Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 03:06 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Aldrig behövt vila i områden med björn men utan någon eld att förhåll mig med så hade jag antagligen hängt upp min packning i ett träd längre bort och valt ett träd med starka grenar att surra fast mig med. Har hittat träd med två grenar på samma höjd, lägger du ett par pinnar över och surrar fast dig med en bit presenning som skydd mot regn och sovsäck för värme så funkar det utmärkt. Även mot människor :D

Eller så gör man som denna lirare.

Jo. Björnar klättrar ju även i träd men har man ingen eld så får man ta det man haver. Sover hellre 15 meter upp där jag kan höra och känna björnen klättra än att vakna upp på marken med den slickandes i mitt ansikte.

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: lör 25 feb 2017, 01:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag tror inte det är när du ligger och sover som faran uppstår, utan när du rör dig framåt genom skogen. Om björnen upptäcker dig i tid, så går han undan. Men om du är ute i geografin en dag med lite vind i träden, så att dina ljud försvinner i trädens susande och du dessutom går i motvind så dina ljud och din doft inte varnar björnen, så finns ju risken att den blir överraskad och rädd, om ni springer på varandra på bara några meter. I en sådan situation är risken stor att den blir aggressiv. Du kan sova lugnt på nätterna utan eld. Din doft skrämmer mer än matens doft lockar.

Den där pinglan med kardborrefästning som exodus tipsade om, är däremot en bra grej när man är ute i skogen. Metalliska ljud är något som de flesta vilda djur avskyr.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 09:13 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Scarecrow skrev:

En lägereld av lite större modell fungerar faktiskt avskräckande, sedan kan det vara svårt att hålla igång en sådan hela natten. Speciellt om du är ensam.
Luras inte att grilla på den elden. Då kommer björnen att dras till dig.


De flesta djur undviker röklukten och kommer aldrig så pass nära att de ens skulle se en eld. Så om du inte behöver en brasa för värmen kan ett alternativ vara så enkelt som att ha med sig ett par myggspiraler och sätta ut en bit från din tarp.

Bonuseffekt på detta är ju att även eventuell myggplåga lindras, och att det kan göras säkert på sommaren när det kan tänkas vara brandrisk i skogen,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 10:53 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Det farligaste djur som rör sig i Svenska marker är fästingar.
De sjukdomar dessa sprider är ju en högst verklig fara.
Jag sover aldrig ute utan myggnätsdelen till tältet.
Jag har flera gånger hittat fästingar på nätet när jag vaknat.
Sedan kanske det är obefogat, men tanken på att vildsvin stryker omkring där jag sover är lite läskig. :?
Säkert bara en reaktion på att de är stora och fula.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 15:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Linnr skrev:
Det farligaste djur som rör sig i Svenska marker är fästingar.
De sjukdomar dessa sprider är ju en högst verklig fara.
Jag sover aldrig ute utan myggnätsdelen till tältet.
Jag har flera gånger hittat fästingar på nätet när jag vaknat.
Sedan kanske det är obefogat, men tanken på att vildsvin stryker omkring där jag sover är lite läskig. :?
Säkert bara en reaktion på att de är stora och fula.


Vildsvin kan bli aggressiva, betyder inte att de alltid är det mot människor. Precis som att alla fästingar inte har Borrelia, men i båda fallen är det bättre att ta det säkra före det osäkra: Se till att föra oljud när du rör dig i skogen och ha heltäckande kläder och din kropp efter fästingar om du gått genom högt gräs.

Djur söker sällan upp människor, har aldrig blivit stalkad av ett räv eller ett rådjur i alla fall, mest bara sprungit på dem när jag varit utomhus, vissa rådjur får du nästan putta ur vägen för att de ska reagera, de bryr sig inte om människor alls.

Djur är också individer och medans vissa är snälla så finns det enskilda exemplar som inte vill ha med människor att göra.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 12:45 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Kul exempel på det jag skrev ovan, även om jag tror att den som filmade var lite brun i byxorna:

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 13:15 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Dweomer skrev:
Här blev en kalv tagen i hagen utanför huset under hösten av ett nyinflyttat vargpar . Det ligger dessutom mitt i byn så ingen skog alls nära inpå hagen utan bara stora öppna beten och vallar samt andras bostäder .
Lite längre upp efter vägen så var det en björn som försökte ta sig in i en fårhage men fastnade i fårstängslet och fick stryk av baggen . Björnen lämnade både päls och blod på stället . Baggen blev ilsken efter det och ingen kunde gå in i hagen , inte ens fårägarna .

Ännu längre upp i en annan by så skulle en man i 80 år åldern gå efter stigen efter ån ner till sjön för att åka ut och vittja näten men blev istället överfallen av björn .

Allt som sker skrivs inte ut heller , det förstör det goda ryktet som man försöker ge åt de här stora rovdjuren .

Finns en tråd på annat ställe på forumet och hur farliga rovdjur är och där finns det lite mer länkar till media om olika incidenter .

SÖS vinteröverlevnad jag var på i början av 90-talet där hade vi en vargflock som gick runt oss under det första dygnet . Flocken hade korsat våra spår på nåt ställe och under natten då vi låg i snögropar så hade vargflocken ringat in oss .


Kom igen. Det farligaste är vildsvin om man kommer mellan suggan och kultingarna. Björn kan vara farligt på samma premiser. Varg är ta mig sjutton helt ofarligt. Finns inga bekräftade vargattacker sedan 1700-talet. Och frågan är om de är korrekta. De trodde på häxor också på 1700-talet.

Bättre att oroa sig för alla psykfall till människor som springer omkring om man vill vara rädd. Eller 80-åriga jägare som inte kan skilja människa från rådjur.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 13:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Rovdjursfolket var hit och tittade på kvarlevorna efter kalven och de betalade ut 6000 kronor för skadorna . Finns en notis i tidningen om det .
80-åringen som blev överfallen av björn på väg till båten finns även dokumenterat i tidningen med bilder .

Finns många såna fall, tex den jägaren som skulle jaga men som blev tagen på trappen till stugan då han gick ut för att titta till hunden på natten .

Och hur mycket varg har det funnits i sverige sen 1700-talet ? De utrotades till en minimal spillra av en stam .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 14:00 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Dweomer skrev:
Rovdjursfolket var hit och tittade på kvarlevorna efter kalven och de betalade ut 6000 kronor för skadorna . Finns en notis i tidningen om det .
80-åringen som blev överfallen av björn på väg till båten finns även dokumenterat i tidningen med bilder .

Finns många såna fall, tex den jägaren som skulle jaga men som blev tagen på trappen till stugan då han gick ut för att titta till hunden på natten .

Och hur mycket varg har det funnits i sverige sen 1700-talet ? De utrotades till en minimal spillra av en stam .


Tja, ok betalt för kalven. Inte alla som får betalt när businessen inte fungerar. Om kalven blivit påkörd av en halvblind gubbe på 80 år, hade det varit mindre illa?
80 åringen kunde ju lika gärna blivit nedsparkad på ICA när han handlade. På varje björnattack går nog 150 människoattacker.
Om jägaren blir jagad, det var ju tufft för honom, har lite svårt att tycka synd om honom. Vad ger honom rätt att döda och själv vara fredad? Gud? Är du religiös?
Vi skall ha en stark vargstam. Vad är det som säger att människan som förstör, utnyttjar, plågar och förtär alla resurser har rätt?
Jag antar att du är en sådan där typ som lever i en liten villa med tulpaner som rådjuren inte får röra och vill att allting skall vara på människans villkor där vi utför de mest groteska djurförsök för att kunna få det senaste sminket. Där vi plågar djur och misshandlar dem för att äta billigt kött. Där vi våldför oss på allt annat levande som finns (tja, inte de dyra jakthundarna då, de utgör ju en ekonomisk investering) för att vi har rätt till det.
I mina ögon är det ingen förlust om en och annan sådan människa stryker med...

*Detta har knappast med ämnet att göra, och vi försöker uttrycka oss respektfullt gentemot varandra här på forumet, även inkluderat då folk som bor i villa och har tulpaner //Ongrid Moderator*

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 14:11 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Ibland ångrar man att man väcker en gammal diskussion.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 15:11 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Apropå farliga djur,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6650760

En kvinna i 45-årsåldern avled under söndagen efter att ha blivit stångad av ett nötkreatur på en gård utanför Lidhult.

Så är nu nötkreatur farligare än varg ?
Tänker på filmen " farliga djur" med John Clease i detta falllet.

Själv blev jag jagad av en älg, men sprang bakom det träd och var väl inte speciellt rädd trots att de ser skräckinjagande ut till sin storlek. Fästingar är nog det jag är mest rädd för, har nästan fobi mot de små illbattingarna. Vad har fästingarna tillfört värden.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 21:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
krippaz skrev:
En kvinna i 45-årsåldern avled under söndagen efter att ha blivit stångad av ett nötkreatur på en gård utanför Lidhult.


Man ska alltid ha respekt för djuren, vilda som tama. Stora som små!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: sön 19 mar 2017, 22:23 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Kalorispelet skrev:
Ibland ångrar man att man väcker en gammal diskussion.


Ja... nu är det igång...

*Håll dig till ämnet eller låt bli att kommentera. Vi är inte intresserade av att ha folk som enbart baitar för att få igång konflikter //Ongrid Moderator*

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 00:05 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 dec 2016, 21:24
Inlägg: 7
Bild

Vargen (undertecknad) med två vargar som spanar åt varsitt håll.
Ger en helt ny innebörd till ordet trygghet...

8)



Finns inget som helst skäl att frukta någon vild varg i Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 22:10 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Det är tamvargar som du göder på bilden, att de däremot är ofarliga för människan kan jag dock hålla med om. vargen är i allmänhet mycket skygg och håller sig på avstånd från människan, huruvida det är okej eller inte att hålla på med det du gör låter jag vara osagt.



Vargen skrev:
Bild

Vargen (undertecknad) med två vargar som spanar åt varsitt håll.
Ger en helt ny innebörd till ordet trygghet...

8)



Finns inget som helst skäl att frukta någon vild varg i Sverige.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet