Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordkällare
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 11:27 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 01 aug 2016, 17:06
Inlägg: 3
Hej. Kan vara så att jag postar på fel avdelning, Isåfall ber jag admin om ursäkt och ni får flytta tråden.
Det är så att jag har blivit med jordkällare (se bild) Bild
Nu undrar jag vad jag bör tänka på gör att kunna förvara mat. Behöver fuktigheten ligga på nån optimal nivå? Vad kan jag förvara?
Hur utnyttjar jag detta fantastiska förråd på bästa sätt?
Sambon bara skakade på huvudet när jag mest verkade överlycklig att det fanns jordkällare på gården som vi snart ska flytta in på [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 14:35 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Grattis!

Grymt avundsjuk :mrgreen:

Som Du skriver så bör både fuktighet o temperatur vara rätt. Sedan tror jag att någon slags ventilation är av godo om det är för mkt fukt?

Har för mig att äpplen inte bör förvaras tillsammans med bla potatis...?

Du kommer nog få vettigare svar ifrån de som verkligen kan detta på forumet!

O välkommen!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 14:46 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Håller med Urd, samma sak gäller även blommor men det är inte så troligt att du kommer lagra :D

Hittade en sida som förklarar rätt utförligt med temperaturer och underhåll. Här hittar du även luftfuktigheter.

En bra idé kan vara att installera termometer och luftfuktighetsmätare.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard_fritid/FTF22/FTF22.HTM

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 01:54 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Potatis, sandslagna morötter, kalla drycker (öl,saft,läsk,juice), massor av egenskördade grönsaker under kortare tid. Även som svalrumsförvaring på sommaren. Du kan även förvara vanliga konserver om det inte är så fuktigt att det rostar. Bra ställe att lagra vatten om du inte har en grävd brunn på gården.
Det bästa med min matkällare är att ölen räcker längre för man är lat och vill inte pulsa ut i snön för att hämta, och man glömmer även ibland att det finns öl!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 09:11 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Grattis!
Till min stora sorg var min gårds jordkällare uppbränd när jag flytrade hit, men jag drömmer om en ny.
Har läst att det är bra att städa ur källaren tidig vår när det är som torrast i luften.
Lycka till medmatförvaringen!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 14:20 
Det ska vara rätt fuktigt i en jordkällare om den ska användas för potatis och rotfrukter och sånt. För konserver men framförallt ris, mjöl och pasta ska det vara torrare så man får välja lite vad man ska ha den till.

Har den jordgolv kan du nog glömma torrvaror om du inte packar dem fukttätt och då är den lämplig för potatis etc. Är den försedd med tätt golv och täta väggar kan du kanske ha opackade torrvaror där men då behövas troligen avfuktare. Då får du å andra sidan bekymmer med potatis etc.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 14:40 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 01 aug 2016, 17:06
Inlägg: 3
Tack alla för era svar. Jag ser fram emot att använda källaren. Ska kolla fuktigheten och kolla mer noggrant hur tät etc den är. Källaren kommer definitivt användas :)

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 18:23 
Du, Hero, jag ser att det är dina första inlägg. Välkommen hit! :-D Kul att du börjar med funderingar om jordkällare tycker jag som är lite intresserad av självhushållning. :up:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 20:05 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 01 aug 2016, 17:06
Inlägg: 3
Mulendag. Tack så mycket :) yes det stämmer bra :) har varit medlem i forumet ett tag och läst mycket intressanta inlägg av kloka människor. Självhushållning känns som en stor del av prepping om man har möjlighet.


Skickat från min SM-G850F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 00:57 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Det jag ser som ett stort problem är skadedjuren som råttor och möss som gnager sig igenom det mesta. äger själv ingen jordkällare så har sluppit denna huvudvärken.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 19:26 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
cartaq skrev:
Det jag ser som ett stort problem är skadedjuren som råttor och möss som gnager sig igenom det mesta. äger själv ingen jordkällare så har sluppit denna huvudvärken.


Mina förföräldrar hade flera jordkällare. Problem med råttor och möss löstes enkelt, musfälla som kontrollerades morgon och kväll samt flertalet lösa katter på gården. Det var inte ens en mus/dag och jagkan inte påstå att jag minns att det var något problem med förstörd mat heller. De hade en källare för morötter och potatis, nån för äpplen, nån för olika sorters lök


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: ons 30 jan 2019, 21:06 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Äger en källare som jag själv byggt, och som som används till potatis just nu. Har tidigare varit förvaring åt diverse annat tidigare.

Är ni sugen på bygga en, så kan jag ge er en kurs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: ons 30 jan 2019, 22:02 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Har haft matkällare i 30 år inga möss någonsin. Trädörrar som sluter tätt = mössen får ingen glipa att börja gnaga i. Ventilen är extrautrustad med finmaskigt nät i grov rostfri tråd. Inga glipor där heller.
Men vi kanske har haft tur?vissa år har det varit tomt i matkällaren, vissa år potatis och även konserver i plåt och pappkartonger.

Men har råttor o möss i ladugården, som katterna sköter underhållet av (skapligt, kunde vara bättre).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: sön 21 jul 2019, 02:33 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Guld skrev:
Äger en källare som jag själv byggt, och som som används till potatis just nu. Har tidigare varit förvaring åt diverse annat tidigare.

Är ni sugen på bygga en, så kan jag ge er en kurs.


Är sugen på att bygga! Funderar också på en enklare variant som bara är ett fyrkantigt hål i jorden med betongväggar och en lucka över, som man inte kan gå in i men som håller rimlig temp året om.

Vad tänker du dig för kursupplägg? :)

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet