Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Begravningar
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 00:03 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Vid en riktigt rejäl SHTF med folk som dör till höger och vänster av svält, följdsjukdomar, pandemi eller våld...

Om det är vinter och elavbrott så är det kanske inte så akut, men senast när värmen kommer behöver man göra sig av med liken. Det torde finnas lik inne i hus som man kunde bo i eller åtminstone plundra på förnödenheter. Om folkmängden har sjunkit rejält när prepprarna och survivalisterna kryper fram ur sina hål, och dessutom civilisationen har brutit ihop fullständigt, hur fixar man problemet med lik? Helt bortsett från mellanmänskliga och religiösa aspekter så blir det snabbt hälsovådligt.

Det blir tungt att gräva för hand och likbränning är antagligen inte så enkelt. Eventuella brandfarliga vätskor torde behövas till annat. Med tanke på att en drunknad älg som jag har varit fram till fortfarande luktade efter ett år så är nog rävar och asätare inte så effektiva som man kunde tro. Tankar och idéer?

Inläggsrubrik: Re: Begravningar
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 00:12 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Kan släckt kalk vara något o bunkra? Funkar tydligen även mot möss!

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 10:19 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Släckt kalk / lut löser upp kött mycket väl, men det skulle gå åt stora mängder. Antagligen i storleksordningen 2 säckar/lik. om vi pratar epidemi med stor andel döda blir det nog svårt att bunkra nog mycket. Förutom att jag hellre bunkrar annat om jag ändå måste fylla garaget, så är det rätt läbbiga saker att bunkra, frätande damm och explosionsrisk om det skulle komma in fukt.

Att använda "brännbara vätskor" vore också rätt värdelöst. Dels har man antagligen mer nytta av att driva fordon/elverk och tända brasor med det, dels är det ineffektivt. Det skulle mest sveda huden av liken om man inte får det att ligga och brinna under dem.

Personligen skulle jag nog bygga en typ av bål, för det hela. Leta rätt på ett ställe med ett avloppsgaller i gatan, "bygga" en ram av 4 stockar runt gallret, lägga stockar/plank/liknande kors och tvärs över, och sedan stapla lik och brännbart kors och tvärs med mycket luft och bränsle. Helst skulle jag lämna det någon/några dagar innan jag tänder på, för att det ska hinna torka lite, så förbränningen blir effektivare. diverse äckel som kommer under tiden rinner förhoppningsvis ner i avlopet.

Alternativ två, om det är många lik, hitta ett tomt 2/3-våningshus i trä, bär upp liken till de övre våningarna och fyll sedan nedersta våningen med så mycket trä/möbler/brännbart som möjligt, och tänd sedan på när det blåser i lämplig riktning.

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 10:32 
Vanlig jord är väldigt effektivt att bryta ned organiskt material. Det vill säga kompostering.

Att inte gräva så djupt, eller inte alls och täcka med ett tjockt lager av jord, löv, gräs etc. och sedan kanske lite sten eller större saker för att hålla rovdjur borta borde funka. Kan även vara idé att plantera något direkt ovanpå för att hjälpa nedbrytningen.

Lite mer makabert, men effektivare vore om man kunde dela upp liket i mindre delar... :ninja:

Men i riktig SHTF med pandemi och liknande och många kroppar att begrava skulle jag försöka ordna en traktor med grävare för att gräva en större grop.

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 14:46 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Tradionellt så är det massgravar utanför städerna som använts. Sök på pestkyrkogård.
I ett av ansnitten av "Svenska hemligheter" berättades att det fanns områden som var tänkta att användas som begravningsplatser i händelse av krig, så det borde inte vara omöjligt att hitta lämpliga platser att begrava folk på.

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 15:11 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Jag tror som Nikenik. Det dör massor av djur i skogen hela tiden, de stör sällan. Vågar man hantera liken, dvs ej pandemi eller så, får man väl ta på sig en mask och dra ut dem i skogen, klä av dem och lägga på lite ris för att det inte ska se för hemskt ut. Resten tar rovdjur, maskar och svampar hand om - med tiden.

Detta funkar väl åtminstone på landsbygden eller i den lilla utkantsförorten. Hur det blir i de mest tättbefolkade större städerna vet jag inte och jag bryr mig inte så mycket heller, kommer att hålla mig borta.

/MD

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:29 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ett knep kan vara att använda en rejäl rotvälta. Lägga den avlidne i rotvältan och låta den slå igen genom att kapa trädet som hör till vältan.

Eventuellt en mindre fördjupning så att vältan kan slå igen helt.

Gissningsvis kommer arbete ute med skogen att bli eftersatt om det blir problem med att få fram diesel till skogsmaskiner. Stor chans att vindfällen blir liggande längre tid?

En praktisk variant på SGT?

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 00:29 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
En praktisk variant på SGT?

Sådär resonerar jag ju om hur man tar hand om busar då SHTF är ett faktum. ..."sgt" alltså! ...och rotvältan är en bra plats!

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 09:31 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Om det är i den skalan som pratas om här så använder man enklast ett enskilt hus som man lastar fullt och därefter bränner. Att lämna så många kroppar i skogen riskerar att skapa smittohärdar som sprider sig till vattendrag om det hanteras fel.

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 10:01 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Om det är stora mängder döda är nog två alternativ att föredra:

1. Större likbål som ovan skribent nämnde, om det går att ordna med bränslet vill säga.
2. Ordnad massgrav, dvs. ett lättgrävt fält som gräves ur grunt och liken begravs i rader och kolumner. Kanske kan man bemöda sig med att markera varje enskild grav med ett kors, stolpe eller enklare sten, alternativt ristar man en minnessten eller skylt där man sammanfattar antalet döda, hur många män/kvinnor/barn samt namn och hem om man har denna data och tid till det hela. Viktigt är dock att märka ut gravar i allmänhet, för att undvika smitta i framtiden och för att möjliggöra framtida efterforskningar.

Vill man återställa ett samhälle som helt gått åt helvete med många döda ska man inte underskatta vikten av att ta väl hand om de döda, både av hygieniska/tekniska skäl men även av etiska. En förutsättning för att livet någon gång skall kunna återgå till frid och att folk skall vilja återetablera en by eller samhälle, är att man gjort avslut och med viss vördnad städat upp och hedrat de döda.

InläggPostat: fre 03 mar 2017, 01:08 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Woodsmoke skrev:
Om det är stora mängder döda är nog två alternativ att föredra:
1. Större likbål som ovan skribent nämnde, om det går att ordna med bränslet vill säga.

Så gjorde man i Finland efter vinterkriget. Man och samlade i hop hundratusentals med stupade ryssar som lades på uppradat timmer. Därefter ett nytt lager med timmer ovan på också ytterligare ett lager med stupade ryssar. Tills det såg ut som stora timmer upplag. Sedan slog man på olja och tuttade på. Dessa bål kunde vara 50 -75 m. långa och flera st. uppradade bredvid varandra. Det blev inga spår kvar när våren kom.

Woodsmoke skrev:
Vill man återställa ett samhälle som helt gått åt helvete med många döda ska man inte underskatta vikten av att ta väl hand om de döda, både av hygieniska/tekniska skäl men även av etiska. En förutsättning för att livet någon gång skall kunna återgå till frid och att folk skall vilja återetablera en by eller samhälle, är att man gjort avslut och med viss vördnad städat upp och hedrat de döda.

Bra tanke. Etik är viktigt för överlevnadsmoralen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]