Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Hur många månadslöner har du som reserv som lätt kan handlas för?
0 7%  7%  [ 4 ]
1 2%  2%  [ 1 ]
2 13%  13%  [ 7 ]
3 20%  20%  [ 11 ]
6 16%  16%  [ 9 ]
12 7%  7%  [ 4 ]
> 12 27%  27%  [ 15 ]
Idiotfråga 9%  9%  [ 5 ]
Antal röster : 56
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 21:54 
När du röstar:
Kod:
Räkna inte konservburkar, lägenheter, bilar, stereo, mediciner, fina kikare och annat.
Räkna sådant du kan göra om till pengar i näven på en, möjligen två, vardagar - utan sjuka förluster.

Wibble tyckte att man ska ha en årslön på banken som ekonomiskt prepp. SvD föreslår tre månader.
https://www.svd.se/en-arslon-pa-banken- ... behover-du

Vad har du (svara anonymt ovan)? Gärna resonemang om vad som kan vara lagom och varför nedan.

Cornu har skrivit om det en del http://cornucopia.cornubot.se/search?q= ... %A5+banken här är en om att många inte klarar en månad utan inkomst http://cornucopia.cornubot.se/2016/12/v ... manad.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 22:03 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Har lite kosing, men också en del ädelmetall.

Blir det ekonomisk krasch eller stora/långvariga bortfall av elförsörjning falierar med viss sannolikhet det där med att omvandla pengarna på banken till sådant jag behöver, även om det är slut i affärerna vid eventuell kris, så jag köper hellre sådant jag behöver och lägger på lagret än att spara större summor.


Senast redigerad av Betraktaren mån 13 feb 2017, 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 22:45 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag har ingen årslön på banken, jag har nog ungefär ett halvår efter skatt.

Fast jag räknar inte så, när jag tänker på hur mycket jag behöver ha sparat känns det mer relevant att utgå från utgifter än inkomster.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 22:48 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Och jag läser som en kratta! Jag läste omröstningsfrågan som "hur många årslöner har du på banken?" och tänkte "helvete vad folk har sparat!" :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 23:04 
Det är en svår avvägning tycker jag. Pengar på ett konto är utsatta för risker, aktier, metaller och annat är också riskigt på olika sätt. Jag försöker hålla mig, som joclei sa, kring tre månaders nödvändiga utgifter som kontobehållning. Övrigt sparande, varav det mesta går att göra om till laga betalningsmedel ganska snabbt - om än med risk för förlust, har jag som värdepapper och metaller. Mer långsiktigt har jag lite skog och för riktigt lång framförhållning en hel del färdiga produkter som jag kommer att behöva genom livet.

Antagligen är jag ekonomiskt dum i huvudet, det är inga högavkastande investeringar jag gjort men jag känner mig lugn. Det ska mycket till för att jag ska bli uteliggare av strikt ekonomiska skäl och det är min prio ett när det gäller ekonomi i ett samhälle utan sociala skyddsnät.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 23:28 
Specifikt antalet månadslöner är mindre intressant.
Snarare hur många månaders utgifter hushållet klarar helt utan inkomst.
Med utgifter menar jag då dom räkningar som kommer varje månad plus kostnad för mat till dagens kostnadsnivå.
Utöver det så lägger man idag pengar på sådant man klarar sig utan.
Utan jobb och inkomst skulle även kostnad för transporter gå ner osv.
Lägg ihop alla fasta utgifter plus mat och transport och dela dina besparingar med det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 23:41 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Jag håller på och läser Jim Richards bok "The Road to Ruin". I händelse av en valutacrash, som jag kallt räknar med kommer att inträffa inom de närmaste åren, kommer alla banktillgodohavanden att frysas. Så då kraschen kommer kan man inte räkna med att kunna ta ut sina pengar. Så den relevanta frågan är hur många månader man klarar sig utan att kunna få ut några pengar från banken. :!:
Se denna tråd: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/james-jim-richards-t11320.html?hilit=richards

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 00:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Berra skrev:
Jag håller på och läser Jim Richards bok "The Road to Ruin". I händelse av en valutacrash, som jag kallt räknar med kommer att inträffa inom de närmaste åren, kommer alla banktillgodohavanden att frysas. Så då kraschen kommer kan man inte räkna med att kunna ta ut sina pengar. Så den relevanta frågan är hur många månader man klarar sig utan att kunna få ut några pengar från banken. :!:
Se denna tråd: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/james-jim-richards-t11320.html?hilit=richards

I den extrema situationen är det ju inte säkert att det finns så mycket att köpa för pengarna heller. Inte många varor kommer att tillverkas eller transporteras om inte dagens finansiella system fungerar. Men lite* kontanter för "sista minuten köp" är nog inte fel.

(*med lite menar jag ganska mycket)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 01:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det där med årslön är ju rätt varierande. Juholt kunde ju inte lägga upp 50 000 (eller vad det var) och han hade säkert mer än det i månadslön. Ett ensamstående vårdbiträde med flera barn har nog svårt att skrapa ihop några pengar alls, rent objektivt sett.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 09:10 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Pengar på banken är bara relevant om allt fortsätter att fungera som idag, om det kraschar så kommer pengarna förlora sitt värde, då blir det bara en ren avvägning av hur paranoid man bestämmer sig för att vara, tror jag att allt kommer gå bra så sparar jag pengar för kommande större utgifter som att hjälpa barnen bygga bo, spara för bil/oförutsedda utgifter/nöjen, tror jag att allt kommer gå åt skogen så köper jag saker jag kommer behöva i ett postapokalyptiskt samhälle i form av mat/verktyg/försvar/kommunikation/självhushållning. Någonstans behöver en rimlighetsnivå infinna sig, iallafall om man har fler än sig själv att tänka på, i mitt fall är det nog kanske bra att jag har en naturlig broms vad gäller investering i shtf annars hade jag nog gått hela vägen och skaffat en lämplig bunker och bott i den nu :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 09:53 
Själv lämnar jag inte en enda krona i onödan på kontot. Å andra sidan har jag inte så mycket att det skulle bli så.
Det finns tillräckligt för att betala bolån och räkningar, men det är det.
En handfull kontanter och tillräckligt med förråd hemma tycker jag är mycket viktigare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 11:40 
Försöker "investera" pengarna på vettiga saker istället för att ha (förhållandevis) stora summor på banken.
Bygger t.ex hellre en vedeldad bastu än har dom pengarna liggande på kontot till ingen nytta eller spelar bort dem på aktier.


Senast redigerad av Nikenik mån 13 feb 2017, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 12:15 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Då jag inte alltid vet hur mycket jobb jag har från månad till månad har jag en liten buffert. Oftast går det bra och då är det ingen fara.

Däremot oroar jag mig lite för min köpkraft om svenska kronan skulle sjunka för mycket. Betänk om Gotland blir invaderat av Ryssland. Sverige som land kommer bli väldigt oattraktivt för investeringar och svenska kronan skulle dyka som ett spjut.
Mat, olja och allt vi behöver till vardags (och som importeras) kan plötsligt bli 500% dyrare (kanske mer). Plötsligt är din 5 månaders buffert bara 1 månad...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 15:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Tror de flesta i landet kan lägga undan någon tusenlapp för nödsituationer bara de anstränger sig men det kräver medvetenhet om att saker kan gå åt helvete och att ta personligt ansvar, vissa kan lägga mer och andra kan inte ens lägga någonting då allt går till att hålla familjen flytande över fattigdomsstrecket.

Extrema situationer där pengars värde upphör och att jorden skulle gå under är ganska osannolikt, däremot så är mer vardagliga situationer mer troliga där du behöver få fram pengar snabbt. exempel: du är mellan jobb och saknar inkomst för att du var dum i huvudet och inte gick med i a-kassan, men samtidigt inte vill sälja din lägenhet för att socialen inte hjälper dig för att du har just den där bostadsrätten värd nån miljon eller två - det är också prepping.

De som säger att ha pengar på banken kanske är en dum ide för att samhället kan gå under på diverse statistiskt osannolika sätt (som t.ex. vanstyrda bananrepubliken Venezuela som är en extrem kontrast mot välbärgade europeiska länder med en väl diversifierad industri) utan att balansera det mot mer vanliga händelser som olyckor eller sjukdomar - kanske borde besöka en psykolog.

Var och en får själva avgöra om sparande efter sina egna förutsättningar och levnadssituation. Jag valde naturligtvis: Idiotfråga.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Årslön på banken?
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 16:22 
Man kan också se det från ett annat håll. Vi har ju tidigare skrivit om att det är en bra ide att betala av sina skulder.
Om man betalat sin bostad sjunker dom fasta kostnaderna ganska rejält.
Under tiden man amorterar hårt blir det svårt lägga undan lika mycket på kontot.
Hur mycket skall man spara i kontanter/metaller/banksparande/aktier gentemot att amortera? Bägge två är sparande men betalda amorteringar kan man inte realisera i värde.
Beror ju på hur man tror en eventuell kollaps kommer ske


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet