Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 23:47 
Sittkissare? Hahahah...viste inte att det ordet fanns. Sant, lite OT blev det men jag tror också att betydligt fler ställer upp och tråkigt nog den minsta gruppen "vägrare" är i minoritet men hörs och syns mest.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 00:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man är inte desertör i fall man inte är soldat. Jag tycker det verkar som om du anser att allt utom militärer och kanonmat föraktas av alla andra länder. Det tror jag verkligen inte på.

Jag håller med om att hela Norden ligger illa till om Sverige skulle bli invaderat, så om man ska fly är det bättre att fly betydligt längre bort. Och en högskolepedagog som kan undervisa på engelska eller eventuellt något annat stort språk har hyggliga möjligheter att ta sig fram. Läkare, sjuksköterskor, veterinärer, tandläkare, ingenjörer och liknande samt kanske rena hantverkare är antagligen mest gångbara.

Generellt sett tror jag att det är hög procent förnuftiga människor i det här forumet. Det är oklokt att ställa sig i första ledet och bli nedskjuten. Men om man vill strida finns det säkert något befäl som är fullt villigt att tala om för en vad man ska göra, så då behövs det ju inte så mycket planering i förväg.

Scarecrow skrev:
Zombie skrev:
Webredaktörer och högskolepedagoger är antagligen attraktiva och gångbara. Vapenvägrare är ofta högutbildade. Även om högre utbildning värderas lågt i Sverige är det uppskattat i andra länder. Nog tror jag det är lättare om man är högskolepedagog än om man är industriarbetare.


Ja, i den värld du känner i dag är detta kanske eftertraktade yrkesgrupper. Men i ett scenario där Sverige attackeras av en aggressiv makt som struntar i att vi är medlem i EU har nog de flesta sanningar kastats över ända. Har jag någonstans framhållit att en industriarbetare skulle vara attraktiv som flykting? Det är nog din egen uppdelning av världen i Latte och folköl som skiner igenom.
Oavsett vad man var före kriget så tror jag att NATO-landet Norge skulle vara ganska kallsinniga mot fega svenskar som deserterar och undandrar sig sitt ansvar. För övrigt skulle med största sannolikhet både Norge, Danmark och Finland ligga pyrt till om Ryssland bestämt sig för att invadera EU-landet Sverige. Så sorry, no where to run...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 08:03 
Tyvärr, utan läkare, sjuksköterskor och ingenjörer i bakre ledet är vi ganska så rökta. Det är gamal sanning att amatörer pratar strategi, de andra pratar logistik/underhåll.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 17:30 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Caktus skrev:
Sandy skrev:
Lite lustig rubrik till mitt inlägg kanske men svårt att komma på något bättre.

Alla preppar vi för olika saker och ens behov kan förändras över tid. Själv så börjar jag känna mig orolig över krigshotet ifrån öst och har således en plan att i händelse av krig fly till Norge eller Danmark och eventuellt fortsätta vidare om det nu börjar osa hett.

Inom ramen av det nordiska samarbetet så kan man ju fritt röra sig i norden och söka jobb i våra grannländer. Skillnaden mot övriga europa om jag förstår saken rätt är att där har man 90 dagar på sig för att skaffa inkomst, om det fallerar får man vackert åka tillbaka till Sverige igen, medans man inom norden inte har det kravet.

Men vad tror ni händer om nu Sverige blir anfallet och mängder av Svenskar söker sig utomlands, kommer man stänga gränserna till våra grannländer? Får man kanske söka asyl istället? Kort sagt vad är eran uppfattning om detta?


Jeg vil tro at om du er tjänstgöringsskyldig och mellom 16 og 70 år så har du en plikt til å forsvare landet ditt uansett kjønn, Sverige har Totalförsvarsplikt som antagelig vil utvides ved fare for krig. Eller har jeg fel?

Så å rømme landet ved krigsfara eller i krig (før overgivelse) kan føre til fängelse, eller at du ved et "uhell" blir skutt av egne soldater når de ser deg löpe til skogs. Alle plikter å forsvare landet, hvordan skulle det ellers gå? Det blir ikke krig for politikere og generalene uten bønder å drepe :smack:

Men, er landet allerede okkupert og Sverige har overgitt seg er det en annen sak. (Det er mullig at ni också har plikt til å ingå i motståndsverksamheten).
Da har man möjlighet til å begi seg til et annet land med den risk det innebærer. Eller om du er på resa før en eventuell krig og ikke kan reise tilbake pga stengte grenser osv. I begge tilfellene har du mulighet til å inngå i et annet lands arme for å kjempe for Sveriges frigjøring.

Grensen til Norge og Danmark vil selvsagt fort bli "off limit" for fri passering. Ved okkupasjon vil okkuperende makt og NATO stenge grensen rimelig raskt, og du vil få NATO styrker på den ene siden og Russere på den andre og et ganske hett grenseområde vil jeg tro.

Sorry for svorsken!


Varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt! Så löd informationen för inte så länge sedan i ett Sverige som inte längre finns. Det är så nedslående att se hur de flesta funderar på om när och hur de skall smita undan. smidigast Det gick fort när svensken gick från en envis, seg och motståndsvillig individ till någon som mest bekymrar sig om det går att åtnjuta a-kassa i landet man flyr till eller om arbetsmarknaden erbjuder goda villkor. Undrar hur det kunde gå så fort? Du har helt rätt, i ett tillspetsat läge kommer tjänsteplikt att införas. Värnpliktslagen som varit vilande har återinförts men jag tror att det skett en förändring i människors medvetande till utpräglat egoistiskt tänkande. Den egna individen framför kollektivet och nationen. Det visar kanske att Sverige som nation inte har speciellt stort berättigande. Består nationen inte av mer än midsommarafton och Let's Dance så har den förmodligen spelat ut sin roll. Norge och Danmark samt framförallt Finland verkar ha en helt annan syn på nationalitet, värdet av frihet och vikten av att försvara densamma.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 07:30 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Scarecrow skrev:
Varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt! Så löd informationen för inte så länge sedan i ett Sverige som inte längre finns. Det är så nedslående att se hur de flesta funderar på om när och hur de skall smita undan. smidigast Det gick fort när svensken gick från en envis, seg och motståndsvillig individ till någon som mest bekymrar sig om det går att åtnjuta a-kassa i landet man flyr till eller om arbetsmarknaden erbjuder goda villkor. Undrar hur det kunde gå så fort? Du har helt rätt, i ett tillspetsat läge kommer tjänsteplikt att införas. Värnpliktslagen som varit vilande har återinförts men jag tror att det skett en förändring i människors medvetande till utpräglat egoistiskt tänkande. Den egna individen framför kollektivet och nationen. Det visar kanske att Sverige som nation inte har speciellt stort berättigande. Består nationen inte av mer än midsommarafton och Let's Dance så har den förmodligen spelat ut sin roll. Norge och Danmark samt framförallt Finland verkar ha en helt annan syn på nationalitet, värdet av frihet och vikten av att försvara densamma.


Blir gråtfärdig när jag läser det där. Inte för att jag tror att du har fel utan för att jag tror att du har rätt. :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 08:37 
Det är mycket känslor här men hur är det med fakta? 70% av befolkningen, enligt undersökningar, vill att man återinför värnplikten. Det stämmer inte med det som ni hävdar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 11:15 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
T-72 skrev:
Det är mycket känslor här men hur är det med fakta? 70% av befolkningen, enligt undersökningar, vill att man återinför värnplikten. Det stämmer inte med det som ni hävdar?


70% av befolkningen vill nog att någon annan gör värnplikt. Antagligen är det de som inte kommer att kallas till mönstring som är positiva. De unga som intervjuas är ju ganska negativa. De ser det som slaveri och en inskränkning i deras mänskliga rättigheter.

Jag har utbildat hundratals vpl-soldater under mina 15 år i Försvarsmakten. Fantastiska soldater även i internationell jämförelse, jag har provat på riktigt.

Motiverande soldater som gick från att vara pojkar till att bli, om inte så män fullt ut, mycket mindre av pojkar. De lärde sig samarbete, ansvar, att göra något för andra, genomföra uppgifter de inte direkt såg meningen med, stärkta fysiskt och psykiskt.

Det gick mycket snabbt att förändra något som för 99% var en själklarhet, värnplikt till att bli en inskränkning...

Tja, visst har jag mycket känslor om detta.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 11:22 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
T-72 skrev:
Tyvärr, utan läkare, sjuksköterskor och ingenjörer i bakre ledet är vi ganska så rökta. Det är gamal sanning att amatörer pratar strategi, de andra pratar logistik/underhåll.


Klart alla behövs. Från de som löser underhållet både fram- och bakåtriktat. Sedan är det nog en missuppfattning att amatörer talar strategi eftersom logistik ingår i strategin.

Taktik = Hur du vinner striden/slaget
Operationer = Hur du vinner en kombination av strider/slag i flera dimensioner
Strategi = Hur du vinner kriget (och där behövs det både drivmedel och potatis)

Sedan syftar allt underhåll till att göra det möjligt för den stridande soldaten att nedkämpa sin motståndare.

Förhållandet strategi och taktik förändras dock med dagens nya fragmenterade konfliktbild. Det är ju känt att tyskarna vann slagen men förlorade kriget eftersom de saknade en sammanhållen strategi i allt från övergripand krigföring till materialutveckling.
Men idag med en annan hotbild, inga fronter, terror, attacker på civila och framförallt cyberkrigföring är det kanske så att den som vinner tillräc´kligt många slag till sist vinner kriget. Detta utan behov av omfattande logistikoch support.

Det är en intressant tanke som inte många generaler eller politiker funderar över. De är som bekant alltid upptagna med att planera för gårdagens krig.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 12:43 
Strategi/logistik utrycket är en kraftig förenkling för att belysa problematiken, så klart. Jag tycker själv att vi/många här på forumet pratar för mycket om utrustning och krig medans förmodligen flesta kommer gå under (vid SHTF) pga vitaminbrist och då tänker jag mest på C vitamin. Men annan diskussion det...

Jag är gammalmodig/föråldrad syn på livet...kan nästan förutse ungdomarnas svar om värnplikten genom att se på deras hår och klädsel.
Där jag växte upp var helt tvärtom..folk betalade mutor ibland för att inte få "frikort" av läkaren. Det var värsta stigmat att bli stämplad som Oduglig när man mönstrade. Ibland fick man svårt att gifta sig iom tjejens familj tyckte att han som inte duger åt militären är inte riktigt man. Hade en gammal släkting som var stolt över att han har varit och krigat i 10 år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 14 mar 2017, 22:02 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
T-72 skrev:
Strategi/logistik utrycket är en kraftig förenkling för att belysa problematiken, så klart. Jag tycker själv att vi/många här på forumet pratar för mycket om utrustning och krig medans förmodligen flesta kommer gå under (vid SHTF) pga vitaminbrist och då tänker jag mest på C vitamin. Men annan diskussion det...

Jag är gammalmodig/föråldrad syn på livet...kan nästan förutse ungdomarnas svar om värnplikten genom att se på deras hår och klädsel.
Där jag växte upp var helt tvärtom..folk betalade mutor ibland för att inte få "frikort" av läkaren. Det var värsta stigmat att bli stämplad som Oduglig när man mönstrade. Ibland fick man svårt att gifta sig iom tjejens familj tyckte att han som inte duger åt militären är inte riktigt man. Hade en gammal släkting som var stolt över att han har varit och krigat i 10 år.


Håller helt med om shtf. Det är näringsbrist m.m som långsamt kommer att skörda mest offer.

Då delar vi samma gammaldags syn på vpl och tjänstgöring.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 15 mar 2017, 02:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
T-72 skrev:
Strategi/logistik utrycket är en kraftig förenkling för att belysa problematiken, så klart. Jag tycker själv att vi/många här på forumet pratar för mycket om utrustning och krig medans förmodligen flesta kommer gå under (vid SHTF) pga vitaminbrist och då tänker jag mest på C vitamin. Men annan diskussion det...


Tallbarrste (googla), problem solved!

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 15 mar 2017, 08:21 
reboot skrev:
T-72 skrev:
Strategi/logistik utrycket är en kraftig förenkling för att belysa problematiken, så klart. Jag tycker själv att vi/många här på forumet pratar för mycket om utrustning och krig medans förmodligen flesta kommer gå under (vid SHTF) pga vitaminbrist och då tänker jag mest på C vitamin. Men annan diskussion det...


Tallbarrste (googla), problem solved!

//reboot


Då är du en överlevare. Jag tänker hur många som kommer gå under iom man kommer inte kunna googla eller kanske går inte koka tallbarste pga risken för gifter/strålning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 15 mar 2017, 11:43 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Hur kan moderatorerna gång på gång låta dessa trådar helt spinna ur spår?
2/3 av denna tråd är nu off-topic.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 15 mar 2017, 11:56 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
reboot skrev:
T-72 skrev:
Strategi/logistik utrycket är en kraftig förenkling för att belysa problematiken, så klart. Jag tycker själv att vi/många här på forumet pratar för mycket om utrustning och krig medans förmodligen flesta kommer gå under (vid SHTF) pga vitaminbrist och då tänker jag mest på C vitamin. Men annan diskussion det...


Tallbarrste (googla), problem solved!

//reboot


Nivån av C-vitamin i tallbarste varierar en del över säsongen, men fördelen är att tallbarr finns där över hela året, finns mest kring vintermånaderna (Handbok Överlevnad). Samma sak gäller granbarrste och enbärste.

Bättre säsongskällor för C-Vitamin:
Mycket vitamin: nypon, svarta vinbär, jordgubbar.
Lite vitamin: äpplen, päron, körsbär.

Finns fler källor för C-vitamin som växer i trädgårdar, men det går inte att förlita sig på att alltid finna C-vitamin i trädgårdar.

(Jag fick faktiskt googla om svarta vinbär innehöll mycket eller lite, men i övrigt sitter det)

Bra källa för övrigt - Handbok Överlevnad:
http://www.bushcraftuk.com/downloads/pd ... levnad.pdf

(Och ja, tråden har spårat ur, dags för en separat tråd om näring under bugout eller i nöd/krigssituationer).

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig? G
InläggPostat: ons 15 mar 2017, 12:38 
Tråd som innehåller olika scenarion och problem som vi kan få i Norden i händelse av SHTF som har spårat ur? Känns som rök utan eld här? :lol:

Diskussioner på forumet är oftast som samtal mellan gamla vänner...man börjar någonstans och plötsligt disskuterar man något besläktad. Flesta av mest givande trådar på forumet är sådana som har utvecklats och tillför att öka kunskapsnivån. Så länge det är inte någon form av uppenbar regelvidrig disskusion men tillför besläktad info med inriktning mot SHTF/överlevnad/etc att göra någon form av absolutism är enbart kvävande.

Men ämnet som dyker up är tillräckligt intressant att leva vidare iom näringsbrist vid flykt och kriser hjälper en att överleva situtationen.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet