Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:19 
http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/n ... -till.html
Det här har varit som en sten i stöveln ett tag. Inte fått ett stort sår men det skaver en hel del.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0a5 ... -ostersjon
Nu kommer dessutom en ren dödsmaskin att segla in vilket gör mig riktigt orolig. Är jag paranoid eller är det hög tid att börja gräva en bunker?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:47 
Man får hoppas att det är en dödsmaskin, annars misslyckas den med sin kärnverksamhet.
Nils Bøhmer kan ju lita på eventuella försäkringar om att inga kärnvapen är ombord, men det kommer det finnas ändå. Kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att man plockar en automubåt ur beredskap för en uppvisning. Jag kan inte heller föreställa mig logistiken som det skulle innebära.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 22:22 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Det är ett av få sätt för Ryssarna att motsvara USAs sätt att projicera makt, typ hangarfartygsgrupp.
Och sätta en sådan i Östersjön kan ju bara ses som just det :hm:

Snacka om kortskott om de skulle behöva skjuta... :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 22:26 
Dmitrij Donskoj har mig veterligen aldrig varit ur tjänst utan alltid seglat under vattnet. Som en tyst pandoras ask.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 23:09 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Från exempelvis Kaliningrad så är räckvidden på missilerna ungefär till centrala Usa eller till västra Japan, så rent strategiskt så spelar det väldigt liten roll vart på planeten den befinner sig.

Strategiska kärnvapenbestyckade ubåtar ska inte stå på ytan och speciellt inte annonsera vart de är, att förbli dold är hela syftet med dem. Så att det här är ett PR jippo för Putin att stärkas sin politiska ställning genom att sprida skräck bland Europas befolkning och jävlas med Nato, det är uppenbart.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 00:31 
Eftersom Bush Jr. skrotade icke-spridningsavtalet påbörjade vad jag vet Ryssland byggandet av nya atomubåtar. Akula (rysk beteckning, NATO: Typhoon) fanns det 6st av, 3 är skrotade, 2 är tagna ur tjänst och en, Dmitrij Donskoj, användes som övningsplattform för R-30 Bulava ballistiska missiler. Att ubåten nu åker ut på rekreationsresor är för mig en indikation på att R-30 är färdigutvecklad. R-30 är avsedd att användas i Akulas ersättare Borej vilka det redan idag finns 3st sjösatta. Därtill byggs för närvarande ytterligare 5st och 2 till är planerade att byggas.

Detta sammantaget signalerar inte "Titta vilken hemsk ubåt vi har nära er", utan snarare "titta, den här föråldrade plåtburken har vi inte längre något behov av, nu har vi bättre och farligare grejer."


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 01:04 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Harmklinga skrev:
...Detta sammantaget signalerar inte "Titta vilken hemsk ubåt vi har nära er", utan snarare "titta, den här föråldrade plåtburken har vi inte längre något behov av, nu har vi bättre och farligare grejer."


Hehe :lol: jo, men vet våra politiker och allmänheten det?

Det åkte ett gäng "pansarvagnar" förbi här utanför häromdagen fick jag höra ... Visade sig vara två bv206.... Nåja. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rysslands norra flotta in i östersjön.
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 17:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Ryska fartyg är väldigt trevliga, och vackra. Dom brukar ha väldigt fina linjer, särskilt Sovremenny jagarna(som iaf har funnits i östersjön tidigare), ordentlig beväpning med kanoner och "gattlingguns". Däremot finns det enorma problem:

1. Befälen är alltid fulla
2. Dom värnpliktiga är alltid fulla
3. Dom värnpliktiga blir väldigt dåligt behandlade(slagna och trakasserade) och är inte motiverade alls.
4. Fartygen är väldigt dåligt underhållna, sönderrostade och ofta med delar av huvudmaskin trasig.
5. Låg kvalité på vapensystemen, pålitlighet och uthållighet saknas helt.
6. Kunskapsnivån är låg, erfarenhet saknas, eftersom övningarna kostar.

Det enda som möjligen har blivit bättre dom sista åren är att dom värnpliktskullarna inte är överlappande, vilket dom var tidigare. Detta gav upphov till mycket allvarliga problem med att äldre värnpliktiga trakasserade yngre. Ibland så mycket att dessa begick självmord.

Men som sagt, bygga vackra båtar kan dom iaf :)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet