Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 08:33 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
För att vara något sånär beredd på alla vardags eventualiteter, så brukar jag ha med mig en Leatherman i fickan(antingen en Wave, eller en Sidekick). Detta var något jag höll på att råka illa ut för när jag gick av båten efter en kryssning för några veckor sedan.

Tullen sökte över alla passagerare med hund, när dessa lämnade båten, förmodligen i jakt på narkotika. Givetvis hade jag otur, och blev markerad av hunden och snabbt dragen åt sidan av ett par stora tull karlar(kan ha varit poliser också, i paniken såg jag inte någon skillnad). Efter att ha blivit avklädd ytterkläder och blivit totalt visiterad och fått alla mina tillhörigheter genomsökta tullen och hunden, så "avskrevs misstanken", hunden markerade inte på någon av mina kläder eller saker.

När jag skulle plocka på mig mina tillhörigheter igen så hade en av tullarna vecklat ut kniven på min Leatherman och förklarade för mig att jag brutit mot knivlagen och den/jag nu skulle lämnas över till polisen. Efter en stunds dividerande blev jag dock ivägsläppt(utan leatherman), till min stora lättnad. Det känns trist om man klarat 40år utan att hamna i polisregistret skulle åka dit för en sådan sak.

Hur tänker ni med EDC kniv? Jag kör utan nu, är inte direkt sugen på att riskera att hamna i rättegång...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 09:10 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Så de beslagtog den utan senare påföljder..?

Den hamnade kanske i Tullarens privata ägo i så fall. (:)

Knivlagen ska inte användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet.
Hade nog bett dem motivera varför man INTE får ha med den och hävdat att jag behöver den eftersom jag ska ut i naturen senare.

Själv bär jag alltid kniv, dock inte på krog, flygplats eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 09:11 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Du får väl tillbaka kniven? Annars hade jag överklagat beslutet och hänvisat till lagens verkshöjd och lagens syfte.

- Du var i god tro.
- Man får enligt knivlagen ha en liten fickkniv.
- Åtminstone har du uppfattat det så.
- Och du har alltid uppfattat att en liten leatherman är i paritet med en tillåten fickkniv.

Men det här måste ha hänt många gånger tidigare. Googla efter berättelser från andra som varit med om liknande. Dislcaimer: kan inte knivlagen i detalj och är inte jurist.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 09:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
För att du ska få tillbaka den måste du bestrida beslaget, och sedan hävda att du har skäl att bära kniven. Om du inte bestrider beslaget förverkas den sannolikt med åtalseftergift eller bötesföreläggande. Alltså kommer den att förstöras, du slipper straff eller får böter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 09:46 
Jag gissar att om man säger emot dem, ensam i ett rum med två väktare, och gör sak av det kommer det stå i deras rapport man gjorde motstånd och på så sätt bröt mot knivlagen då man bar kniv i "ont uppsåt".

På samma sätt som folk som blivit misshandlade av dörrvakter får en anmälan om misshandel ifrån dörrvakterna.
Du riskerar att förlora en leatherman, dom riskerar förlora jobbet. Gissar dom fightas lite hårdare för sin sak då.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 09:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
Hur tänker ni med EDC kniv? Jag kör utan nu, är inte direkt sugen på att riskera att hamna i rättegång...


Har ingen.

Men jag tycker det är dåligt att de beslagtar en liten leatherman. Hade det varit en KA-BAR kniv med blad längre än 6 cm och skydd så att handen inte kan glida fram så att du kan skada dig om du skulle sticka någon då hade jag inte tyckt det.

Exempel:
Bild

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 10:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag har ingen aning om var verktyget hamnade, jag befann mig snarare i ett lyckorus och skyndade mig därifrån innan någon skulle hinna ångra sig :) Om jag hade protesterat skulle jag säkert ha fått problem med rättsväsendet istället, inte värt det för ett verktyg som kostar en knapp tusenlapp.

Jag tror inte att det hade gått att försvara i domstol, ingen av nämndemännen skulle ha förståelse för att någon tog med en "farlig kniv" ut på kryssning, med dans och krogbesök.

Framförallt är det här värt att överväga för dom som har vapenlicenser, dessa skulle nog försvinna illa kvickt om något sådant hände.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 19:25 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Förstår inte hur ett multiverktyg kan bli ett problem i deras ögon, jag hade bestridit ärendet på plats och bett dem att hämta polisen om saken var den. Att tullen gör sitt jobb kan jag köpa, men att vara så pass nitiska att de inte kan läsa lagtexten på flera sätt är riktigt illa. Hur som så har du rätten att få tillbaka de beslagtagna varorna, detta är inget som tullen avgör, utan en åklagare i ärendet. Men tyvärr finns detta inte dokumenterat då du troligtvis inte lämnade dina uppgifter och tullen var inte pigga på att varken skriva eller påkalla polis.

Finns ingen vettig åklagare för den sakens skull heller som hade orkat lyfta ärendet kring ett multiverktyg på en skötsam individ påväg hem från en kryssning då det inte är ett brott att bära kniv.

Vet utav egen erfarenhet att vi tog mycket knivar, tårgas och knogjärn när jag stod i bågen och sållade folk, men då fanns ju samtidigt ett uppsåt oftast. fickknivar och multitools lämnade jag i alla fall tillbaka om individen såg skötsam ut.
- Mitt jobb såg dock annorlunda ut och var inte i samband med fartyg.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 20:09 
Citera:
Det finns undantag från förbudet
Militär som bär kniv till uniform
Hantverkare som använder kniv i arbetet
Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg


https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 20:29 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Herr Gråman skrev:
Så de beslagtog den utan senare påföljder..?

Den hamnade kanske i Tullarens privata ägo i så fall. (:)

Knivlagen ska inte användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet.
Hade nog bett dem motivera varför man INTE får ha med den och hävdat att jag behöver den eftersom jag ska ut i naturen senare.

Själv bär jag alltid kniv, dock inte på krog, flygplats eller liknande.


Finns ingenting om att lagen "inte skall användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet".

Det innebär att det skulle vara frågan om en subjektiv bedömning om vem som är "en skötsam medborgare" och vad som är "motiverat innehav". Så fungerar inte lagen. Läs mer på: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/

Beslaget av ditt multiverktyg kan dock verkligen ifrågasättas. Läs mer hos polisen.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 23:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Harmklinga skrev:
Citera:
Det finns undantag från förbudet
Militär som bär kniv till uniform
Hantverkare som använder kniv i arbetet
Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg


https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/


Ser ut som en "skriv ut, laminera och ha i fickan" text.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 23:47 
Läsa denna i sin helhet: http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar ... Dom%20.pdf


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 03:52 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag kan ju tycka, att eftersom du var på väg att gå i land så borde det inte multitoolen vara föremål för tullarnas intresse. Men det är den enskilda polismannen som subjektivt avgör och bedömer om han anser att det är motiverat att du bär på dig multitoolen/kniven och det kan i en sådan situation bli svårt för dig att motivera och argumentera för din sak. Precis som det står i länkarna från polisen så är små fickknivar och multitools undantagna men det står också "normalt bruk" Det är något som kan tolkas i oändlighet. Just då, så ansåg tulltjänstemannen/polisen antagligen inte fanns något skäl till "normalt bruk" och bara för att hunden markerat och dom fört dig åt sidan så kände de att någon form av "resultat" då var berättigat, fast det var något småaktigt gjort. Jag hade inte burit multitoolen "på" mig i en situation då jag skulle genom någon form av kontroll, utan stoppat den långt ned i en väska eller ryggan, bara för att ge någon nitisk tjänsteman en så liten möjlighet som möjligt att anmärka på något. I en ficka, är den lätt att hitta för tullaren, som då skulle skulle mena att den är alldeles för snabbt greppbar (som vapen) De skulle antagligen även hittat den i min necessär långt nere i min rygga men då hade den inte varit lika greppbar och därför inte lika iögonfallande och förhoppningsvis inte lika intressant.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 07:16 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Scarecrow skrev:
Herr Gråman skrev:
Så de beslagtog den utan senare påföljder..?

Den hamnade kanske i Tullarens privata ägo i så fall. (:)

Knivlagen ska inte användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet.
Hade nog bett dem motivera varför man INTE får ha med den och hävdat att jag behöver den eftersom jag ska ut i naturen senare.

Själv bär jag alltid kniv, dock inte på krog, flygplats eller liknande.


Finns ingenting om att lagen "inte skall användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet".

Det innebär att det skulle vara frågan om en subjektiv bedömning om vem som är "en skötsam medborgare" och vad som är "motiverat innehav". Så fungerar inte lagen. Läs mer på: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/

Beslaget av ditt multiverktyg kan dock verkligen ifrågasättas. Läs mer hos polisen.



Vet inte vad du menar riktigt, men lagen är tänkt att fungera precis som jag menar, så jag ska förtydliga mig..

Knivlagen handlar om person, tid, plats och behov, precis som jag framför. Typ av kniv är också viktigt...

Är jag ostraffad, nykter, i eller på väg till skogen mitt på dagen så ska min morakniv inte vara ett problem för myndigheterna.

Är jag påverkad, befinner mig i stan mitt i natten så blir samma kniv ordentligt ifrågasatt vid en kontroll.

Så var knivlagen tänkt att användas, att sedan vissa övernitiska poliser och åklagare försökt dra den längre
Dock har dessa tjänstemannaktivister stött på patrull, HD har i en dom fastslagit vad som gäller vilket är måsteläsa för alla som har kniv i sin EDC:

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd- ... -far-baras


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 07:19 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Citat från Scarecrow:

"Finns ingenting om att lagen "inte skall användas på skötsamma medborgare där den enskilde kan motivera innehavet".

Det innebär att det skulle vara frågan om en subjektiv bedömning om vem som är "en skötsam medborgare" och vad som är "motiverat innehav". Så fungerar inte lagen. Läs mer på: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/

Beslaget av ditt multiverktyg kan dock verkligen ifrågasättas. Läs mer hos polisen." Slut citat


Vet inte vad du menar riktigt, men lagen är tänkt att fungera precis som jag menar, så jag ska förtydliga mig..

Knivlagen handlar om person, tid, plats och behov, precis som jag framför. Typ av kniv är också viktigt...

Är jag ostraffad, nykter, i eller på väg till skogen mitt på dagen så ska min morakniv inte vara ett problem för myndigheterna.

Är jag tidigare straffad, påverkad, befinner mig i stan mitt i natten så blir samma kniv ordentligt ifrågasatt vid en kontroll.

Så var knivlagen tänkt att användas, att sedan vissa övernitiska poliser och åklagare försökt dra den längre är välkänt.
Dock har dessa tjänstemannaktivister stött på patrull, HD har i en dom fastslagit vad som gäller vilket är måsteläsa för alla som har kniv i sin EDC:

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd- ... -far-baras[/quote]


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet