Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Knivlagen, höll på att torska
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 08:07 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jag tycker som sagt inte att det är värt risken att börja snacka, jag har sett folk börja dividera och argumentera med krogvakter/polis men det slutar normalt sett inte särskilt bra för den som gör det, dom brukar inte vara särskild diskussionssugna.

Det finns förmodligen något bra multiverktyg utan kniv som skulle kunna fungera bra!

InläggPostat: tis 11 apr 2017, 08:25 
27. Ansvar ska inte dömas ut i ringa fall av överträdelse av förbudet (se
p. 6). Detta hänger samman med att lagstiftaren har velat gardera sig mot att en tillämpning av knivförbudet framstår som stötande. Regeln om ansvarsfrihet är tillämplig på de fall där knivinnehavet visserligen inte är befogat, men
ändå kan anses utgöra en mindre allvarlig överträdelse av förbudet.

Detta är från HFD-domen och liknande formulering om än ännu mer tillåtande, finns i lagens förarbeten.

InläggPostat: tor 13 apr 2017, 12:47 
Borgmästare i Jericho

Harmklinga skrev:
27. Ansvar ska inte dömas ut i ringa fall av överträdelse av förbudet (se
p. 6). Detta hänger samman med att lagstiftaren har velat gardera sig mot att en tillämpning av knivförbudet framstår som stötande. Regeln om ansvarsfrihet är tillämplig på de fall där knivinnehavet visserligen inte är befogat, men
ändå kan anses utgöra en mindre allvarlig överträdelse av förbudet.

Detta är från HFD-domen och liknande formulering om än ännu mer tillåtande, finns i lagens förarbeten.

Korrekt.

Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle

InläggPostat: tor 13 apr 2017, 17:04 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Fyrop skrev:
Jag tycker som sagt inte att det är värt risken att börja snacka, jag har sett folk börja dividera och argumentera med krogvakter/polis men det slutar normalt sett inte särskilt bra för den som gör det, dom brukar inte vara särskild diskussionssugna.

Håller med här. Det finns ingen anledning att tjafsa, utan man går vidare till något annat ställe, oavsett om man anser att man har rätt eller inte. Tänk om alla poliser och vakter skulle ta alla diskussioner så fort Svensson kände sig kränkt, så skulle de inte få något gjort över huvud taget. Dom har ju faktiskt inte betalt för diskutera heller.

InläggPostat: tor 13 apr 2017, 17:29 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Men i det här fallet blev ju TS av med sin utrustning (multiverktyg) på tveksamma grunder, jag hade nog ifrågasatt beslaget och krävt att få kvitto för att kunna gå vidare om jag ville ifrågasätta senare.

InläggPostat: tor 13 apr 2017, 20:08 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Charlie** skrev:
Fyrop skrev:

Håller med här. Det finns ingen anledning att tjafsa, utan man går vidare till något annat ställe, oavsett om man anser att man har rätt eller inte. Tänk om alla poliser och vakter skulle ta alla diskussioner så fort Svensson kände sig kränkt, så skulle de inte få något gjort över huvud taget. Dom har ju faktiskt inte betalt för diskutera heller.

Så sant, när polis/ordningsvakter har lagstödet på sin sida så är vidare dividerande ytterst meningslöst. Särskilt krogen är vare sig en demokrati eller en lämplig plats för debatter.
När en dylik plats frekventeras av påverkade individer så måste personal och vakter styra detta med järnhand.
Jag har sett vad som händer annars, nävrätt och anarki tar över...

Men i detta fall så anser jag att tullarna var ute och cyklade, lagstödet var grumligt, och de inledde en tjänsteåtgärd men fullföljde inte...
Osnyggt.

InläggPostat: tor 13 apr 2017, 21:35 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Det finns många nöjen/yrken som förutsätter att man inte är dömd för brott mot knivlagen, det är något som måste betänkas när man står i situationen att börja bråka över att ha tagit med sig kniv ut på nöjes kryssning.

InläggPostat: fre 14 apr 2017, 14:00 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Jag hade också lätt ditchat multiverktyget om jag slapp identifiera mig och fick gå.
Två tullare mot en ensam är rätt tvärkört bevisläge. De ville "hitta" något och du blev lite dömd på förhand.

Shit will happen - just move on!

Och nu får du chans att köpa ny cool multitool! ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2