Conrad skrev:
visst e det så att eldon som den militära jukkastickan inte ger gnistor om man stryker dem med baksidan på en rostfri kniv. har bara använt vanliga icke rostfria på den och de funkar
Nej, det har ingen betydelse om det är rostfritt eller inte, med den typen av elddon. Däremot går det knappast att få en gnista med flinta och rostfritt stål.
Viktigast för att kunna tända bra med jukasticka/light my fire mm är att man har en skarp kant att stryka mot. Så man kan med fördel slipa på ryggen så att det blir en skarp 90-graders brytning där. Sedan fungerar det fin-fint.
När det gäller rostfria mora-knivar, så anser jag att det inte är några särskilda problem med att skärpa dem, eller hålla dem skarpa. Skall man ha med sig en mora-kniv utomhus, så ser jag det som självklart att man väljer en rostfri. För hantverk, sniderier eller liknande kan det kanske finnas anledning att välja en kolstålskniv.
japp, det enda som behövs är en skarp kant att skrapa med, själv har jag prova stenar och annat hårt... Funkar fint med vad som helst hårt och skarpt i kanten.