Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Långtids förvaring av mat
InläggPostat: ons 19 dec 2007, 14:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Hej,
någon som vet bra sätt att långtidsförvara mat på ett billigt sätt. Frystorkat är väl svindyrt? Torka i ugnen borde väl fungera eller? Konserver borde fungera bra? Hållbarhet? Helst ska ju maten hålla sig i flera år utan att bli skämd.
Jag funderar på att börja bunkra mat för 3-4 personer som ska räcka ca 2-3 månader. Tips på länkar ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 19 dec 2007, 18:09 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Mat för 2-3 månader är inga problem, potatis i potatiskällaren, mjöl, socker, pasta och konserver, så tar du paketen längst in i skåpet och ersätter med ett nytt längst ut hela tiden.
Hemligheten med all form av livsmedelslagring är att livsmedlen måste omsättas i din dagliga kosthållning. Har du lager för ett år, med en hållbarhet på fem år så måste du äta den maten var femte dag.
För långvarig lagring så är det torrt och svalt, eller ffa torrt och jämn temperatur som gäller. Hela vetekorn kan lagras i 30 år om de lagras rätt.
Helkonserver kan du praktiskt taget ta upp i testamentet.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 okt 2008, 03:52 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag sitter och funderar på om man kan förvara torr mat t.ex. pasta, ris, linser och liknande i en plastback med tätt lock tillsammans med en stor mängd salt. Tanken är då att saltet ska suga upp fukten i luften och bevara den torr.

Vad tror ni om det, eller är det nått som alla redan gör.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 okt 2008, 07:45 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Citera:
Jag sitter och funderar på om man kan förvara torr mat t.ex. pasta, ris, linser och liknande i en plastback med tätt lock tillsammans med en stor mängd salt. Tanken är då att saltet ska suga upp fukten i luften och bevara den torr.

Vad tror ni om det, eller är det nått som alla redan gör


Det som diskuterats är huruvida man skall ha plast eller metal
då ev gnagare har en tendens att äta sig igenom ex plastbackar
Men salt för fukten är mycket bra. här är den forumtråden.

FÖRRÅD
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=141


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 okt 2008, 11:05 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
qazwsxedcrf skrev:
Jag sitter och funderar på om man kan förvara torr mat t.ex. pasta, ris, linser och liknande i en plastback med tätt lock tillsammans med en stor mängd salt. Tanken är då att saltet ska suga upp fukten i luften och bevara den torr.

Vad tror ni om det, eller är det nått som alla redan gör.


Låter som en rätt bra förvaringsmetod, men om du väljer en i grunden torr förvaringsplats och förvarar torrmaten i slutna plastförpackningar borde det inte behövas salt för torrhållningen även om salt givetvis skall lagras för sin egen skull.
Min åsikt är att om lukt inte kommer ut ur plastbackarna så kommer inte heller gnagarna att vara intresserade av dem, annars får man hålla sig med katt och med lite enris runt backarna.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 okt 2008, 01:02 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
Finns en grej som kallas "torrbollen", som helt säkert är bra att ha...

Men det där med lukt som inte tränger ut... SVÅRT kapitel det.

Hörde om nån som fått sin frys invaderad av möss, eftersom det enligt uppgift skulle varit lukten inifrån det fysta som lockat dit dom... men det är inget jag SETT hända.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 okt 2008, 09:52 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 07 okt 2008, 17:35
Inlägg: 9
Har själv använt Pingis minifuktslukare, http://pingi.eu/page/products_se.html, bland utrustningen på min BOL.
Var ett tag sedan jag köpte och det ser ut att fungera ok senast jag kollade.
Men det där med lukten som lockar de odrägliga så krypen suger, har själv virat metallnät runt min lilla plasttunnan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 21 okt 2008, 11:13 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Luffsen skrev:
Finns en grej som kallas "torrbollen", som helt säkert är bra att ha...

Men det där med lukt som inte tränger ut... SVÅRT kapitel det.


Jag har en torrboll i min bil då den tar in lite vatten och blir fuktig innuti när det blir varmt. Torrbollen funkar så att det är som en liten burk med två lager sim skiljs åt av ett när. På det övre lagret lägger man en vit puck av kemikalier som binder fukten och får den att droppa ner som en sörja i lagret under. Om man spiller ut denna sörja är den svår att få bort och jag vet inte vad den innehåller heller så en torrboll är inte något jag vill ha i närheten av maten.

Angående mössen så får man försöka förvara maten på ett sånt sätt att de inte kommer åt den så lätt. Om man ska stapla lådor kan man försöka ha den understa i plåt så mössen inte kan gnaga sig in eller klättra upp. Eller kanske ställa dom på något som mössen inte kan klättra på, kanske ett bord med metallben.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 mar 2009, 19:34 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tor 12 mar 2009, 21:41
Inlägg: 93
Ort: V
Jag har en blandning av mat som jag omsätter i hushållet och helkonserver som klarar sig i princip obegränsad tid. Jag planerar börja lagra spannmål när vi flyttar till hus i dagsläget finns det inte plats.

Det problem som jag funderar på mest för tillfället är problematiken med långtidsförvaring av fett. Är det någon som provat att tillsätta Butylated HydroxyToluene till matolja och förvarat oljan kallt, är nyfiken på era erfarenheter. Jag kommer antagligen att prova det när jag har möjlighet att förvara det kallt och mörkt (ie när vi skaffat hus).

Jag är även intresserad av billigare alternativ till Crisco, billigare smör och ost på konservburk än att köpa från USA.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet