Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 17:16 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
Citera:
Har inte råd med BOL, amorterar på en bostadsrätt.


Ingen kritik mot skribenten, jag bara funderar lite. Här på forumet verkar BOL likställas med hus eller i alla fall nån byggnad. I strikt mening är väl BOL = BOLocation så om man har funderingar på skogen och gör i ordning ett ställe med lite färdig ved på en utsedd plats där det finns bra vatten och skydd och så så är det väl i strikt mening en BOL? Dags att hitta ett sätt att skilja på BOL och bug out hus - BOH?

/MD


Stämmer väl i mitt fall. Jag tänker att BOL = evakueringsbostad = hus i glesbygd. Men du har helt rätt. BOL kan ju lika gärna vara en mer eller mindre avancerad bivack i skogen. Hm...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 17:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Skogsbonde skrev:
En variant på att "dra till skogs" kan vara en förberedd "rastplats" med eldstad och förberedda snickrade/timrade vindskydd. Och med förråd nedgrävda i närheten och helst en källa för vatten. Och gärna i närheten av odlingar. Kan vara en nära BOL om huset brinner eller blir ockuperat.


Den typen av förberedelser tror jag är förutsättningen för lyckas fly till skogs vintertid. Allra helst i sällskap av oerfarna vuxna och barn/unga.

Skogsbonde skrev:
Men det förutsätter att man har tillstånd att göra i ordning rastplatsen. Prata med markägare eller göra det på egen mark...


Om det inte är egen mark kan det bli knepigt. Skulle ni vara bekväma med det? Jag känner mig tveksam till att jag skulle vara positivt till det. Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater.

Skogsbonde skrev:
Att dra till skogs kan vara problematiskt eftersom det finns en ägare till skogen. Denna ägare kan vara en privatperson som använder sin skog för bränsle och även för jakt. Och som definitivt inte vill ha någon tjomme boende där. Bara en sådan sak som risk för skogsbrand vore oroande.


En stor risk. Obehagligt med en skärrad men högmotiverad ägare som rentav är beväpnad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 18:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
CPT Fantastic skrev:
Jag tänkte att om det finns ca 1 miljon klövvilt och 2 miljoner småvilt i skogen så borde det ta ca 100 tusen föga organiserade jägare med begränsade transportmöjligheter 12-24 månader att knäppa allt vilt.


För sakens skulle så använder vi bara dina siffror,

100.000 jägare skulle behöva upp till 2 år på sig att skjuta av 3.000.000 vilt?

Snittmässigt räknar du alltså med 24 dagar mellan varje uttag oavsett jaktmetod.

Du inser att om de snittmässigt tar ut ett vilt i veckan vardera, vilket är i underkant eftersom du räknat in småvilt, så finns det inget vilt efter första året.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 19:55 
CPT Fantastic skrev:
Skogsbonde skrev:
Men det förutsätter att man har tillstånd att göra i ordning rastplatsen. Prata med markägare eller göra det på egen mark...


Om det inte är egen mark kan det bli knepigt. Skulle ni vara bekväma med det? Jag känner mig tveksam till att jag skulle vara positivt till det. Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater.


Jag skulle kunna tänka mig att låta någon jag redan känner göra en rastplats på min mark. Exempelvis för jaktlaget. Under förutsättning att det är en god bit från bilvägar så att "främmande" inte så lätt hittar platsen. Skulle till och med kunna bidra med virket och transport av virket till platsen.

Helst skulle jag vilja se en annan "rastplats" som personen byggt, eller iaf en ritning på hur det är tänkt eller exempel på en plats man vill härma.

En upphöjd eldstad, strax över golvet i vindskyddet, med skorsten och rejäl reflektor ger mycket värme med lite bränsle. "Kastar in" värmestrålningen in i vindskyddet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 20:03 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Bra inlägg! Borde bli ett djungelordspråk:

"Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater"

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 20:43 
CPT Fantastic skrev:
Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater.


Även jag tycker du sätter fingret på något viktigt där. Bra sammanfattning!

Vad gäller förberedd plats så skulle jag kunna låta rätt person ha en "BOL" i form av förberett ställe hos mig. Jag tror mig veta att det finns en och annan här som har förstånd att stanna på ett ställe i stort sett obemärkt, inga brännmärken i berget, inte massa huggna trän och skräp och konservburkar som ligger kvar. Den som inte skadar och inte lämnar skräp efter sig skulle jag kunna välkomna på min mark. Krävs dock att personen känns ok också. :roll: (<- självironi syftande på att jag är en kräsen/gnällig typ)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 20:51 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
När djuren börjar ta slut och bli svåra att hitta så kommer antalet jägare att minska också. Ni kanske kan gissa hur detta skulle ske.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Derzu Uzala skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag tänkte att om det finns ca 1 miljon klövvilt och 2 miljoner småvilt i skogen så borde det ta ca 100 tusen föga organiserade jägare med begränsade transportmöjligheter 12-24 månader att knäppa allt vilt.


För sakens skulle så använder vi bara dina siffror,

100.000 jägare skulle behöva upp till 2 år på sig att skjuta av 3.000.000 vilt?

Snittmässigt räknar du alltså med 24 dagar mellan varje uttag oavsett jaktmetod.

Du inser att om de snittmässigt tar ut ett vilt i veckan vardera, vilket är i underkant eftersom du räknat in småvilt, så finns det inget vilt efter första året.


Jag tänker mig att jägarna är tvungna/väljer att ägna sig åt annat än enbart jakt för sin överlevnad, t ex hålla undan hot, sköta gården, samla förnödenheter/bra att ha prylar och fiska. Därutöver jagar de. Om de skjuter av allt vilt första året skulle det ju kunna innebära att de släpar hem 2-3 älgar, 3-4 grisar och lika många rådjur plus 20 blandat småvilt. Kanske 600-700 tusen kcal. Ett substantiellt bidrag till hushållet. Varför skulle de inte nöja sig med det? Eller rent av nöja sig med ett mindre uttag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:26 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Rent statistiskt så bör det bli en exponentionellt fallande kurva på antal skjutna djur per tidsperiod.
Detta då många djur vistats och lever på otillgängliga platser och för alla utom rovdjuren så finns det mer och mer mat för varje avskjutning. Rovdjuren kanske även får mera mat genom att äta hungriga och klantiga jägare?
Djuren i Sverige är ju inte fördelade efter schackrutor i naturen.
Obs jag är inte jägare så kanske har fattat detta helt fel?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:38 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Skogsbonde skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att låta någon jag redan känner göra en rastplats på min mark. Exempelvis för jaktlaget. Under förutsättning att det är en god bit från bilvägar så att "främmande" inte så lätt hittar platsen. Skulle till och med kunna bidra med virket och transport av virket till platsen.


Jag skulle nog också kunna tänka mig det. Om jag känner personen och har förtroende för henne/honom. Då kanske jag rentav skulle föreslå ett utvidgat samarbete, t ex att vi upplät respektive BOL/BOH åt varandra som sekundär BOL/BOH.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
reboot skrev:
Bra inlägg! Borde bli ett djungelordspråk:

"Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater"

//reboot


MulenDag skrev:
CPT Fantastic skrev:
Överlevnad är en lagsport. Det är noga med att välja lagkamrater.


Även jag tycker du sätter fingret på något viktigt där. Bra sammanfattning!

/MD


Tack:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:


Krävs dock att personen känns ok också. :roll: (<- självironi syftande på att jag är en kräsen/gnällig typ)


Att vara petnoga håller en vid liv:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Palle500 skrev:
Rent statistiskt så bör det bli en exponentionellt fallande kurva på antal skjutna djur per tidsperiod.
Detta då många djur vistats och lever på otillgängliga platser och för alla utom rovdjuren så finns det mer och mer mat för varje avskjutning. Rovdjuren kanske även får mera mat genom att äta hungriga och klantiga jägare?
Djuren i Sverige är ju inte fördelade efter schackrutor i naturen.
Obs jag är inte jägare så kanske har fattat detta helt fel?


Det verkar rimligt. Allt färre skjutna djur och hyggligt lokal variation.

Och vem vet, kanske vargstammen växer sig stark genom att käka klantiga jägare:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: lör 18 feb 2017, 00:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Kalorispelet skrev:
När djuren börjar ta slut och bli svåra att hitta så kommer antalet jägare att minska också. Ni kanske kan gissa hur detta skulle ske.


Jag funderade på om jag skulle skriva något om att i så fall så får man ombesörja grovstyckningen i skogen för att slippa förklara för familjen varför grisen har händer. Men det kändes sunkigt.

Det vi förbereder oss för hoppas jag aldrig kommer att hända. Om så sker kommer det bli överjävligt.

Men va f-n. Det är fredagkväll. Ett glas rött anyone:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fly till skogs?
InläggPostat: lör 18 feb 2017, 02:32 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
CPT Fantastic skrev:
Kalorispelet skrev:
När djuren börjar ta slut och bli svåra att hitta så kommer antalet jägare att minska också. Ni kanske kan gissa hur detta skulle ske.


Jag funderade på om jag skulle skriva något om att i så fall så får man ombesörja grovstyckningen i skogen för att slippa förklara för familjen varför grisen har händer. Men det kändes sunkigt.

Det vi förbereder oss för hoppas jag aldrig kommer att hända. Om så sker kommer det bli överjävligt.

Men va f-n. Det är fredagkväll. Ett glas rött anyone:)


Det var också en tanke, men inte riktigt den jag tänkte på. Min var mer en reflektion över den mördande konkurrens om den minskande mängd djuren som finns kvar efter ett tag.

En annan tanke är att om folk inte organiserar sig i grupper eller samhällen och jagar för gruppen så kommer kan det bli ett stort slöseri om 300K jägare ska ut och panga djur och sen lära sig stycka djur för första gången.

Så ensam blir det svårt att äta ett helt djur om du är nybörjare och inte vet hur du slaktar och kanske röker djurkött för långtidsförvaring, jag tror bara att de som har alla kunskaper från jakt till flera månaders kött på tallriken är en ganska liten procentenhet i världen.

Oavsett så tror jag att du ökar dina chanser om du kan röra på dig och jaga eller samla in mat jämfört med om du har fast boende, det är en av orsakerna till min BOL ide, annars får du ta dig längre och längre bort från hemmet över tiden.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet