Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 22:18 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jaakko skrev:
joclei skrev:
Alltså, min mormor dog oväntat tidigt och hon var strax över 80. Jag tror att ni kanske ändrar synen på hur gammal en pensionär är när ni blir pensionärer :)

Vid 80 är fysiken begränsad och en hel del prylar som kräver fysisk styrka faller bort. Ett exempel är motorsåg och jag kan tänka mej ungefär två dussin andra saker i samma kategori.


Ja men.

80 är långt från pensionsåldern som det pratas om här. Om man dessutom tar i beräkningen att en del av preppen förhoppningsvis är att hålla sig i god fysisk form så tror jag faktiskt inte att man är så sugen på att avveckla.

Sedan tycker jag väl inte att det är att avveckla något att göra sig av med de saker man inte längre har användning för till förmån för sådant som man har användning för, det är ju snarare att utveckla och det hoppas jag att man inte väntar till pensionsåldern med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 22:21 
Jag förstår inte snacket att man ska lägga av med preppandet när man är pensionär... Som redan sagt här har man t.ex. mer tid än tidigare. Har man barn och barnbarn, har man också några att tänka på och i bästa fall får man med dem på noterna. Och sedan beror det väl lite på hur länge, och i vilken utsträckning, man har preppat före pensioneringen.

Visst kan man bli jordgubbe snabbare än man vill och krämpor och sjukdomar är ett annat kapitel, men att halvt om halvt kasta in handduken? Jag har två äldre vänner som jag ser som halvpreppers, minst sagt. Hon är 75 och far omkring på gården, rider, har ett 20-tal får mm. Han är 85, sköter om sina traktorer, tar in hö varje sommar och fäller själv träd varje vinter beroende på väder och humör. I fjol fällde han 150 träd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 22:26 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jag har redan fört över preppertänket till nästa generation.
De är helt på samma linje.
Så de behöver inte gräva ut efter mig, bara ta hand om det.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 22:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
lupl skrev:
Jag har redan fört över preppertänket till nästa generation.
De är helt på samma linje.
Så de behöver inte gräva ut efter mig, bara ta hand om det.


Grattis! Till ett lyckligt arvsskifte :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 22:42 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Ska jag räkna ner...T-8. Som en person som vill gå pension låter det tufft att jag är värdelös.

Jag vill nog flytta till Spanien och bygga självhushåll, med solpaneler. Detta låter som min Idé, då blir jag glad. Sedan om ekonomin inte går ihop då spanska regeringen är sjuka just nu.

Men med sol kan man bli själjvförsörjande till ett högt pris .

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 08:37 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Exodus skrev:
David skrev:
Jag anser att man i princip bör avveckla sin prepping lagom till pensionen. Finns ingen större poäng att preppa då heller - ens eget värde har minskat och man kan ha roligare för pengarna än att bygga en ny bunker. Det är bara att inse att ingen vill ha ens grejer - för en oinvigd är det ungefär lika intressant som en gammal frimärkssamling eller myntsamling.
Men om dör knal fall innan man hunnit avveckla och innan shtf blir det nog soptippen/loppis med det mesta av våra grejer. Sorgligt men sant.


Tjaaa... Låt säga att jag pensionerar mig någon gång mellan 65 och 67 års ålder.
Vill väl inte säga att det är då man skall avveckla sina prepp. En annan sak att man inte borde öka dom
Statistiskt åretstår ju fortfarande ca 15 års liv som pensionär.
Att bara säga att man skall avveckla preppen vid pensioneringen och lägga sig och dö om det krisar känns lite hårt. :down:
Sen kan man hävda att personen inte har något värde för samhället längre men om personen preppat så är den personen heller ingen belastning.
Visst, en del pensionärer dör redan något år efter pensioneringen och då blir det naturligtvis ett lass med överbliven prepp att köra till tippen.
Vad spelar det för roll? Ta in en firma som röjer ur hela huset. Fortfarande ingen belastning för mina efterlevande eftersom huset är betalt så överskott finns.
Skulle vara för att dom potentiella arvingarna är gnidna och vill maximera arvet men det är utanför frågan.
Känns som att ni betraktar dom äldre som enbart en resurs i form av förväntat arv.
Med sådana efterlevande hade jag hellre testamenterat mesta möjliga av arvet till ett kattpensionat :mrgreen: Och nej jag är ingen kattvän


Fast jag skrev ju att man kunde ha roligare för pengarna än att preppa - då menade jag att den pensionerade preppern kunde ha roligare för dem.

Så här ligger det ju till. Innerst inne vi vet ju egentligen att de som inte preppar och inte oroar sig för framtiden har en lite enklare tillvaro än oss (det är ju därför vi i hemlighet hoppas att det ska gå åt helvete). Ju kortare tid man har kvar av livet desto mindre risk att SHTF ska inträffa innan man dör och jag anser inte att det är lönt att preppa för sin egen skull. Bättre då att umgås med barnbarn, spela boule, resa lite, försöka spara lite till kommande generationer osv osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 09:46 
David skrev:
Fast jag skrev ju att man kunde ha roligare för pengarna än att preppa - då menade jag att den pensionerade preppern kunde ha roligare för dem.

Så här ligger det ju till. Innerst inne vi vet ju egentligen att de som inte preppar och inte oroar sig för framtiden har en lite enklare tillvaro än oss (det är ju därför vi i hemlighet hoppas att det ska gå åt helvete). Ju kortare tid man har kvar av livet desto mindre risk att SHTF ska inträffa innan man dör och jag anser inte att det är lönt att preppa för sin egen skull. Bättre då att umgås med barnbarn, spela boule, resa lite, försöka spara lite till kommande generationer osv osv.


Ser ett idealiskt scenario så här för mig:
Man preppar vidare under sin tid inom arbetslivet. Någon gång under den perioden har man sen fått möjlighet att köpa sig en BOL (och lånar till den) i form av ett torp med ett antal hektar skog och lite odlingsbar mark.
Man fortsätter utveckla BOL, får långsamt igång lite odling för självhushåll, bor kvar i ordinarie bostad och har BOL som en möjlig tillflykt i händelse av SHTF.
När man sen pensionerar sig säljer man ordinarie bostad och löser kvarvarande lån på BOL och flyttar dit. Förutsätter man klarar bo lite enklare som pensionär
Att man skulle bugga ut som pensionär är inte lika sannolikt så onödigt med två bostäder.
Sparande till kommande generationer som pensionär är inte realistiskt så det stryks. Vilka pensioner tror du medger det?
Arvet till kommande generation är istället en bra BOL med åtminstonde rejält påbörjade möjligheter till självhushåll.
Sen är det upp till nästa generation om dom vill sälja av eller behålla stället.
På ålderns höst får man väl ta en diskussion med barnen vad dom vill med det om man då kanske vill flytta till ett serviceboende


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 09:49 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag gick i pension vid 62 och fyller 65 det här året. Har alltid varit sparsam men inte börjat tänka på det här med prepp på allvar förrän det senaste året. Ingen vet när SHTF kan inträffa, var och hur allvarligt. Jag räknar inte med att samhället kommer att ta hand om mig och maken. Det får vi göra själva. Det blir inga stora förråd, det har vi inte plats för men jag försöker hålla öronen mot marken, läsa nyheterna och försöka förbereda för vad som jag från tid till annan anser vara ett troligt scenario. I dagsläget oroar jag mig nog mest för ökande spänningar runt Östersjön, cyberangrepp mot vår infrastruktur och civila oroligheter. Finanskriser och klåfingriga politiker som vill "låna" pengar där de kan komma åt är en annan sak jag ofta tänker på.

Vi blir för övrigt gamla i vår familj så det är inte otroligt att jag klarar mig till 2052 om man låter mig och mina besparingar leva ifred.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 10:53 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Exodus skrev:
David skrev:
Fast jag skrev ju att man kunde ha roligare för pengarna än att preppa - då menade jag att den pensionerade preppern kunde ha roligare för dem.

Så här ligger det ju till. Innerst inne vi vet ju egentligen att de som inte preppar och inte oroar sig för framtiden har en lite enklare tillvaro än oss (det är ju därför vi i hemlighet hoppas att det ska gå åt helvete). Ju kortare tid man har kvar av livet desto mindre risk att SHTF ska inträffa innan man dör och jag anser inte att det är lönt att preppa för sin egen skull. Bättre då att umgås med barnbarn, spela boule, resa lite, försöka spara lite till kommande generationer osv osv.


Ser ett idealiskt scenario så här för mig:
Man preppar vidare under sin tid inom arbetslivet. Någon gång under den perioden har man sen fått möjlighet att köpa sig en BOL (och lånar till den) i form av ett torp med ett antal hektar skog och lite odlingsbar mark.
Man fortsätter utveckla BOL, får långsamt igång lite odling för självhushåll, bor kvar i ordinarie bostad och har BOL som en möjlig tillflykt i händelse av SHTF.
När man sen pensionerar sig säljer man ordinarie bostad och löser kvarvarande lån på BOL och flyttar dit. Förutsätter man klarar bo lite enklare som pensionär
Att man skulle bugga ut som pensionär är inte lika sannolikt så onödigt med två bostäder.
Sparande till kommande generationer som pensionär är inte realistiskt så det stryks. Vilka pensioner tror du medger det?
Arvet till kommande generation är istället en bra BOL med åtminstonde rejält påbörjade möjligheter till självhushåll.
Sen är det upp till nästa generation om dom vill sälja av eller behålla stället.
På ålderns höst får man väl ta en diskussion med barnen vad dom vill med det om man då kanske vill flytta till ett serviceboende


Ungefär likadant resonerar jag! Men jag känner flåset öka mer o mer. Dvs "Hinna" sälja boendet innan bubblan brister. Med tanke på att pensionsåldern troligtvis kommer öka markant framöver så känns det som att man (jag) bör komma till skott inom en snar framtid!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 11:10 
Exodus skrev:
På ålderns höst får man väl ta en diskussion med barnen vad dom vill med det om man då kanske vill flytta till ett serviceboende


Det är ungefär så jag tänker också.

Jag hoppas att de penningmässigt största preppen jag gör har ett värde oavsett SHTF eller ej. Det får barnen sen ta hand om och göra vad de vill med. Att det sen finns en del "skit" hemma och vid BOL... Jaja... Vill de inte ha fotogenlampor, sytråd och solpaneler så kasta eller sälj, jag bryr mig inte, inte ens i förväg.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 16:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag antar att de vill ha solpaneler i alla fall. Sitter de redan där så gör de väl nytta. Om de hellre ville ha haft pengarna de kostade så får det väl stå för dem. Och du får nog ha ett riktigt stort lager sytråd om det ska kosta tusen kronor...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 22:19 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Efter ett par års mild bearbetning har jag fått min far (80 plussare) att inse att det är dags att sälja huset han bott själv i sen tidigt nittiotal.
Han hade mäklaren där förra veckan men mäklarens första kommentar var att huset måste rensas på alldeles för mycket saker innan
han kunde fotografera för annons.
Hade väl gett upp bearbetningen men plötsligt vände han och vill flytta. Han inser han inte orkar med huset

Han har alltid haft mycket saker och lite ovillig kasta saker men ingen egentlig hoarder eller prepper.
Han vill gärna jag skulle ta över allt jag vill ha och svårt säga att den och den saken hör bäst hemma på tippen.
Tillbringat helgen med att hjälpa rensa ut saker/möbler. Plockat med mig en hel del verktyg maskiner som
han haft av bra kvalitet typ kap/gersåg, bandsåg osv.
Möbler hade han tex även kvar en del sen hans mor dog för ca 15 år sen vilket ytterligare överlastat utrymmen utan att användas.
Två platt-TV i vardagsrummet bredvid varandra. Frågade varför han behållit den gamla ca 32 tummaren när han har en 60 tummare
bredvid. - Jo men den gamla hade varit en värsting när han köpte den för typ 20 år sen..

Flera fulla släp gått till tippen och ett släp hem till mig.
Ingen lägenhet klar ännu men han inser att det mesta måste bort om han skall in i en tvåa eller liknande.
Tycker det var bra han fick berarbeta och inse själv det var dags och vi kunnat rensa tillsammans.
Grunden till att han dragit sig för att flytta är att han tyckt lägenheter är så dyra och han bor billigt i ett nästan slutbetalt hus
och att huset är arvet osv osv. Samtidigt är det inte bra för huset om han inte orkar med underhåll. För långt bort för mig att hjälpa.

Bättre han får ett bra boende i lägenhet. Spelar ju ingen roll om han får mycket högre månadskostnad när han får en stor
vinst från huset vid försäljning men så tänker inte dom äldre. Ingen generation skall behöva snåla på äldre dagar bara för
att spara på kapitalet till barnen.

Hoppas min efterföljande generation får mig att inse när den tiden är kommen att minska. (Om massor av år dock :mrgreen: )

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 19 aug 2018, 23:44 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Druid, har du chansen så ta tillvara gamla möbler. De håller väldigt mycket längre än IKEA och MIO, går dessutom att laga.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 08:23 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
En 80-plussares mammas möbler är väl antikviteter. Sälj på auktion eller Blocket om du inte vill behålla dem. Många älskar gamla gedigna möbler.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: tis 21 aug 2018, 02:23 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Hm!
Ett preppertestamente?
Där man dels förkarar vad det är för grejer och varför, för att ge en sista chans att väcka intresse.
Men om inte det så vore det ju guld med en förteckning över vad som finns, och ett prisförslag. Och info om var en annons bör läggas ut :notme:
får anförvanterna mycket enklare rent praktiskt, de har chans att få ut ett ekonomiskt värde och en (eller några ihop) preppers har möjlighet att komma över en guldgruva!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet