa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 13:14 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Alltid svårt att tömma hela system och lämna garanti att allt håller vid påfyllning.

Jag har fotpump och en stor lufttank för att kunna ha tryckluft om strömmen far. Sonen får pumpa :mrgreen:

1-greppsblandare och termostatblandare är extremt känsliga för om det är kvar vatten. De brukar jag demontera insatserna på.

servisledningen brukar man tömma genom att stänga servisventilen, öppna vid mätaren och köra ner en slang så långt man kan och sen köra på med tryckluft.

värmen blåser man tom och ev öppnar på lågpunkt.

ALLTID trycktesta med luft innan man slår på vattnet igen. :nono:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 19:36 
dammsugar funkar med

sedan kan man nyttja glykol eller sprit för att förhindra frysning, men kräver spolning med efteråt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 11:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
En vän till mig som är rörläggare och åtgärdat MÅNGA frostproblem byggde nytt hus.
Han gjorde en rensgrop 1m utanför huset med en liten stenkista under och en tappkran, dvs vill han tömma huset så öppnar han kranarna i hela huset, sen tömmer han ledningen bakvägen. Gropen har så klart loick och isolering i sig, orsakar inte frysning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 16:34 
ordonnansen skrev:
1-greppsblandare och termostatblandare är extremt känsliga för om det är kvar vatten. De brukar jag demontera insatserna på.


Går det ens att köpa riktiga "kranar" med två kägelventiler längre? Var i så fall?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 16:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 02 jan 2016, 17:24
Inlägg: 65
Denna firman har allt i VVS och El och lite till: http://jarnbiten.com/

_________________
Någonstans ute i skogen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 17:35 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
MulenDag skrev:
ordonnansen skrev:
1-greppsblandare och termostatblandare är extremt känsliga för om det är kvar vatten. De brukar jag demontera insatserna på.


Går det ens att köpa riktiga "kranar" med två kägelventiler längre? Var i så fall?

/MD


FMM säljer fortfarande 2-greppsblandare.
T.ex www.rinkabyror.se

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 18:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Finns det någon nackdel att ha glykol i systemet? Det är ju slutet och bör inte påverka dricksvattnet tänker jag.

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 18:18 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Tulum skrev:
Finns det någon nackdel att ha glykol i systemet? Det är ju slutet och bör inte påverka dricksvattnet tänker jag.


Det påverkar inte dricksvattnet alls.

Däremot mår ett värmesystem väldigt "dåligt" av glykol i sig. läcker lättare. Packningar, pumpar och elpatroner far väldigt illa.
Sorm när man ska fylla eller tömma.
Jag brukar avråda till det i hur som man bor i.

I t.ex sommarstugor kan det vara värt det. Själv skulle jag dock montera en temperaturvakt istället.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 20:19 
MulenDag skrev:
ordonnansen skrev:
1-greppsblandare och termostatblandare är extremt känsliga för om det är kvar vatten. De brukar jag demontera insatserna på.


Går det ens att köpa riktiga "kranar" med två kägelventiler längre? Var i så fall?

/MD


Bara ta en tur över till England..
Inte bara två kägelventiler utan även två separata kranar :smack: Till och med sånt som är max 10 år gammalt.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 03:30 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
ordonnansen skrev:
Alltid svårt att tömma hela system och lämna garanti att allt håller vid påfyllning.

Jag har fotpump och en stor lufttank för att kunna ha tryckluft om strömmen far. Sonen får pumpa :mrgreen:

1-greppsblandare och termostatblandare är extremt känsliga för om det är kvar vatten. De brukar jag demontera insatserna på.

servisledningen brukar man tömma genom att stänga servisventilen, öppna vid mätaren och köra ner en slang så långt man kan och sen köra på med tryckluft.

värmen blåser man tom och ev öppnar på lågpunkt.


Tack för bra svar!

För mig låter många av handgreppen alltför komplicerade att försöka på egen hand. Speciellt i en SHTF-situation. Kanske risk att jag gör mer skada än nytta.

Om enbart några blandare går sönder, så må det vara hänt, men hur stor är risken för riktigt kostsamma reparationer om innetemperaturen hamnar under noll? Givet att jag inte gjort fler åtgärder än stängt av inkommande vatten vid mätaren och öppnat alla kranar?

Vore det idé att anlita en rörmokare för att montera en tappkran direkt efter mätaren? Eller en plomberad(?) tappkran före mätaren? Eller vore det meningslöst med tanke på att rören till köket och servisledningen i plattan ändå ligger lägre?

Hur mycket luft/tryck behövs för att blåsa ur rören? Vore det rimligt att skruva loss en strålsamlare i badrummet på övervåningen, istället ansluta en cykelpump till gängorna och med den försöka pressa iväg vatten, som blivit liggande i lågpunkter, till kranar på nedervåningen?


ordonnansen skrev:
ALLTID trycktesta med luft innan man slår på vattnet igen. :nono:


Tack, det hade jag inte insett själv. Vad är det som riskerar att gå sönder av att rören töms på vatten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 13:09 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Tack för bra svar!

För mig låter många av handgreppen alltför komplicerade att försöka på egen hand. Speciellt i en SHTF-situation. Kanske risk att jag gör mer skada än nytta.

Om enbart några blandare går sönder, så må det vara hänt, men hur stor är risken för riktigt kostsamma reparationer om innetemperaturen hamnar under noll? Givet att jag inte gjort fler åtgärder än stängt av inkommande vatten vid mätaren och öppnat alla kranar?

Vore det idé att anlita en rörmokare för att montera en tappkran direkt efter mätaren? Eller en plomberad(?) tappkran före mätaren? Eller vore det meningslöst med tanke på att rören till köket och servisledningen i plattan ändå ligger lägre?

Hur mycket luft/tryck behövs för att blåsa ur rören? Vore det rimligt att skruva loss en strålsamlare i badrummet på övervåningen, istället ansluta en cykelpump till gängorna och med den försöka pressa iväg vatten, som blivit liggande i lågpunkter, till kranar på nedervåningen?

Skadorna beror helt på hur dina rör är dragna.
Pex T.ex tål oftast några frysningar.
Prisol kan tåla en frysning.
koppar spricker oftast.

cykelpump enbart skulle jag säga inte ger nog stjuts åt vattnet för att tömma rören.

En bra idè är att montera ett T med kulventil och luftanslutning direkt efter mätaren. Bara att stänga mätaren, koppla på luften och öppna kranarna.


ordonnansen skrev:
ALLTID trycktesta med luft innan man slår på vattnet igen. :nono:


Tack, det hade jag inte insett själv. Vad är det som riskerar att gå sönder av att rören töms på vatten?[/quote]

Då sprutar det inte vatten OM rören spruckit eller nån kran gått sönder.
Kan hinna bli mycket vatten i väggen om man direkt kör med vatten utan att trycktesta med luft.
Dock måste man vara försiktig med hur mycket tryck man har när man använder luft. max 1 bar har jag som regel.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 13:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Finns det adaptrar för att koppla på cykelpumpar osv? Eller vad kan man använda för något att blåsa rent och trycktesta ledningar med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 14:29 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
solsken skrev:
Finns det adaptrar för att koppla på cykelpumpar osv? Eller vad kan man använda för något att blåsa rent och trycktesta ledningar med?


Adaptrar (övergångar) Finns från tryckluft hane/hona till R10/R15 + allt däremellan :mrgreen:

Finns även från cykelventil (bilventil) till R-gänga (6,8,10,15) Det blir dock tjorvigare eftersom du måste stå och hålla i munstycket.

Jag monterar ett T med en R10 kulventil med en tryckluftshane.
Bara att koppla på tryckluften med 1 bar på reduceringsventilen och spola ur vattnet.

Appropå rördelar/adaptrar: ALLT FINNS :!:
Vi i rörbranchen drunknas snart i alla jävla egna system som varenda tillverkare ska ha numer för att binda rörisarna till deras sortiment :evil: :evil:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tömma vattenledningar för att förhindra sönderfrysning?
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 14:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
solsken skrev:
Finns det adaptrar för att koppla på cykelpumpar osv? Eller vad kan man använda för något att blåsa rent och trycktesta ledningar med?


Kompressor och manometer.
Cykelpump tror jag blir jävligt mycket pumpande.....

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet