Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 19:43 
Jag har förodlat saker i ett pluggbrätte (a.k.a. odlingsbrätte, odlingsbricka, pluggbricka) och har några tankar kring det. Modellen jag använder https://www.wexthuset.com/odling/sa-for ... ingsbricka
Bild

Funderar du på att använda ett sånt och undrar över storlek så är mitt tips att INTE ta ett med mindre celler. Jag har ett par med 77 celler á 4 x 4 cm och önskar att jag istället hade ett med celler som var lite större. Kanske 5 x 5 cm eller så.

Varför? Jo, för jag startade mina odlingar lite tidigt och cellerna belv (nästan) för små. Hela cellen knökfull med rötter och rottrådar. Visserligen lätt att dra ut pluggen men när växten börjar bli lite större som nu innan jag planterade om så kräver de små cellerna att man vattnar och vårdar rätt intensivt.

Sammanfattning:
Stora pluggar är bättre än små för den som likt mig inte är så hemma på odling. Brättet jag använder funkar men jag önskar jag hade ett med större celler.

Nån som har tips på ett med större celler så är jag tackasm.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 21:30 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Jag använder rootmaster från Nelson garden. Ganska dyra men fin rotutveckling och lätt att plantera om. Även självbevattning efter rotning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 22:06 
Hittar ingen angivelse av cellstorlek. Sen är det ett noterbart prishopp mellan din variant och den jag använder.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 22:26 
hur stora är dom för granplantor?, kommer inte ihåg i huvudet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 23:39 
https://m.youtube.com/watch?v=6Z-gtvuLDds
Papperskrukor.
Har en mojäng som gör papperskrukor som blir ca 30mm, lite små men funkar.
Slipper karva ur från en kruka, planterar rakt i jorden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: fre 19 maj 2017, 23:41 
Gargamek skrev:
Papperskrukor.


BTDT, not happy. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 00:21 
Vad var det som inte funka?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 00:35 
Skräp är förstås billigt och funkar bra tycker jag: först sår jag i äggkartonger, som ligger en plastlåda så att vattnandet inte blir så slafsigt. Sedan flyttas plantorna till pappmuggar som ställs i smålådor så att det blir lätt att flytta runt i huset. Ca tio i varje låda. Vissa plantor som tomater hamnar till sist i större plastkrukor. Det är lätt att "knacka ut" plantorna ur pappmuggarna om de inte är alltför blöta. Ibland åker muggen med i jorden.

Sorry, inget svar på frågan...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 00:41 
Gargamek skrev:
Vad var det som inte funka?


Rötterna kom inte ut genom krukdjävlarna. Drog upp massor av frön förra året i äggkartonger, pappmuggar, dassrullar och koppar gjorda av tidnigspapper. Tvärdog. :-( De jag sådde på friland eller ett fåtal jag satte från pluggar klarade sig bra.

Det kanske beror på arbetsinsats och ambitionsnivå. Jag letar efter lösningar som gör det lätt för mig, eller svårt att misslyckas. Då är inte pappgrejer rätt, inte för mig, men pluggarna verkar funka.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 00:48 
Tips: F.ö. tycker jag att Julas hinkar http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... nk-164010/ är bland de mer prisvärda för odling. Jag har chili och tomater i dem. Potatisarna får bo i större krukor av plast.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 04:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Dräneringen är viktig. Finns ingen dränering måste man vattna precis lagom, och om det står ute i regnet blir det lätt någon cm över jorden och då drunknar det mesta. Jag brukar gärna skola ut i plastmuggar. Jag har upptäckt att de litet mjuka genomskinliga är överlägsna de vita. Dels är de mycket tåligare och klarar sig i flera år, dels behöver man inte ha så mycket jord i krukan utan de får ljus och luftfuktigheten blir högre genom plastkanterna. Och när det gäller krukväxter kan man inte fylla standardmuggar ända upp för då blir det ingen plats över för vattning när man planterar dem i en riktig kruka.

Det är litet besvärligt att sticka hål i botten på plastmuggar om man ska ha dussinvis, men man kan helt fräckt klippa av en bit av övergången mellan botten och sida, på ett eller två ställen. Då får man ett hål nertill där vattnet kan rinna ut :-).

Varför du planterar ut med pappersmuggen kvar förstår jag inte. Pappersmuggar ska kunna hålla vätska, så de är säkert vaxade för att bli vattentäta. Tidningspapper har väl större chans att lösas upp.

MulenDag skrev:
Gargamek skrev:
Vad var det som inte funka?


Rötterna kom inte ut genom krukdjävlarna. Drog upp massor av frön förra året i äggkartonger, pappmuggar, dassrullar och koppar gjorda av tidnigspapper. Tvärdog. :-( De jag sådde på friland eller ett fåtal jag satte från pluggar klarade sig bra.

Det kanske beror på arbetsinsats och ambitionsnivå. Jag letar efter lösningar som gör det lätt för mig, eller svårt att misslyckas. Då är inte pappgrejer rätt, inte för mig, men pluggarna verkar funka.

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: lör 20 maj 2017, 08:33 
Zombie skrev:
Dräneringen är viktig. Finns ingen dränering måste man vattna precis lagom, och om det står ute i regnet blir det lätt någon cm över jorden och då drunknar det mesta. Jag brukar gärna skola ut i plastmuggar. Jag har upptäckt att de litet mjuka genomskinliga är överlägsna de vita. Dels är de mycket tåligare och klarar sig i flera år, dels behöver man inte ha så mycket jord i krukan utan de får ljus och luftfuktigheten blir högre genom plastkanterna. Och när det gäller krukväxter kan man inte fylla standardmuggar ända upp för då blir det ingen plats över för vattning när man planterar dem i en riktig kruka.

Det är litet besvärligt att sticka hål i botten på plastmuggar om man ska ha dussinvis, men man kan helt fräckt klippa av en bit av övergången mellan botten och sida, på ett eller två ställen. Då får man ett hål nertill där vattnet kan rinna ut :-).

Varför du planterar ut med pappersmuggen kvar förstår jag inte. Pappersmuggar ska kunna hålla vätska, så de är säkert vaxade för att bli vattentäta. Tidningspapper har väl större chans att lösas upp.



Jag var lite otydlig: normalt planterar jag inte ut med pappersmuggar, men det händer och det går. Muggarna löses upp med tiden. Ibland är de bra mjuka när jag planterar ut. Kvalitén på muggarna är väl olika och det beror förstås också på hur mycket jag har vattnat. Dessa muggar kommer från kaffeautomater på jobbet. I fjol plockade jag också upp en massa muggar från ett maraton, då jag hade en vätskestation i närheten. Det är praktiskt med pappmuggar, då jag lätt kan skriva på dem vad jag sått- framför allt när det gäller paprika och pepperoni som jag inte kan skilja på, men också för att ha en bättre koll på hur mycket jag verkligen har på gång av varje sort. Det är lätt (för mig) att tappa kontrollen efter ett tag. En mugg kan hålla ett par säsonger. Förstås gör jag ett håll i botten (lätta att trycka en kniv genom ett dussin).

Plantor som inte klarar av att man/ jag planterar om dem, som majs, sår jag direkt i större (Cola/fika-)muggar, glassbägare (typ Ben & Jerry's) och mjölkkartonger. Dessa planterar jag däremot oftast ut direkt med den sladdriga förpackningen. De är då bra mjuka och börjar gå upp i botten/ linningen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 09:34 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Har läst alla inlägg och fått lite bra tips tex rootmaster från Nelson Garden. Även genomskinliga muggar låter smart.

Undrar om TS @MulenDag skolar om plantorna i större krukor innan utplantering på friland? Tror han vill ha tips på enkla sätt där man slipper omskolning och minsta möjliga arbetsinsats.
Är några år sedan jag själv förgrodde, nu sår jag direkt på friland med en täckduk över i början. Ger inte så mycket men är bekvämt. Hur som så har det alltid växt bra för mig. är endast tomater som aldrig hinner bli mogna, trots södervägg och bra jord.
Köpa en Farmbot maskin så sköts allt av sig själv från sådd, vattning, ogräsrensning, m.m fram till skörden. Drivs av tex solceller, är då avdragsgill som prepp investering :-)
https://farmbot.io/
https://youtu.be/8r0CiLBM1o8

Lite tips på olika förgroningssystem
http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddo ... /sadd.html

Urklippt från länken ovan:

Såbrätten
Som såbrätten kan man använda valfria vattentäta lådor och fat med minst 5 cm höga kanter. I ett såbrätte sår man fröerna på rad, och när de har grott och plantorna har fått ett par karaktärsblad skolar man om dem i större krukor (se t.ex. köpta eller hemmagjorda planteringskrukor i plast nedan).
Fördelar:
+ Ganska billigt
+ Mycket sådd på liten yta
+ Går att återanvända
Nackdelar:
- Man sår lätt mer än man behöver och får platsbrist när man skolat om
- Plantorna måste omskolas vid "rätt" tidpunkt
- Mycket pyssel vid omskolningen

Köpta planteringskrukor i plast
Små planteringskrukor i plast kan köpas i trädgårdshandeln, på stormarknader m.m. De fylls med såjord eller några cm vanlig jord toppat med ett par cm såjord och ställs på t.ex. brickor eller i minidrivhus i fönstret.
Fördelar:
+ Ganska billiga
+ Går att återanvända (om de diskas)
+ Om man inte sår för många fröer i varje kruka behöver plantorna inte skolas om så tidigt
Nackdelar:
- Tar plats på en gång
- En del pyssel vid omplantering

Hemmagjorda planteringskrukor i plast
Det här är det klart billigaste alternativet. Samla små urdiskade plastburkar, t.ex. dessertburkar och creme fraicheburkar och gör hål i botten. Burkarna fylls med såjord eller vanlig jord toppat med ett par cm såjord och ställs på t.ex. brickor eller i minidrivhus i fönstret. Däremot vill man kanske inte spara och återanvända sina gamla burkar, det går ju lika bra att samla nya till nästa säsong.
Fördelar:
+ Mycket billiga
+ Om man inte sår för många fröer i varje kruka behöver plantorna inte skolas om så tidigt
Nackdelar:
- Tar mer plats eftersom kärlen är olika stora och inte fyrkantiga
- En del pyssel vid omplantering

Torvkrukor
Planteringskrukor av torv som fylls med vanlig såjord finns att köpa i trädgårdsbutiker och på stormarknader. Torvkrukorna ställs på brickor eller i minidrivhus i fönstret. När plantan ska planteras ut på friland eller i större kruka låter man torvkrukan sitta kvar.
Fördelar:
+ Mycket lätta att plantera om förutsatt att man bara sår en "lagom" mängd fröer i varje kruka (ett frö av stora plantor eller flera fröer av tuvbildande sorter som gräslök)
Nackdelar:
- Kostar mer än plastkrukor
- Används bara en gång

Torvbriketter för sådd
Små runda torvbriketter (eller s.k. "Jiffy-pellets") säljs i trädgårdsbutiker och på stormarknader. När man köper briketterna är de torkade och komprimerade. Briketten läggs i vatten och expanderar då på höjden till en liten "kruka" med torvjord, där man sår fröet. De små "krukorna" ställs på brickor eller i minidrivhus i fönstret. När plantan ska planteras om planterar man helt enkelt hela "krukan".
Fördelar:
+ Ingen omskolning och mycket lätta att plantera om, förutsatt att man sår rätt mängd fröer i varje brikett så att de inte behöver delas
+ Inget stök med såjord osv vid sådden
Nackdelar:
- Kostar mer än plastkrukor
- Används bara en gång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips: Pluggbrätte
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 11:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Olika växter kräver olika sådd och skötsel för omplantering mm . Pluggbrätten kan vara bra till visa men dåliga till andra .
Man får försöka hitta uppgifter på hur känsliga rötterna är . Morötter förodlar man knappast , men deras rötter tål inte hantering utan då får man greniga morötter vid skörden .
Det var mycket därför som jag nu gått över till att göra egna jordkuber . När rötterna börjar synas genom första kuben så placerar man bara den i en större kub utan att störa .

Vissa växter har svaga rötter och klarar inte att växa genom en torvkruka eller papperskruka medans andra gör det lekande lätt.

Vissa växter får så kraftiga rötter att de börjar tvinna sig i pluggarna och man får sämre plantor när de sedan planteras ut på plats i landet .

Osv osv .

Man kan även bredså frön i lådor , inte i individuella krukor (borde spara mycket pengar och förenkla efter samhällets fall då krukor blir svåra att köpa ) Då plockar man de största plantorna ur lådan och planterar om eller planterar ut på växtplasten . De övriga får växa till sig och sparas för att ha som reserv om plantor dör eller skadas av insekter .

Äggskal används ibland för att så frön i . Det passar bra till växter som vill ha lite extra kalk . Då när man ska plantera i jorden så knäcker man skalet så rötterna kan ta sig genom . Men även där tål inte vissa växter det , de som har klena rötter och lätt skadas av ett vasst skal .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet