Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: tor 23 mar 2017, 19:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Urd skrev:
grym skrev:
kanske dags att inse att om det finns pengar på något ställe så KAN politiker ta dom , och jag tror den dagen närmar sig relativt fort
först öka skatterna sedan plocka pengarna, men det beror till viss del vem som sitter på mackten, hyser inget större hopp oavsett vilka som har det , då det redan raserats för mycket


Instämmer i allt! Gäller likaså de som har privat pensionssparande osv.... Troligtvis bättre o köpa grejer för slantarna medans tid är. O sälja/byta när apokylapsen börjar... O då är vi tillbaka till kärnfrågan vad är vettigast o bunkra?



Mat med lång hållbarhet, verktyg (yxa, såg etc) solpaneler, hållbara skor, jeans.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: tor 23 mar 2017, 20:04 
Ron skrev:
Jag tycker att vi diskuterar irrelevanta detaljer här.
Finns inte många som har €100.000 på kontot.
Det som oroar mig mest är att bankerna får göra så över huvud taget! När de kan ta såna åtgärder, då är det nog rätt så enkelt att sänka eller ta bort gränsen.


Du förutsätter att staten kan betala ut insättningsgaranti. För övrigt finns det garanterat folk med €100 000 på kontot, även preppers.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: tor 23 mar 2017, 20:22 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Harmklinga skrev:
Ron skrev:
Jag tycker att vi diskuterar irrelevanta detaljer här.
Finns inte många som har €100.000 på kontot.
Det som oroar mig mest är att bankerna får göra så över huvud taget! När de kan ta såna åtgärder, då är det nog rätt så enkelt att sänka eller ta bort gränsen.


Du förutsätter att staten kan betala ut insättningsgaranti. För övrigt finns det garanterat folk med €100 000 på kontot, även preppers.


Vid totalt kaos så finnes nog bara "skuldsedlar" kvar... Självklart finns det säkert även preppers med dessa summor på banken. Dessa guldgossar bryr jag mig inte så mkt om utan månar mer om Sara 57 år osv... Med några "ynka" slantar som Hen trodde var säkra på banken!! :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: tor 23 mar 2017, 20:57 
Harmklinga skrev:
Ron skrev:
Jag tycker att vi diskuterar irrelevanta detaljer här.
Finns inte många som har €100.000 på kontot.
Det som oroar mig mest är att bankerna får göra så över huvud taget! När de kan ta såna åtgärder, då är det nog rätt så enkelt att sänka eller ta bort gränsen.


Du förutsätter att staten kan betala ut insättningsgaranti. För övrigt finns det garanterat folk med €100 000 på kontot, även preppers.


Jag förutsätter ingenting.
Som jag skrev angående bail-in...
Ron skrev:
Det som oroar mig mest är att bankerna får göra så över huvud taget! När de kan ta såna åtgärder, då är det nog rätt så enkelt att sänka eller ta bort gränsen.


Med andra ord de får och ska ta kontoinnehavarens pengar och att sänka eller ta bort gränsen är bara ett mindre steg, jämförd med första steget.
Om det finns preppers med pengar eller inte är helt irrelevant i det här fallet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: fre 24 mar 2017, 20:25 
om man sägersåhär, ingen privatperson skulle kunna hantera sin ekonomi som stater, banker eller eu gör
det är i ggrund och botten tragikomiskt att det får fortsätta.

men jag gissar att det kommer utjämnare som dom kan skylla på efterhand, ex kaos i ekonomin , krig eller zombieutbrott..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 00:14 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Jag har tidigare nämnt att jag har ganska lågt förtroende för insättningsgarantin. Har inte haft tid att gräva djupare (har det på att göra listan) - om någon vet får ni gärna förklara närmare.

Vad jag ser så är garantin en "vackert väder" konstruktion som ger falsktrygghet. Den funkar på pappret och om bara någon liten bank går omkull. Finansieringen av garantin består i att de institut som omfattas av garantin betalar in en årlig avgift. Målet var att fonden skulle uppgå till "ett belopp som motsvarar minst 0,8 procent av institutens sammanlagda insättningar som omfattas av garantin" (se Lag (1995:1571) om insättningsgaranti, SFS 2016:625). Insättningsgarantifondens värde uppgick till 38,1 miljarder kronor per 31 december 2016 (https://www.riksgalden.se/sv/Insattning ... sgarantin/) eller 2,4 procent av de garanterade insättningarna i Sverige(http://www.fi.se/contentassets/cea84d1d ... rantin.pdf).

Börjar systemkritiska storbanker krisa så kommer inte pengarna i fonden att räcka. Jag har inte hittat någon reglering som säger att staten då ska gå in. Istället finns det en fluffig tanke om att återstående banker på sikt ska tillföra mer medel till fonden. Till detta kan läggas bail-in, alltså att fordringsägare ska täcka upp när banker krisar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 07:44 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Berör en sån här konfiskation även värdepapper eller är det bara kontanter?

Krisar ens bank ska man fort som attan köpa aktier i banken för de pengar som ligger där är ju det ni säger med andra ord.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 07:49 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Gloomyvice skrev:
Berör en sån här konfiskation även värdepapper eller är det bara kontanter?

Krisar ens bank ska man fort som attan köpa aktier i banken för de pengar som ligger där är ju det ni säger med andra ord.


Är det en kris som leder till bail-in och insättningsgarantiutnyttjande så tror jag inte att aktiemarknaden är något att satsa på. Ta ut pengarna fortast kvickt är vad folk kommer försöka göra vilket kommer leda till eskalerande problem. Åtgärd bör vara utförd innan kris uppstår.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 08:13 
aktier är det sämsta man kan ha om marknaden fungerar

aktier är ju tänkt som om man köper en viss andel av företaget, och skall då bli värdelösa om företaget är värdelöst, ex konkurs

tyvärr är marknaden satt ur spel allt för ofta, och bankvärlden än värre

som sagts ovan, du ska ha det gjort innan det kommer, annars är det för sent


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 17:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Knappast. Eventuella preppers med de beloppen på bank har givetvis satt in dem i olika banker. Dels för att sprida riskerna och dels pga insättningsgarantin.

Men jag håller med om att Cypern är oroande. Vid ekonomisk härdsmälta lär insättningsgarantin bryta ihop och mycket pengar försvinna. Fast å andra sidan kan ju pengarna hur som helst raskt bli värdelösa i det läget, antar jag.

Det fina med pengar, själva grundidén, är ju att man kan byta dem mot i stort sett vad som helst i varuväg och då är det lätt och smidigt att bedöma priser. Vill man helst ha X liter mjölk, Y liter fotogen, två (tre?) par vanliga jeans eller ett par märkesjeans? Så länge samhället fungerar någotsånär så kan man göra de valen så ofta man vill. Men om samhället har brutit ihop blir tillgången på vissa varor dålig eller obefintlig och priserna ändras. Men man vill ju inte mista pengarnas praktiska smidiga sida dessförinnan. Då har man ju möjlighet att fatta mer informerade beslut när man ser vartåt det lutar. Besvärligt...

Harmklinga skrev:
Du förutsätter att staten kan betala ut insättningsgaranti. För övrigt finns det garanterat folk med €100 000 på kontot, även preppers.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: fre 07 apr 2017, 20:41 
tänk även på att dom kan höja skattern ordentligt, i praktiken samma sak fast utspritt över lite längre tid


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: fre 07 apr 2017, 23:31 
grym skrev:
tänk även på att dom kan höja skattern ordentligt, i praktiken samma sak fast utspritt över lite längre tid


Höja skatten, ta bort social omsorg, förmånsbeskatta eller punktbeskatta nya grejer. Finns massor med fint men kan gö... Vänta nu... Punktbeskattning på flyg, högre bränselskatt, vägskatter (stoppades i sista stund), förmånsbeskattning av privat sjukförsäkring (kom ihåg att dessa personer redan betalar skatt för den allmänna sjukförsäkringen).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 09:20 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Punkbeskattning på låg och medelinkomsttagare var den enskilt största faktorn som förvärrade den amerikanska depression på 30-talet.

Egentligen borde vi inte ha insättningsgaranti, då skulle privatpersoner tvingas se över hur bra bankerna mår och flytta sina pengar ifrån de aktörer som missköter sig.

För säkerhets skull så har jag både aktier och preppningslager, oavsett ifall TEOTWAWKI eller rymdkolonisering blir verklighet så sitter jag bekvämt till :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 15:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
En ordentlig skatt på innestående pengar på banken skulle sätta ekonomin i rullning, när Svensson inser att det inte är klokt att ha sin förmögenhet på banken utan tar ut pengarna köper en ny volvo XC90 för pengarna, och en segelbåt tillverkad på Orust. Då måste helt plötsligt folk börja arbeta för att förse Herr Svensson med dom produkter han vill ha. På så sätt minskar man snabbt arbetslösheten, sedan finns det moraliska aspekter i att tillverka produkter som man inte kommer att ha råd med själv(var på tal när någon låstillverkare byggde en fabrik i mellanöstern), men båt och bilbyggarna får iaf möjlighet att ställa mat på bordet.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EUs Bail In
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 16:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Fyrop skrev:
En ordentlig skatt på innestående pengar på banken skulle sätta ekonomin i rullning, när Svensson inser att det inte är klokt att ha sin förmögenhet på banken utan tar ut pengarna köper en ny volvo XC90 för pengarna, och en segelbåt tillverkad på Orust. Då måste helt plötsligt folk börja arbeta för att förse Herr Svensson med dom produkter han vill ha. På så sätt minskar man snabbt arbetslösheten, sedan finns det moraliska aspekter i att tillverka produkter som man inte kommer att ha råd med själv(var på tal när någon låstillverkare byggde en fabrik i mellanöstern), men båt och bilbyggarna får iaf möjlighet att ställa mat på bordet.

Nja, tror inte det. "En mycket liten del av svenska folket har en mycket stor del av våra förmögenheter. Bara en av tio har ett stort finansiellt överskott. De flesta svenskar har i stället större skulder än tillgångar."
http://ekonomihandboken.se/rika-och-fattiga-i-sverige/hur-rik-ar-varje-svensk/

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet