Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: ons 19 okt 2016, 14:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Gerber machete, morakniv, fogsvans

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 17:57 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Bärbar bra budget:

Kniv: Mora companion
Yxa: Fiskars X5
Såg: Fiskars Xtract SW73

Sisådär 800 spänn och knappt sju hekto. Fungerar fint för att ordna med eld och enklare skydd mot väder och vind.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 20:36 
Kniv: Seveds bushcraft-modell ;) Helvete vad den tål stryk! Annars gärna en enkel mora, typ companion eller 511.

Yxa: GF Liten Skogsyxa eller Outdoorsyxan. Lars Fält är något på spåret med den sistnämnda, den packar en djävulsk punch för sin tomahawkstorlek. Väl genomtänkt.

Såg: Vanlig bågsåg modell Bahco eller Laplander. Jag gillar mer och mer bågsågar, men det trista är att stålramen alltid är orange och de är inte smidiga att packa. Och sprayfärg och annat otäckt kemiskt ger mig gåshud, så det händer bara inte. Har en Eka Viking Combi-bågsåg i BOB. Den biter bra och är väldigt packbar, men inte riktigt "long-term". Man kan använda den tills den pajar, sedan inte mer, finns inga blad i rätt storlek i vanliga affärer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 00:08 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Kniv: Något grövre/tjockare, typ mellan en vanlig kniv och machete som går att slå på och klyva ved (de kostar en del), inget under tusenlappen i alla fall.

Yxa: Något av kvalitet, typ Gränsfors

Såg: Lätt Bacco Laplander.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 21:54 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Björngrillarn skrev:
Såg: Vanlig bågsåg modell Bahco eller Laplander. Jag gillar mer och mer bågsågar, men det trista är att stålramen alltid är orange och de är inte smidiga att packa. Och sprayfärg och annat otäckt kemiskt ger mig gåshud, så det händer bara inte.

Linda sågbågen med svart vulktejp.
Eller bränn bort färgen försiktigt. Sen låter du den rosta svagt så den får bra greppyta och inte blänker etc. Sen kan du behandla den som du gör med allt annat av stål. Olja, fett, tjära etc.
Bild

Köpa en rostfri (styckningssåg). Eller denna billiga kromade som du mattar ned med fint slippapper.
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni får välja 3 knivar/yxa/sågvad väljer ni
InläggPostat: tis 18 apr 2017, 00:18 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 09 feb 2016, 18:33
Inlägg: 3
Kniv: Jag har flera knivar av blandade priser och märken. Men den jag har i handen oftast är Mora 2000. Funkar perfekt till allt man använder en kniv till. Rätt verktyg till rätt jobb, kniven täljer man med och flår djur. Ska man fälla träd och klyva ved använder man en yxa... Fanns en gång en gubbe här i trakten som sa: "Med en kniv kan man överleva men med en yxa kan man leva."

Yxa: Jag använder en Husqvarna skogsyxa och kan inte annat än älska den.
https://www.gardsman.se/skog/skogsverkt ... gsyxa.html
Bekväm att använda och den biter i trä som en ilsken bäver. :twisted: :mrgreen: tror den ligger kring 1,2 - 1,3 kg? Har iallafall inget problem att bära den med mig i dagar ute i skogen. Brukar dock inte vara ute mer än 3 dagar i sträck... Och med priset 445kr så är den helt otrolig. Lite grovslipad men inget som på något sätt stör. Jag har använt riktiga gränsfors stora skogsyxan men märker då ingen större skillnad på dom annat än att gränsforsen är finare att titta på... Och för halva priset av gränsforsen så vet jag inget som klår qvarnan. (Är inte alls märkesfantast... :notme: ;) )

Såg: Om jag ska på tur i skogen har jag en ihopfällbar bågsåg. står kon-tek på den så jag antar att det är märket men jag hittar den inte på google :hm: Om jag ska fälla björk till ved så jag stannar på samma ställe använder jag en gammal bågsåg i metall eller en timmersvans. Eller en motorsåg... Dom tre senare är ju dock jävulst bökiga att bära med sig längre sträckor...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet