Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 16:51 
Skogen blir fylld med folk när städerna töms... Tills folk inser att det finns inget i skogen de kan äta. Tror inte att det finns många stadsbo som kan klara sig ute i skogen i en vecka utan wifi och 24/7 affär. Inte många lantisar heller.
Skogen blir till en döds åker.
Håller med mulendag; option 1 - bug in. Option 2 - bara i nödfall bug out. Option 3 - i extrem fall (direkt livshotade händelse) skogen. För att sen gå tillbaka till option 1 så snart som möjligt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 17:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man är tvungen att fly till skogs så tror jag inte underhållningen är något större problem. Man har nog fullt sjå med att bygga vindskydd, skaffa ved och vatten och försöka få ihop något att äta. (+ att oroa sig för själva orsaken till att man flydde.)

Kalorispelet skrev:
Det stora problemet med att dra ut i skogen är att vi är så vana med underhållning och där ute finns sällan bredband och 240V uttag att ladda prylarna med. Min plan är nån form av läsbar underhållning på några gram.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 20:09 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Detta med att fly till skogs så fort någon släpper en brakare har varit på tapeten flertal gånger tidigare och jag ser faktiskt inget belägg för att detta skulle vara bättre än något annat?!
Jag sover hellre i ett vindtätt uthus eller i en bil än ligga i en buske i skogen och huttra. gäller det sig att hålla undan så är allt bättre än inget.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
cartaq skrev:
Detta med att fly till skogs så fort någon släpper en brakare har varit på tapeten flertal gånger tidigare och jag ser faktiskt inget belägg för att detta skulle vara bättre än något annat?!
Jag sover hellre i ett vindtätt uthus eller i en bil än ligga i en buske i skogen och huttra. gäller det sig att hålla undan så är allt bättre än inget.


Som jag skrev tidigare:)

Jag tänker mig att fly till skogs kan vara det som återstår i det fall bostad eller BOL måste evakueras, vid t ex hot om våld, naturkatastrof och/eller NBC-kontaminering.

Att sova under gran med tillhörande eld kan vara att föredra framför en utkyld bil eller uthus:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det tycks som om ni känner er rätt trygga i era bostäder respektive BOL: ar. Att dra till skogs verkar inte vara en prioriterad backup.

Det gör mig nyfiken. Jag undrar hur ni löst ert skydd mot t ex våld, naturkatastrofer och NBC. Får återkomma om det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:21 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är klart att behöver man absolut hålla sig undan så är ju en eld inte så lyckat. Men bilar är väldigt kalla, man klarar sig kanske bättre i en primitiv koja?

CPT Fantastic skrev:
Som jag skrev tidigare:)

Jag tänker mig att fly till skogs kan vara det som återstår i det fall bostad eller BOL måste evakueras, vid t ex hot om våld, naturkatastrof och/eller NBC-kontaminering.

Att sova under gran med tillhörande eld kan vara att föredra framför en utkyld bil eller uthus:)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:28 
Zombie skrev:
Det är klart att behöver man absolut hålla sig undan så är ju en eld inte så lyckat. Men bilar är väldigt kalla, man klarar sig kanske bättre i en primitiv koja?

CPT Fantastic skrev:
Som jag skrev tidigare:)

Jag tänker mig att fly till skogs kan vara det som återstår i det fall bostad eller BOL måste evakueras, vid t ex hot om våld, naturkatastrof och/eller NBC-kontaminering.

Att sova under gran med tillhörande eld kan vara att föredra framför en utkyld bil eller uthus:)

En primitiv koja lär ju vara bra mycket bättre än en bil, blir svårt att komma långt ut i skogen med en bil.
Min högst teoretiska plan är en sedan länge övergiven jordkällare mitt i skogen. Ca en kilometer från närmsta bebyggelse så att elda är nog inget problem.
Får ge mig ut med spaden och gräva ned lite förråd någon dag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:54 
Första anledningen till att jag inte ser "ut i skogen" som en plan är för att jag inte är nån skogsgubbe så jag skulle nog gå ihjäl av skogen lika lätt som av situationen jag flyr från. Men bortsett från det - det kan kanske lösas med lite träning, bra grejer och förberedelser så ser jag inte att det är lösningen på nästan något problem.

NBC - Ok, jag drar på mig skogsgrejerna och traskar iväg. Vad får jag för snitthastighet i obanad skogsterräng? Klarar jag 3 mil om dagen? Hjälper det när nedfallsmolnen, smittan eller kemikalierna kommer med vinden? Klart jag kan gå mot vinden men vad är sannolikheten att det är en lämplig riktning och att det inte kommer en till smäll där molnet kommer från det håll jag går åt?

Brand - Ut i skogen. Sen då? Det är ingen långsiktig lösning.

Våldsverkare som tar över min bostad - Ut i skogen. Sen då? Jag måste ta mig nånstans och vänta på att de försvinner eller om de inte gör det slå mig ned på något nytt ställe.

I alla scenarior jag kan tänka mig är bilen med eller utan husvagn och ett planerat mål för färden bättre, för mig, än att dra till skogs. Enda situationen då ut i skogen skulle vara ett alternativ är om jag måste gå till något planerat mål men då skulle jag företrädesvis hålla mig till småvägar och övernatta i uthus eller i värsta fall i nåns krypgrund hellre än att vara i skogen, men det beror förstås också på det jag skrev i början.

Det skulle vara väldigt intressant att höra från nån som har som plan att ge sig ut ut i skogen och stanna där tills faran är över. Hur lång tid tänker man sig att klara sig, hur löser man mat och värme under nov-feb, tvätt och hygien, etc? Jag menar inte att vara vrång och för den som klarar att leva i skogen i Sverige har jag den största respekt men för såna som mig behövs ett hus av något slag med viss bekvämlighet för att inte gå ihjäl.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 23:08 
För mig är det enkelt. En familj av 5 tar man inte så lätt in i skogen med alla grejer och mat man behöver. Då måste jag ta bilen.
Men jag skulle aldrig säga "aldrig". Jag känner mig inte på fel plats ute i det gröna. Jag vet hur jag bygger ihop ett lager där vi kan klara oss, även i kylan. Och jag kan göra upp en eld även när det är blött. Men roligt blir det inte i så fall. Basic överlevnad.
Bugging in betyder att ha allt vi behöver här på plats; inte bara mat och värme, men även vatten och möjligheter att försörja oss längre tid.

Men jag jobbar på en Plan B; en mobil BOL, men då blir långtids försörjning en utmaning.
Plan A är att stanna och bara direkt livshotande händelser leder till plan B.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 23:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Problemet med bil är att vid rejäla katastrofer som storbrand, översvämmning, giftmoln, härdsmältor och kanske även krig och större terroristdåd så blir vägarna fullproppade. Det brukar finnas småvägar, skogsvägar och stigar så med litet tur kan man ta sig fram i ungefär önskad riktning i skogen. Men att stanna där är ingen långvarig lösning för det stora flertalet, det håller jag med om. Men det är förstås skillnad på några sommarveckor och ett eller flera år.

MulenDag skrev:
I alla scenarior jag kan tänka mig är bilen med eller utan husvagn och ett planerat mål för färden bättre, för mig, än att dra till skogs. Enda situationen då ut i skogen skulle vara ett alternativ är om jag måste gå till något planerat mål men då skulle jag företrädesvis hålla mig till småvägar och övernatta i uthus eller i värsta fall i nåns krypgrund hellre än att vara i skogen, men det beror förstås också på det jag skrev i början.

Det skulle vara väldigt intressant att höra från nån som har som plan att ge sig ut ut i skogen och stanna där tills faran är över. Hur lång tid tänker man sig att klara sig, hur löser man mat och värme under nov-feb, tvätt och hygien, etc? Jag menar inte att vara vrång och för den som klarar att leva i skogen i Sverige har jag den största respekt men för såna som mig behövs ett hus av något slag med viss bekvämlighet för att inte gå ihjäl.

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 02:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Zombie skrev:
Om man är tvungen att fly till skogs så tror jag inte underhållningen är något större problem. Man har nog fullt sjå med att bygga vindskydd, skaffa ved och vatten och försöka få ihop något att äta. (+ att oroa sig för själva orsaken till att man flydde.)


Beror på om du får med dig din sovsäck + tält eller ej. Bygga vindskydd jag jag bara om jag behöver, det är inget jag prioriterar att göra därav utrustningen. Primärt drar jag till nån släkting (där det redan finns en del prylar), sekundärt skogen. Har inte råd med BOL, amorterar på en bostadsrätt.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 12:47 
Citera:
Har inte råd med BOL, amorterar på en bostadsrätt.


Ingen kritik mot skribenten, jag bara funderar lite. Här på forumet verkar BOL likställas med hus eller i alla fall nån byggnad. I strikt mening är väl BOL = BOLocation så om man har funderingar på skogen och gör i ordning ett ställe med lite färdig ved på en utsedd plats där det finns bra vatten och skydd och så så är det väl i strikt mening en BOL? Dags att hitta ett sätt att skilja på BOL och bug out hus - BOH?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 13:13 
En variant på att "dra till skogs" kan vara en förberedd "rastplats" med eldstad och förberedda snickrade/timrade vindskydd. Och med förråd nedgrävda i närheten och helst en källa för vatten. Och gärna i närheten av odlingar. Kan vara en nära BOL om huset brinner eller blir ockuperat.

Men det förutsätter att man har tillstånd att göra i ordning rastplatsen. Prata med markägare eller göra det på egen mark...

Med lite förstärkning av vindskydden skulle det kunna bli rätt drägligt.

Att dra till skogs kan vara problematiskt eftersom det finns en ägare till skogen. Denna ägare kan vara en privatperson som använder sin skog för bränsle och även för jakt. Och som definitivt inte vill ha någon tjomme boende där. Bara en sådan sak som risk för skogsbrand vore oroande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 15:05 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
CPT Fantastic skrev:
Jag tror vi kan ta oss fram på jakt åtminstone 12-24 månader innan viltet är slut. För fisket det dubbla innan allt är utfiskat. Förutsatt att det finns folk kvar som jagar och fiskar förstås.


Vad baserar du det på?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 17:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Derzu Uzala skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag tror vi kan ta oss fram på jakt åtminstone 12-24 månader innan viltet är slut. För fisket det dubbla innan allt är utfiskat. Förutsatt att det finns folk kvar som jagar och fiskar förstås.


Vad baserar du det på?


Jag blandade grova skattningar med sköna gissningar.

Jag tänkte att om det finns ca 1 miljon klövvilt och 2 miljoner småvilt i skogen så borde det ta ca 100 tusen föga organiserade jägare med begränsade transportmöjligheter 12-24 månader att knäppa allt vilt.

Jag utgår från att det finns ca 300 tusen jägare. Att det skulle finnas 600 tusen är väl en uppgift från Orvesto 2010? Eller finns det andra källor på det? Jag har inte hittat dessa i alla fall och ger inte mycket för Orvesto-undersökningen:)

Av de ca 300 tusen jägarna gissar jag att två tredjedelar av dessa är något mindre kapabla jägare. De är vana att åka på jakt, d v s kliva ur bilen ställa sig på pass och ladda bössan. Någon annan organiserar, håller med hund/drev, ordnar med transport/slakt o s v. Jag tror att dessa två tredjedelar kommer vara upptagna av annat medan den mer kapabla tredjedelen jagar slut på viltet:)

Vad det gäller fisket är det en helt vild höftning. Jag har inte hört eller märkt annat än att det trots allt finns hygglig med insjöfisk om du är beredd att äta allt som sprattlar. Jag har helt enkelt svårt att dra att vi ska lyckas fånga varenda mört på kortare tid än 24-48 månader.

Jag kan givetvis ha helt fel:)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet