Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 12:12 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
lupl skrev:
Ang köttfärs.. så länge vi har de som alltid måste provsmaka färsen när de kryddat den kommer alltid löpa risken att bli sjuka, det ofoget har jag sett sen jag var yngre, och ser fortfarande. SLUTA upp med de dumheterna !


Stoppa i mikron en stund så får man uppvärmt den bit man vill provsmaka. Överlag är väl denna "nyhet" ett tecken på att sunt förnuft och baskunskaper inte alltid riktigt förs över åt den yngre generationen nuförtiden = nyhjälplösa. Jag har nog lärt mig att ha separata kärl och redskap för kyckling och att ex. inte ha surt i aluminiumkärl.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 18:11 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Kan finnas vissa sanningar i vad vissa har föreslagit som möjliga förklaringar:
Bild

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 19:07 
Kalorispelet skrev:
Kan finnas vissa sanningar i vad vissa har föreslagit som möjliga förklaringar:
Bild


När man ser en sådan makalöst hög nivå av intelligens som den kycklingälskande individen på bilden visade upp i sin lilla konversation börjar man faktiskt undra om Darwin hade helt fel. Eller så har evolutionsteorin slutat gälla för människosläktet...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 19:14 
Björngrillarn skrev:
Kalorispelet skrev:
Kan finnas vissa sanningar i vad vissa har föreslagit som möjliga förklaringar:
Bild


När man ser en sådan makalöst hög nivå av intelligens som den kycklingälskande individen på bilden visade upp i sin lilla konversation börjar man faktiskt undra om Darwin hade helt fel. Eller så har evolutionsteorin slutat gälla för människosläktet...


Lustig meme, men inte sann. http://www.delish.com/food-news/a51082/medium-rare-chicken-recipe/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 20:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har aldrig riktigt förstått det där med "rare" överhuvudtaget. Rått kött är ju rått, även om det råkar vara väldigt friskt och bakteriefritt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 10:51 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Vi har diskuterat denna lite härhemma och kommit fram till att
  • dels så har svenska kycklingslakterierna ganska dålig hygien eftersom sista sköljningen görs i ganska orent vatten med väldigt höga bakterievärden
  • dels så påverkas färsk kyckling mer eftersom bakterierna fortsättar utvecklas under transport och lagring i butik - även om det går långsammare med kylvara, så är det inte helt stop
  • dels så har ekonomiska påtryckningen för uppfordrarna att bekämpa smittan varit lägre i Sverige eftersom det inte får konsekvenser
  • dels så kanske kökshygienen inte direkt blir bättre med tanka på hur lite som lärs ut i hemkunskap och hur lite det verkar som att folk tar med sina barn i köket och faktisk lär dom hemma - och här tänker jag inte på den arrangerade bullbakningen som görs mest för att visa upp sig själv på sociala medier

I lilla grannlandet mot väst så får besättningar där det har konstaterats smitta endast användas för frysta produkter, där bakterierna inte föröker sig. Eftersom det är en mindre lönsam produkt för båda parterna så har båda farmen och slakteriet ett intresse i att hålla nere smittspridningen.

Kom ihåg att det finns alltid bakterier och virus runnt oss, men ju större mängd man exponeras för dess större risk att insjukna.

Så ju tyvärr lär det bli fryst kyckling närmaste tiden....

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 12:30 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
BBC sände ett program där man preparerat kycklingen med UV färg. Sen visade man hur det fanns stänk på väggar, diskbänk, kylhandtag m.m där tillagningen följde normen, med disk av redskapen etc. Det största felet var att man försiktigt sköljde kycklingen först och då följd "bakterierna" med överallt via den blöta kycklingen.
Samma försök men här sköljde man INTE kycklingen utan torkade av den med papper och då blev spridningen av "bakterier" acceptabel men dom fanns fortfarande i små mängder lite över allt i köket.
Så jag tycker det är befogat med en varning för att få uppfödarna att bättra sig. Dom har skitit i detta problem i över ett år nu, och problemet eskaleras hela tiden.
Många av er är visst avundsjuka på Aftonbladet då ni letar meningsbyggnads fel och ordval. Jag fattar direkt vad som menas i artikeln.
Edit
Håller helt med kullamannens inlägg ovan detta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 15:25 
Nikenik skrev:


Fasen också, jag som äntligen fick en orsak att gorma över mänskligheten! :evil:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 20:17 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Någon som vet om även egna gårdshöns är bärare av dessa bakterier?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 22:01 
Palle500 skrev:
Någon som vet om även egna gårdshöns är bärare av dessa bakterier?


Enligt aftonbladet kommer du aldrig kunna äta kyckling igen, tills det återigen börjar skrivas om alla gifter i odlad lax då det återigen blir okej att äta kyckling. ;)

Gårdshöns ifrån grannen KAN vara bärare, och kan likaså inte vara det. Enda sättet att ta reda på, som jag vet, är att slakta en höna och skicka in till laboratorium för test. Har läst att vissa i div. hönsgrupper på sociala medier gör detta ibland, men då oftast om någon höna visar sjukdomssymptom.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: sön 12 mar 2017, 22:31 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Har läst om att kycklingar i US doppas i klorinbad innan paketering till kund för att bli av med bakterierna. Känns som man isåfall givit upp att få rent gårdarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 00:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Zombie skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med "rare" överhuvudtaget. Rått kött är ju rått, även om det råkar vara väldigt friskt och bakteriefritt.



Har du aldrig provat råbiff/tartar eller carpaccio så tycker jag att du ska gör det. Det är utsökt gott. Även fisk och skaldjur går att ätas råa som ostron och sushi. Huruvida det är en hälsorisk eller inte har och göra med livsmedelshygienen men det beror även på vilken typ av kött det är frågan om. Rått kött har i mångt om mycket alltid ätits men man har länge vetat att kött från en del djur varit en hälsorisk. Fläskkött t. ex är ett bra exempel på detta. Grisen har alltid varit ett vanligt värddjur för trikiner och det har man känt till länge. Det finns en anledning till att kött från gris och även grävling är förbjuden mat enligt bibeln och koranen. Fågel, all fågel, bär oftare bakterier som är skadliga för människors hälsa. Du kan t. ex inte lämna skogsfågel till ett rökeri för att få den rökt. Rökeriet kommer inte att ta emot fågeln överhuvud taget. I Tyskland så käkas råbiff/tartar på fläskkött men man har också högre krav än Sverige på trikintestat kött.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: mån 13 mar 2017, 16:16 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Fake news och clickbait.

Nothing to do here...

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: mån 15 maj 2017, 00:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
lupl skrev:
Ang köttfärs.. så länge vi har de som alltid måste provsmaka färsen när de kryddat den kommer alltid löpa risken att bli sjuka, det ofoget har jag sett sen jag var yngre, och ser fortfarande. SLUTA upp med de dumheterna !


Nja, ej kontrollerad fläskfärs och kycklingfärs skulle jag vara mycket försiktig med. I Tyskland serveras fläskfärs precis som råbiff på många restauranger men deras trikinkontroll är tuffare än den svenska. Nöt, lam och älgfärs är det inga risker med om livsmedelshygienen är bra! Har du aldrig ätit råbiff eller Carpaccio?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2017-03-10 Undvik färsk kyckling
InläggPostat: mån 15 maj 2017, 07:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag undviker färsk kyckling helt och hållet, det är jättelätt att man droppar en droppe köttsaft på en tallrik/skärbräda/bestick utan att upptäcka det, och vipps så har man Campylobacter(har provat, ingen höjdare).

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet