Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan preppern förbättra samhällets beredskap?
InläggPostat: lör 18 feb 2017, 08:37 
Fredag
Användarvisningsbild

Civilförsvaret häromkring har fått i uppdrag att hitta en lämpligt lagerlokal och börja lagerställa mer utrustning och där skulle nog kunskapen härifrån vara nyttig.

Så att engagera sig i CF för kunskapsöverföring är en möjlighet.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 12:51 
Zombie skrev:
Frysen är ju rätt full och blir det ett långvarigt strömavbrott är det ju lämpligt att dela med sig av det som ändå skulle förstöras. Det skadar ju inte OPSÄK heller. Problemet är att alla andra strömlösa med välfyllda frysar får samma problem samtidigt.

I så fall är det ett stort plus om man vet hur man konserverar mat och har grejer till det.
En inkokningskärl som man kan använda på vedspisen blir en livsräddare, tror jag.

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 13:51 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Zombie skrev:
Frysen är ju rätt full och blir det ett långvarigt strömavbrott är det ju lämpligt att dela med sig av det som ändå skulle förstöras. Det skadar ju inte OPSÄK heller. Problemet är att alla andra strömlösa med välfyllda frysar får samma problem samtidigt.

Se till att ha tillräckligt med salt och socker så du kan konservera så mycket som möjligt.

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:21 
För många blir det nog avsaknaden av ström ett problem när det gäller att ta tillvara saker i frysen. Knepigt att konservera utan elspis. Särskilt för personer som även saknar vedspis...

Det lär nog bli mycket grillat ute på landet första veckan efter ett sammanbrott som innebär att elen är borta. Och frossande i bär.

Varma årstiden är det läge för knytkalas hemma hos någon med större grill eller utekök...

Vintertid är det nog inte riktigt så problematiskt om frysen stannar. :hm:

Maten i en frys klarar sig flera dagar om man inte öppnar frysen och om den är välfylld. Att ha en eller ett par dunkar med fryst vatten i frysboxen gör att man troligen får någon dags ytterligare handlingsutrymme. Och dricksvatten när dunkarna har tinat.

Vid elavbrottet i samband med Gudrun packade jag en del i plastsäckar och lånade utrymme i släktingars frys, som inte hade elavbrott. Och frossade på en del efter ett par dagar...

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 10:13 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Det bästa man kan göra är att få andra att preppa.
Du kan vara hur förberedd som helst, men när ett tjugotal personer som ej preppat alls får nys om din existens efter att samhället gått åt helvete, då får du problem.

Man bör bry sig mindre om myndigheter och institutioner som kantas av byråkrati och långsamma processer, och mer till sina grannar och nära.
Ju fler som sitter på resurser, ju fler som sitter på nyttiga kunskaper och ju färre som i panik och hunger ställer till med oreda och irrationella beslut vid en kris, desto bättre för alla.

Att få fler och fler att misstro statens förmåga och de offentliga inrättningarnas möjligheter är enbart positivt.
Folk behöver inte ta lagen i egna händer i första hand, men de måste ta sig själva och sin försörjning (kallas ansvar...) på allvar och kallt räkna med att klara sig själva.

Krisen kommer aldrig slå i ett samhälle där majoriteten av befolkningen är väl förberedda. Löst folk ställer till med kaos för minsta lilla, men faran ligger i när vanligt folk slutar tänka rationellt, enbart pga. att de är oförberedda och saknar resurser.

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 10:52 
Undrar vad min nästa titel blir...
Användarvisningsbild

I en händelse av kris skulle jag nog försöka ragga upp ett par pensionärer eller kanske en barnflicka som är i behov av hjälp.

En barnflicka skulle kunna hjälpa till att passa ungarna och städa och i gengäld kan man själv få mer tid över till att rusta upp säkerheten,
vakta, odla, fixa grejer, byteshandel osv. Dvs ge och ta.

Ett par pensionärer som flyttar in i källaren kan ju hjälpa till med barnen, det är enklare att hålla ett hus varmt med ved än två hus osv.
Om man lagar mat tillsammans med andra så är det nog också mer effektivt än om alla ska göra upp var sin eld.

Om man själv har ett jobb att gå till är det ju bra att någon är hemma om dagarna som ser till huset och odlingar mm.
En gammal gubbe kan ju vattna tomater om dagarna och ha en hagelbössa på ryggen för att hålla ohyra på avstånd.

Gamlingar har ju ofta mkt kontakter och känner många och vet saker. Men har svårt att utföra vissa fysiskt krävande aktiviteter
och det är svårare för dem att få jobb.

Jag tror på att hjälpa genom att hjälpa varandra, samarbeta, ge och ta.

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 11:43 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
Jag har mycket hög beredskap för att bjuda hela byn på varm mat och/eller fika. En eller ett par ggr. beroende på hur många det blir.

Tanken är naturligtvis att byn snabbt skall kunna organiseras och att jag skall kunna "roffa åt mig" en del inflytande i processen... Förhoppningsvis kan det innebära att jag (och folket i byn) vinner på det hela...

Grejerna ingår i mina normala förråd och roteras med dem. Men förvaras separat. Kan använda grejerna själv, eller bjuda.

Mycket smart! Gillar din idé

InläggPostat: tor 23 feb 2017, 23:18 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

När jag fick barn för några år sedan så insåg jag att jag inte är lika mobil längre. Att ”gräva ner sig” och hålla ut är mitt bästa alternativ tycker jag. Därför försöker jag stärka mitt lokala samhälle, eftersom det gagnar min familj, för att det är många mörka moln nu, som inte kommer försvinna under min livstid.

För länge sedan skrev jag en uppsats i Statsvetenskap om Robert Putnam. Min slutsats utifrån hans teorier är att styrkan och framgången i ett samhälle är antalet nätverk i det civila samhället("området" mellan familj och stat). Desto fler beröringspunkter människor har med varandra, desto mer framgångsrikt blir samhället, med andra ord desto fler folkrörelser, föreningsrörelser, kyrkokörer, idrottsklubbar, desto starkare blir samhället. Putnam talar om ekonomi och demokrati. Jag talar om robusthet mot brott, otrygghet och stora påfrestningar. Det spelar enligt Putnam (och mig) egentligen ingen roll hur man engagerar sig, bara man gör något, med viss variation..

Jag har engagerat mig på flera sätt, som tex drivande och informationsspridande-admin i en växande lokal ”grannsamverkans”-FB grupp med snart 1000 medlemmar. Mycket handlar mys, pys & bortsprungna katter. Men själv fokuserar jag självklart på brott och kriser och har självklart nyligen delat uppdateringen av ”krisinformation.se” i gruppen. Sen kommer jag smyga med lite basic krisförberedelser vartefter. Sedan sitter jag och min fru idag i tillsammans i ett antal olika lokala föreningsstyrelser, och det är lite svårt att balansera med OpSäk, men självklart bär jag med mig min syn på prepping in i styrelserummet.

Min "affärsidé"; när alla andra börjar leta mat, hugga ved och försöka fly så fokuserar vi oss (min familj) på att leda det lokala samhället...

Tänk på att är det något som en fiende vill så är det att handlingskraftiga människor isolerar sig från varandra…

InläggPostat: fre 24 feb 2017, 03:16 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Mymax skrev:
Min "affärsidé"; när alla andra börjar leta mat, hugga ved och försöka fly så fokuserar vi oss (min familj) på att leda det lokala samhället...

Tänk på att är det något som en fiende vill så är det att handlingskraftiga människor isolerar sig från varandra…

Notera - när du läser mitt svar så vill jag att du ska ha följande 2 saker i åtanke då jag ofta säger det jag tycker och vissa lätt blir förolämpade:
1. Mitt svar till dig förutsätter en teoretisk SHTF situation.
2. Syftet är att få dig att tänka till och inte att förolämpa dig.

Mina reflektioner på ditt inlägg: Handlingskraftiga människor är oftast inte speciellt intresserade av att bli ledda i en krissituation när allt gått åt skogen, speciellt inte av människor som inte tillför någonting.

I ett fungerande samhället så har vi redan ledarskap, både av den bra och dåliga sorten, vi har myndigheter och vi har regler. Du gör bäst i att inte anta att du kommer bli herre på täppan för att du på något sätt varit inblandad i en styrelse på något sätt - det betyder ingenting.

När jag läser det du har skrivit så tänker jag direkt på den där fiktiva MSB-tanten i boken "Stjärnklart" som dog i sin egen avföring någonstans på Södermalm för att hon vägrade släppa den där fantasivärlden där hon fortfarande var högsta hönset som "någon" skulle rädda. Att hon numera var värdelös och var själv tvungen att ta hand om sig, det dök bara inte upp i hennes huvud.

Fakta: En politiker tillför ingenting till ett samhälle som kämpar för att överleva, det finns inte tid med styrelser och byråkrati, de som inte drar sitt strå till stacken får svälta ihjäl, om inte någon tycker synd om dem.

Vill du ha en chans i en grupp, se till att skaffa dig någon unik kunskap (sjukvård, lärare, snickare, bud t.ex.) dvs. något realistiskt som någon faktiskt kan tänka sig efterfråga. Jag sitter själv på massor med kunskaper nu som blir helt värdelösa om världen förändras till det extremt mycket sämre, men jag har numera även andra kunskaper som jag lärt mig på grund av mitt preppande och som kommer att vara användbart - förhoppningsvis aldrig.

Medan jag håller med om det du skriver gällande beröringspunkter och de positiva samhällsbyggande som kan komma därutav - har du tänkt tanken att samhället kanske inte ens existerar, vare sig permanent eller för en period?

InläggPostat: fre 24 feb 2017, 05:41 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Jag tror att en prepper med någorlunda social kompetens, kan göra väldigt stor skillnad när det gäller att få andra att bygga upp en grundläggande beredskap för sig själva.

Jag tror att en väldigt stor del av preppers dåliga rykte kommer från preppare själva och då inte bara "doomsdays" på femman utan också hela attityden till andra. Du kommer få väldigt svårt att omvända någon vars första intryck av dig är att du föraktar den.

InläggPostat: fre 24 feb 2017, 15:15 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

joclei skrev:
Jag tror att en prepper med någorlunda social kompetens, kan göra väldigt stor skillnad när det gäller att få andra att bygga upp en grundläggande beredskap för sig själva.

Jag tror att en väldigt stor del av preppers dåliga rykte kommer från preppare själva och då inte bara "doomsdays" på femman utan också hela attityden till andra. Du kommer få väldigt svårt att omvända någon vars första intryck av dig är att du föraktar den.

Jag tror att de som inte är beredda att kritiskt avgöra om en individ passar in i ett samhälle och faktiskt tillför någonting av relevans eller ej kommer snabbt att bli spelpjäser för dem som vill dra nytta av andra med fina ord och massor av tomt prat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parasitism

Jag kommer att göra ett egen tråd med ett längre inlägg om detta, det verkar som om det behövs.

InläggPostat: fre 24 feb 2017, 17:26 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Kalorispelet skrev:
joclei skrev:

Jag tror att de som inte är beredda att kritiskt avgöra om en individ passar in i ett samhälle och faktiskt tillför någonting av relevans eller ej kommer snabbt att bli spelpjäser för dem som vill dra nytta av andra med fina ord och massor av tomt prat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parasitism

Jag kommer att göra ett egen tråd med ett längre inlägg om detta, det verkar som om det behövs.

Jag syftar på nutid, inte på någon slags postapokalyps.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2