Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evakueringsövning med lastcykel
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 17:26 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Jag har provat en del olika sadlar. Jag har kommit fram till att en dyr fin "kärringsadel" med riktiga fjädrar är det bästa för mig. Bred och rejält fjädrande, lite gung faktiskt. Men det kan hänga ihop med att jag cyklar en hel del på ojämn grusväg. Normalt 2-3 mil om dagen, vardagar, varav kanske 1 mil är på grusväg. Skulle jag cykla på bara asfalt så skulle jag nog välja annorlunda.

Möjligt att en dämpad cykel och smal racersadel hade varit bättre, men jag har inte testat...

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 18:00 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

Om man nu vill evakuera med +80kg utrustning, vad är fördelarna med en trehjulig lastcykel mot tex en trehjulig lastmoped
eller en motorcykel med sidovagn?
Frågan kanske känns OT av någon men smidigheten med cykel är ju dom två hjulen och möjligheten att ta sig runt om vägar
är igenkorkade eller olämpliga att fortsätta på. Med en lastcykel blir man ju av med den smidigheten

InläggPostat: tis 06 jun 2017, 10:44 
Skärmskyddsmäklare

Exodus skrev:
Om man nu vill evakuera med +80kg utrustning, vad är fördelarna med en trehjulig lastcykel mot tex en trehjulig lastmoped
eller en motorcykel med sidovagn?
Frågan kanske känns OT av någon men smidigheten med cykel är ju dom två hjulen och möjligheten att ta sig runt om vägar
är igenkorkade eller olämpliga att fortsätta på. Med en lastcykel blir man ju av med den smidigheten

Samtliga tre gör ju jobbet med att vara stabila och packa bra. Men cykeln är ändå lättare. Fördel om fordonet ska lyftas/skjutas vid begränsad framkomlighet. Cykeln är även tyst. Och möjlig att framföra utan bränsle. Även om det är föga lustfyllt att hoja med tung lastcykel.

InläggPostat: tis 20 jun 2017, 07:13 
Nykomling

Oerhört intressant test. Tack för att du delar informationen CPT Fantastic!
Jag har funderingar på att ha en lastkärra efter cykeln istället. Då kan man koppla loss släpet vid behov (ex om jag snabbt vill göra en spaning längre fram och öka min framkomlighet.)
Någon som kan ge för- och nackdelar för lastcykel framför lastkärra?

InläggPostat: tis 20 jun 2017, 09:31 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

CPT Fantastic skrev:
Smärtan i arslet. Vi klädde oss inte som cyklister. Ni vet, smetade in oss med fett och bar trikåer. Istället valde vi en mer fältmässig mundering. Av två skäl. För det första ser människor i trikåer ut som idioter. Det sänker stridsvärdet. För det andra det är det opraktiskt. Jag är van att förebygga och hantera skador som uppstår vi marsch. Men cykling. Här har jag uppenbart kvar att lära.

Sykkelklær behøver ikke være heldekkende trikåer. Jeg bruker en meget kort sykkelbukse til erstatning for boxershorts. Ellers har jeg vanlige klær utenpå. Ingen kan se min komfortabelt paddede Castelli Evoluzione Short.
Bild

Jeg har valgt å ikke gå for lastsykkel, men en solid hybrid elsykkel og lastevogn bak. Den kan laste 45 kg ifølge produsenten. I tillegg kan jeg ha mange kg i sidevesker på sykkelen. Men jeg har ikke tre batterier, bare to.

Fordelen med vanlig sykkel över lastsykkel er at den er mer fleksibel. Behøver man ikke lastekapasitet, kjører man uten vogn. Det tar bare 3 sekunder å hekte på sykkelvognen.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:04 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

CPT Fantastic gillar transportcykel för han har koll på sina barn i främre lastutrymmet, har han berättat i andra trådar.
Själv så skulle jag välja elcykel med mittmotor och cykelkärra (lastmodell) bakefter då jag slipper ansvara för småbarn. Även ett extra batteri i packningen och eftersträva snabbladdare. men där verkar inte elcyklarna vara ännu men om något år så.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:33 
Skärmskyddsmäklare

seglaren skrev:
Oerhört intressant test. Tack för att du delar informationen CPT Fantastic!
Jag har funderingar på att ha en lastkärra efter cykeln istället. Då kan man koppla loss släpet vid behov (ex om jag snabbt vill göra en spaning längre fram och öka min framkomlighet.)
Någon som kan ge för- och nackdelar för lastcykel framför lastkärra?

En trehjulig lastcykel kan jag lasta med 100 kg och den rullar stadigt även vid halt väglag och övrigt allmänt skitväder. Om packningen bland annat består av barn är det särskilt angeläget att inte gå omkull. Det är dessutom händigt att ha barnet eller barnen framför sig/under uppsikt. Med tre hjul är cykeln dessutom enkel att leda trots tung packning.

Att lasta 100 kg på en vanlig cykel med kärra torde bli bökigt. 40-45 kg i kärran och sedan 55-60 kg på cykeln. Om det dessutom är snorhalt. Funkar det överhuvudtaget?

Men en lastcykel är dyr och den är givetvis både tyngre att cykla och lyfta/bära jämfört med en vanlig cykel.

Om min grupp inte inkluderat barn skulle jag föredragit vanliga cyklar. Och vi hade inte behövt cykelkärror.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:36 
Skärmskyddsmäklare

Palle500 skrev:
CPT Fantastic gillar transportcykel för han har koll på sina barn i främre lastutrymmet, har han berättat i andra trådar.
Själv så skulle jag välja elcykel med mittmotor och cykelkärra (lastmodell) bakefter då jag slipper ansvara för småbarn. Även ett extra batteri i packningen och eftersträva snabbladdare. men där verkar inte elcyklarna vara ännu men om något år så.

Du hann före mig. Och det stämmer:)

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:38 
Skärmskyddsmäklare

Swing Monk skrev:
CPT Fantastic skrev:
Smärtan i arslet. Vi klädde oss inte som cyklister. Ni vet, smetade in oss med fett och bar trikåer. Istället valde vi en mer fältmässig mundering. Av två skäl. För det första ser människor i trikåer ut som idioter. Det sänker stridsvärdet. För det andra det är det opraktiskt. Jag är van att förebygga och hantera skador som uppstår vi marsch. Men cykling. Här har jag uppenbart kvar att lära.

Sykkelklær behøver ikke være heldekkende trikåer. Jeg bruker en meget kort sykkelbukse til erstatning for boxershorts. Ellers har jeg vanlige klær utenpå. Ingen kan se min komfortabelt paddede Castelli Evoluzione Short.
Bild

Jeg har valgt å ikke gå for lastsykkel, men en solid hybrid elsykkel og lastevogn bak. Den kan laste 45 kg ifølge produsenten. I tillegg kan jeg ha mange kg i sidevesker på sykkelen. Men jeg har ikke tre batterier, bare to.

Fordelen med vanlig sykkel över lastsykkel er at den er mer fleksibel. Behøver man ikke lastekapasitet, kjører man uten vogn. Det tar bare 3 sekunder å hekte på sykkelvognen.

Hm. Så klart. Så kan man naturligtvis göra. CCW fast cykelbyxa. Det borde funka. Värt att prova!

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:59 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

En cykelkärra erbjuder bättre flexibilitet i form av att kunna koppla från kärran vid behov (spaning-recon? svår terräng? vardagsanvändning?). Och eldrift har visserligen fördelar men nackdelen att batteriet tar slut förr eller senare. De flesta eldrivna cyklar är tyngre än standardcyklar att köra med utan assistansläge, både pga vikten i sig men även pga energiförluster i konstruktionen... :smack:

Tackar vet jag Hardtail och cykelkärra! En skaplig cykelkärra klarar 100 kg+, kan fällas ihop och ta minimalt med utrymme. Kombinera med pakethållare och klövjekorgar så kan även den mest nyfrälste prepper få med sig sin 50 kg BOB och avkomma!!

:lol:

Förresten har cykelbrallor utan "hängslen" en tendens att glida runt och hamna fel (så man inte får samma skydd/vaddering). Det finns en anledning att vi seriösa cyklister kör med "bibs"... trots att man ser fjantig ut... :lol:

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 09:33 
-
Användarvisningsbild

Mycket intressant tråd. :up:
Dock ser jag en avsevärd kostnad kopplat till detta, oavsett vilken väg man går om man vill ha bra grejor. :hm:
Två ekipage med säg 50kg kapacitet per omgång i grund börjar på runt 20KSEK och sen kan man rätt lätt komma uppåt 150KSEK med hardcore grejor?
Och nu talar vi bara om fordon och lastvagn (där så skall vara). Resten av utrustningen förväntas finnas redan.

Vad har ni lagt ner så här långt på era lösningar om man får fråga? - Isch...

//Tank

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 14:30 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Mr_Nurse skrev:
Förresten har cykelbrallor utan "hängslen" en tendens att glida runt och hamna fel (så man inte får samma skydd/vaddering). Det finns en anledning att vi seriösa cyklister kör med "bibs"... trots att man ser fjantig ut... :lol:

Nej, korta byxor är bra, men inte lika bra som de långa. Det är mycket viktigt att de inte är alltför stora. Byxorna måste vara ombonad/sitte tätt mot kroppen. Och så kan det vara en idé att stanna upp och korrigera lite på ibland. Men det har ju inte seriösa cyklister tid att gjøra…. :lol:

Tank skrev:

For en ekipage; sykkel, vagn och extra batteri - ca 50 000. Men det är inte bara förberedelse för SHTF, det är livsstil, semester och vardagen för mig……

Cykeln har mittmotor och med undantag av vikten, så är den fortfarande lätt att rida, ungefär som med alla andra bra hybrid. Jag märker inget motstånd i enheten vid cykling utan motor. Och jag rullar från många (amatör-)seriösa cyklister neråt också. Då er kanske de åtta extra kilo bara en fördel. 8)

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 18:30 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Som fantastic säger, har man barn måste man ha kärra eller lastcykel.

Utan barn så är Mountainbike med låsbar dämpad framgaffel och BOB IBEX kärra hyfsat ultimat.

http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 20:18 
Skärmskyddsmäklare

Mr_Nurse skrev:
Tackar vet jag Hardtail och cykelkärra! En skaplig cykelkärra klarar 100 kg+, kan fällas ihop och ta minimalt med utrymme. Kombinera med pakethållare och klövjekorgar så kan även den mest nyfrälste prepper få med sig sin 50 kg BOB och avkomma!!

Jag visste inte att det fanns cykelkärror som fixar 100 kg eller mer. De jag hittat lastar 35-45 kg. Har du något exempel på en sådan rejäl cykelkärra?

Sedan undrar jag om du provat cykla med 100 kg packning? Det är rätt drygt och går långsamt. Elförstärkning ger lite mer fart och räckvidd. Det är väsentligt vid en evakuering.

Senast redigerad av CPT Fantastic ons 21 jun 2017, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 20:23 
Skärmskyddsmäklare

Tank skrev:

//Tank

Lastcykel med elmotor plus tre batterier = ca 50 TSEK

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa