Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: lör 29 apr 2017, 10:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Du får väl göra som bönderna. Flytta vattnet istf tunnan. Så länge ytan i det övre kärlet är högre än i det lägre går det fint. Stoppa slangen i det högre, sug ur luften så att vattnet kommer ur slangen, och lägg andra slangöppningen under ytan i den lägre tunnan. Det blir förstås jobbigt att springa och tömma den lägre hinken, men det kan göras manuellt. Kanske gräva ner extra tunnor i närheten och ta upp vattnet i hink när du behöver det? Fast då är det nog säkrast att ta upp dem innan tjälen kommer.

Nu kommer jag från norra Sverige, men det var inte ofta vi vattnade grönsaksland och blombänk. Vid sådden och alldeles i början, och ifall det blev en längre torrperiod. (Inga blombänkar innanför takdroppet eftersom det måste vattnas och därför blir för torrt och dåligt.)

Jag har aldrig provat att bära med ok och jag har inte sett några till salu, men det är ju en beprövad och säkert praktisk metod.

Miss P skrev:
Tunnor ock tankar under hustakens vattenutkastare är enklaste sättet att samla upp vattnet, men under en regnig period skulle de fyllas snabbt och då skulle man ju vilja flytta dit en tom tunna eller tank som kan fyllas.
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: lör 29 apr 2017, 10:50 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vad som är lite obegripligt är att man inte använder gråvatten mer.

Detta koncept är imho kanonbra och borde gå att ta än längre.

Bild

Jag är dock själv skeptisk till att vattna odlingar med gråvatten då jag inte alls tror att vare sig det jag ibland vill tvätta av mig eller för den delen, rengöringsmedel för kropp, golv och ytor är speciellt bra att förtära (om än indirekt).

Hade man däremot kunnat vattna gräsmattan, tvätta bilen, spola toaletten och liknande med gråvatten, då hade det varit kanonbra.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: sön 30 apr 2017, 01:00 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Zombie skrev:
Du får väl göra som bönderna. Flytta vattnet istf tunnan. Så länge ytan i det övre kärlet är högre än i det lägre går det fint. Stoppa slangen i det högre, sug ur luften så att vattnet kommer ur slangen, och lägg andra slangöppningen under ytan i den lägre tunnan. Det blir förstås jobbigt att springa och tömma den lägre hinken, men det kan göras manuellt. Kanske gräva ner extra tunnor i närheten och ta upp vattnet i hink när du behöver det? Fast då är det nog säkrast att ta upp dem innan tjälen kommer.


Det där med att gräva ner vattentunnor för mig in på en tanke jag också haft, nämligen att gräva en damm. Förr hade nästan alla gårdar en branddamm. En sådan skulle kunna användas för att leda ner regnvatten från taken till den. Har den bara regnvattenpåfyllning behöver den troligen täckas med dammduk i botten.

Handfatstoaletten var ju otroligt smart! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: sön 30 apr 2017, 04:02 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Tyvärr kommer vi i Sverige att se mer av ett instabilt klimat på grund av klimatförändringen. Detta kommer medföra perioder sinom torka, sinom rikligt regn. Det är bara att acceptera och förbereda därefter.

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet