Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 23:55 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Bara en fundering: går det inte att ordna så att du "enkelt" kan fälla ner antennen? :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 10:45 
Nä, inte enkelt. Den sitter på ett vanligt gavelfäste för TV-antenn på villa. Har noll idéer om hur jag enkelt skulle göra den fällbar.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 12:03 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag förstår.

Jag har en flaggstång som jag tänkte hissa upp antennen i.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 14:18 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Jag har ett par ideer om hur du kan lösa "fällning" av din antenn.

1. Använd ett roterande fäste i botten på antennen som gör att du kan vända antennen från stående till hängande.

2. Skapa en hissanordning inuti ett maströr och hissa sedan antennen som en flagga.

Båda lösningarna går att göra såväl med enkla medel som teknisk fulländade lösningar med elektrisk styrning. En gammal 12V borrskruvdragare kan lätt återvinnas till mastmotor och därmed kan den fungera även på ett 12v reservkraftssystem.

Jag skissar själv på en sådan lösning då jag bor vid havet och min förra antenn, även om inte blixten slog ner i den, vek sig 45gr i vinden.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 21:54 
om det är ett upp och ner T så skulle man kunna göra så attman ledar antennen i undre delen, har ett litet utstick ned med en balansvikt (kräver att man har fritt innåt med) och kan då fälla antennen rakt utåt, kräver en del jobb att klåsa och dra upp, men det går


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 23:09 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
MulenDag skrev:
Hur är en halvvågsantenn kopplad till koaxkabeln? Dvs vad är kopplat till mitten av kabeln och vad är kopplat till höljet?

Ena sidan till ena sidan, andra sidan till andra sidan. I sin enklaste form är det faktiskt inte svårare än så. :) Grunden till en dipolantenn är att du delar matarkabeln så att trådarna går i längsled istället för parallelt.

Vova skrev:
Överkurs är också "statiskt regn", d v s om antennens mittstift inte är DC-jordat i radion kan regn/hagel/snö ladda upp antennen och förstöra känslig elektronik. Har varit med om när en urdragen koax fick överslag i kontakten typ en gång var tionde sekund.

Bleedermotstånd fungerar också, men då ska man välja rätt värde. 1/2 till 1 megaohm, 1/2 W, kommer man en bra bit med. Självklart måste motståndet då vara inkopplat även om antennen är urkopplad. Har själv haft det i olika sammanhang, inga problem. Fungerar dock så klart inte om potentialen byggs upp under bruk!

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 23:19 
vdimittliv skrev:
MulenDag skrev:
Hur är en halvvågsantenn kopplad till koaxkabeln? Dvs vad är kopplat till mitten av kabeln och vad är kopplat till höljet?

Ena sidan till ena sidan, andra sidan till andra sidan. I sin enklaste form är det faktiskt inte svårare än så. :) Grunden till en dipolantenn är att du delar matarkabeln så att trådarna går i längsled istället för parallelt.


Ah, ur okunnighet är jag otydlig. Om jag har ett 5,5 m spröt, ingen dipol, bara en 5,5 m pinne. Hur ska jag löda för att få en fungerande halvvågsantenn? (Jaja, nu har jag kastat pengar på problemet och köpt en Al-antenn för 400 kr och den funkar så det är väl ok men jag är nyfiken)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 23:54 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
MulenDag skrev:
Ah, ur okunnighet är jag otydlig. Om jag har ett 5,5 m spröt, ingen dipol, bara en 5,5 m pinne. Hur ska jag löda för att få en fungerande halvvågsantenn? (Jaja, nu har jag kastat pengar på problemet och köpt en Al-antenn för 400 kr och den funkar så det är väl ok men jag är nyfiken)

Om vi antar att antennen har matning med koaxialkabel, så är mittledaren kopplad till någonting och skärmen förhoppningsvis någon annan stans. (Annars har du antagligen andra problem. :)) Då hittar du först vart mittledaren är kopplad (här används med fördel multimeter med kontinuitetskontrollsläge, alternativt ohmmeter). För koax så brukar skärmen vara kopplad till ytterhöljet på kontakten, så nästa steg är att hitta någon punkt som utsidan på antennens kontakt är kopplad till. Sen kontrollerar du att de två inte är ihopkopplade, och sätter en lämplig tråd förslagsvis från ytterhöljet på kontakten. Kontrollera med låg uteffekt att antennen presenterar ett bra ståendevågförhållande (SWR) vid förväntad frekvens, vilket för 2 x 5,5 m utan förlängningsspolar, traps och annat liknande skräp blir ungefär 14 MHz.

Det låter säkert svårare än vad det egentligen är, men klockan är mycket...

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Se till att ha ett bra jordplan, gärna 4st "jordledningar" som är 4-5m långa. Därefter justerar du bara längden på "sprötet" för att få SWR så lågt som möjligt där du tänkte använda antennen. Glöm inte att sätta en RF-Choke/1:1 balun på antennsladden vid infästningen till antennen, annars finns det risk för att koaxen börjar fungera som antenn och ger dig konstiga SWR.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 12:44 
Men vänta nu, jordplan på en halvvågsantenn? Nu blir jag än mer förvirrad. :oops:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 12:59 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
MulenDag skrev:
Men vänta nu, jordplan på en halvvågsantenn? Nu blir jag än mer förvirrad. :oops:

/MD


Sorry, jag som rörde till det!

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jag har radialer... till mini multi GP.
Ska sätta upp en 1/2 våg för 11 meter , den ska oxo få radialer...
Jag kanske e dum i huvet... men...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Så länge antennen är matchad till sändarens 50ohm så är det inte så knusslig, min HF antenn har åtskilliga hundra ohms impedans på 40m, men detta matchas smidigt ner till 50ohm med en 9:1 transformator. Jag hade kunnat göra samma sak med en antenntuner bredvid radion, men då hade jag haft hög SWR i koaxialkabeln till antennen, och har mycket höga förluster i den.

Alternativet är att sätta antennen rakt in i sändaren, om denna klarar högt SWR(radiorörsändare tex), då har man inte någon koax som ger förluster vid hög SWR.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åska i antennen?
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 13:58 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Fyrop skrev:
Så länge antennen är matchad till sändarens 50ohm så är det inte så knusslig, min HF antenn har åtskilliga hundra ohms impedans på 40m, men detta matchas smidigt ner till 50ohm med en 9:1 transformator. Jag hade kunnat göra samma sak med en antenntuner bredvid radion, men då hade jag haft hög SWR i koaxialkabeln till antennen, och har mycket höga förluster i den.

Alternativet är att sätta antennen rakt in i sändaren, om denna klarar högt SWR(radiorörsändare tex), då har man inte någon koax som ger förluster vid hög SWR.

Är jag ut i skogen kör jag me en tråd, plus lite motvikt, och en 9:1 unun

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet