Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 08:01 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
CPT Fantastic skrev:
En gård med lantbruk försörjer en grupp väl men erbjuder inget skydd mot mer organiserat rövarpatrask. En jaktstuga mitt i skogen med odling, kaniner och höns försörjer inte en grupp lika väl men erbjuder bättre skydd då den är svår att upptäcka.

En gård eller jaktstuga som är ensligt belägen är säkrare än en evakueringsbostad nära tätort. Men om avståndet till evakueringsbostaden är längre än vad gruppen förmår att förflytta sig till fots riskerar evakueringen misslyckas.

Så här rangordnar jag de fyra möjliga alternativen
1) Jaktstuga närmare tätort = ok försörjning (2p) + ok skydd (2p) + enkel att nå (3p) = 7 poäng
2) Gård närmare tätort = god försörjning (3p) + inget skydd (0p) + enklare att nå (3p) = 6 poäng
3) En ensligt belägen jaktstuga = ok försörjning (2p) + gott skydd (3p) + svår att nå (0p) = 5 poäng
4) Ensligt belägen gård = god försörjning (3p) + dåligt skydd (1p) + svår att nå (0p) = 4 poäng

Försörjning
God försörjning = 3p
Ok försörjning = 2p
Dålig försörjning = 1p
Ingen försörjning = 0p

Skydd
Gott skydd = 3p
Ok skydd = 2p
Dåligt skydd = 1p
Inget skydd = 0p

Tillgänglighet
Enkel att nå = 3p
Svår att nå = 0p

Hur tänker ni?


Noen har allerede gjort en slik vurdering, det tryggeste er seilbåt!

http://blog.survivalsage.com/2015/09/bu ... rison.html

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 14:47 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Caktus skrev:
CPT Fantastic skrev:
En gård med lantbruk försörjer en grupp väl men erbjuder inget skydd mot mer organiserat rövarpatrask. En jaktstuga mitt i skogen med odling, kaniner och höns försörjer inte en grupp lika väl men erbjuder bättre skydd då den är svår att upptäcka.

En gård eller jaktstuga som är ensligt belägen är säkrare än en evakueringsbostad nära tätort. Men om avståndet till evakueringsbostaden är längre än vad gruppen förmår att förflytta sig till fots riskerar evakueringen misslyckas.

Så här rangordnar jag de fyra möjliga alternativen
1) Jaktstuga närmare tätort = ok försörjning (2p) + ok skydd (2p) + enkel att nå (3p) = 7 poäng
2) Gård närmare tätort = god försörjning (3p) + inget skydd (0p) + enklare att nå (3p) = 6 poäng
3) En ensligt belägen jaktstuga = ok försörjning (2p) + gott skydd (3p) + svår att nå (0p) = 5 poäng
4) Ensligt belägen gård = god försörjning (3p) + dåligt skydd (1p) + svår att nå (0p) = 4 poäng

Försörjning
God försörjning = 3p
Ok försörjning = 2p
Dålig försörjning = 1p
Ingen försörjning = 0p

Skydd
Gott skydd = 3p
Ok skydd = 2p
Dåligt skydd = 1p
Inget skydd = 0p

Tillgänglighet
Enkel att nå = 3p
Svår att nå = 0p

Hur tänker ni?


Noen har allerede gjort en slik vurdering, det tryggeste er seilbåt!

http://blog.survivalsage.com/2015/09/bu ... rison.html


Tackar Caktus:) Intressant läsning.

Segelbåt är nog ett bra evakueringsfordon förutsatt att du bor nära farbart vatten och har tur med vädret. Om du måste gå 25 mil för att ta dig till båten och det är isstorm så blir det ju lite drygt. Sedan kan väl segelbåt vara tokigt i händelse av krig. Inget vidare att hamna i eldlinjen.

Att evakuera till en ö kan funka förutsatt att där finns vatten och att det går att odla, djurhålla, jaga och fiska. Men ön måste ligga ensligt eller vara så pass stor och skogrik att det går att undvika upptäckt. Vatten är ju farleder. Att bo på en liten ö nära tätort kan bli som att bo på en motorväg. Inte särskilt skyddat:) Sedan är det bökigt att gå till en ö, i det fall du blivit av med båten.

Min jaktstuga är väl närmast att jämföra med Very Rural House. Den hamnar 5: a på rankingen av BOL: ar du länkade till. Min gård motsvarar antagligen rankingens Farmland/Ranchland House som placerar sig på 8: e plats. Så den rankingen stämmer med hur jag tänker. Jaktstuga spöar gård:)

Men den som knåpat ihop rankingen du länkade till verkar ta det väldigt lätt på möjligheterna att försörja sig i skog och mark. 2: a på rankingen, efter segelbåt till ö, är att ta bilen och köra ut i vildmarken. Väl där är det bara att jaga och fiska och dra igång lite odling och rent av djurhållning. Det tror jag inte riktigt på. Jag tror inte riktigt på att ta bilen heller i alla lägen p g a oframkomliga vägar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 16:48 
Bild
Just saying. ;)

Tänkte på denna tråd igår då jag körde hem i mörkret. Bor långt ute i skogen förbi en större gård och kan säga att i mörkret så hittar man inte hem till mig utan veta vart man ska. Och skulle man ta en grävare och gräva ett stort dike i skogsvägen bortom gården och täcka över med ris och grenar skulle man inte ens se att vägen fortsatte och inte se att det fanns mer än barrskog någon kilometer in. Och tog man bort skylten ute vid stora vägen och täckte för skulle det ju bli ännu bättre.
Så här skulle det nog gå att ha både jordbruk och skyddet ifrån skogsstuga, speciellt om man inte odlade på dom fälten synligast från vägen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 23:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Nikenik skrev:
Bild
Just saying. ;)

Tänkte på denna tråd igår då jag körde hem i mörkret. Bor långt ute i skogen förbi en större gård och kan säga att i mörkret så hittar man inte hem till mig utan veta vart man ska. Och skulle man ta en grävare och gräva ett stort dike i skogsvägen bortom gården och täcka över med ris och grenar skulle man inte ens se att vägen fortsatte och inte se att det fanns mer än barrskog någon kilometer in. Och tog man bort skylten ute vid stora vägen och täckte för skulle det ju bli ännu bättre.
Så här skulle det nog gå att ha både jordbruk och skyddet ifrån skogsstuga, speciellt om man inte odlade på dom fälten synligast från vägen.


Alla borde ha en borg med vallgrav:)

Gratulerar Nikenik. Du verkar ha ett bra boende.

Om byggnader, åkrar och betesmark är utom synhåll från närliggande vägar, så är det ju möjligt att gömma gården genom att maskera och blockera tillfartsvägen. Strålande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 23:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
CPT Fantastic skrev:
Nikenik skrev:
Bild
Just saying. ;)

Tänkte på denna tråd igår då jag körde hem i mörkret. Bor långt ute i skogen förbi en större gård och kan säga att i mörkret så hittar man inte hem till mig utan veta vart man ska. Och skulle man ta en grävare och gräva ett stort dike i skogsvägen bortom gården och täcka över med ris och grenar skulle man inte ens se att vägen fortsatte och inte se att det fanns mer än barrskog någon kilometer in. Och tog man bort skylten ute vid stora vägen och täckte för skulle det ju bli ännu bättre.
Så här skulle det nog gå att ha både jordbruk och skyddet ifrån skogsstuga, speciellt om man inte odlade på dom fälten synligast från vägen.


Alla borde ha en borg med vallgrav:)

Gratulerar Nikenik. Du verkar ha ett bra boende.

Om byggnader, åkrar och betesmark är utom synhåll från närliggande vägar, så är det ju möjligt att gömma gården genom att maskera och blockera tillfartsvägen. Strålande.


Sen kan ju för all del de mer organiserade rövarna inneha och tillika begripa att läsa en karta. Jaktstugan i skogen skulle kunna vara en ekonomibyggnad nödvändig för skogsdriften, därmed uppslagen utan bygglov och därför också osynlig på kartan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: tor 16 mar 2017, 23:51 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
CPT Fantastic skrev:
Nikenik skrev:
Bild
Just saying. ;)

Tänkte på denna tråd igår då jag körde hem i mörkret. Bor långt ute i skogen förbi en större gård och kan säga att i mörkret så hittar man inte hem till mig utan veta vart man ska. Och skulle man ta en grävare och gräva ett stort dike i skogsvägen bortom gården och täcka över med ris och grenar skulle man inte ens se att vägen fortsatte och inte se att det fanns mer än barrskog någon kilometer in. Och tog man bort skylten ute vid stora vägen och täckte för skulle det ju bli ännu bättre.
Så här skulle det nog gå att ha både jordbruk och skyddet ifrån skogsstuga, speciellt om man inte odlade på dom fälten synligast från vägen.


Alla borde ha en borg med vallgrav:)

Gratulerar Nikenik. Du verkar ha ett bra boende.

Om byggnader, åkrar och betesmark är utom synhåll från närliggande vägar, så är det ju möjligt att gömma gården genom att maskera och blockera tillfartsvägen. Strålande.


Information inhämtas lätt från lantmäteriet, kartor och drönare som kommit mer den senaste tiden. ingen går säker med stora åkerfält där födan plockas direkt på marknivå i mängder (nu snackar vi verkligt illa scenarion).

Snackar vi översvämningar och stormar så sitter jag säkrare i min insatslägenhet och på så vis har större chans att få tillbaka både el och varmvatten, än stugan ute i skogen som föder 15 personer på den ensliga vägen långt bort (lättare scenarion).

"Min BOL" skulle kunna vara en liten stuga placerad i anslutning till en mindre sjö med möjligheter till fiske och ev jakt innan ett potatisland och ett snyggt friserat plommonträd som blommar vartannat år. skall man hålla sig gömd skall man också ha en låg profil.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: fre 17 mar 2017, 00:40 
cartaq skrev:
Information inhämtas lätt från lantmäteriet, kartor och drönare som kommit mer den senaste tiden. ingen går säker med stora åkerfält där födan plockas direkt på marknivå i mängder (nu snackar vi verkligt illa scenarion).


Jo, klart man inte blir osynlig bara för man döljer infarten och låter åkern synlig ifrån vägen vara obrukad. Men tror inte lantmäteriet.se eller google maps är tillgängliga i ett scenario där det är motiverat att ta till sådant, likaså att ladda drönaren för att flyga 2km in i skogen ifrån stora vägen för att kolla om jag har någon potatis i potatislandet. Skulle gissa på att dom flesta inte har bättre karta än en vägatlas om strömmen går.

Sedan finns det ju alltid motorcykelgängen med automatvapen, drönare, tanks och terrängkartor. Skulle bli besviken om dom inte kom vid SHTF. :zombie:

Grejen med prepping är väl att det alltid finns något man inte är förbered för så man får göra det man kan och har råd med.
Därav bilden på borgen med vallgrav, som självklart har en atomsäker bunker inunder. Fast en ubåtsattack riskerar man ju alltid att bli drabbad av. Bäst att lägga ut några marina minor runt om...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: fre 17 mar 2017, 01:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tror ni riktiga, organiserade banditer preppar något annat än vapen, ammunition och besläktade saker? Sådana saker torde de samla på sig i alla fall. Men tänker de på sådant som flyktplaner, matförråd, elavbrott och vattenavbrott? De har ju alltid polisen att tänka på, och eventuellt rivaliserade gäng som kan anfalla praktiskt taget närsomhelst, så de borde ju se nyttan bättre än vad fårket gör.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: fre 17 mar 2017, 15:00 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Nikenik skrev:
Grejen med prepping är väl att det alltid finns något man inte är förbered för så man får göra det man kan och har råd med.
Därav bilden på borgen med vallgrav, som självklart har en atomsäker bunker inunder. Fast en ubåtsattack riskerar man ju alltid att bli drabbad av. Bäst att lägga ut några marina minor runt om...


Jag dåligt förberedd på ubåtsattacker. Ytterligare ett skäl att inte använda segelbåt som BOV:)

Men det är ju som du skriver. Vi förbereder oss så gott vi kan.

Jag har en sommarstuge-BOL idag. Den erbjuder inget skydd. Det är något jag tänker åtgärda. Just nu lutar jag åt att sälja sommarstugan, köpa en skogsfastighet och smälla upp jaktstuga mitt i skogen. Det kommer inte bli lätt. Av många skäl. Det är bara att sätta ena foten framför den andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: fre 17 mar 2017, 15:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Tror ni riktiga, organiserade banditer preppar något annat än vapen, ammunition och besläktade saker? Sådana saker torde de samla på sig i alla fall. Men tänker de på sådant som flyktplaner, matförråd, elavbrott och vattenavbrott? De har ju alltid polisen att tänka på, och eventuellt rivaliserade gäng som kan anfalla praktiskt taget närsomhelst, så de borde ju se nyttan bättre än vad fårket gör.


Jag tror inte att det finns så många preppers eller survivalister bland yrkeskriminella. Vid brunt läge lär de som många andra få problem med att tillgodose sina grundläggande behov. Men de har vana och har förmåga att bruka våld och stjäla. Och på det sättet kommer de lösa sina problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: fre 17 mar 2017, 19:38 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Alternativ 2) Gård nära tätort,
borde ju bli bästa alternativet om det är en större grupp på 12-20 vuxna (+barn), som kan ordna vaktposter, larmgrupp mm och försvara sig. Tror nog rövarna drar vidare om dom möter organiserat motstånd. Även återhämtning och byteshandel borde komma igång fortare nära tätorten.

Den lilla gruppen du nämt på max 3-5 vuxna + barn, måste prioritera det passiva skyddet mest, för annars är det meningslöst att samla förnödenheter. Så segelbåt eller jaktstugan långt bort måste gälla för den gruppen.
Prioriteten for "jaktstugan" är då att fokusera på och ha många alternativa vägar och färdsätt förberedda och noggrant planerade. Men vad är planen om du inte kan nå den?

Segelbåten (eller ev motorbåten/husbåten? med bra bränslereserv) ser jag som den absolut bästa BOL'en för den lilla gruppen, då både nåbarheten, skyddet och rörligheten gör den till ett bättre alternativ än "jaktstugan" även gällande återhämtning och handel.
Enda problemet är eventuell is, men då får BUGIN planeras tills båten är fri att använda. Sjösättning/påmastning av en vinterupplagd båt bör förberedas att kunna ordnas utan tung lyftkran eller omfattande hjälp.
En båt som tål is och kan ligga i hela vintern är en fördel......

Givetvis ska du inte ge dig ut i Stockholms skärgård om ryssen kommer. Alternativet att gå in i Mälaren är då bättre och vattenproblemet liksom ur världen.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 01:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
reboot skrev:
Alternativ 2) Gård nära tätort,
borde ju bli bästa alternativet om det är en större grupp på 12-20 vuxna (+barn), som kan ordna vaktposter, larmgrupp mm och försvara sig. Tror nog rövarna drar vidare om dom möter organiserat motstånd. Även återhämtning och byteshandel borde komma igång fortare nära tätorten.


En större grupp på en gård nära tätort skulle innebära många fördelar. Precis som du skriver. Gården är enkel att nå vid evakuering. Den ger goda möjligheter till försörjning och även eventuell handel. En större grupp skulle kanske också kunna skydda gården.

Men som skyddsobjekt är gården besvärlig. Det är mycket skyddsvärt utspritt på ett stort område. Människor, djur, utrustning och fordon på åkrar och betesmark plus vägar och byggnader. Så förutom maskering, minering, spärrar och blockering för begränsa rövarbandens rörlighet, krävs ett hyggligt sammansatt eldsystem både i sida och djup för att kunna ta initiativet och vara rörlig i försvaret. Det i sin tur kräver mycket förberedelser och många erfarna. De flesta av oss har det svårt nog att övertyga och träna våra familjer. Hur ska vi hitta och organisera en större grupp som dessutom är erfarna?

Att gömma gården genom att maskera och blockera tillfartsvägen plus undvika använda anläggningar synliga från närliggande vägar verkar mer realistiskt. Sedan är det bara att hålla tummarna.

reboot skrev:
Den lilla gruppen du nämt på max 3-5 vuxna + barn, måste prioritera det passiva skyddet mest, för annars är det meningslöst att samla förnödenheter. Så segelbåt eller jaktstugan långt bort måste gälla för den gruppen.
Prioriteten for "jaktstugan" är då att fokusera på och ha många alternativa vägar och färdsätt förberedda och noggrant planerade. Men vad är planen om du inte kan nå den?


Jaktstugan är det alternativ jag tycker verkar klokast. Att undvika upptäckt är vårt absolut bästa skydd. Jaktstugan bör inte vara lokaliserad längre bort än att vi kan nå den till fots. Om vi inte når jaktstugan beror det antagligen på att vi är döda.

reboot skrev:
Segelbåten (eller ev motorbåten/husbåten? med bra bränslereserv) ser jag som den absolut bästa BOL'en för den lilla gruppen, då både nåbarheten, skyddet och rörligheten gör den till ett bättre alternativ än "jaktstugan" även gällande återhämtning och handel.
Enda problemet är eventuell is, men då får BUGIN planeras tills båten är fri att använda. Sjösättning/påmastning av en vinterupplagd båt bör förberedas att kunna ordnas utan tung lyftkran eller omfattande hjälp.
En båt som tål is och kan ligga i hela vintern är en fördel......


Jag är dålig på båtar. Vad finns det för mindre båtar som tål is och hur mycket is tål dom?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 03:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, är det en liten gård inom bekvämt gångavstånd av en större stad går det nog inte att maskera. Många människor har passerat vägarna, åkrarna och eventuella kreatur många gånger och vet att det finns något där. Kanske det finns någon badsjö eller bra svampställen eller trevliga rastställen för hundar i närheten. Även om bara en på femhundra kommer ihåg gården. Det kan ju vara medelsvensson från början, men efter ett tag kan nog vem som helst bli farlig.

En ganska stor lagom avlägsen ö är nog ett bra alternativ. Rejält med vatten är ett naturligt skydd och om fisket är bra har man en hyfsad försörjningskälla. En segelbåt kräver att man kan hantera den även i dåligt väder och det tror jag inte att man lär sig i en handvändning. Och det sägs att om man frågar vad det kostar att ha båt har man inte råd...

CPT Fantastic skrev:
reboot skrev:
Alternativ 2) Gård nära tätort,
borde ju bli bästa alternativet om det är en större grupp på 12-20 vuxna (+barn), som kan ordna vaktposter, larmgrupp mm och försvara sig. Tror nog rövarna drar vidare om dom möter organiserat motstånd. Även återhämtning och byteshandel borde komma igång fortare nära tätorten.


En större grupp på en gård nära tätort skulle innebära många fördelar. Precis som du skriver. Gården är enkel att nå vid evakuering. Den ger goda möjligheter till försörjning och även eventuell handel. En större grupp skulle kanske också kunna skydda gården.

Men som skyddsobjekt är gården besvärlig. Det är mycket skyddsvärt utspritt på ett stort område. Människor, djur, utrustning och fordon på åkrar och betesmark plus vägar och byggnader. Så förutom maskering, minering, spärrar och blockering för begränsa rövarbandens rörlighet, krävs ett hyggligt sammansatt eldsystem både i sida och djup för att kunna ta initiativet och vara rörlig i försvaret. Det i sin tur kräver mycket förberedelser och många erfarna. De flesta av oss har det svårt nog att övertyga och träna våra familjer. Hur ska vi hitta och organisera en större grupp som dessutom är erfarna?

Att gömma gården genom att maskera och blockera tillfartsvägen plus undvika använda anläggningar synliga från närliggande vägar verkar mer realistiskt. Sedan är det bara att hålla tummarna.

reboot skrev:
Segelbåten (eller ev motorbåten/husbåten? med bra bränslereserv) ser jag som den absolut bästa BOL'en för den lilla gruppen, då både nåbarheten, skyddet och rörligheten gör den till ett bättre alternativ än "jaktstugan" även gällande återhämtning och handel.
Enda problemet är eventuell is, men då får BUGIN planeras tills båten är fri att använda. Sjösättning/påmastning av en vinterupplagd båt bör förberedas att kunna ordnas utan tung lyftkran eller omfattande hjälp.
En båt som tål is och kan ligga i hela vintern är en fördel......


Jag är dålig på båtar. Vad finns det för mindre båtar som tål is och hur mycket is tål dom?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 03:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
"Jag är dålig på båtar. Vad finns det för mindre båtar som tål is och hur mycket is tål dom?"

Båtar med stålskrov är mest motståndskraftiga mot is. Kanske inte några smäckra segelbåtar...

Det finns bl.a. en diskussion och praktiska lösningarom detta på Flashback:

https://www.flashback.org/t2203574

Ett däck byggt som en veranda med impregnerat trallvirke på 2 halvcirkulära stålpontoner och en friggebod + förråd, med vedkamin och solceller på taket, vore den idealiska året-runt-BOL'en på t.ex. Mälaren.
Den halvcirkulara formen på pontonerna gör att dom inte kan tryckas ihop av isen, utan trycks uppåt i stället.

Kan nog byggas för överkomliga pengar av en händig person.

Någon form av framdrivning typ lågvarvig utombordare behövs ju också.
En enkel stagad rigg med ett råsegel + centerbord och roder, så går det att segla schabraket hjälpligt också......
Kan ju även utgöra ett förträffligt semesterobjekt i goda tider!

Bredd under 4m och längd under 12m så behövs ingen skepparexamen.
Det stora problemet är att finna en året-runt-plats för (hus)båten.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL – mat vs skydd
InläggPostat: lör 18 mar 2017, 23:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Nja, är det en liten gård inom bekvämt gångavstånd av en större stad går det nog inte att maskera. Många människor har passerat vägarna, åkrarna och eventuella kreatur många gånger och vet att det finns något där. Kanske det finns någon badsjö eller bra svampställen eller trevliga rastställen för hundar i närheten. Även om bara en på femhundra kommer ihåg gården. Det kan ju vara medelsvensson från början, men efter ett tag kan nog vem som helst bli farlig.

En ganska stor lagom avlägsen ö är nog ett bra alternativ. Rejält med vatten är ett naturligt skydd och om fisket är bra har man en hyfsad försörjningskälla. En segelbåt kräver att man kan hantera den även i dåligt väder och det tror jag inte att man lär sig i en handvändning. Och det sägs att om man frågar vad det kostar att ha båt har man inte råd...


Håller med. En gård alltför nära tätort funkar nog inte gömma.

En ö är bra. Men det går inte att gå till en ö. Om allt skiter sig är det apostlahästarna som gäller. Då blir det svårt om ens BOL ligger på en ö.

Båt som BOL får jag inte riktigt ihop.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet