Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 01:47 
Funderade på det där med räntor på bolån. Det är ju en sällan skådad köpfest över hela landet och priserna har på vissa platser dubblerats på ett par år. Om jag minns rätt ökade priset på bostadsrätter i Farsta Strand med 70% på 2 år.

Hur som helst, vilka effekter skulle en ränta på 5% innebära och vilka följdeffekter skulle detta få? Skulle folk tvingas sälja? Var ska de flytta i så fall? Vad händer om folk inte längre "kan" sälja på grund av värdeminskningen av deras fastigheter? Stagnation av marknaden? Minskat flöde innebär minskade intäkter till statskassan.
Jag undrar om det inte skulle få oöverskådliga konsekvenser, kanske nåt som skulle skapa en nationell krasch.

Och om så är fallet, inser inte Riksbanken detta? Är det inte praktiskt omöjligt att höja räntan till liknande nivåer som under 2000-talets första år på mellan 5-8% om man vill undvika en rad effekter som skulle rasera Sveriges finanser?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 09:12 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Inget svar på din fråga egentligen, men jag vet att vid den ekonomiska nedgången under början av 90-talet var det många som inte hade råd att behålla sina nybyggda hus. De husen såldes många gånger av bankerna på exekutiv auktion till en bråkdel av nybyggnadsvärdet. Minns dock inte hur mycket räntan steg den gången. Kanske någon annan minns?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 09:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har för mig att jag hamnade på runt 10-11 % på ett femårigt lån då det begav sig! :-g

Om det nu kommer bero på räntehöjningar eller en rejäl krasch typ lågkonjunktur. Så är det många som sitter med skägget i brevlådan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 09:50 
500% :lol:
http://flutetankar.blogspot.se/2009/08/rantor-i-ett-historiskt-perspektiv.html
eller sök på historiska räntor

det är sannolikt en ordentlig bostadsbubbla i sverige nu, åtminstånde på dom orter där prierna har rusat dom sista tjugo åren eller så

när, inte om, ekonomin hackar och bubblan spricker , kan bli en pyspunka med, men det är inte troligt med politiker som inte vågar pysa, så ser jag det som såhär

ekonomin går nedåt, en del folk har inte råd med bostadskostanderna utan tvingas i personlig ruin, där bankerna tar bostäderna och säljer dom, och här är det frågan om hur hårt ekonomin hackar
är det lite så kan dom säljas relativt dyrt och dom som ägt dom kommer undan med personliga skulder på bara flera hundra tusen

är hacket hårdare så kan dom bli skyldiga miljoner, kanske gå i personlig konkurs

dom har även svårt att hitta bostäder att bo i för allt är upptaget, dom kan inte få några lån för dom är brända ekonomiskt för lång tid framöver


hurf som helst, i längden är det så att dom som betalar skatt kommer få betala för saneringen, dom som har mycket pengar kan köpa billigt och tjäna pengar på hacket i ekonomin , om det inte blir så att det går så hårt att hela ekonomin kraschar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 09:59 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Bland befolkningen som äger sitt boende så finns det olika grupper. Kan inte fördelningen mellan dessa men den allra största gruppen kommer klara sina betalningar även om räntorna stiger betydligt. Det som däremot händer är att de drar ner på andra utgifter, konsumtion av kläder, restaurang besök mm. Detta drabbar Sveriges ekonomi i stort och leder till neddragningar i olika sektorer. En annan sak som troligen kommer inträffa är att omsättningen på marknaden sjunker eftersom folk inte vill sälja till lägre pris än grannen fick för något år sedan, inte vill realisera förlust osv.

Sen finns det de som inte kommer klara av stigande boendekostnader, pga höjd ränta och/eller arbetslöshet (kanske någon som jobbade i en butik och påverkas när medelklassen inte besöker shoppingladan lika ofta?). En del av dessa kommer leda till att bankerna får ta kreditförluster. Blir dessa förluster för stora så kan bankerna få problem men problemet för samhälle inträffar långt tidigare. Det är därför det är lite märkligt när en bankman intervjuas i tv och ger bankens perspektiv på belåningsgraden och skiter i hur det går för samhället.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 10:32 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag minns alltför väl hur det var när Nyckeln fastnade i låset och Gotabanken kraschade. När jag läser om finanskrisen 1990-93 känner jag igen en del.

Citera:
Samtidigt genomförde regeringen med finansminister Kjell-Olof Feldt och riksbankschef Bengt Dennis en avreglering av den svenska finansmarknaden år 1985 (Novemberrevolutionen). Bankerna fick minskade krav på säkerhet vilket innebar att fastigheter och andra tillgångar såsom aktier kunde belånas till ett högre andel av värdet. Riksbankens möjligheter att styra kreditgivningen hade tagits bort. Bankerna började därför att låna ut mycket mera pengar till företag, finansinstitutioner och vanliga hushåll. Belåningsgraden på fastigheter ökade från 75 % till 85-90 % av fastigheternas köpeskilling. Kommersiella fastigheter kunde belånas upp till 100 % av priset. Många finansbolag startades under denna period och de lånade pengar av bankerna som de sedan investerade i fastigheter och aktier. Mängden aktörer med starkt intresse av att tjäna stora pengar medförde stora risker.


Citera:
En av orsakerna till att man lånade allt mer pengar var att avdragsrätten för bolåneräntor i kombination med inflationen gjorde att den reala låneräntan sjönk från 2 % 1985 till -1% år 1990. Detta gjorde också att hushållens sparande sjönk till minus 8 % av BNP år 1990.


Hittade sidan via google. Länk: http://www.finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 11:14 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag var med när det hände förra gången. vi köpte vårt första hus 1988 och huspriserna fortsatte att stiga rätt ordentligt efter det. Räntorna låg på en helt annan nivå på den tiden men å andra sidan var även räntebidraget också betydligt högre, i synnerhet på nybyggda hus och någonting som kallades förvärvslån. Det sistnämnda var avsett för att de som hade det sämst ställt skulle kunna skaffa sig en egen bostad (Jmf USA och subprimelån). Man var tvungen att vara berättigad till bostadsbidrag för att få ett förvärvslån. Vi hade den förmånen att vara berättigade till bostadsbidrag och man var ju dum i huvudet om man inte tog chansen.

-91 kraschade allt och priserna i vårt område gick ner bortåt 30 % och hamnade under vårt inköpspris. För oss spelade det ingen roll för vi bodde ju kvar och och vi hade råd att betala räntorna som var som högst 14 % på en 5-åring. Jag tror att det dröjde till runt 2000 innan priserna hade återhämtat sig. De som tvingades sälja under den här tiden av någon anledning under den här tiden de fick en livslång skuld att betala av.

Bubblan på 90-talet var en pyttebubbla i jämförelse med vad vi har nu. Det som hjälpte Sverige då var att vår bubbla var lokal. Resten av världen såg ut som vanligt och vi kunde exportera oss ur krisen då kronan sjönk som en sten och svenska produkter blev billiga. Det vi kan befara nu är att alla länders bubblor spricker ungefär samtidigt och att det inte kommer att finnas någon som vill köpa svenska produkter, oavsett hur billiga de blir. Vi har dessutom ett valutakrig där alla försöker sänka sin valuta för att kunna exportera mer varor.

Jag vet inte hur stor andel som har "överbelånade" hus idag men man kan ju enkelt anta att det är yngre människor som befinner sig i den ålder när man konsumerar mest. De som är äldre, har utflugna barn och neramorterade hus, dom konsumerar inte heller så mycket. Så man kan ju räkna med att de i konsumtionsåldern kommer att dra ner och spara in på allt för att klara av sina lån, vilket kommer att påverka hela ekonomin i en nedåtgående spiral.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 11:52 
Köpte vår första villa -89/90. Lånade till 5års bunden ränta på 13,75%
Var så här i efterhand ingen bra tid att köpa hus... Allt som kom på marknaden för runt halvmiljonen såldes på ett par dagar och priserna var uppblåsta.
Historiskt årtionden innan hade det inte spelat så stor roll eftersom inflationen och löneökningarna låg runt 10% så värdet på lånen minskade i samma takt även utan amorteringen samtidigt som huspriserna rusade

Villapriserna gick sen ner efter valutakrisen -91 och en del tvingades sälja när arbetslösheten steg.
(Minns ett område med nybyggda villor i staden vi bodde som i folkmun döptes om till Ångermanland där många nästan nya hus såldes med stora förluster)

Tror folk i gemen skulle bli chockade om villapriserna skulle rasa igen. Minnet är så kort....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 16:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det skulle ju bli amorteringstvång, vilket borde dämpa prishöjningen. Somliga gnyr över att förstagångsköpare då inte har råd att köpa. Fast jag tycker det verkar vettigt, det är ju ändå meningen att lånet ska betalas så småningom. (Jag vet att det är en hopplöst gammalmodig åsikt, men jag antar att de flesta här delar den.) Vet inte riktigt hur det blir, någon justering av ursprungsförslaget kanske?

Generellt sett klarar sig banker alltid. Antingen tjänar de bra med pengar eller också räddar staten dem, eftersom de är "too big to fail". Men med tanke på 2008 så lär det komma en totalkrasch som staterna inte kan fixa och då har vi global ekonomisk härdsmälta. Då är man glad över allt som eventuellt finns i de egna ladorna...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 21:24 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Historiskt sett har ju chansen att träffa de korta tidsfönster när det lönar sig att binda räntan varit minimala. Trots det gick jag "al in" och band allt till 1,45 % nu (3år). Det känns som att vad som helst kan hända. Med tanke på vad ni berättar ovan om räntor längre tillbaka känns det ju inte heller så blodigt med 1,45.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 21:53 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Exodus skrev:
Köpte vår första villa -89/90. Lånade till 5års bunden ränta på 13,75%
Var så här i efterhand ingen bra tid att köpa hus... Allt som kom på marknaden för runt halvmiljonen såldes på ett par dagar och priserna var uppblåsta.

Tror folk i gemen skulle bli chockade om villapriserna skulle rasa igen. Minnet är så kort....

Två reflektioner här, vad var ert hushålls totala årsinkomst på denna tid? Vad jag tänker är att som du säger så gick allt som kostade runt 0.5M direkt, senaste åren har det mesta runt 5M gått direkt iaf. runt storstäderna - det har tillochmed varit slagsmål om husen på den nivån. Har inkomsterna ökat med x10? Nej...

Jag har flera kollegor som senaste året köpt hus runt 5M klassen och även spekulerat högre. Vi har nyanställda killar i 20-årsåldern som kollar på lägenheter runt 2-3M för ettor!?! Tacka fan för att deras banker sagt nej - tyvärr hittar de ju andra vägar att låna upp aig och ändå köper. Räknar jag på vad deras ränteutgift kommer bli vid bara 3%, eller ännu "roligare" 5% så kommer ingen av dem ha råd... Eller ja, de kommer ha råd med räntan men de kommer inte ha pengar kvar till annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 23:01 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag minns att ränta + amortering låg någonstans runt 8000 kr/mån och jag hade en lön runt 20 000 kr brutto. Frugan hade studielån då och vi körde en gammal Volvo 145 som jag repade själv. Det blev inte många kronor över. Men ont om pengar är inte samma sak som dålig ekonomi.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bolåneräntor
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 23:21 
RAW skrev:
Exodus skrev:
Köpte vår första villa -89/90. Lånade till 5års bunden ränta på 13,75%
Var så här i efterhand ingen bra tid att köpa hus... Allt som kom på marknaden för runt halvmiljonen såldes på ett par dagar och priserna var uppblåsta.

Tror folk i gemen skulle bli chockade om villapriserna skulle rasa igen. Minnet är så kort....

Två reflektioner här, vad var ert hushålls totala årsinkomst på denna tid? Vad jag tänker är att som du säger så gick allt som kostade runt 0.5M direkt, senaste åren har det mesta runt 5M gått direkt iaf. runt storstäderna - det har tillochmed varit slagsmål om husen på den nivån. Har inkomsterna ökat med x10? Nej...

Jag har flera kollegor som senaste året köpt hus runt 5M klassen och även spekulerat högre. Vi har nyanställda killar i 20-årsåldern som kollar på lägenheter runt 2-3M för ettor!?! Tacka fan för att deras banker sagt nej - tyvärr hittar de ju andra vägar att låna upp aig och ändå köper. Räknar jag på vad deras ränteutgift kommer bli vid bara 3%, eller ännu "roligare" 5% så kommer ingen av dem ha råd... Eller ja, de kommer ha råd med räntan men de kommer inte ha pengar kvar till annat.


Både jag och sambon jobbade då heltid inom tillverkningsindustri och var hade normal industrilön
Har haft som princip att man inte skall låna mer än motsvarande 2 samlade årsinkomster för hushållet före skatt och det har jag hållit fast vid.
Det skulle väl inte fungera så bra i Stockholmsområdet..
Lönerna är högre i Stockholm men skillnaden motsvarar inte skillnaden i bostadsutgifter
Skulle gissa att vi köpte första huset för motsvarande 1 samlad årsinkomst för hushållet vilket ändå kändes som mycket pengar.
Ränteavdragen var värda mer då och jag hade en jämkning på skatten som drogs motsvarande ränteavdraget.
Har aldrig köpt villa över miljonen.
Vore väl inget problem gå in på banken och låna till köp för ett 5M hus men jag skulle inte vilja sätta mig i den situationen


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet