Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:26 
Tycker cornus inlägg kräver en egen tråd. http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/n ... l.html?m=1
Vi har då fått ett potientiellt datum att förhålla sig till.
Med 80 båtar i Östersjön kan det lätt bli minst sagt otrevligt.
Är egentligen inte för gammal för att bli inkallad men min utbildning är inte relevant idag så jag får förhoppnings vara kvar hemma och gräva i potatislandet.
Vad tror ni? Lämpliga åtgärder?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Gargamek skrev:
Lämpliga åtgärder?


Några såna här på mobila ramper i Karlskrona området:
https://en.wikipedia.org/wiki/BGM-109_Tomahawk

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:24 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Hoppas Danskarna håller stora bält, så får vi ladda kustartilleriet i Öresund

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 23:11 
Kalorispelet skrev:
Gargamek skrev:
Lämpliga åtgärder?


Några såna här på mobila ramper i Karlskrona området:
https://en.wikipedia.org/wiki/BGM-109_Tomahawk

Någon bra sida som säljer tomahawk?
Tänkte mer på vad kan man göra själv förutom det gamla vanliga, beans bullets and bandaids.
För mig själv blir det nog en extra tur till handelsträdgården imorgon. För mycket grönsaker är aldrig ett problem.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 23:59 
Min bedömning är att ett oroligt läge på andra sidan Östersjön kommer innebära ökad nivå av hybridkrigföring från ryskt håll. Rysslands försök att köpa ubåts-hamnen på Gotland är ett steg i att bygga upp egen förmåga på svenskt territorium. I en annan tråd sammanfattade jag mina tankar såhär:

Citera:
Sammantaget blir slutsatsen att Ryssland genomför krigsförberedelser både inom och utom Sverige. Det kan innefatta grundläggande arbete som informations- och underrättelseinhämtning men det kan också innebära mer konkreta förberedelser som att placera vapenförråd i landet (containrar exempelvis), plantera malware i olika tekniska system, träna högerextrema milisgrupper eller dela ut pass till etniska ryssar.

Jag utesluter därför inte att Ryssland i något skede angriper Baltikum, och jag tvivlar på att USA/NATO skulle agera i det läget. Jag är ganska övertygad om att Ryssland också skulle aktivera en rad olika hybridvapen för att slå mot Europas länder, inklusive Sverige. Därför är det mycket rimligt att anta att man skulle använda sabotageförband, cyberangrepp, desinformationskampanjer och el/tele-krig för att slå mot svensk infrastruktur och försvarsförmåga. Däremot skulle man antagligen inte helt öppet gå in och ta och hålla mark i Sverige, möjligen med undantag för delar av Gotland där man placerar luftvärn för att kunna neka NATO rörelseförmåga i området.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 17:54 
Tjaa, man ska väl få valuta för sina surt förvärvade pengar någon gång...

Åtgärder? Organisera, planera, köp, i den ordningen.

Eller

Vad har du? Vad behöver du? Åtgärda!

Odlingar kommer jag knappast att hinna få igång, och föräldrarna är för ledbrutna för att odla någon större mängd även om jag skulle övertyga dem. Har ett par hundloke-åkrar i närheten om inte annat. BOB kommer att vara permanent packad med en ny omgång mat fr o m maj, klarar mig i en vecka bara på maten i den. Får väl braska på med torrvaror, salt och annat i BOL, ett år borde räcka. Gillar inte tanken på att behöva bunkra igen, men i brist på alternativ... Ammunition i mängder, särskilt 22lr. Kråka, skata, duva, hund, katt och annat "småvilt" är lätt att få tag på.

Bara jag hinner få semester till andra perioden så är jag hemma den 30:e. Tänker inte söka mig utomlands. Finns ändå ingenstans att fly längre. Jorden överlag har blivit den skithåla vi förtjänar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 19:37 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Blir nog att utöka lagret i BOL:en under våren.

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 22:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Alltså, det enda en individ kan göra åt det här är att ha ett lager med viktiga prylar från kontinenten som blir lågprioriterade att producera om Europa slår om till en krigsekonomi.

Vad Putins är ute efter är uppenbart: Makt, erkännande, återställa Ryssland som supermakt och återskapa sovjetunionen (se förslaget till "Ekonomisk" Union) så gott han kan - han vill gå till historien vilket gör honom till en jäkligt farlig person - och mot honom har han en orange neandertalare som är mer intresserad av Twitter än att styra landet.

Putins medel för att åstadkomma detta är att så split i Europa genom att finansiera extremister, (försöka) slå sönder NATO, manipulera politiker och vilseleda folkopinioner med desinformation och propaganda - och detta är vad vi ser idag.

Rent säkerhetspolitiskt så är Sverige motsvarigheten till en myra och har ungefär lika mycket att säga till om - oavsett om vi är i säkerhetsrådet eller ej. Den soft power och finansiell makt som Sverige kan utöva (mer än vad ni tror) över öst betyder förbannat lite när kulorna börjar flyga.

Så med det i baktanke, förbered er på vad som kan hända i Europa, även om vi inte blir inblandade i ett krig (vilket jag inte tror) så kommer vi att bli påverkade i en krigssituation. Vi kan som land inte bugga ut, bara förbereda med militära medel, men ingen är intresserad av det idag så skit kommer att hända.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 19:39 
Kalorispelet skrev:
Alltså, det enda en individ kan göra åt det här är att ha ett lager med viktiga prylar från kontinenten som blir lågprioriterade att producera om Europa slår om till en krigsekonomi.

Vad Putins är ute efter är uppenbart: Makt, erkännande, återställa Ryssland som supermakt och återskapa sovjetunionen (se förslaget till "Ekonomisk" Union) så gott han kan - han vill gå till historien vilket gör honom till en jäkligt farlig person - och mot honom har han en orange neandertalare som är mer intresserad av Twitter än att styra landet.

Putins medel för att åstadkomma detta är att så split i Europa genom att finansiera extremister, (försöka) slå sönder NATO, manipulera politiker och vilseleda folkopinioner med desinformation och propaganda - och detta är vad vi ser idag.

Rent säkerhetspolitiskt så är Sverige motsvarigheten till en myra och har ungefär lika mycket att säga till om - oavsett om vi är i säkerhetsrådet eller ej. Den soft power och finansiell makt som Sverige kan utöva (mer än vad ni tror) över öst betyder förbannat lite när kulorna börjar flyga.

Så med det i baktanke, förbered er på vad som kan hända i Europa, även om vi inte blir inblandade i ett krig (vilket jag inte tror) så kommer vi att bli påverkade i en krigssituation. Vi kan som land inte bugga ut, bara förbereda med militära medel, men ingen är intresserad av det idag så skit kommer att hända.


Not cool att jämföra Trump med Neandertalare - de senare var ett högst avancerat människosläkte som besatt förfinade stentekniker, eldmakande, talat språk och begravde förmodligen sina döda. Det är nog mer än vad vad vår käre apelsin i väst skulle klara av utan att muta halva landet och twittra om hur orättvist allt är. ;)

I övrigt en mycket bra text!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 01:42 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 23:42
Inlägg: 34
Kongsberg selger sikkert noen av de her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Naval_Strike_Missile

_________________
Mvh.
Draugjeger
________________
"Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv." Reconpack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: ons 24 maj 2017, 19:47 
Är det nu det börjar?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rx7 ... en-i-slite


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: ons 24 maj 2017, 23:18 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Gargamek skrev:


Tror inte det. Medans en brand i avfallsmaterial (* gissar) förhindrar att gemene Svensson inte kan röra sig fritt och måste hålla sig inne, så skulle en sådan manöver endast kunna dras nytta av en mindre insats med skydd för C(kem vapen) och en mindre grupp av spetsiga nassar skulle kunna lokaliseras och nedkämpas fort, är skeptisk mot att en större insats vore praktisk under en C-insats med "lokala material" som dessutom måste släckas.

* http://www.cementa.se/sv/QA-alternativbranslen

Det som talar mot en liten insats är att Ryssarna inte gör ett skit som inte gagnar dem stort och i långa loppet. Visst kan det finnas folk som smyger i buskarna, men det behöver de inte - de kan t.ex. idag resa in som turister med helikopter från Riga.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: ons 24 maj 2017, 23:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag tror inte på något storskaligt krig, Ryssarna opererar i skymningszonen med soldater utan nationalitetsbeteckningar och under förespeglingarna att det är en "humanitär insats". Förmodligen är Gotland illa ute, men våra politiker kommer sälja ut ön snabbt när ÖB förklarar för riksdagen att hela Sveriges samlade markstridsförband inklusive kockar och städare uppgår till 16.000 soldater och att dessa omöjligt kan avhysa 50.000 ryska ockupationssoldater från Gotland.

Troligen får man en bra deal, Sverige får "behålla" Gotland men går med på att inte ha trupper på Gotland, och upplåter mark till ryska militärbaser på ön. Polisiära uppgifter kommer också att skötas av rysk militärpolis, och samtliga gotlänningar måste lämna ifrån sig sina jakt/målskjutningsvapen. Parabolantenner och radiosändare blir också förbjudna på ön.

Edit: Fixade missförstånd.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Senast redigerad av Fyrop tor 25 maj 2017, 08:43, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 01:15 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
Jag tror inte heller på något storskaligt krig,


Syftar du på min kommentar så var det inte vad jag sa. Sa att branden troligtvis inte var någon början på en insats.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta omgrupperar
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 12:33 
Om branden mot förmodan har en antagonistisk orsak så är syftet antagligen att belasta svensk förmåga och identifiera kapacitet.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet