Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:43 
Q
Användarvisningsbild

man behöver ha en transformator, en kraftig likriktarbrygga, avsäkringar på 230v och 12v sidan

sedan kommer olika sätt att göra saker

normalfallet är att man inte har mera, och får då en ganska varierande ström till batterierna, 100hz rippel, funkar men sliter en del på batterierna

en konding gör i praktiken ingen nytta, då batteriern är som kondingar

men, däremot kan man använnda en induktans som strömutjämnare
behövs ordentlig doningar för lite effekter
detta är inget som annvänds idag, fanns på en del rördrivna prylar innan man kunde tillverka vettiga kondingar
fanns även på thyristorreglerade batteriladdare till telestationer där man annvände induktanserna som avstöring så man inte fick 100hz brum i telefonerna

men , det funkar riktigt bra, om man kan få tag i dom stora induktanser som behövs, krasst sett, för ringkärtrafo med dito ringkärneinduktanser så är dom lika stora på ett ungefär, men man slipper strömtopparna i hela koppingen

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:49 
Q
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Ok, jag förstår nu. Jag räknar med 230v och 400v medans batteriet laddas med 13,4 volt. Man lär sig något...

Då är min fråga isf vad ger min 230v och 900 watt när jag laddar mina 12 volts bilbatterier? Är ute efter Ah?

beror på laddare

om du har trafo och likriktare och får ut 60A så får du in 60/1.2 50A per timma eller 50Ah
1.2 är laddfaktorn, du måste trycka in 1.2 gånger mer än vad du kan ta ut

eller har du ett tomt (blybatterier skall inte köras tomt) 50Ah batteri måste du ladda med 6A under 10 timmar för att det skall bli fullt

den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)

InläggPostat: tis 23 maj 2017, 01:20 
Börjar få trångt i skafferiet

grym skrev:
nja

om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank

ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så

Å andra sida så vill man väl ändå inte ladda totalt upp hela vägen, sliter inte det lite mer än att nöja sig med 90-95%, eller blandar jag ihop kemier nu?

Exodus skrev:

Jag har en sådan Victron 3KVA inverter/laddare i mitt reservsystem. (Max kontinuerlig effekt 2,4kW och peak 6kW)
Erfarenheterna hitils är positiva.
Min enda kommentar jag vill lägga till är att man bör överväga att öka spänningen till 24V om man vill ha en lite större batteribank.
Jag har själv en 12V inverter och bank men det innebär att kablarna blir grova. Input kabelarea från banken är 70mm2
Generellt är det strömstyrkan som är begränsande faktor.
Sen finns det visserligen någon fördel med lägre spänning också. Om man har tolv volt bank och kör 12V batterier ligger dom parallellt.
Om något batteri ger upp är det bara att koppla ur det felaktiga och köra på resten i parallellt. Vid 24V bank får du ta bort två.
Kör den själv mot en 12V bank på 2700Ah (Klarar mig ca 5-6 dygn utan laddning och 50% uttag från banken med kyl/frys, pumpar och lite lampor)
(Ja jag är medveten om att laddströmmen gärna kunde varit högre men svårt praktiskt och är avpassat mot en 2kW generator)
Inbyggda laddaren är en fyrstegsladdare som går att ställa in för olika batterityper.
Vidare kan man använda generator om man behöver större effektuttag än vad invertern ger.
Man ställer in en begränsning på inmatad ström och sen kombinerar invertern effekt från batteribanken med att samtidigt mata
igenom effekt från generatorn. Omvänt så fördelas laddström beroende på uttagen effekt.
(I normalfallet är mitt effektuttag lågt, men om man skulle dra igång en varmluftspistol samtidigt som banken laddas så begränsas
laddningen tillfälligt vid den inställda strömbegränsningen för inmatning. Ställbart 6-16A på min modell)

Darn, 2700 Ah, vad har du lagt på den, 75 k SEK?

InläggPostat: tis 23 maj 2017, 05:18 
Är det röda det som pekar mot norr?

grym skrev:
nja

om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank

ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så

https://www.victronenergy.com/upload/do ... kVA-EN.pdf

Riktigt bra prylar, tydligen gjorda för marint bruk vilket matchar detta scenariet ganska väl: extern 230V källa kommer och går, generator som producerar 230V kommer och går, 12V från solceller och/eller vindkraft. Output i två kedjor, en som altid är på (iaf tills batterierna tar slut) och en som bara är på när det finns 230V input. 12V laddström från 35 till 120 A beroende på model.

We wants it..... precious victronsess..... :D

InläggPostat: tis 23 maj 2017, 11:13 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

kullamannen skrev:

https://www.victronenergy.com/upload/do ... kVA-EN.pdf

Riktigt bra prylar, tydligen gjorda för marint bruk vilket matchar detta scenariet ganska väl: extern 230V källa kommer och går, generator som producerar 230V kommer och går, 12V från solceller och/eller vindkraft. Output i två kedjor, en som altid är på (iaf tills batterierna tar slut) och en som bara är på när det finns 230V input. 12V laddström från 35 till 120 A beroende på model.

We wants it..... precious victronsess..... :D

Är vad jag kör med. 3kVA modellen av Multiplus för 12V med 120A laddström. My PRECIOUS....
Suktar bara efter någon av deras remote control panel till den också så man kan övervaka systemet på ett överskådligt sätt
https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/blue%20power%20panel

InläggPostat: tis 23 maj 2017, 11:23 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

pre skrev:

Exodus skrev:

Jag har en sådan Victron 3KVA inverter/laddare i mitt reservsystem. (Max kontinuerlig effekt 2,4kW och peak 6kW)
Erfarenheterna hitils är positiva.
Min enda kommentar jag vill lägga till är att man bör överväga att öka spänningen till 24V om man vill ha en lite större batteribank.
Jag har själv en 12V inverter och bank men det innebär att kablarna blir grova. Input kabelarea från banken är 70mm2
Generellt är det strömstyrkan som är begränsande faktor.
Sen finns det visserligen någon fördel med lägre spänning också. Om man har tolv volt bank och kör 12V batterier ligger dom parallellt.
Om något batteri ger upp är det bara att koppla ur det felaktiga och köra på resten i parallellt. Vid 24V bank får du ta bort två.
Kör den själv mot en 12V bank på 2700Ah (Klarar mig ca 5-6 dygn utan laddning och 50% uttag från banken med kyl/frys, pumpar och lite lampor)
(Ja jag är medveten om att laddströmmen gärna kunde varit högre men svårt praktiskt och är avpassat mot en 2kW generator)
Inbyggda laddaren är en fyrstegsladdare som går att ställa in för olika batterityper.
Vidare kan man använda generator om man behöver större effektuttag än vad invertern ger.
Man ställer in en begränsning på inmatad ström och sen kombinerar invertern effekt från batteribanken med att samtidigt mata
igenom effekt från generatorn. Omvänt så fördelas laddström beroende på uttagen effekt.
(I normalfallet är mitt effektuttag lågt, men om man skulle dra igång en varmluftspistol samtidigt som banken laddas så begränsas
laddningen tillfälligt vid den inställda strömbegränsningen för inmatning. Ställbart 6-16A på min modell)

Darn, 2700 Ah, vad har du lagt på den, 75 k SEK?

Neej inga såna summor. Batteribanken består av 18 st 6V 300Ah bly/syra batterier av indutrikvalitet (kraftigare plattor). Ca 1100kg batterier
Köptes begagnade i bra skick för en billig peng (tack till den personen) och har tidigare stått som backup med underhållsladdning på ett kraftverk så fick med stativ osv.
Inverter/Laddaren köptes begagnad men i nyskick från Holland där dom tillverkas. Hittade en firma som alltid hade ett antal beg på lager
Svåra hitta begagnade i Sverige.
Sen kostade det en del med kablage och skåp för att koppla upp det hemma.
Nackdelen men 12V är ju strömmarna som kablaget måste dimensioneras för

InläggPostat: mån 29 maj 2017, 22:52 
Börjar få trångt i skafferiet

Exodus skrev:
Neej inga såna summor. Batteribanken består av 18 st 6V 300Ah bly/syra batterier av indutrikvalitet (kraftigare plattor). Ca 1100kg batterier
Köptes begagnade i bra skick för en billig peng (tack till den personen) och har tidigare stått som backup med underhållsladdning på ett kraftverk så fick med stativ osv.
Inverter/Laddaren köptes begagnad men i nyskick från Holland där dom tillverkas. Hittade en firma som alltid hade ett antal beg på lager
Svåra hitta begagnade i Sverige.
Sen kostade det en del med kablage och skåp för att koppla upp det hemma.
Nackdelen men 12V är ju strömmarna som kablaget måste dimensioneras för

Ah, du hade tur/kontakter för att få begagnade i bra skick billigt, grattis.

Om man bara hade kontakter. Det slängs så extremt mycket bra laddbara batterier av alla de slag.

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 08:08 
Q
Användarvisningsbild

eltruckar har modulära batterier där det byts relativt ofta och där man kan nyttja batterierna ett tag till, koppla om till 12v och sortera ut/om så man får vettiga kombinationer

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 18:09 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Commsprepper har satt upp en youtube-kanal där han sätter upp 12V system bestående av sexvolts batterier och regnvatteninsamling på "retreat location" som han brukade kalla det.
https://www.youtube.com/channel/UCMYoBF ... Mck4tqM1bA
Off-grid cabin heter kanalen.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 23:18 
Strömavbrott? Hjälp!

Går i tankar att sätta ihop ett mindre system med solpanel för bevattning och belysning i trädgården, som också kunna användas som reservenergi till hushållet vid strömavbrott (alltså belysning, kommunikation, eventuellt någon slags värme och matlagning?).
Har någon av er haft samma ideer? Är det överhuvudtaget genomförbart?

Tänker alltså en panel om 50-100W, laddningsregulator, 2 st 6V-batterier (var får man tag i dessa?). För trädgårdssysslorna en liten pump samt led-belysning som går på 12V.

InläggPostat: tis 06 jun 2017, 00:07 
Q
Användarvisningsbild

varför är 2x6v något som är med i specen?

ska man ha 12v system kan man gott ha 12v batterier, dom är inte så dyra och man kan om man har fordon ha batterier i banken både före och efter man har dom i fordonet, , vet man att man snart måste byta batteri så kan man köpa i förväg, och det gamla kan leva ett tag till i banken

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2