Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hygrometrar
InläggPostat: sön 21 jun 2015, 08:49 
bara tänkte säga att det finns gott om små billiga temp/hygrometrar på ebay/aliexpress

jag har sådanna i dom olika förvaringsdelarna, ex i lådor och skåp, så jag ser att det inte är för fuktigt på något ställe

dom kostar mellan 10-20 kr per styckoch en enkel mekanisk sådan funkar ju utan batteri och brukar hålla i många år

att mäta är ett veta 8| :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 08:22 
får uppdatera denna, köpte en omgång till och dom verkar vara sämre än dom andra, diffar för mycket och följer inte som dom skall, så en liten varning, ska ta några bilder på ok och sämre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 09:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag köper hygrometrar på typ erikshjälpen och får bra äldre för ca 5 kronor styck .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 03:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
grym skrev:
får uppdatera denna, köpte en omgång till och dom verkar vara sämre än dom andra, diffar för mycket och följer inte som dom skall, så en liten varning, ska ta några bilder på ok och sämre

Jag finner också att stor variation ibland finns, kan du uppdatera med vilka modeller du pratade om här?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 07:02 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Av någon anledning verkar just luftfuktighet vara svårt att mäta, har provat ett antal billigare och alla har visat helt olika värden.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 08:36 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
grym skrev:
...

att mäta är ett veta 8| :)

:up:

Just luftfuktigheten har en enorm betydelse för hur saker och ting mår över tid. I stort sett allt far illa av att stå för fuktigt och det tar inte lång tid innan grejor drabbas av lätt ytrost och/eller blir muggiga och luktar illa. Med en eller ett par hygrometrar så blir man medveten om en för hög fuktighet innan det blir uppenbart att saker och ting har påverkats negativt.

Jag har ett par stycken sådana där termometrar/hygrometrar från Kjell & Company med min/max-funktion. De kostar sina modiga 150 spänn, men jag tycker att de fungerar bra. Med tanke på värdet på de prylar jag förvarar så är det lätt att motivera den utgiften.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 10:14 
En rolig GDS-variant är "väderpinnen". Ibland även lite mer än lätt ekivok. Alltså en klen grankvist och del av stammen kvisten kommer ut ifrån. Brukar placeras upp-och-ner. Ger rätt stort utslag beroende på luftfuktighet. Kan vara hyfsat exakt, men kräver kalibrering... Googla "väderpinne" för mer information.

Ofta hänger man den ute under tak, men det går lika bra i källare, jordkällare eller inne.

Trevligt att ta vara på lämpliga grenar från grantoppar när man är ute och skogar. Kan läggas på tork i vedboden och sedan täljas till när andan faller på. Utmärkt present både färdig och som byggsats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 13:58 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Som nytare av cigarrer så er fuktigheten i humidoren viktig. Caliber er en av de bedre til et rimelig pris.

https://www.amazon.com/gp/product/B00JX ... bw_c_x_1_w

Sjekk ditt hygrometer.
https://www.stevejenkins.com/blog/2014/ ... salt-test/

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 22:32 
hygrometrar är inget roligt rent mättekniskt, dom som faktiskt funnkar bra är daggpunktsmätare, men dom är syra och krångliga

slungpsykrometrar är helt ok med

men, jag göra såhär, jag köper en bunta, sätter som i en plastback med lock, låter dom stå något dygn och kollar att dom visar lika, höjer fuktigheten sedan med vått papper och kollar att dom följer efter

det finns givare som funkar ok, och man kan skaffa det och kalibrera mot slungpsykrometer

men har man saker som man vill hålla lite mera koll på så skaffa flera mätare och ha koll på att dom är ungefär lika, för min del är det ok om dom bara visar någurlunda rätt, i rätt 10% område, bara dom reagerar som dom skall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: tor 18 maj 2017, 08:03 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Just nu 75 kronor hos Kjelle. Köpte en för 10 dagar sedan och har funkat bra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... rob-p48512

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: tor 18 maj 2017, 09:24 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Köpte 5 st från ebay för 25 kr. De visar temperatur och luftfuktighet. De visade alla lika utom en som hade två grader för varmt. Så den fick en liten markering. Helt OK för det priset.

Gillar att de inte behöver batterier. Och så har man koll på hur varmt det är i huset. Så slipper man gnället från familjen att det är kallt, bara att kolla termometern och ta på sig en tröja! ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hygrometrar
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 21:17 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
mrlowrisk skrev:
Köpte 5 st från ebay för 25 kr. De visar temperatur och luftfuktighet. De visade alla lika utom en som hade två grader för varmt. Så den fick en liten markering. Helt OK för det priset.

Gillar att de inte behöver batterier. Och så har man koll på hur varmt det är i huset. Så slipper man gnället från familjen att det är kallt, bara att kolla termometern och ta på sig en tröja! ;)

haha, kan du få dem att sluta klaga genom att peka på en mätning?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet