Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 10:35 
Lazer77 skrev:
För skojs skull så gjorde jag en täckningskarta, för en sändare i systemet. Sändaren är i mitten av det fägade fältet, och det färgade fältet är området där signalen kan tas emot.

Förutsättningarna är att både sändare och mottagare har antennerna 5m över marken och sändaren är på 20W. Även om man bortser från andra faktorer som modulation, förstärkning på antenner och liknande, så får man en ganska god bild över täckningsområdet. Det blir som ni ser ganska glest. Jag har här inte räknat in några studsar, eftersom dessa är sällsynta under nuvarande position i solcykeln, och i allmänhet slår ner utanför landets gränser.

Finns det tillräckligt underlag i preppernet på 27MHz för att glerbygdspersonen i Åseda i detta fall ska kunna hitta någon att prata med?

Bild


Vad använde du för verktyg för att få fram täckningskartan?
Antar att det är med någon form av line of sight program dvs fri sikt mellan sändare och mottagare och bortsett studs
Har labbat lite med denna:
http://www.scadacore.com/field-applications/rf-path/rf-line-of-sight/
men den är mer för att kolla om det finns hinder i linjen mellan potentiella sändare/mottagare

EDIT: Hittade detta verktyg för att beräkna täckningskartor för olika effekter,antenner,frekvenser,antennhöjd osv.
Vet inte hur bra den stämmer men kul verktyg. Man behöver registrera sig men kostar inget
http://www.cplus.org/rmw/rmonline.html

Tog ditt exempel och räknade från en punkt i centrala Åseda. 5m antenn sändare/motagare. 20W. 1,0gain. Rundstrålande 27Mhz:

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 12:57 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Exodus skrev:
Vad använde du för verktyg för att få fram täckningskartan?
Antar att det är med någon form av line of sight program dvs fri sikt mellan sändare och mottagare och bortsett studs
Har labbat lite med denna:
http://www.scadacore.com/field-applications/rf-path/rf-line-of-sight/
men den är mer för att kolla om det finns hinder i linjen mellan potentiella sändare/mottagare

EDIT: Hittade detta verktyg för att beräkna täckningskartor för olika effekter,antenner,frekvenser,antennhöjd osv.
Vet inte hur bra den stämmer men kul verktyg. Man behöver registrera sig men kostar inget
http://www.cplus.org/rmw/rmonline.html

Tog ditt exempel och räknade från en punkt i centrala Åseda. 5m antenn sändare/motagare. 20W. 1,0gain. Rundstrålande 27Mhz:

Bild


Har ens radio även stöd för SSB-modulering så kan man få upp till tre gånger så lång räckvidd. Väljer man sedan att köra paketradio med långsamma digitala trafiksätt så kan man få ännu längre räckvidd i och med att man kan plocka upp signalen från brusgolvet. Kruxet med det är ju dock att du dels måste veta vilken frekvens motparten sänder på (du kan inte skanna in den) samt att hen verkligen sänder vid det ögonblicket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 20:14 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag konsulterade en OM (old mate) och frågade lite råd.
De som har CB-radio, prova skruva loss mikrofonen och kolla om det kommer ljud utan mikrofon.
Ifall det kommer ljud så kan radion antagligen kopplas in med ett interface gjort för amatörradio, under villkor att det aldrig är ljud ut från datorn under mottagning.
Posta modell och resultat här (om det är okej med persec).
Jag kan börja.
Albrecht AE4200MC - inget ljud utan mikrofon

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: fre 24 feb 2017, 00:46 
http://www.cplus.org/rmw/rmonline.html


gav en möjlighet jag inte sett innan, på grund av spridningsmönstret kan man göra vettia täckningsbilder ochom man trollar bort antennplaceringen så skulle man kunna göra en täckningskarta utan att göra en röjning exkat var man har en antenn


såg att jag hadde en möjlighet att sätta upp en repeter i en sommarstuga som jag har tillgång till som hadde bra läge tar det mesta av smålant med 100w och 10m mast, nästan man funderar på det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 09:30 
bumpar tråden för koll på vad folk har för sig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 10:59 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
grym skrev:
bumpar tråden för koll på vad folk har för sig


... har fixat radioamatörcertifikatet, annars får man ju inte leka med PSK31 eller andra digitala transmisisonstyper.

Som jag läser det så får endast AM/SSB/FM/PM voice typerna som lagligt kan användas på CB och PMR banden.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 11:09 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
kullamannen skrev:
Som jag läser det så får endast AM/SSB/FM/PM voice typerna som lagligt kan användas på CB och PMR banden.

Källa på det?
Edit: Skulle vara post- och telestyrelsen författningssamling. Hittar inget där som förbjuder digitalmodes på CB eller PMR.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 09:20 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Jaakko skrev:
kullamannen skrev:
Som jag läser det så får endast AM/SSB/FM/PM voice typerna som lagligt kan användas på CB och PMR banden.

Källa på det?
Edit: Skulle vara post- och telestyrelsen författningssamling. Hittar inget där som förbjuder digitalmodes på CB eller PMR.


Nu lyckas jag inte heller hitta :smack:

Har lyft frågan till PTS eftersom vi är underlagda lagstiftningen oavsett om vi lyckas googla fram svaret eller inte. Med tanka på hur hårt reglerat amatörradiobanden är, så har jag svårt tro att tillståndsfria frekvenserna inte regleras alls vad modulationstyper angår - åt andra sidan vore det inte första gången som man hittat hål i svensk lagstiftning..... :hm:

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 09:48 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
kullamannen skrev:
Nu lyckas jag inte heller hitta :smack:

Har lyft frågan till PTS eftersom vi är underlagda lagstiftningen oavsett om vi lyckas googla fram svaret eller inte. Med tanka på hur hårt reglerat amatörradiobanden är, så har jag svårt tro att tillståndsfria frekvenserna inte regleras alls vad modulationstyper angår - åt andra sidan vore det inte första gången som man hittat hål i svensk lagstiftning..... :hm:

Fråga inte för mycket, då kanske de ändrar lagstiftningen ;)
Hittade heller inget förbud mot digitalmode eller nån regel som begränsar trafiksätten till A3E, F3E eller J3E (AM röst, FM röst och SSB röst).
Kanske PTS inte ens tänk på att nån skulle vara så tokig att de kom på att köra digitalmode på 27MHz.
Å andra sidan kanske de inte bryr sej om vad som händer på 27MHz heller. Vissa kör 100W+, en del kör med modifierad sändareamatörutrustning. Hörde på 27MHz häromdan "Vi byter kanal till XX" / "Vilken frekvens ligger den kanalen på?" :)

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 17:39 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Jaakko skrev:
kullamannen skrev:
Som jag läser det så får endast AM/SSB/FM/PM voice typerna som lagligt kan användas på CB och PMR banden.

Källa på det?
Edit: Skulle vara post- och telestyrelsen författningssamling. Hittar inget där som förbjuder digitalmodes på CB eller PMR.


Jag hadde fel, så var det med det.

Citera:
Föreskriften reglerar användningen för respektive frekvensområde utifrån tillåtna sändaregenskaper, som frekvens , bandbredd, sändareffekt, sändningscykel etc. Så länge som användningen uppfyller de i föreskriften formulerade kraven är det fritt att använda frekvenserna.


"I'd rather stand corrected than sit in error"

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 21:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
kullamannen skrev:
Citera:
Föreskriften reglerar användningen för respektive frekvensområde utifrån tillåtna sändaregenskaper, som frekvens , bandbredd, sändareffekt, sändningscykel etc. Så länge som användningen uppfyller de i föreskriften formulerade kraven är det fritt att använda frekvenserna.

"I'd rather stand corrected than sit in error"

Du kommer med fakta, jag bara gissade :) Tack för det.

Angående hårdvaran - jag har provat avkoda PSK31 och ett par andra mode med akustisk koppling och det fungerade bättre än jag hade hoppats på.

Om nån vill sätta upp en obemannad station/automatstation så behöver ändå datorn vara kopplad till radion med fasta trådar. På ett annat forum hittade jag en länk till ett adapterschema som verkar vara specifikt för CB-radio. https://goo.gl/9mSORO Om det fungerar och om nån säljer dem vet jag inte.

Varför digitalt? Varför kan vi inte bara prata med varandra på radion?
Jo, för digitalt har fördelar. Stationen behöver inte vara bemannad. Två stationer kan skicka meddelanden till varandra fast operatörerna inte bemannar stationerna vid samma tidpunkt - vilket är praktiskt om man har annat att göra.
Säg att vi har tre stationer - A, B och C. Station A och B hör varandra, station B och C hör varandra men station A och C är för långt ifrån varandra för att höra varandra. Då kan station B förmedla meddelanden mellan station A och station C, och på så sätt fördubblas räckvidden.
En sak till är allmänna meddelanden, sk. bulletiner. Sätt upp en mailbox på station B och alla som går in där kan då läsa tex. att vattnet i Drängforsen är förorenat (fiktivt exempel).

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 18:45 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Jaakko skrev:
Om nån vill sätta upp en obemannad station/automatstation så behöver ändå datorn vara kopplad till radion med fasta trådar.


Detta är viktigt, annars blir man tvungen att använda en betydligt sämre, analog struktur där noderna måste vara bemannade likt forna tiders telegrafstationer för att kunna överföra information. Där alla noder i förväg måste veta vilken/vilka grann-noder som finns i närheten, vilka frekvenser de sänder och lyssnar på samt vilka tider de gör detta. Där nodernas sändning/mottagning styrs av ett i förväg bestämt tidsschema som alla måste följa till punkt och pricka. Ex. Att man sänder på en viss frekvens från 13.00 till 13.10. Sedan lyssnar man från 13.10 till 13.20 på frekvensen grannnoden sänder på. Sedan sänder man från från 13.20 till 13.30 till den andra grannoden osv tills man betat av alla grannnoder i sin närhet. Först därefter kan man utforska det nedladdade PrepperNätet på sin dator och exempelvis kolla vilka meddelanden man fått från norra och södra Sverige. Det ultimata vore ju dock att stödja bägge sätten så att så många som möjligt kan delta oavsett om man har en bemannad eller obemannad radionod.

Som kuriosa tänkte jag även informera att själva "nätet" inte kommer ha så många funktioner (iaf inte i början). Det kommer mest vara en textdump (textfil) som alla kan redigera. En slags allmän anslagstavla (BBS-forum) där alla kan ställa frågor och svara (klottra). En konversation kan exempelvis se ut såhär:

-------------------------------------------------------------------------------------------Nytt ämne A--------------------------------------------------------------------------------------

*Användare X 00:01 1900-01-01
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.

>Svar Användare Y 00:59 1900-01-01
Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ........magna aliquyam erat, sed diam voluptua.

>Svar Användare Z 01:01 1900-01-01
Consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.

-----------------------------------------------------------------------------------------------Nytt ämne B----------------------------------------------------------------------------------


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 05:14 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
PSK31 är riktigt trevligt men eftersom den inte har någon felkorrigering i sig, så funkar den inte i BBS sammanhang.

Och BBS funktionaliteten tror jag är det man vill ha i det scenariet där Internettet, mobilnätet, telefonnätet och liknande är borta: vi kommer inte kunna bemanna radion enligt ett fast schema, eftersom vi har fullt up med att klyva ved och sköta om hönsen och potatisen. Dessutom så är radiovågorna som mest samarbetsvilliga på nätterna och då måste vi vila - skönt då om man kan gå upp på morgonen när solpanelen fixar tillräckligt med ström för laptoppen, och läsa nattens PrepperNytt.

Sent 80-tal, tidigt 90-tal körde jag en del packetradio (AX.25) på min Commodore 64 och en gammal 144 MHz radio.

Jag har kollat runt lite efter vad som folk gör i dag och jag tror på nån ting i stil med en Raspberry som kör BPQ32 BBS http://www.cantab.net/users/john.wiseman/Documents/Downloads.html mjukvaru, kopplat till äntigen en TNC-X http://tnc-x.com/ eller en SCS -Tracker http://www.p4dragon.com/en/Modems.html#widget4.

Det borde gå att köra 300 baud AX.25 på 11 meter bandet när det går på båda 10 och 20 meters banden.

TNC-X gänget har gjort en variant som Raspberry Expansion board http://tnc-x.com/TNCPi.htm och då kunne man tänka sig en relay mellan 11 meter och amatörradion som i bilden på deras sida
Bild

SCS-Trackern används mycket på HF banden (10 meter och neråt) eftersom deras Robust Packet mode är väldigt bra. Tyvärr är det en kommerciell stängt standard så det finns inga andra som gör den.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 10:54 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
kullamannen skrev:
PSK31 är riktigt trevligt men eftersom den inte har någon felkorrigering i sig, så funkar den inte i BBS sammanhang.

PSKmail har ARQ (automatic repeat request) och använder fldigi som modem. PSKmail används på HF-banden, speciellt då på 10MHz USB (upper side band) nere i Europa. PSKmail är decentraliserat och behöver inte internet för att fungera. Nackdelen är att clarifiern behöver ställas in om man kör SSB och att det inte fungerar som digipeater.

Just digipeater-funktionen hos AX.25 paketradio är nåt som jag tror behövs då man kör med lågeffekt på 11meter. Med FM-modulation behöver frekvensen inte heller fininställas som med SSB och då kan trafiken vara helautomatisk.
kullamannen skrev:
Och BBS funktionaliteten tror jag är det man vill ha i det scenariet där Internettet, mobilnätet, telefonnätet och liknande är borta: vi kommer inte kunna bemanna radion enligt ett fast schema, eftersom vi har fullt up med att klyva ved och sköta om hönsen och potatisen. Dessutom så är radiovågorna som mest samarbetsvilliga på nätterna och då måste vi vila - skönt då om man kan gå upp på morgonen när solpanelen fixar tillräckligt med ström för laptoppen, och läsa nattens PrepperNytt.

Här håller jag med helt och hållet. Det finns annat att hålla på med än att sitta och passa radion.
tex. Raspberry pi är ju strömsnål så den kan stå på hela dagen på solpanelström och så startar man upp laptop eller dylikt då man vill kolla vad som kommit in.

kullamannen skrev:
Jag har kollat runt lite efter vad som folk gör i dag och jag tror på nån ting i stil med en Raspberry som kör BPQ32 BBS http://www.cantab.net/users/john.wiseman/Documents/Downloads.html mjukvaru, kopplat till äntigen en TNC-X http://tnc-x.com/ eller en SCS -Tracker http://www.p4dragon.com/en/Modems.html#widget4.

Det borde gå att köra 300 baud AX.25 på 11 meter bandet när det går på båda 10 och 20 meters banden.

Kanske en kanal för 1200bps FM och en annan kanal för 300bps SSB?
kullamannen skrev:
TNC-X gänget har gjort en variant som Raspberry Expansion board http://tnc-x.com/TNCPi.htm och då kunne man tänka sig en relay mellan 11 meter och amatörradion som i bilden på deras sida

Den är trevlig, har själv TNC-X-USB varianten som går att köra med PC eller Pi då den kopplas till USB-porten. Nackdelen är att den är bunden till ett protokoll och en hastighet - 1200bps afsk bell202.
Relay mellan 11m och amatörradio går nog inte pga. reglerna som säger att amatörradio endast är radiotrafik mellan radioamatörer. Det går förstås att köra två olika system där information utbytes mellan systemen, tex. väderrapporter.
kullamannen skrev:
SCS-Trackern används mycket på HF banden (10 meter och neråt) eftersom deras Robust Packet mode är väldigt bra. Tyvärr är det en kommerciell stängt standard så det finns inga andra som gör den.

Den är dyr också - inget för oss fattiga.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 12:34 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Jaakko skrev:
Relay mellan 11m och amatörradio går nog inte pga. reglerna som säger att amatörradio endast är radiotrafik mellan radioamatörer.


Givetvis är relay-funktionen inte i drift pre-SHTF, utan det är blot ett tänkbart design :-)

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet