Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: odla fisk i en pool?
InläggPostat: tis 18 apr 2017, 08:33 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Slogs av tanken på att man borde kanske kunna använda sin pool inte bara som vattenreservoar (med rening innan förtäring såklart) men även att kanske odla fisk i? såg en tråd om fiskodling här som var intressant, men tänkte se om någon har någon erfarenhet av odling i just pool? skulle det fungera? klarar linern av fiskar/växter och vv ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: odla fisk i en pool?
InläggPostat: tis 18 apr 2017, 11:57 
Allt är ju möjligt... Men just fiskodling i poolen kräver stora stora filter och stora vatttenbyten med jämna mellanrum. Blir rejält många kubik vatten du får kasta varje månad för att fiskarna inte ska dö.
Inom aquaponics (biologisk odling av växter och fiskar utan konstgödsel) säger dom att ration odlingsbädd till vatten är 2:1 eller 3:1 för bästa tillväxt och rening av vattnet. D.v.s har du en liten pool på 10m3 behöver du 30m3 odlingsbäddar, blir odling stor som en fotbollsplan. =/

Det finns videos på nätet som denna där dom har ett "natural system", men videon visar inte allt som krävs. Det är alldeles för lite biomassa för att kunna rena vattnet, så dom får byta vatten hela tiden för att fiskarna inte ska dö, alternativt inte ha så många fiskar och knappt mata dem. Är ju inte omöjligt men blir väldigt mycket trial and error och döda fiskar innan det blivit balans.


Kolla in aquaponics med IBC-tankar.
Bild
På bilden har du 1m3 vatten med fisk i som du matar som ger näring till alla odlingsbäddarna. Färre odlingsbäddar och vattnet blir inte rent.

Sedan om jag får spekulera skulle det kanske gå att gräva ett stort dike brevid poolen, koppla in en pump, fylla med grus och plantera vass, korn (renar vatten väldigt bra) och andra snabbväxande växter och bara slänga in några få fiskar i poolen och hoppas att de överlever. Får du riktig levande dy på botten av poolen som hjälper till att rena och vattnet och samla biomassa (fiskskit) kan det kanske funka.
Om jag haft en grävd swimingpool hade jag haft den tom, ställt ner några IBC-tankar och gjort ett aquaponicssystem som på bilden och glasat över poolen så jag kunde odla året runt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: odla fisk i en pool?
InläggPostat: tis 18 apr 2017, 12:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Kolla akvariesidorna, det är ju närbesläktat. Där måste man hantera ekosystem som har på tok för mycket djur i förhållande till levnadsmiljön. Akvariefolket brukar även ha bra koll på halter av nitrit/nitrat, O2, pH osv..

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: odla fisk i en pool?
InläggPostat: tis 18 apr 2017, 17:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det svåra är att hålla syrenivån uppe . Att rena vattnet är inte så svårt . Fiskodlingarna som håller till inomhus har plasttankar och cirkulerande vatten i dessa . De båda tankarna jag har är ca 2,5x2,5 meter och ca 1,10 höga . Bottenfilter och bottentömning .
Det finns en modell av syresättning där man låter vatten rinna över stenar för att lufta sig innan det återförs i tanken , annars finns det luftpumpar modell stora för dessa tankar .

http://journeytoforever.org/farm_librar ... barrel.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet