Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 22:16 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Det är svårt att vara ekonomisk med bara lite pengar. Ja, man kanske inte spenderar så mycket. Men det man spenderar blir kanske dyrare än det hade behövt vara. Tex vinterrean. Har man inga pengar då när vinterstövlar och overaller till barnen reas ut så får man köpa det dyrare till nästa säsong (eller begagnat på loppis). Om man har tunn plånbok kan det vara svårt att slå till på bilauktionen när den perfekta BOVen dyker upp till fyndpris.

Vi hade ngr fattiga år i början av vårt gemensamma liv, jag och maken. Det är år jag är mycket tacksam för. År då jag lärde mig mycket och år jag är glad att vara förbi. Det tär på en att oroa sig för pengar, att behöva vända på varje krona och inte veta om pengarna kommer räcka nästa månad. Men jag vet att om vi skulle hamna där igen (fattigdomen, tyvärr inte åldern) så skulle vi kunna fixa det, det skulle inte var kul, men det skulle gå. Om man har möjlighet, mao tiden för sig, så är det nog riktigt bra att fundera på sin utbildning och sin yrkeskarriär. För det är ju självklart att pengar kan hjälpa till med ens prepp. Kunskaper och olika erfarenheter är grymt viktigt, men utan pengar så är det svårt med ett lager av mat, toapapper, bränsle osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 09:29 
Kalorispelet skrev:
T-72 skrev:
Det finns inget i livet som är "per automatik". Utan hårt arbete, ansträngningar att klara någon formel utbildning eller bli någon form av hantverkare genom lärling konceptet är dömd att per automatik titta på Biggest Looser, äta chips och falafel och klara sig i livet genom dåligt betalda arbeten.

Pengar på kontot? Ursäkta att jag skrattar åt dessa ord....ska ringa min far som 30 år sennare försöker fortfarande få ut sin förmögenhet, undrar vad han säger om det. Sennast igår kom han till mig med "nyheter från Facebook" hur man kunde få sina besparingar. När SHTF träffade fläkten var redan inköpta råvaror och utländs valuta i fickan som räddade min skinniga bakdel.

Så klart mycket ironi men hela livet är en parodi och inget ska man ta för givet...

Min mor berättar hur vänner till mina morföräldrar fick tvillingar. Det var så svåra tider att man kunde inte försörja båda barnen så beslut fattades att barnen fick "somna". Man lämnade barnen vid sidan och flickorna fick gråta sig till döds. Det är fattigdom för mig!


Sorry, men det finns inte högavlönade arbeten för alla. men fortsätt gärna tro att hård arbete, utbildning och allt annat garanterar bra inkomst. Alla har inte samma förutsättningar, men det kanske är svårt för vissa att få in i huvudet.

Har varit fattig till svältgränsen i Sverige på 80 talet så jag behöver inte ta skit från någon som tror sig veta bättre. Jag har pengar nu, men i merparten av livet har min plånbok varit smal.

För övrigt om man inte bevakar omvärlden och har pengar kvar på kontot tills den punkt det smäller då får man skylla sig själv.

Adios.


För det första du är på gränsen till otrevlig när disskusionen inte passar dig och för andra så har jag varit bossat så länge i Sverige att alla vet vi att du snackar strunt. Ingen svälter i Sverige och allra minst på 80-talet när man kunde få bidrag från alt och alla för allting. Varje år fick man dessutom extra bidrag att köpa nya vinterkläder...det var det ultimata sociala experimentet där alla skulle ha det bra och främst de som inte har varken arbete eller utbildning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 10:07 
Angående min mors historia så sätter sånt djupa spår. Hon är på gränsen att vara samlare. Under hela min uppväxt så fick vi först ätta gamla brödet innan man fick börja med nya. Ofta var brödet mögligt och än idag skrattar min fru hur känslig är jag för mögeldoften. Räcker att jag öppnar en påse och känner av direkt. Min mor tog bara den gröna sidan och sa "ah, lite penicilin". Efter många år i Sverige hon fortfarande springer runt på olika utförsäljningar och köper massor med kläder som hon åker till hemlandet och delar ut till fattiga två gånger om året. Hela hennes pension går åt det medans min far betalar hyra och annat med sin pension.
Det tog lite tid för min Svenska fru att förstå varför jag ville inte äta rester sen igår...mor kan fortfarande servera en vecka gamal kokt potatis och vi barnen lärde oss fort att inte äta något som inte var nylagad.

Sån extrem erfarenhet sätter sina spår flera generationer framåt. Familjen tycker att man måste jobba sju dagar i veckan och helst så mycket man orkar. Alla vi syskon är likadana och ser att vi överdriver hur hårt vi pressar våra barn som är föda här i Sverige.
Jag är så skadad att jag tror inte på arbetslöshet. Min far har alltid sagt om jag är arbetslös gå runt och fråga efter arbete och sluta inte fråga tills du får det. Han gick i pension och slutade arbeta sju dagar i veckan när han fyllde 75 år.

Men det är försent för mig, inser jag...försöker ta det lite lungt med mina barn sista tiden. Inser att fattigdom och svält fyra generationer tillbaka kan få extrema följder lång tid framåt...

Edit: så klart det var mycket svält i Sverige med och jag är väldigt imponerad över landets framgång och utveckling med. Många ser landet som den är idag men få känner till svälten som tvingade människorna flytta. Det är något man borde trycka på hårdare i skolan. Tror inte att mina barn har läst om det ens...flesta tror nog att Utvandrarna är roman inom fantasi avdelningen på biblioteket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 11:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Om definitionen för fattig är att inte ha råd med sol- eller skidsemester med familjen varje år så är jag fattig idag. Om definitionen mera rimligt är att inte kunna ställa mat på bordet så är jag inte fattig. Men jag är medveten om att jag kan bli.

Är just nu inne i lite av en "kris" med psykisk utmattning pga nära anhörigas sjukdom och bortgång samtidigt som jag har lågkonjunktur i egna företaget. Det är stressande att inte veta från månad till månad hur mycket jag kommer att kunna ta ut i lön månaden efter. Jag har också missat jobb den senaste månaden pga psykisk trötthet. Egentligen borde jag kanske sjukskriva mig men det går inte. Då försvinner jag från kartan för mina uppdragsgivare. Det är bara att försöka hålla huvudet ovanför ytan och invänta bättre tider och mer ork.

Sett till Sverige som helhet är det först efter andra världskriget som vi i Sverige gått från att vara ett av europas fattigaste länder till att bli välbärgat. Detta tack vare att vi höll oss utanför kriget och inte bombades hela vägen tillbaka till medeltiden.

Men även om Sverige inte varit ett fattigt land på några årtionden nu så ser jag på min äldre generation att deras samlarbeteende och sparsamhet är ett tecken på att de i sin generation är uppväxta i fattigdom. En tid då barnadödligheten var hög och deras föräldrar åkte till USA för att jobba på bilfabrik för att det inte fanns jobb eller pengar här i Sverige. Det är inte många år sedan alls men det verkar som att de flesta redan glömt den del av vår historia.

Jag tror också att en bra inkomst är en bra grund för prepping under förutsättning att man har intresse för det. Att ha en hög inkomst gör att du kan bli/hålla dig skuldfri. Du har möjlighet att skaffa ett ställe där du kan odla, hålla djur och producera egen el av sol, vind och kanske vatten.
Att däremot se sin höga inkomst som ett sätt att kunna ta höga lån till lyxkonsumtion är kanske inte särskilt smart i prepperhänseende. I alla fall inte enligt mitt sätt att se det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 11:30 
@ Miss P: ledsen att höra hur du har det just nu. Jag kan verkligen förstå dig och vet hur det känns med eget företag när man även har andra bekymmer vid sidan. Många egna företagare är ofta under gränsen sv fattigdom pga alla timmmar man jobbar. Timlönen är löjligt liten att man helre ljuger och säger att man gjorde en vinst på 1000 kronor än erkänner att det är innan skatt och avgifter och man jobbade 12 timmar den dagen. Har varit i den sitsen så önskar dig snabb bättring och framgång i affärerna.
Inte ens när det går väldigt bra vågar man "slössa" och ta ut pengar för man är orolig för framtiden och minns än dåliga tiderna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 14:36 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Så länge man har ett överskott, om än på några kronor, varje månad, så är man inte fattig.
En del tycks likställa fattigdom med att ha begränsad möjlighet att nå sina drömmar/mål.
Det är dock en helt annan sak.

Att precis gå runt ekonomiskt varje månad, men ha hem, värme, vatten, mat, kläder och hälsa är tufft, men det är inte heller fattigdom. Visst, det är frustrerande, känns hopplöst och utgör såklart en risk då man inte kan bygga upp några reserver, men det är inte fattigdom.

Fattigdom är när man gång på gång går får skära i sina primära behov,
fattigdom är när det är lika troligt att man får gå hungrig för att barnen skall få äta sig mätta,
fattigdom är när du inte kan se en vändning på horisonten,
fattigdom är när du inser att det inte finns någon rimlig väg ut.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 20:57 
Säkert opassande men..
4 older preppers looking back at their life



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 21:07 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Youtube länkar med iPad fungerade inte bra så tog bort inlägget.

Men gillar monty python så inlägget var om detta.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 23:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Så sant T-72! ...och varmt tack för din omtanke!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 23:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jo, det är dyrt att vara fattig. Därför bör en buffert ligga högt på listan av nödvändigheter. Åtminstone i klassen att kunna köpa rejält när det är extrapris. Fast barnkläder köpes nog lämpligen på second hand. Själv ärvde jag en hel del av en kusin när jag var barn, och det jag inte slet för hårt gick vidare till en annan.

Maka skrev:
Det är svårt att vara ekonomisk med bara lite pengar.
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 11:23 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
När vi talar om att Sverige förr var ett fattigt land så tänker jag på en reseberättelse som skrevs av en fransk diplomat.
Detta var alltså på 1600 talet.
Han observerade att de fattiga i Sverige verkade inte vara lika fattiga som de sämst ställda på kontinenten.
Man såg till exempel sällan nakna mäniskor. Där bör vi sätta botten av fattigdom.
Sedan kan väl fattigdom vara att känna sig fattig, gent emot omgivningen.
I dag verkar det vara pinsamt att behöva medge att man inte har råd.
Mycket mera så än jag mins från min ungdom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 15:07 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Linnr skrev:
När vi talar om att Sverige förr var ett fattigt land så tänker jag på en reseberättelse som skrevs av en fransk diplomat.
Detta var alltså på 1600 talet.
Han observerade att de fattiga i Sverige verkade inte vara lika fattiga som de sämst ställda på kontinenten.
Man såg till exempel sällan nakna mäniskor. Där bör vi sätta botten av fattigdom.
Sedan kan väl fattigdom vara att känna sig fattig, gent emot omgivningen.
I dag verkar det vara pinsamt att behöva medge att man inte har råd.
Mycket mera så än jag mins från min ungdom.


Var du naken i Sverige var du troligtvis även död, pga. kylan.
Den typen av fattigdom som vi normalt tänker på har inte direkt existerat i det forna Sverige, då det inte har varit möjligt för överflödigt folk att finnas här.
Man hade en plats, annars flyttade(s) man eller dog, eller så blev man aldrig född.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 15:34 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Jo Woodsmoke det kan ju vara en anledning till att ett stort område som Skandinavien ändå har haft så liten befolkning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 16:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
I norra Sverige är det obligatoriskt att bjuda på kaffe eller liknade, åtminstone bland äldre människor. Det är det inte i södra Sverige så vitt jag förstår. Jag antar att det är rent historiskt. Behöver man skida kilometerar och kanske mil mellan ställena så behöver man få komma in i värmen och vila och få något i sig, när man kommer till ett hus eller en by. I södra Sverige var det närmare mellan ställena och fler som var ute och färdades. På kontinenten fick man antagligen sparka sig fram mellan tiggarna när det hade varit missväxt. (Iofs är det nog inte så förfärligt länge sedan man kunde bli anhållen för lösdriveri i Sverige. Att det var olagligt att inte ha ett arbete alltså.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 17:20 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Zombie skrev:
I norra Sverige är det obligatoriskt att bjuda på kaffe eller liknade, åtminstone bland äldre människor. Det är det inte i södra Sverige så vitt jag förstår. Jag antar att det är rent historiskt. Behöver man skida kilometerar och kanske mil mellan ställena så behöver man få komma in i värmen och vila och få något i sig, när man kommer till ett hus eller en by. I södra Sverige var det närmare mellan ställena och fler som var ute och färdades. På kontinenten fick man antagligen sparka sig fram mellan tiggarna när det hade varit missväxt. (Iofs är det nog inte så förfärligt länge sedan man kunde bli anhållen för lösdriveri i Sverige. Att det var olagligt att inte ha ett arbete alltså.)


Sverige har en ganska egen historia av såväl klimat som lagar och normer som medfört att få människor varit tiggare, dagdrivare eller helt enkelt arbetslösa.
Vi har, relativt sett, alltid haft en liten befolkning. Detta kommer sig av att man arbetat hårt och de arbetande klasserna har oftast varit noggranna med antalet barn man skaffat genom tiderna. Vid senare tider har man frikostigt omhändertagit och förflyttat barn från familjer som ej klarat försörjningen.

Går man långt tillbaks tillkom vår allemansrätt som ett verktyg för att få vanligt folk att förflytta sig dit det fanns arbete.
I senare tider utvandrade mängder med framförallt nybyggare och unga män för att jobba hårt i "det nya landet", dels på grund av missväxt men även på grund av den rådande normen, dvs. det var fult och ohederligt att riskera bli dagdrivare eller arbetslös. Även som vanlig bonddräng eller arbetarbarn skulle man ha ambitioner etc, en viss ryggrad/stolthet.

Däremot har städer som Stockholm historiskt sett haft slum och löst folk, men detta löste man oftast genom att etablera fattighus i större skala för att bunta ihop och få iväg folk från gatorna. Rätt så hård kristen moral höll de flesta i schack samt placerade mat (!) på bordet åt de fattiga. Knappast värdig sådan, men nog för att hålla desperata människor undan brott. Och som sagt, under Stockholms kalla vintrar blev man nog inte långlivad förr om man inte ställde in sig i ledet.

Det var även vanligt att folk vandrade ut från städerna och knackade dörr för att hitta kneg för dagen. Många "luffare" var egentligen inte dagdrivare utan endast oanställda som sökte arbete här och där.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet