Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 18:46 
Charlie** skrev:
Jag tror att vi behöver fundera och samtala om flykten ur ett mer filosofiskt och psykologiskt perspektiv för att undvika diskussioner som inte ger oss några svar på det vi söker eller som inte ger oss den mental vägledning vi saknar. OBS: Samtala! ...inte diskutera!


Starta gärna den tråden! Tacksam om du förtydligar skillnaden mellan diskussion och samtal i så fall. :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 19:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
MulenDag skrev:
Starta gärna den tråden! Tacksam om du förtydligar skillnaden mellan diskussion och samtal i så fall. :-)

/MD


Ja funderar på det men vet inte hur jag ska börja! ...man kanske tar sig vatten över huvet!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 20:53 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
lupl skrev:
Eh... såga mig eller inte..

Men är det inte lika bra att göra slag i saken redan nu, flytta till BOL eller vad planen nu är, medan allt är lättare... :smack:

Kanske lite utanför tråden... sorry ...


Jo det vore ju att föredra. Jag skulle gärna flytta till utkanten av en mindre tätort eller rent av ut i glesbygden. Men det är svårt att åstadkomma just nu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 20:55 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Charlie** skrev:
MulenDag skrev:
Starta gärna den tråden! Tacksam om du förtydligar skillnaden mellan diskussion och samtal i så fall. :-)

/MD


Ja funderar på det men vet inte hur jag ska börja! ...man kanske tar sig vatten över huvet!


Kanske diskussion vs dialog?

Diskussion = för att vinna
Dialog = för att förstå


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 21:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
Givet Derzus bra tänk: Ska jag bugga ut till fots så krävs massor om jag ska vara säker på att nå fram. I mitt fall är det långt att gå. Måste jag gå runt rasade broar eller i terräng kommer det att ta mig vad som helst mellan en månad och ett kvartal.

Hur klarar jag en månads vandring?

För att vara lugn inför en sån grej måste jag förbereda för värsta möjliga. Omväxlande snöblandat regn och snö i temperaturer från 0 C till -30 C och hård vind. Vi är två vuxna, ingen av oss är stark. Enda möjligheten är att ha varsin släde eller kärra som kan lasta så mycket att vi klarar hela vägen. Måste ha bra tält, bra med kläder, sovsäckar, mat, eldgrejer... Har jag tur och vädret är mildare samt vägar och broar farbara kan vi nog fixa det men att lita på turen?

Eftersom jag knappast klarar det under de värsta omständigheterna kan jag inte räkna med det som en lösning.

/MD


Om ni använder vandringsvagnar (pulkor vintertid) och är två vuxna skulle det ge er en sammantagen lastkapacitet på ca 100 kg.

Det skulle räcka för att packa med värme och mat för en månad.

Tältkåta = 7 kg
Vedkamin = 14 kg
Sovsystem 2 pers = 4 kg
Förstärkningsplagg och ombyte 2 pers = 4 kg
Mat 30 dagar 2 pers = 53 kg
Vatten 4 l = 4 kg
Övrigt = 10 kg

TOTALT = 96 kg

En tältkåta är lätt att resa och komfortabel att vistas i. Vedkaminen är enkel att sköta och hyggligt ekonomisk. Inte samma slit som med öppen eld. Tält och kamin tillsammans med sovsystem och förstärkningsplagg gör att ni har möjlighet att klara riktigt bistert väder

Om ni packar frystorkat och energirik handmat får ni med er sammantaget 60 dygnsransoner. Vatten måste ni samla in och rena på vägen.

Därutöver har ni plats för drygt 10 kilo övrigt.

Om ni hittar ert tempo, inte slarvar med vila, mat och vatten och sköter om skadorna som uppstår vi lite längre vandring, så tror jag att ni i snitt gör ett par mil om dagen. Även vintertid eller vid dåligt väder.

Men det lär inte bli en enkel tripp. Och ni bör givetvis träna innan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: ons 29 mar 2017, 00:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Medvetaren skrev:
Drivs inte dom flesta av oss att stanna där vi är för det är där vi får vår inkomst. Inte många som är fria att arbeta på distans
Flytta till var jag har min BOL nu skulle innebära att jag behöver söka nytt jobb och troligen acceptera betydligt lägre inkomst.
(Sen är ju inte BOL någon BOL längre om jag flyttar dit...)


Jo det är klart, men om du inte trivs på platsen trots en bra inkomst, så ser du dig efter ett annat alternativ. Inkomsten är ju viktig men men ditt välbefinnande är också viktigt. När är inkomsten värdefullare än hälsan? Att flytta till sin BOL ute i obygden med betydligt lägre inkomst är heller inget bra alternativ. De måste finnas andra alternativ än "antingen eller" Det borde inte vara omöjligt att göra en smärre justering när det gäller boendet men behålla jobbet och inkomsten. Alltså flytta till annan stadsdel, annan del i kommunen eller grannkommunen?


CPT Fantastic skrev:
Kanske diskussion vs dialog?

Diskussion = för att vinna
Dialog = för att förstå


Jag ser det så här!

Debatt för att vinna
Diskussion för att prova argument
Dialog för att förstå varandra
Samtal för att förstå sig själv och eller att hitta nya strategier åt sig själv. :hm:

...jag är inte lika bekymrad längre så jag skipar det där PM:et!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 17:56 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Thule och Nordic cab har smarta lösningar för transport av barn vid bugout. Kan användas som cykelvagn, terräng, skaklar ihop med hjul eller skidor. Borde täcka allt utom sjöfart.
Bild
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 23:47 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Palle500 skrev:
Thule och Nordic cab har smarta lösningar för transport av barn vid bugout. Kan användas som cykelvagn, terräng, skaklar ihop med hjul eller skidor. Borde täcka allt utom sjöfart.
Bild
Bild


Ser bekväma ut. Men inte så fältmässiga. Håller dom?

Sedan undrar jag om två hjul funkar på en vandringsvagn. Har du provat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
En cykelkärra borde vara var mans egendom tycker jag. Mycket användbara och funktionella. Huruvida dom håller beror väl på hur mycket man lastar och hur man kör med dom. Det finns ganska avancerade kärror fast jag tycker att dessa är lite väl "overkill"
Bild

Bild

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Charlie** skrev:
En cykelkärra borde vara var mans egendom tycker jag. Mycket användbara och funktionella. Huruvida dom håller beror väl på hur mycket man lastar och hur man kör med dom. Det finns ganska avancerade kärror fast jag tycker att dessa är lite väl "overkill"
Bild

Bild


Jag föredrar lastcyklar. Min lastar 100 kilo. Funkar dessutom att cykla även om det är ordentligt halt då den är trehjulig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
CPT Fantastic skrev:
Jag föredrar lastcyklar. Min lastar 100 kilo. Funkar dessutom att cykla även om det är ordentligt halt då den är trehjulig.


Vad är det för lastcyckel du har? Jag funderar på en "Sun Bee" lastkärra till sommaren.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Charlie** skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag föredrar lastcyklar. Min lastar 100 kilo. Funkar dessutom att cykla även om det är ordentligt halt då den är trehjulig.


Vad är det för lastcyckel du har? Jag funderar på en "Sun Bee" lastkärra till sommaren.


Det här är bra trehjuliga lastcyklar.

http://babboecargobike.com/
http://www.nihola.com/home.html
http://www.butchersandbicycles.com/
http://www.bakfiets.nl/modellen/cargotrike/

En cykel med vagn blir klumpigare ekipage än en lastcykel. Om lastcykeln dessutom är trehjulig funkar det att cykla även när det är halt.

Smidigt. Halksäkert. Men dyrt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 08:50 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Rekomenderar IKEA's cykelkärra Sladda.
Kvalité, lätt aluminiumram, blir handdragen med ett enkelt handgrepp. Är snabbkopplad till baknavet, inte sadelstolpen som bilden kan missvisa (bilden visar handdragen inställning). Har skydd så inte hjulen fastnar (vilket Sun Bee saknar) stänkskärmar är bra i vårt klimat. Verkligen utmärkt kvalité. 1500kr är billigt för denna lätta, stabila kärra med helsvetsad aluminiumram. Saknar pressening vilket är en nackdel.
[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170402/7dd09aa62c41bd6298f02552015bbf37.jpg[/img]


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 09:44 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
CPT Fantastic skrev:
MulenDag, Gargamek och Harmklinga planerar inga strapatser.

Kalorispelet går till dess det är säkert.

Tank går 8-18 mil om han måste.

Cartaq och Derzu Uzala går till de kommer fram.

Hur planerar ni andra?

Det är verkligen en sista utväg att jag går någonstans för jag har i dagsläget bara en chansning att styra kosan mot. Men jag har utrustning och kapacitet att evakuera gåendes om jag måste. Jag har istället valt att förbereda för att kunna verka i farligt närområde upp till viss gräns. Någon ska ju dra längsta strået och jag kandiderar.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tis 26 jun 2018, 16:16 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
somvanligt skrev:
Det är verkligen en sista utväg att jag går någonstans för jag har i dagsläget bara en chansning att styra kosan mot. Men jag har utrustning och kapacitet att evakuera gåendes om jag måste. Jag har istället valt att förbereda för att kunna verka i farligt närområde upp till viss gräns. Någon ska ju dra längsta strået och jag kandiderar.


All förflyttning utan fullständig information om läget här och möjligt där är en chansning.
Planerar inte apostlahästar annat än som sista alternativ men utesluter absolut inte.
Skulle jag sätta en siffra på distans som bygger på en risk och målanalys så vore den <300km.
Bedömmer jag närområdet farligt skulle jag inte stanna men den bedömningen kommer alltid vara ett lotteri plus att det finns andra hänsyn att ta än bara säkerhet för egen person.
Tidsperioden för förflyttning spelar ju roll.
Skall jag snabbast ta mig från A till B eller räcker det med gradvis förflyttning över längre tidsperiod?
Beror ju på hur akut säkerhetsläget försämras lokalt.
Med andra ord inget rakt svar

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet