Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag gissar att du inte bor i tätort?


Korrekt. Dock har jag anhöriga att hämta upp i tätort och hur det ska lösas har jag ingen aning om. :shock: :cry: Jag hoppas, som någon sagt, att man genom att vara lite på tå och förberedd att packa snabbt (har mina grejer färdigpackade i lådor) ska hinna iväg innan det blir stopp. Men om jag ska vara realistisk, med tanke på hur det ibland ser ut på större vägar även i Sverige, så är det nog en fåfäng förhoppning. Det räcker med att ett par personer blir stressade och stöter ihop så är det ju fullt kaos. Extra kul på 2+1-vägar...

/MD


grym skrev:
chanserna beror på vilken stad, och från var till var

en del är råtthål med jobbiga begränsningar, städer i sverige är ofta vid vatten och är väldigt jobbigt för bil
broar är saker som är lätt proppar igen, kan även förstöras på andra sätt

du måste själv göra dina värderingar och granskning av vad du har för möjligheter och absolut saker som kan ställa till det


För närvarande är jag pessimistisk. Jag överväger att gå och/eller cykla och lämna bilen. Min grupp inkluderar oerfarna vuxna och barn/unga. Och då och då är det ju vinter. Segt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:45 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Monster truck kanske är lösningen, med stor,större,störst tank.
Bra funderingar på att det kommer att vara köer, stilla stående bilar. Måste nog vara ute i mycket god tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 00:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
MulenDag skrev:
Korrekt. Dock har jag anhöriga att hämta upp i tätort och hur det ska lösas har jag ingen aning om. :shock: :cry: Jag hoppas, som någon sagt, att man genom att vara lite på tå och förberedd att packa snabbt (har mina grejer färdigpackade i lådor) ska hinna iväg innan det blir stopp. Men om jag ska vara realistisk, med tanke på hur det ibland ser ut på större vägar även i Sverige, så är det nog en fåfäng förhoppning. Det räcker med att ett par personer blir stressade och stöter ihop så är det ju fullt kaos. Extra kul på 2+1-vägar...
/MD


Jag har ett snarlikt problem men av något grövre kaliber. Jag har en del av familjen i en storstad söderöver. En stad som redan nu har en hel del sociala problem, kriminalitet och upplopp. Jag har planer på att hämta syskonslynglarna och för dom i säkerhet. Jag är ju då helt beroende av bil men problemet är att det kommer att vara kaos längs ut/infartslederna och således även längs de mindre kringelvägarna på sidan av de stora motorvägarna. Dessa kringelvägar ligger, precis som några av motorvägarna intill och går igenom sk "No Go Zoner" Att med bil, försöka trixa sig in blir svårt och det blir dessutom dubbelt så svårt eftersom jag ska ut ur staden med bilen igen. De måste alltså bli någon form av rendezvous. Grabbarna måste på egen hand, eller med någons hjälp, nästla sig ut ur staden till dess utkanter, där jag plockar upp dem vid en förutbestämd plats. Hur arrangerar man någonting sådant?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 00:31 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Komradio med bra antenn och olika förutbestämda uppsamlingsplatser. Öva med dom. Kanske en signalpistol som du avlossar när du närmar dig.
Gamla minical över fm bandet. Men den är nog historia.

Net1 kör ju via gamla nmt nätet. Kanske fortfarande har batteribackup m.m?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 01:00 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ja planering, alternativa rutter, övning och komradio är ett måste. Tyvärr är dom nu i övre tonåren och den tiden då de såg upp till sin äventyrliga morbror :rambo: som levde ett spännande liv, och som tog med dom på övernattningar i kojor i skogen och matlagning över öppen eld, är nu slut. Nu är morbrorn en ganska patetisk person (:) som tjatar om vikten att hålla kniven vass och kunna ta sig fram dolt och tyst :para:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 01:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
I panikläge lär man ju inte vänta på att räddningstjänst och polis kommer och gör sitt. Ett lagom antal desperata människor kan nog lyfta/välta en bil över låga vajrar eller ett ordinärt räcke. Pax för att inte sitta i den bilen...

Jag har inte prövat men jag antar att det går bra att klättra över ett viltstängsel om man har ordentliga skor. (Fast knappast att få över stora lådor med förnödenheter.) Är det någon som vet hur det skulle klara att man försöker köra igenom det med en ordinär bil?

Urd skrev:
Detta med igenkorkade vägar olyckor o 2 -1 vägar osv har bekymrat mina tankar ett flertal ggr. Om vi tar en 2plus1 väg som exempel o det blir stopp där det ej finns någon öppning så sitter man verkligen fast. Någon vajersax som rår på dessa vajrar äger iaf inte jag. Alt kapa ståndarna längs med backen med tex en batteridriven vinkelkap eller montera loss vajern med handverktyg. Men ett stort stressmoment blir det ju IOM att det finns massor med andra ev desperata människor runt omkring en.

Förutom allt annat som man bör ha med sig så kanske kofot slägga rörkniv min 60 mm öppning ( bommar) spett bultsax motorsåg ev batteridriven tigersåg osv....vara bra o ha?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 01:50 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
I detta scenario som vi diskuterar så räknar jag inte med någon hjälp ifrån Staten.
Det gör jag Iofs inte nu heller! Länge sedan jag såg en polisbil ute på vägen...

Viltstängsel är nog inget problem o forcera. Om man nu klipper upp nätet först. Men sedan? Ut i skogen. Trots ev fyrhjulsdrift så lär det vara knöligt värre....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 12:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är nog bättre att gå i skogen än att sitta fast i en bilkö i några dagar. (Eller timmar om det är den sortens fara.) Fast broar är ett större problem förstås. Där hjälper nog inte fyrhjulsdrift.

Urd skrev:
Viltstängsel är nog inget problem o forcera. Om man nu klipper upp nätet först. Men sedan? Ut i skogen. Trots ev fyrhjulsdrift så lär det vara knöligt värre....

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 15:52 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Charlie** skrev:
Jag har ett snarlikt problem men av något grövre kaliber. Jag har en del av familjen i en storstad söderöver. En stad som redan nu har en hel del sociala problem, kriminalitet och upplopp. Jag har planer på att hämta syskonslynglarna och för dom i säkerhet. Jag är ju då helt beroende av bil men problemet är att det kommer att vara kaos längs ut/infartslederna och således även längs de mindre kringelvägarna på sidan av de stora motorvägarna. Dessa kringelvägar ligger, precis som några av motorvägarna intill och går igenom sk "No Go Zoner" Att med bil, försöka trixa sig in blir svårt och det blir dessutom dubbelt så svårt eftersom jag ska ut ur staden med bilen igen. De måste alltså bli någon form av rendezvous. Grabbarna måste på egen hand, eller med någons hjälp, nästla sig ut ur staden till dess utkanter, där jag plockar upp dem vid en förutbestämd plats. Hur arrangerar man någonting sådant?


Planera in evakueringsvägar för dem att ta, med olika typer av färdmedel. Cykel och gång kan inte via motorvägar och vice versa, vissa småvägar leder en viss bit bort, men är avspärrade för motortrafik. Använd allmänna medel att ta sig fram, om situationen medger, annars gå.

Det finns en del skogspartier här och där som är värda att notera på kartan (förutsätter att de har kunskaper i orientering) och som kan fungera som uppsamlingsplatser (flera alternativ är bra). Att ha en plan redo och klara instruktioner på vart var och en ska göra om vissa saker skulle hända, t.ex. om el/tele/mobilnätet skulle slås ut i över 8 timmar - vilket är en JÄKLIGT bra indikator på att något är fel. Öva framför allt, det besvarar frågan om det är ett realistiskt alternativ.

Behöver de korsa vatten (t.ex. om de skulle bott så de behöver korsa flaskhalsen Södertälje) så kan det vara bra om de har utrustning redan på plats bortom vattendraget, samt en uppblåsbar båt eller något enkelt som ett flythjälpmedel som gör att de kan simma över utan att vara beroende av bron. Dessutom öppnas en alternativ väg med en längre evakueringsväg upp över Mälaren (Ekerö/Färingsö). Att traska över isen går ju på vintern, men det kan gå illa.

Om vi tittar på andra städer mer söderöver utan vattendrag, typ Malmö så är det ca 7 km (inte så ansträngande att gå) från centrum till de grönare ytterkanterna, finns många parker och grönområden som går att röra sig i. Att röra sig i en evakuerande massa som går till fots kan vara fördelaktigt, fler människor är goda än onda och chansen att bli måltavla är mindre, speciellt om flera tar initiativ till att försvara gruppen. En längre, men mer säker väg ut kanske är ett bättre alternativ?

Om det krävs beväpning för att evakuera genom vissa stadsdelar är upp till var och en att avgöra, i min BOB har jag utrustning för att överleva i skog en längre tid och det inkluderar verktyg för överlevnad som kan användas på många sätt. Själv hoppas jag i en sån situation att jag kan ta mig ut utan några problem.

Kanske kom lite ur spår, men hoppas att det uppskattas ändå.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 16:50 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Jag är faktiskt mindre orolig för hur man ska komma ut till skogs, det som bekymrar mig är vad skogsägaren säger. När skiten träffat fläkten kan det tänkas att markägaren inte tycker att stadsborna ska bo på hans mark, och han kanske inte heller bryr sig om allemansrätten.

Jag vet av erfarenhet att markägare även i vanliga tider kan vara lite känsliga. Jag var ute på hundpromenad i en närbelägen skog för något år sedan när jag blev tillsagd på ett mycket otrevligt sätt att bege mig därifrån eftersom markägaren tänkte ha viltprov för hundar och att jag störde genom att trampa runt och sprida lukt. Mer strandnära marker brukar vara väldigt känsliga, särskilt om man har hund med sig. Det brukar tyvärr inte gå att resonera sig runt det hela, även om den kommunala ordningsstadgan ger en rätt.

En del av denna misstänksamhet kommer säkert vara befogad, "internflyktingarna" kommer troligen upplevas som ett hos med avseende på inbrott, stöld och tjuvjakt och sådant. Ett helt gäng med stadsbor som plötsligt ska försöka överleva i skogen kanske inte slutar helt konfliktfritt.

Är man några stycken kan man ju bygga upp värn och hålla vakt på olika platser runt ens läger, men då känns det som att lite med vitsen av att "dra till skogs" försvinner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 19:09 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jag har tänkt om lite...
Jag håller på och jagar en UAZ 452
Den skulle uppfylla mina behov på alla sätt....

Se videoklipp för de som inte har koll på bilmodellen.
Som den såg ut i mitten på 50-talet, ser den ut idag oxo...
Jag skrattade rätt friskt när jag såg bilen första gången, men nu håller jag mun...
VILL HA!!!!

https://youtu.be/ctjFNH-H4II

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 21:24 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Lazer77 skrev:
Jag är faktiskt mindre orolig för hur man ska komma ut till skogs, det som bekymrar mig är vad skogsägaren säger. När skiten träffat fläkten kan det tänkas att markägaren inte tycker att stadsborna ska bo på hans mark, och han kanske inte heller bryr sig om allemansrätten.

Jag vet av erfarenhet att markägare även i vanliga tider kan vara lite känsliga. Jag var ute på hundpromenad i en närbelägen skog för något år sedan när jag blev tillsagd på ett mycket otrevligt sätt att bege mig därifrån eftersom markägaren tänkte ha viltprov för hundar och att jag störde genom att trampa runt och sprida lukt. Mer strandnära marker brukar vara väldigt känsliga, särskilt om man har hund med sig. Det brukar tyvärr inte gå att resonera sig runt det hela, även om den kommunala ordningsstadgan ger en rätt.

En del av denna misstänksamhet kommer säkert vara befogad, "internflyktingarna" kommer troligen upplevas som ett hos med avseende på inbrott, stöld och tjuvjakt och sådant. Ett helt gäng med stadsbor som plötsligt ska försöka överleva i skogen kanske inte slutar helt konfliktfritt.

Är man några stycken kan man ju bygga upp värn och hålla vakt på olika platser runt ens läger, men då känns det som att lite med vitsen av att "dra till skogs" försvinner.


Om man väljer att fly till skogs leder det sannolikt till friktion med markägare. Håller helt med dig. Om dessutom många väljer att fly till skogs ökar risken.

Jag tänker mig att en liten grupp, försiktig förflyttning och bivackering är ett rätt att reducera risk. Om kontakt ändå inträffar gäller det att uppträda samlat och om möjligt hänsynsfullt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 21:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
lupl skrev:
Jag har tänkt om lite...
Jag håller på och jagar en UAZ 452
Den skulle uppfylla mina behov på alla sätt....


Potent! Plus ful. På ett tilltalande sätt:)

Jag är inte ute efter att dissa ditt val av bil.

Men det verkar inte räcka med ett terränggående fordon. När jag läser övrigas inlägg i tråden inser jag att med sig i bagaget bör man även ha kofot, bultsax, skärbrännare, vinkelslip, hydraulverktyg och kanske även sprängmedel. Till detta alternativa färdmedel som cykel, moped, motorcykel, kärror samt båt. Vidare bör man resa i konvoj med för- och eftertrupp.

Är det inte lika bra att inse att det blir drygt att ta sig fram med bil och snöra på sig kängorna och gå redan från början?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 22:12 
förberedelser är att om allt går väl inte behöver nyttja något
kanske du behöver ha en sak, men om du inte har den så tar det slut eller blir jobbigt utan

ex
bil, du ska 150 mil
kommer du ha bränsle med dig eller hoppas du på att du kan få tag i det under färden ?
du kommer till 100% behöva mera bränsle

reservhjul, nuförtiden kanske du kan köra 10,000 mil utan bekymmer
men på fel ställe så är det ordenligt jobbigt med punka, ett reservhjul så ordnar du det på en kvart

ska man ha extra kamkedja?, inte för min del, jag cyklar nog fortare 50 mil än byte av kamkedja i fält på en bil som är nyare än ca 1990

prioritera och lär dig skala, vad man börjar med och vad man ska ha med sig om det måste ändra planer


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 23:27 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Urd skrev:
Detta med igenkorkade vägar olyckor o 2 -1 vägar osv har bekymrat mina tankar ett flertal ggr. Om vi tar en 2plus1 väg som exempel o det blir stopp där det ej finns någon öppning så sitter man verkligen fast. Någon vajersax som rår på dessa vajrar äger iaf inte jag. Alt kapa ståndarna längs med backen med tex en batteridriven vinkelkap eller montera loss vajern med handverktyg. Men ett stort stressmoment blir det ju IOM att det finns massor med andra ev desperata människor runt omkring en.

Förutom allt annat som man bör ha med sig så kanske kofot slägga rörkniv min 60 mm öppning ( bommar) spett bultsax motorsåg ev batteridriven tigersåg osv....vara bra o ha?


Det är lite det här jag menar med planera rutten. Även om mindre vägar är längre och går långsammare så kommer de med största sannolikhet vara mindre trafikerade och du kan alltid vända - vilket du inte kommer kunna på motorväg/2+1-väg.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet