Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Varför ska alla söka söka sig ut till skogen ? Det blir nog snarare tvärt om mer slum nära städerna . Det är ändå där som de mesta av resurserna finns även om de är små .
Det finns alltid de som har det bättre som går att tjata på i en stad .

Hur ser det ut ute i europa ? Det är där som man hittar de utslagna inte ute i vildmarken .

Ute i skogen går det inte att skaffa ett dagsverke någonstans men den möjligheten går att hitta nära städerna .

Nu är det ju också enklare att få hjälp med avhysningen . Det är bara att gå till polisen direkt . Inget krav på att de som bosatt sig ska identifieras eller liknande . Enligt allemansrätten får de stanna 24 timmar efter det är det fritt fram att polisanmäla .
Det är gratis också .
Går man till kronofogden tar det längre tid och kostar pengar .
Men det blev lite nya lagar och förordningar under fjolåret .

Om polis och kronofogde inte finns och det är djungelns lag så blir det nog mest bly som äger rätten till marken .

Bysamverkan kan väga tungt då .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:04 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Dweomer skrev:
Varför ska alla söka söka sig ut till skogen ? Det blir nog snarare tvärt om mer slum nära städerna . Det är ändå där som de mesta av resurserna finns även om de är små .


Jag tror inte heller att folk i första hand kommer att söka sig ut i skogen. Många människor i tätort är rätt fjärran naturen. De uppfattar inte skogen som en trygg plats. Och de kan inte heller ta tillvara skogen resurser. De har ingen vana att klara sig därute, tänker jag.

Men bland preppers kanske det är en populär lösning. Survivalister verkar inte så pigga på skogen. Inte i detta forumet i alla fall:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:15 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Om man nu blir tvungen att ge sig ut bland andras mark och resurser finns egentligen bara en regel:

Ge aldrig folk en anledning att störa sig.


Rör du dig på någons mark? Var öppen men diskret. Stör inte.
Övernattar du eller bosätter dig? Håll snyggt och "smått". Ta inga friheter större än nödvändigt, ansträng dig lite extra för att städa upp, ordna och återställa efter dig.
Skördar du av naturen? Ta ej hela bestånd, förstör inte buskar, träd etc.

The list goes on. Vanligt scoutvett egentligen.

Och smyg inte runt i onödan. Skylta inte med din närvaro, men det är bättre att visa vördnad och visa sig öppet när man blivit upptäckt än att försöka fly/gömma sig.

Vad jag hade gillat för folk om de kommit traskande till mig på mina ägor?
Folk som visar vördnad, har respekt, är villiga att hålla käft och ställa in sig i ledet om så behövs, samt har en utpräglad ge och ta-känsla och vill göra rätt för sig.

Ett ytterligare tips; även om du själv besitter ovan egenskaper, så hjälper de dig inte om du väljer att slå följe med människor som inte har dem.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:28 
Lazer77 skrev:
Ja, det är faktiskt ganska tydligt specificerat i första inlägget varför dom olika situationerna skulle kunna uppkomma, inget i detta är fördomsfullt. Jag tror att dom flesta kan hålla med om att det stämmer.


Jag tycker det är fördumsfullt att tro stadsfolk bara kan skita i en hemtoalett. Det är som att säga att ingen av dom varit på camping eller rockfestival. Väldigt många som lever i staden är ju också inflyttade från landet, eller har lantställen själva.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:29 
Lazer77 skrev:
Ditt inlägg var väldigt tråkigt och kränkande.


Om du blir kränkt av att någon annan har en annan åsikt än dig på internet så bör du nog träna upp ett starkare psyke inför en kommande shtf.

No offense.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:41 
Diskutera sakfrågor utan gå in på varandras person! I annat fall spårar det snabbt ut och trådar låses och i värsta fall minskas behörigheter eller konton avslutas helt.

Admin/Skogsbonde


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:44 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Arctic Fox skrev:
Lazer77 skrev:
Ditt inlägg var väldigt tråkigt och kränkande.


Om du blir kränkt av att någon annan har en annan åsikt än dig på internet så bör du nog träna upp ett starkare psyke inför en kommande shtf.

No offense.


Jag blev inte kränkt av att du hade en annan åsikt, utan av att du påstod att jag var fördomsfull.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 17:55 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Palle500 skrev:
Vi kan ju titta historiskt hur det har fungerat när resande folkslag slagit läger på bara 1-5 dagar. Även de läger som nu finns i utkanten av vissa städer. Och då lever vi ett fungerande samhälle.
Å andra sidan kan vi titta tillbaka på hur varmt och hjälpsamt vi tog emot våra grannländers flyktingar. För att dom drabbats av krig (WW2) och elände. Minns hur släktingar till mig, då boendes på Gotlands östkust tog emot människor från tex Estland med öppna armar. Och dessa släktingar var fattiga fiskare med en lite åkerlapp.
Så det mesta är nog hur markägaren upplever människorna som bosatt sig på markerna, som trevliga och hjälpsamma eller som hotfulla och skräniga?


Jag håller med här. Jag som markägare skulle inte göra stor sak om någon familj slår upp ett tält under några dygn i en krissituation. Jag skulle göra mitt bästa för att få en sådan positiv relation som möjligt till dessa. Det handlar nämligen om de nykomna människornas inställning till mig. Dom bor några dygn på min mark, fiskar i tjärnen, lånar min bastu för hygienen. Blir det ett positivt möte kan jag räkna med, att den dagen dom drar vidare så är de städat och snyggt på platsen och utanför basun är vedhögen huggen och staplad.

Jag vill också påpeka att våra grannländers flyktingar under ww2 kom från en kultur som var snarlik vår egen. De talade ett språk som var närbesläktat med svenskan. De gjorde dagsverken på gårdarna som tog emot dem. Dagsverken gjordes även åt myndigheter och lokala företag. Detta gällde självklart även flyktingarna som kom från länder som låg längre bort och vars språk var helt olikt vårt eget. På den tiden var ordet "integration" inte uppfunnet för det behövdes inte. Det funkade i alla fall.

...jag vill också påpeka, att om mötet inte blir positivt, om yxan, äggen och hönsen är borta på morgonen, om delar av potatislandet är uppgrävt!? Ja, då är det ett negativt möte! ...och negativa möten får konsekvenser!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 20:00 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Det finns mycket mera vapen i storstäderna än vad det finns på landsbygden även om man bara räknar in vapen som är lagliga.

Räknar vi därtill in alla olagliga automatvapen som också tillhör folk som inte har problem med att skjuta människor så ligger folket ute i landsbygden i klart underläge.

Det är dessutom den senare kategorin som kommer plundra bönderna ganska omg.
Att stanna kvar för att försvarar någonting är förmodligen det sämsta man kan göra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 21:51 
som vanligt beror det på en djävla massa omständigheter

hur mycket folk färdas, vilken årstid, från vad kommer dom ifrån, vilken sorts folk

jag tar nog ställning till det när det väl behövs, först då har man sållat bort ovidkommande saker

men fåtalet som färdas i vettigt väder så är det en sak

skränflock som tar sig friheter är en helt annan sak


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 23:59 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Råttgift skrev:
Det finns mycket mera vapen i storstäderna än vad det finns på landsbygden även om man bara räknar in vapen som är lagliga.

Räknar vi därtill in alla olagliga automatvapen som också tillhör folk som inte har problem med att skjuta människor så ligger folket ute i landsbygden i klart underläge.

Det är dessutom den senare kategorin som kommer plundra bönderna ganska omg.
Att stanna kvar för att försvarar någonting är förmodligen det sämsta man kan göra.



Jag tvivlar på att storstäderna skulle vara vapentätare än landsbygden. Det är faktiskt helt fel! Stockholmslän är det län som har minst med lagliga vapen i landet. Jämtland är det landskap som är vapentätast i Sverige och antagligen ett av de vapentätaste regionerna i Europa efter balkan, sett i vapen/invånare. Till de kommer också de olagliga vapen som finns och det är en hel del även på landsbygden. Storstadsområdena har väldigt lite vapen sett till invånarantalet. Det finns väldigt tydlig och säker statistik på detta. Statistiken säger också att ju fler lagliga vapen ju fler olagliga.

http://www.expressen.se/nyheter/har-ar- ... i-sverige/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/739 ... -i-sverige

https://vapenfakta.se/forskning-och-sta ... apenagare/

Att man från städerna skulle ge sig av på plundringståg på landsbygden är ett ganska döfött projekt. Att pulsa km efter km genom snö och kyla på hungrig mage för att hitta en ko att stjäla och slakta är olönsamt. Hur skulle man ta sig ut ur staden då fungerande bilar och farbara vägar är ett minne blått? Hur skulle man få hem köttet under sådana förhållande? Bära kon? Det kommer dessutom att vara svårt att hitta en djurbesättning inom promenadavstånd, då bönder gör som bönder alltid gjort, nämligen att släppa djuren fritt i skogarna på frigång eller ta dom till fäbovallarna, dvs föra djuren ännu längre bort från staden! Så har bönder gjort de senaste 1000 åren för att slippa lämna i från sig djuren till fogdarnas skatteindrivning, så gjorde bönder så sent som under beredskapstiden 1939 -1945. Man anmälde inte rätta antalet nyfödda kalvar till myndigheterna och när veterinärerna kom för besiktningen, så tog man några av kalvarna och någon mjölk ko till fäbovallen/ ut i skogen där växte de till sig under sommaren och hösten för att sedan slaktas och säljas på svarta marknaden. Bönder är vad bönder alltid har varit, tjurskalliga!

Marknad mellan stad och land är något som snabbt kommer att organiseras med bevakade marknadsplatser, precis som man alltid har gjort genom historien. Handel är alltid den snabbaste, säkraste och effektivaste metoden till att försörja städerna med. Marknadsplatserna kommer att ligga i utkanten av städerna och de kommer att vara bevakade för att rövare inte skall störa ordningen. Handel och handelsplatser är i dag, och kommer alltid att vara prioriterade för att försörjningen skall fungera. Kommer något rövarband att härja, kommer det med all sannolikhet vara landsbygdsbor som står för röveriet. Landsbygden har alltid varit, och kommer alltid att vara svår att kontrollera i förhållande till staden.

Kvartersgangstrarna Rajid, Mehmet, och Dragan har sitt terrorvälde hemma i Tensta. Utanför Västerort upphör deras status och sådan personer kommer ofta att gå en våldsam död till mötes den dagen lagarna upphör.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 01:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det beror förstås på vilken form av SHTF det är. Om folk försöker ta sig från en stad till en annan (vilket jag ser som ganska troligt) är de nog inte intresserade av att stanna, utan stannar inte mer än en natt. Med måttlig hänsyn så ställer de inte till någon skogsbrand, men om de får tag i någon fisk, något lättjagat djur, eller obevakad ätbar gröda (t ex ett halvvuxet potatisland) så är det nog risk att det försvinner. Annars lär man inte märka dem om man inte har noggrann bevakning av alla vägar, skogsvägar och stigar. Är det vinter lär de söka sig till bebyggelse och behöva hanteras på ett eller annat sätt.

Om det är totalt sammanbrott så att man inte kan räkna med myndigheternas ransoneringar etc så kommer nog folk att ge sig ut staden för att skaffa mat. När allt är plundrat i staden och råttorna i avloppet är uppätna så är det väl bara människor kvar i städerna, och jag antar att de flesta antingen lägger sig ner och dör eller ger sig ut ur staden i det läget. (Iofs går det kanske att sportfiska i städer, men det är nog hård konkurrens.) Jag tror inte det är bra att ha ägor i närheten av en större stad i det läget. Men jag är högst osäker på hur långt svultna människor är villiga att gå.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 01:58 
När jag blir flykting blir det inte som internflykting.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 03:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Harmklinga skrev:
När jag blir flykting blir det inte som internflykting.


Så, och vart skulle du då ta vägen? (sagt med samma sarkastiska ton som Bagheera till Baloo) Vilket land skulle a emot svenskar? Svenskarna som förstörde sitt eget land med "feministisk snöröjning" reformer för att män ska sitta och kissa, Vegetarisk veckodag i skolan, offentliga toaletter för ett tredje kön och lag på ytterligare en pappavecka!? ...jag tror vi kommer att bli kvar.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När vi själva blir flyktingar
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 09:50 
När man tittar på historien, så visar sig att många stadsbor väljer att stanna kvar i staden även i tider av kris. Många vågar inte att lämna det som de känner och känner sig trygga med, även om de är hungriga. Och en stor del förväntar ju sig att hjälp skulle komma först till städerna.
Vid slutet av andra världskriget var det svält i västra provinserna av Nederländerna. Det blev så illa att de fick äta tulpanlökar. Men största delen av befolkningen stannade kvar ändå. Men många gick ut på landet och gick omkring för att få mat. Och befolkningen på landet delade med sig även om det var brist på mycket under längre tid.
Givetvis var man mer självförsörjande då och var mentaliteten annorlunda än idag. Mindre egoistisk och mer samhälls fokuserade. Man behövde varan.
Hur det skulle se ut idag i Sverige? Ingen aning. Folk har blivit mycket mer självisk, lantisarna (iaf i byn där jag bor) tycker inte alls om de där "Stockholmarna" och det finns gott om "såna" har under sommaren. Många fritidshus. Men skulle man jaga bort svältande människor när de står där framför en?? Skulle jag?
Det blir ett gigantiskt dilemma; även om jag säger att min familj kommer först.......


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet