Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 23:37 
dock, en spänd wire är en mumsbit för vinkelslip, tål att funderas på


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 14:40 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
När vi fastnar med bilen och inte lyckas köra, välta, klippa, skära eller spränga oss loss, tänker sig några av er att ni tar till era medhavda reservfordon. Motorcykel, moped och cykel har nämnts. Fungerar det vintertid i dålig väderlek i sällskap av barn/unga samt vuxna oerfarna? Hur i så fall?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:04 
CPT Fantastic skrev:
När vi fastnar med bilen och inte lyckas köra, välta, klippa, skära eller spränga oss loss, tänker sig några av er att ni tar till era medhavda reservfordon. Motorcykel, moped och cykel har nämnts. Fungerar det vintertid i dålig väderlek i sällskap av barn/unga samt vuxna oerfarna? Hur i så fall?


:lol: :lol: Gillar din förmåga att måla fan på väggen! :up:

Själv har jag ytterst lite verktyg med mig, men som sagt bor jag på landet, det är väl motorsåg som kan åka med ibland när det känns påkallat. Inga reservfordon heller. Jag är rätt dåligt förberedd på förflyttning under kaosförhållanden, men jag vet om det. :roll:

Skulle det kaosa på riktigt är en tanke - inte en plan, bara en tanke - att låna grannens extratraktor, koppla på husvagnen och ge sig iväg. Då kan man ta sig fram även över plöjda åkrar och där det är mycket folk är det mycket åkermark jämfört med när man kommer ut i avfolkade skogsbygder.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:26 
Ni som tror att igenkorkade vägar skulle rensas efter en viss tid... hur har ni tänkt detta sker? Har man lämnat sitt fordon mitt på vägen och flytt för sitt liv så kommer man inte tillbaka och hämtar skiten. Och ingen kommer åka runt som bussiga bärgare och rensa vägar..

2+1 vägar, då är man fortfarande på vischan. Att klippa upp ett vajerräcke, vad hjälper det? Ska du över till mötande fil och åka hem igen? Ska du ut i vägkanten, och varför inte köra där från början i så fall? Det finns bra mycket värre vägar att få stopp på, någon av broarna i Stockholm exempelvis.

Att som utböling komma in och hämta någon i Malmö och korsa no-go-zoner per bil kan man ju bara glömma i en shtf. Finns ingen som helst möjlighet att komma därifrån levande.

Bil överhuvudtaget är det absolut sämsta färdsättet man kan välja, OM man inte åker dagen innan shtf. Vilket kan gå beroende på scenario. Men räkna då med X antal bomkörningar per år, där ni får vända hem igen pga falsklarm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
CPT Fantastic skrev:
När vi fastnar med bilen och inte lyckas köra, välta, klippa, skära eller spränga oss loss, tänker sig några av er att ni tar till era medhavda reservfordon. Motorcykel, moped och cykel har nämnts. Fungerar det vintertid i dålig väderlek i sällskap av barn/unga samt vuxna oerfarna? Hur i så fall?


:lol: :lol: Gillar din förmåga att måla fan på väggen! :up:

Själv har jag ytterst lite verktyg med mig, men som sagt bor jag på landet, det är väl motorsåg som kan åka med ibland när det känns påkallat. Inga reservfordon heller. Jag är rätt dåligt förberedd på förflyttning under kaosförhållanden, men jag vet om det. :roll:

Skulle det kaosa på riktigt är en tanke - inte en plan, bara en tanke - att låna grannens extratraktor, koppla på husvagnen och ge sig iväg. Då kan man ta sig fram även över plöjda åkrar och där det är mycket folk är det mycket åkermark jämfört med när man kommer ut i avfolkade skogsbygder.

/MD


Jag är rätt riskmedveten och/eller paranoid:)

Du har det bra du. Som bor på landet. Jag hoppas bo på landet jag med i framtiden.

Traktor är ju fiffigt. Men föga diskret med en husvagn på åkern:) Kanske hänga på mer ändamålsenlig kärra och packa tält och kamin?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Arctic Fox skrev:
Att som utböling komma in och hämta någon i Malmö och korsa no-go-zoner per bil kan man ju bara glömma i en shtf. Finns ingen som helst möjlighet att komma därifrån levande.


Har det senaste dygnen studerat en mängd kartor in i minsta detalj och kommit fram till en mötesplats utanför storstaden. Jag får helt enkelt förlita mig på att dom klarar sig själva fram till platsen. 3 -4 mil mestadels jordbruksbygd och en del industriområden/företagsbyar samt tätorter. Detta borde dom klara på 2 nätter, oavsett årstid och väder.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med no-go-zoner, men jag förmodar du menar ett ställe där man blir rånad på nolltid. I händelse av allvarligt panikläge antar jag att rånarna också sticker. För att plundra butiker, eller för att helt enkelt fly.

När det gäller stopp på vägar så beror det på. Är det hyfsad ordning så räcker det att man slänger de bilar som får motor/bensinstopp/krock av vägen och sedan kan man köra vidare. Man kan nog räkna med hjälp med undanröjandet av de som står bakom. Det blir förstås värre om det är exempelvis en brinnande lastbil.

Det där med att kapa vajrar har jag också funderat på. Är det riktigt illa åker nog folk i samma riktning i mötande fil också. Annars lär de ju raskt börja med det om någon kapar vajrarna så att man kommer över.

Arctic Fox skrev:
Ni som tror att igenkorkade vägar skulle rensas efter en viss tid... hur har ni tänkt detta sker? Har man lämnat sitt fordon mitt på vägen och flytt för sitt liv så kommer man inte tillbaka och hämtar skiten. Och ingen kommer åka runt som bussiga bärgare och rensa vägar..

2+1 vägar, då är man fortfarande på vischan. Att klippa upp ett vajerräcke, vad hjälper det? Ska du över till mötande fil och åka hem igen? Ska du ut i vägkanten, och varför inte köra där från början i så fall? Det finns bra mycket värre vägar att få stopp på, någon av broarna i Stockholm exempelvis.

Att som utböling komma in och hämta någon i Malmö och korsa no-go-zoner per bil kan man ju bara glömma i en shtf. Finns ingen som helst möjlighet att komma därifrån levande.

Bil överhuvudtaget är det absolut sämsta färdsättet man kan välja, OM man inte åker dagen innan shtf. Vilket kan gå beroende på scenario. Men räkna då med X antal bomkörningar per år, där ni får vända hem igen pga falsklarm.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 16:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag kan tänka mig att inlines och kickboards och möjligen skateboards också kan fungera. Framförallt är de lätta att ta med sig och man kan ta sig fram på smal yta, bredvid bilar. Men de kräver bra underlag (asfalt) och helst torrt och fint väder. Och så ska man kunna hantera dem. (Segways är coola, men de drivs inte av muskelkraft.)

Vintertid borde det gå med skidor, men inte de vanliga sorterna utan mer gammalmodiga för skogsbruk. Säljs de ens numera?

CPT Fantastic skrev:
När vi fastnar med bilen och inte lyckas köra, välta, klippa, skära eller spränga oss loss, tänker sig några av er att ni tar till era medhavda reservfordon. Motorcykel, moped och cykel har nämnts. Fungerar det vintertid i dålig väderlek i sällskap av barn/unga samt vuxna oerfarna? Hur i så fall?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 20:46 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Finns en gammal tråd i ämnet som tar upp en hel del matnyttigt.

Rekognoscering på förhand, nån sorts förhandsvarning (eller ens förseglade instruktioner i kuvert eller dylikt, ett kryss ritat med krita vid plats X indikerar att sällskapet drog norrut via rutten XYZ, ett streck att följet for västerut via ÅÄÖ) åt de personer man måste/vill samverka med är nog ett måste. Bäst förstås om de man ska åka med eller hämta är införstådda på något sätt men är väl inte riktigt ett ämne man tar upp vid släktmiddagar så att säga... Rekognoscering sker förstås helst på ort och ställe men i brist på annat google street view eller karta. Det som har blivit mer tillgängligt för vanliga dödliga jämfört med då den gamla tråden kom till är förstås drönare som ger en någon slags chans att uppdatera ens planer då det väl bär av, förstås blir man långsammare men kan då i någon mån upptäckta vägspärrar eller annars bara igenproppade huvudleder. Komradio med förpatrull / spanare som rör sig en bit före den egentliga gruppen är ju en annan sak men kräver mera koordination.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 21:48 
CPT Fantastic skrev:
När vi fastnar med bilen och inte lyckas köra, välta, klippa, skära eller spränga oss loss, tänker sig några av er att ni tar till era medhavda reservfordon. Motorcykel, moped och cykel har nämnts. Fungerar det vintertid i dålig väderlek i sällskap av barn/unga samt vuxna oerfarna? Hur i så fall?



skogsrullator på släp bakom, om det är hyggligt ok kan man ta släpet bakom rullatorn, om det är illa så kan man färdas med rullatorn en bra bit

tac sitter på ramen till släpet och kan sättas bakom rullatorn vid behov för tredje fordonet som annvänds

:twisted: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 22:43 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Börjar bli svårt att ta sig fram.
Funderar på att köpa en DeLorean DMC-12 (specialmodellen med transfluktor) ev även en jetdriven skateboard från samma tidsepok.
Ha en drönare som kan spana in läget längre fram. Välja mindre vägar som inte har räcken på sidan så man har en chans att komma förbi.
Fyrhjuling tvåsitsig på släpet, så man kan byta fordon.
Satsa på en större hjullastare, gärna med en ordentlig kran monterad. då kan man rensa lite om det finns hinder så som bilar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 23:06 
en hägglundare är ju alldrig fel

Bild

:cry: :cry:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 23:53 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
https://www.youtube.com/watch?v=djlLrKhyNrU

Mythbusters har lösningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 00:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Zombie skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med no-go-zoner, men jag förmodar du menar ett ställe där man blir rånad på nolltid. I händelse av allvarligt panikläge antar jag att rånarna också sticker. För att plundra butiker, eller för att helt enkelt fly.


Med "No Go Zoner" menar jag områden som redan nu är socialt utsatta områden där organiserad kriminalitet och upplopp redan nu förekommer. Vid SHTF kommer dessa områden kommer att vara själva sinnebilden av Dantes helvete och med all sannolikhet kommer det att vara det farligaste platser man kan befinna sig på.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 02:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Scoo skrev:
Finns en gammal tråd i ämnet som tar upp en hel del matnyttigt.


Tack för tipset. Många bra reflektioner i den tråden. ...och minnesordet ATLAS är nu inpräntat i "mjukvaran"

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet