Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 09:56 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Fyrop skrev:
Även om gubbarna där var vänliga så blev jag utskrattad, mina bössor gick inte att skjuta på bana med(varken 300m eller 50m), på grund av ett ganska strikt regelverk. På den ena banan blev jag dock erbjuden att skjuta själv på kvällarna, efter att medlemmarna åkt hem. Jag gjorde detta några gånger men tröttnade snabbt, det var kallt och ensamt.


Sportskytte på 10/50/300m kräver i princip bössor enkom för det. Dessutom finns olika underklasser så materialsport är bara förnamnet. Det finns dock jaktskytteklubbar och vissa klubbar har långhållsskjutning m kikare och där funkar många jaktvapen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 06:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Att kunna producera en guldserie är väl inte så mycket begärt? Man gör dem kanske inte på löpande band utan att fela, men har man skjutit så lite skulle jag personligen vilja öva mer den säsongen av respekt för djuret.

Kanske inte en praktisk lösning för alla, men enl Wikipedia kan man köpa en liten gård inom ett VVO:
För att erhålla jakträtt inom ett vvo krävs att man äger mark av jaktlig betydelse, i regel jordbruks- eller skogsmark om minst 5 hektar.

Då köper du in dig på någons större jaktmarker vare sig de vill det eller inte som jag tolkar det (vad bra äganderätten funkar i Svedala va!?). Kan nog vara en god idé att prata med VVO ordförande innan affär dock.
De andra får dessutom jaga på din mark efter det vilt stämman kommer fram till.

Går själv i dessa tankar, men med tanke på markpriser nu för tiden ska man nog tänka att marken betalas av och inte säljs till vinst på många år.

Flytta det här om jag kapar tråden men om någon har verklig kunskap att tillföra det jag försökt läsa om VVO ovan får hen gärna säga till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 07:18 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
När jag tog jägarexamen så berättade någon äldre jägare för mig att även "dåliga skyttar" kan vara bra jägare, bara dom inte överskattar sin förmåga och därmed utsätter djuren för onödigt lidande. Men visst, ett jaktlag kanske inte vill ha en pass-skytt som låter älgen springa förbi bara för att han inte kände sig säkert på skottet...

Det är en möjlighet med gården, men att äga en gård innebär mycket annat ansvar som kan vara svårt att få tid till, särskilt om den av kostnadsskäl ligger en bit bort från ens vanliga boende.

När jag var ute på promenad häromdagen såg jag en fasan på ett fält, och jag tror jag vet vilken bonde som äger marken. Skulle det vara möjligt att betala bonden en femhundring för att få jaga 1st fasan? Vad behöver man för att skjuta dessa? Bönder brukar ha bra affärssinne, och sällan tacka nej till en lönsam affär(även om man ibland glömmer bort det så är bönder först och främst egenföretagare, och sätter alltid lönsamhet först).

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 09:09 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
Jakttiden på fasan är nog okt-jan så det får du vänta med.

I övrigt låter det som en superbra affär för bonden om han får 500 kr för att du skjuter en fasan. Problemet är att bonden förmodligen aldrig fått en liknande förfrågan förut och kommer att undra vad du är för kuf. Dessutom vill han kanske inte ha okända springandes med gevär på gården. Han vet ju inte heller hur lång tid det tar för dig att skjuta den där fasanen. Du kanske rusar runt där i flera månader. Ekonomiskt sett är 500 kr alltså en bra affär för bonden men det är ändå ganska lite pengar för att ha en okänd människa drivandes runt gården. Om du är lite bekant med bonden kan du ju alltid fråga och säga att du inte riktigt vet hur jaktarrenden brukar fungera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 11:07 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Hur är det med jakt i hägn? Där handlar det ju egentligen inte om jakt, utan om avfångning eller avlivning för slakt, är inte det möjligt att göra året runt?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 10:14 
Herr Gråman skrev:
Skjuta ensam är ju en livets små guldbitar...

Brukar åka till banan mitt i veckan när ingen är där, med massa ammo, fylld termos och bara göra små hål i papptavlor för mitt eget höga nöjes skull.

Inga krav på att interagera med någon alls, rena rama meditationen... :up:


Håller med. Jag jublar varje gång jag drar till skjutbanan och får vara själv.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 21:38 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Arctic Fox skrev:
Herr Gråman skrev:
Skjuta ensam är ju en livets små guldbitar...

Brukar åka till banan mitt i veckan när ingen är där, med massa ammo, fylld termos och bara göra små hål i papptavlor för mitt eget höga nöjes skull.

Inga krav på att interagera med någon alls, rena rama meditationen... :up:


Håller med. Jag jublar varje gång jag drar till skjutbanan och får vara själv.


Jag likaså. Det där att skjuta för att träffa folk har jag aldrig förstått:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 21:40 
jakt i hägn är jakt, kan vara mycket svårt med, ex en flock hjortar där man ska skjuta en , utan att riskera träff i en annan, man kan få hålla på i många timmar eller dagar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 21:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det behöver väl för övrigt inte vara så svårt det där med att komma igång med jakten…

Ta examen. Lär känna lite folk.
Ut på skjutbanan. Lär känna lite folk.
Köp några dagsjakter. Lär känna lite folk.

Om du inte är en helt hopplös människa blir du så småningom bjuden på jakt. Ta hand om dessa tillfällen och lär känna lite folk.

Ett tu tre så sitter du där med jaktlag och/eller jakttillfällen så det räcker utan att du för den skull själv äger mark. Om du dessutom visar dig vara rätt fiffig på jakt kanske du rent av erbjuds sköta om ett eller par arrenden. Eller rent av landar ett eget.

Det är bara att sätta ena foten framför den andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 12 maj 2017, 07:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Tack för alla tips!
Har varit och storhandlat i den lokala jaktaffären, med lite tur får jag prylarna om 3-4veckor. Tror dock att jag ska gå på föreslagen linje, skjuta själv på banorna och skippa jakten helt.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: fre 12 maj 2017, 21:49 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Fyrop skrev:
Tack för alla tips!
Har varit och storhandlat i den lokala jaktaffären, med lite tur får jag prylarna om 3-4veckor. Tror dock att jag ska gå på föreslagen linje, skjuta själv på banorna och skippa jakten helt.


Klokt att nöta på banan. Att vara en god skytt skadar aldrig. Du kanske rent av lär känna någon som bjuder dig på jakt. Lite fågel. Eller vakjakt på gris eller räv. Bra nybörjarjakt.

Lycka till!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 14 maj 2017, 13:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Jägareförbundets utbildningsjakter kan vara ett annat tips. Kvaliteten kan säkert variera men jag har hört positiva omdömen om hu de funkar här i närheten. (Anmält mig till vildsvinsjakt)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: sön 14 maj 2017, 23:26 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Fyrop skrev:
Hur gör man enklast för att komma igång med jakten? En jägarexamen är ju lätt att ta, men för en stadsbo i storstadsregion utan bekantskaper som uppskattar friluftsliv så är det nästan omöjligt att hitta jaktmark verkar det som.

Ibland ser man annonser på platser i jaktlag, men ofta vill man ha bra betalt för dessa och ställer diverse andra krav. Guldserie på älgbana är ett sådant.

Finns det några tips?



Att skaffa jaktmarker utan att ha kontakter kan ju, som du skriver, vara rätt svårt. Nu är det inte riktigt lika svårt däremot att skaffa nya kontakter. Du kommer ju i kontakt med jaktintresserade i studiecirklar som t. ex. jägarexamen. Fortsätt dessutom att studera i studiecirklar om viltvård/naturvård. Gå med i någon jaktskytteklubb (där du också skjuter till dig den där guldserien) Att du bor i en storstad hindrar dig inte från att ev. hyra eller köpa ett fritidshus på landet, där du kanske lär känna någon lokalförmåga som jagar. Socialt engagerade personer med många järn i elden, brukar inte ha svårt med att skapa nödvändiga kontakter. Du är ju en trevlig social person som är villig att ta lite ansvar och som folk gärna vill umgås med eller hur? osv osv... det fixar sig ska du se.

Matteus 7:7 -8.
Lukas 11:9 -11.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 14:09 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Fyrop skrev:
Jag tog jägarexamen för ca 2år sedan, fick dessutom vänta väldigt länge på mina licenser. När det framgick att jag nog inte skulle lyckas börja jaga så gjorde jag precis som du föreslog, och sökte upp ett par skytteföreningar med mina bössor.

Även om gubbarna där var vänliga så blev jag utskrattad, mina bössor gick inte att skjuta på bana med(varken 300m eller 50m), på grund av ett ganska strikt regelverk. På den ena banan blev jag dock erbjuden att skjuta själv på kvällarna, efter att medlemmarna åkt hem. Jag gjorde detta några gånger men tröttnade snabbt, det var kallt och ensamt.

Till slut lämnade jag tillbaka bössorna till vapenhandlaren och sålde vapenskåpet. Nu har jag bara 4st gapande hål i golvet som hånar mig för mina felinvesteringar... :?

Hur det nu kan vara felinvesterat som prepper att skaffa vapen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jaktmarker, hur skaffar man dessa utan kontakter?
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 18:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Nyfiken på vilka vapen som inte går att skjuta på bana med? Sett allt från riktigt gamla 8x57 till vapen med nära "militäriskt utseende" på banan, jaktbanan då. Eller var det nån annan slags bana? I så fall förstår jag ändå inte. Kunde man pricka med kungens gamla mausrar och diopter på 300 m så duger vilket jaktvapen som helst för lite banskytte? Låter som att Fyrop haft lite otur.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet