Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 19:51 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Plockade fram en gammal relik.... Monark/Creasent 80 talare ifrån gömmorna.
Allt är ok förutom torkade däck o att fotbromsen tar ett halvt varv för sent. Oväxlad kvalitetscykel som jag önskar o fixa till. Men har aldrig trots medelålders meckat med navbromsar. Gogglat men inte funnit tillräckligt bra info om hur att göra! Någon som har tips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 20:42 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Urd skrev:
Plockade fram en gammal relik.... Monark/Creasent 80 talare ifrån gömmorna.
Allt är ok förutom torkade däck o att fotbromsen tar ett halvt varv för sent. Oväxlad kvalitetscykel som jag önskar o fixa till. Men har aldrig trots medelålders meckat med navbromsar. Gogglat men inte funnit tillräckligt bra info om hur att göra! Någon som har tips?


Har du tittat efter om ditt bibliotek har någon bok om cyklar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 21:21 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tant Prepp skrev:
Urd skrev:
Plockade fram en gammal relik.... Monark/Creasent 80 talare ifrån gömmorna.
Allt är ok förutom torkade däck o att fotbromsen tar ett halvt varv för sent. Oväxlad kvalitetscykel som jag önskar o fixa till. Men har aldrig trots medelålders meckat med navbromsar. Gogglat men inte funnit tillräckligt bra info om hur att göra! Någon som har tips?


Har du tittat efter om ditt bibliotek har någon bok om cyklar?


Tack för tipset! Men tyvärr är det lite för "oroligt" på mitt lokala bibliotek för att det skall vara värt mödan.....Utan att säga för mycket! :notme: Hade förhoppningar om någon gammal räv som satt på info om hederliga gamla lagningar här!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 21:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Här är en pdf från Krigsarkivets Bibliotek.
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=231131/filename=Baknav_och_framvav.pdf
https://happyride.se/forum/read.php/1/2359212/2359743
Re: Navbroms kärvar/fastnar

Av:
Syrk
3 mars, 2014

Det är trumbroms i det navet Fairass, gör som MaxPower skriver men inget fett i trumman eller på backarna, tänk på att inte använda för mycket fett så det börjar vandra i navet. Bromsbackarna och trumman ska slipas lite jämt och plant. Är bromsbackarna slut så är det kört utan "nya".


mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 22:10 
om man öppnar navet på bromssidan, där armen är klamrad i ramen hammar allt rätt vid ihopmontering igen. Man låter bara motsvarande sidas kona sitta kvar på axeln. Därefter bara rengöra och fetta om delarna och eventuellt byte om någon del spruckit av.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 22:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack för svar!
isurvive skrev:
om man öppnar navet på bromssidan, där armen är klamrad i ramen hammar allt rätt vid ihopmontering igen. Man låter bara motsvarande sidas kona sitta kvar på axeln. Därefter bara rengöra och fetta om delarna och eventuellt byte om någon del spruckit av.

Berra skrev:
Här är en pdf från Krigsarkivets Bibliotek.
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=231131/filename=Baknav_och_framvav.pdf
https://happyride.se/forum/read.php/1/2359212/2359743
Re: Navbroms kärvar/fastnar

Av:
Syrk
3 mars, 2014

Det är trumbroms i det navet Fairass, gör som MaxPower skriver men inget fett i trumman eller på backarna, tänk på att inte använda för mycket fett så det börjar vandra i navet. Bromsbackarna och trumman ska slipas lite jämt och plant. Är bromsbackarna slut så är det kört utan "nya".


mvh
Berra
:)

Behövs specialverktyg för att öppna navet? Eller är det bara att nyttja polygrip/rörtång....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 06:17 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Är det en bakåttrampbroms så är den konstruerad på ett annat sätt än en trumbroms. Det är länge sedan jag skruvade i en sådan men konstruktionen är ganska enkel. Man ser hur man ska göra när man plockar isär navet. Det är en expander och en kona. Konan trycks in i expandern när du trampar bakåt. Jag minns inte exakt men det borde vara en gänga på konan och du justerar genom att skruva in konan en bit så att konan ligger lite tightare mot expandern.

När du ändå har isär navet så kolla lager och lagerbanor samtidigt.

Det kan ju hända att grejorna är utslitna och då får du väl ta en ny fundering på vad du ska göra.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 06:24 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
:hm: Undrar om det kanske till och med kan vara ännu enklare. En kona som går in i en hylsa som möter konen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 07:51 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Rakkuraj skrev:
Är det en bakåttrampbroms så är den konstruerad på ett annat sätt än en trumbroms. Det är länge sedan jag skruvade i en sådan men konstruktionen är ganska enkel. Man ser hur man ska göra när man plockar isär navet. Det är en expander och en kona. Konan trycks in i expandern när du trampar bakåt. Jag minns inte exakt men det borde vara en gänga på konan och du justerar genom att skruva in konan en bit så att konan ligger lite tightare mot expandern.

När du ändå har isär navet så kolla lager och lagerbanor samtidigt.

Det kan ju hända att grejorna är utslitna och då får du väl ta en ny fundering på vad du ska göra.


Är en bakåttrampbroms :up: . Undrar eg mest över om det behövs något specialverktyg för att öppna upp navet!Resten tror jag ger sig vid dissekeringen :D ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 11:15 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Troligen är det ett torpedonav och här är en sprängskiss på ett sådant. http://www.raketsport.com/rex_reservdelar%20059.jpg

En haknyckel är väl bäst för att skruva upp navet men om man har en stor polygrip brukar det fungera. I värsta fall får man knacka loss det med en hammare och mejsel.

Dessutom! Använd inte för mycket fett när du skruvar ihop grejerna igen. Frihjulsfunktionen kan förhindras, lagom är bäst.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 12:31 
Vill minnas du kan öppna med någon fast eller ställbar nyckel, men ta för vana att öppna från bromssidan och lämna kvar låsbulten och konan på motsvarande sina om man vill göra det enkelt för sig.

Var inte själva bromsmekanismen två platta kondelar med lite räfflor på, som sedan pressas ut. Men öppnar du från bromssidan och lägger ut prylarna i ordning så är det inga bekymmer att skruva ihop alltsammans.
Fetta lagerbana och kona lite extra så håller de kulorna på plats.

Alltid tryggt att ta en bild lite då och då under demonteringar, aldrig behövt det själv men om prylarna blir liggande för länge kanske man blir osäker.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 13:53 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Verkar som att det går att lösa med lite finurlighet.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1439060/1439135

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 19:34 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Jag har byggt om och meckat med cyklar i flera år nu. här är min rekommendation.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... 000021380/
28" (622 mm) 0-växlad
599kr

Cyklar själv på det bakhjulet och är nöjd, förvånansvärd bra kvalité för att komma ifrån en butik som nästan bara säljer skit.
Slang och gummi köper du i en sport eller cykelbutik, continental är att rekommendera.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 20:50 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
cartaq skrev:
Jag har byggt om och meckat med cyklar i flera år nu. här är min rekommendation.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... 000021380/
28" (622 mm) 0-växlad
599kr

Cyklar själv på det bakhjulet och är nöjd, förvånansvärd bra kvalité för att komma ifrån en butik som nästan bara säljer skit.
Slang och gummi köper du i en sport eller cykelbutik, continental är att rekommendera.

Tackar även för det tipset plus alla andras!

Men vore intressant o öppna upp o studera navet om man nu tänker sig skit i fläkten läge :notme: . Men för o spinna vidare på Feltema tänket hur är deras slangar o däck? Såg att de hade typ punkteringsfria slangar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering navbroms cykel
InläggPostat: lör 13 maj 2017, 20:45 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Här finns en ren guldgruva med info om cyklar. Kan ta en stund att hitta det man letar efter, men sannolikheten att infon finns där är hög.

http://www.sheldonbrown.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet