Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 19:16 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har noterat att det är relativt lång hållbarhet på köpe surkålet 4-5 år enl märkning.
Förutom att jag tycker det är gott finns det andra fördelar/nackdelar med denna produkt?
Lågt näringsvärde?

Enligt grannen är det relativt enkelt o göra själv. Vet dock inte om hållbarheten blir kortare...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 20:05 
Surkål och andra syrade grönsaker är inte dumt. Här saxar jag ur Syra själv (Karin Bojs):

"Den som äter mjölksyrade grönsaker får i sig mer vitaminer och mineralämnen, får en jämnare sockernivå, skyddas mot diarréesjukdomar och får troligen positiva effekter på sin tarmflora."

C-vitamin bevaras
B-vitamin nybildas
GI-värdet på maten sänks
Järn och andra mineraler tas upp bättre
Diarréesjukdomar minskar
Förbättrad tarmflora

Och så är det gott...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 20:10 
Jag påstår det är nyttigt. Massor med bra mjölksyrebakterier i surkål som håller magen frisk och på så sätt låter kroppen ta vara på näringen bättre/snabbare. Plus alla vitaminer och mineraler det finns i vitkål.

Perfekt att som komplement till allt frystorkat som många planerar att äta under längre tids bug-in.

Något som kanske är ännu godare, blir iaf mer variation, är att göra egna syrade grönsaker istället för enbart kål.
Bara skiva tunt och lägga i en glasskål med salt och ev. krydda.
Här hittade jag ett enkelt recept.
http://www.koket.se/victoria-ek/sallader/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/syrade-gronsaker/

men vill man det ska hålla 5år får man nog vara extra noga med hygienen. Gissar att ju mera salt desto lättare är det att få det att hålla längre, med risk för att smaken blir lidande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 20:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Inga nackdelar så länge man inte ogillar smaken.
Den surkål man köper är värmebehandlad. På burken jag har hemma står det att den är pastöriserad. Hemlagad surkål håller sig åtminstone till frampå vårkanten om den förvaras i kylskåp. Vill man ha längre hållbarhet eller vara mindre beroende av kylförvaring så borde man kunna värmekonservera den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 22:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag köpte en burk surkål vid årsskiftet och den är opastöriserad och krav-märk . På locket står det att den är hållbar till 20-02-18
Men öppnad burk är hållbar endast 2-4 veckor .
Salthalten i surkålen är ca 1% och det är havssalt så det egentliga saltmängden är lägre .

Den kommer härifrån http://solsyran.se/sol/index.php/mjoelksyrat

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surkål
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 23:43 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Nikenik skrev:
Jag påstår det är nyttigt. Massor med bra mjölksyrebakterier i surkål som håller magen frisk och på så sätt låter kroppen ta vara på näringen bättre/snabbare. Plus alla vitaminer och mineraler det finns i vitkål.

Perfekt att som komplement till allt frystorkat som många planerar att äta under längre tids bug-in.

Något som kanske är ännu godare, blir iaf mer variation, är att göra egna syrade grönsaker istället för enbart kål.
Bara skiva tunt och lägga i en glasskål med salt och ev. krydda.
Här hittade jag ett enkelt recept.
http://www.koket.se/victoria-ek/sallader/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/syrade-gronsaker/

men vill man det ska hålla 5år får man nog vara extra noga med hygienen. Gissar att ju mera salt desto lättare är det att få det att hålla längre, med risk för att smaken blir lidande.

Öka inte salthalten hur som helst då mjölksyrabakterierna då dör. Det är en balans som inte ska ändras om man inte vill ha saltad kål jmfr mjölksyrad gurka/saltgurka.
Inget att ställa undan i fem år utan används under vinter/vår tills vårprimörerna dyker upp i landet. :) :)


Skickat från min SM-G870F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet