Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 19:58 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Fyrop skrev:
Självklart finns det bra poänger i det som skrevs om att undvika risker, men jag tänkte kanske mer att vi kunde diskutera vad som är skottsäkert och inte i tråden.


Du kanske borde göra någon form av avgränsning iom att skriva "kroppsskydd" gör det svårt både för dig att begränsa informationssökandet men även svårt för andra med kunskap att kunna bistå med hjälp.

Som jag förstår från andra London tråden så vill du helst springa ifrån och då är risken störst att bli träffad i ryggen, det låter väldigt logiskt för mig. Dvs du ser dig inte som kombattant utan du vill komma ifrån med livet i behåll.

Du är säkert bekant med NIJ's olika nivåer på lägsta skydd och då är frågan vad är "din nivå"? Jag resonerar att Nij3a är för lite skydd för att jag ska känna mig bekväm. Högsta nivån är ju Nij4 och då klarar den AP 30-06; vilket är alldeles utmärkt iom den är väldigt populär kaliber ute i jaktstugorna i det här härliga landet. Men det finns fyra viktiga faktorer som säger emot Nij4:
1. Jag ser terroristerna som största hotet idag och inte Eskil Svensson som äger en 30-06 bössa.
2. Terroristerna använder sig främst av AK47 och det finns stor sannolikhet att de kommer över någon halv/helautomatiskt vapen i 7,62 Nato.
3. Vikten för Nij4 plattor.
4 Priset för Nij4 plattor.

För mig, enligt mina behov och scenarion, räcker det med Nij3 kroppsskydd. Det jag är ute efter är en Ni3 platta/hemmagjord skydd som är SA (stand alone) kompletterad med ATP (Anti Trauma Panel) inköpt från Ebay för cirka 300 kronor. Jag har även köpt Platte Carrier och har ett litet projekt på gång som jag gärna kommer illustrera med text och bilder här på Swedish Survivalist.

Så Fyrop: Vad vill du kunna klara dig mot?

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 21:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag håller med dig i dina resonemang, jag är väl egentligen mest intresserad av att bygga upp en egen "kunskapsbank" runt ämnet, och om möjligt försöka bygga/köpa ett kroppsskydd. För vilken/vilka kalibrar är jag lite osäker på idag, det beror mycket på resultaten av testerna. Är t.ex. 6mm AR 500 tillräckligt för att stå emot 30-06? Och går det att bära på kroppen utan större problem? Annars kanske en nedgradering av målet får göras, till att skydda mot 223r och 7.62x39. Eller i värsta fall enbart Nij 3a, som går att köpa billigt, runt 800kr för en plåt.

Anledningen till 30-06 skyddsbehovet beror egenteligen bara på det våldsamt stora antalet Klass 1 studsare som finns i landet. Har man kunskapen så finns även möjligheten att man kan bygga något efter TEOTWAWKI när internet och kloka forumister inte går att rådfråga :)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 21:15 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
OK, stora antallet 30-06 gör dig orolig vid SHTF scenario; det låter rimligt. Min fråga är då hue många av dessa gubbar köper, använder sig av och lagrar AP (Armour Piercing) ammunition. Eftersom 30-06 är inte något kaliber som man brukar tävla med då är huvuddelen som finns ute med största sannolikhet just jaktammo och inte AP. Det borde göra saken mycket enklare för dig, antar jag, men jag är osäker vilken nivå av NIJ som det krävs för den här typen av projektiler? Du får nog leta efter den informationen.

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 09:27 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Dom som jagar har förmodligen inte några jättemängder med ammunition hemma, förmodligen ett par askar, 50-100skott halvmantlade. De som sysslar med tävlingsskytte har förmodligen desto större mängder i lager, men då förmodligen 6.5x55 eller 223r, FMJ. Helmantlad har förmodligen bättre penetrationsförmåga, så jag utgår från att dessa används helt enkelt. 30-06 FMJ får väl anses vara ett "worst case scenario".

När det kommer till "AP" dvs pansarbrytande ammunition så tror jag inte den är lätttillgänglig utan finns vad jag vet enbart för militärt bruk under beteckningen 7,62 mm Sk Ptr 10 PPRJ med en kärna av tungsten. Denna är förmodligen väldigt svår att skydda sig mot, men är nog också extremt sällsynt.

Bild

http://www.amkat.se/index.php?Env=Ammo&Menu_A=30&Menu_B=70&Menu_C=50&Menu_Value_A=7,62x51&Menu_Value_B=Armour%20piercing&Menu_Name=AP

Jag har frågat runt på ett par smedjor som arbetar med Hardox, men ingen verkar vara villig att sälja mindre bitar/spill-bitar utan säljer enbart större serier eller hela flak på 3x1,5m.

Hade vi varit i USA så skulle behovet ha varit ett annat, Svenskarna har i allmänhet långt kraftfullare vapen än vad man har i USA. Den stora bulken av vapen i USA är i kaliber 223, eller pistolkalibrar som 9x19 eller .40/.45, och dessa vapen har bara bråkdelen av kraften som våra svenska vapen har. Här är kalibrar som 30-06, .308w, 6.5x55 och 9,3x62 mycket populärare.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 12:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om du tror att huvuddelen av vapnen i USA är 223 så har du rätt dålig koll... Amerikaner jagar lika gärna som svenskar, och kalibrarna skiljer sig inte nämnvärt från våra. Oavsett så är det lika illa... .223 äter plåt som tusan.
Jag skulle avskriva en plåt som skottskydd i ryggsäck av en enda anledning, och det är att den väger för mycket. Ska du upp och skydda dig mot gevärsammunition så blir plåten så tjock att det inte är bärbart. En 223 skjuter rakt igenom en 8mm Armox (EDIT Hardox) på hundra meters avstånd, och närapå samma penetration får du med gammal rysk stålmantlad 7,62x39
Ska man ha nåt i en rygga så är det komposit eller keramik som gäller när man ska skydda sig från gevär. Mot pistol kan det funka med kevlarväv och en stopperplåt, men hur stor är sannolikheten att man stöter på ett scenario där en Active shooter använder pistol?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 12:38 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Nej, .223 går inte igenom 8mm Armox på 100m, det är osäkert om den ens skulle göra det i "äldre/sämre" Armox "point blank". SSAB har mycket information om sina stålplåtar, det ser ut som att 4.5mm Armox stoppar .223 vid pipmynningen. Efter 300m finns det så lite energi kvar i kulan att den i princip är jämförbar med en 9mm pistolkula(600J) och inte längre orkar penetrera en skottsäkerväst ens.

Bild

Faktum är att både Svenska och Amerikanska militärer numera är väldigt missnöjda med 5.56 och vill byta ut dessa, dom är för klena helt enkelt. Frustrationen har nog varit stor när man skjutit på 500m i öknen, och kulorna trillar ner med samma anslagsenergi som en .22lr vid pipmynningen.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/05/mop-mandag-ny-kaliber-och-ny.html

I USA finns det enligt en undersökning som kongressen gjorde 114 miljoner enhandsvapen och 110 miljoner gevär, i Sverige finns det cirka 1 miljon kulgevär och 140.000 enhandsvapen. Därmed är genomsnittskalibern i Sverige kraftigare. Även om ingen i USA hade haft .223 utan enbart 30-06 så tar alla enhandsvapen ner genomsnittet.

http://www.slate.com/blogs/crime/2012/12/20/assault_rifle_stats_how_many_assault_rifles_are_there_in_america.html
https://www.fokus.se/2007/04/sverige-i-vapentoppen/

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Skrev tyvärr fel... Hardox skulle det vara. Och olika 223 är väldigt stor skillnad emellan. Den vanliga greentip är elak, liksom vissa andra surplusvarianter. Vad jag vill påvisa är dock att en plåt som ska klara gevärsammunition blir väldigt tung (såvida man inte går på titan eller extremt dyr plåt, som ändå kommer att väga en hel del)

Jag vet också att amerikanska vapenägare tenderar att köpa AR-baserade vapen, men om du ser till jaktvapenmarknaden så skiljer den sig inte nämnvärt från svenska jägare. Over there är 30-06 och 270Win populära kalibrar. I sig gör det dock ingen nämnvärd skillnad... skulle jag välja mellan att bli skjuten av en 30-06 blyspets eller en 223 helmantel, givet att jag hade skyddsväst, så hade jag nog valt 30-06an.
Alla gevärskalibrar är ett helvete för kroppsskydd, och det leder alltid till kostnader eller hög vikt.

Ska man ha nåt i ryggan så vidhåller jag att plåt är opraktiskt, och att man bör tänka komposit/keram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hårdmetallbottenkulor, likt de svenska försvaret använder i militär pansarbrytande ammunition av den lägre graden för finkalbrig ammunition går nog igenom entum ganska enkelt även på 100 meter då detta är vad jag tror kallas friktionstermiska projektiler eller någonting liknande., vad de nu kallas med korrekt benämning så fungerar de som så att värmen vid anslaget hettar upp hårdmetalldelen så att den bränner sig genom lätt pansar av äldre typer.
Därför stoppar inte äldre typer av lätt pansarplåt, även om den är genomhärdad.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:08 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ongrid hann posta medans jag skrev, men jag misstänker att det ligger en heldel i hans resonemang, även om jag inte kan verifiera det med tester i skrivandets stund.

Edit, baserat på mina praktiska erfarenheter av stål i jobbet.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Fyrop skrev:
Ja, ni har säkert rätt... Varför slösa med sin tid, experimentera och försöka bygga något själv när man kan köpa en färdig produkt? Det är en tråkig inställning man möts av oftare och oftare, man ska rätta in sig i ledet som dom andra konsumenterna...


Du får väl göra precis vad du vill... men tål du inte att dina goda idéer ifrågasätts så är nog internet inte riktigt din grej ;)

Om man vill göra en egen produkt som tål beskjutning med jaktvapen så finns liksom inga genvägar, för då hade folk inte köpt kerampansar... Hade det räckt med tre mm armox och sprayfärg så hade man haft såna plattor.
Nackdelen med plåt är dessutom att den behöver splitterskydd, eftersom man annars får svårartad akne pga mässings- och blyflisor som sprutar ut åt alla håll vid en träff.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:35 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Ongrid skrev:
Jag skulle avskriva en plåt som skottskydd i ryggsäck av en enda anledning, och det är att den väger för mycket. Ska du upp och skydda dig mot gevärsammunition så blir plåten så tjock att det inte är bärbart.


Medhåll. Springa runt med skydd mot automatvapen känns inte som tänkvärt om du inte ser ut som Arnold Schwarzenegger. Glöm för all del inte bort den praktiska aspekten.

Jag har redan köpt hyfsat dyr utrustning som jag idag inte kommer att använda och som står och dammar pg av vikten (står som backup), det är inte realistiskt att släpa med sig hur mycket som helst i en EDC. Kanske om du lägger prylarna i bakluckan på bilen, eller i ett skåp på jobbet eller andra ställen där du ofta är.

Ongrid skrev:
hur stor är sannolikheten att man stöter på ett scenario där en Active shooter använder pistol?


Min motfråga - hur stor är chansen att du springer på en terrorist med AK-47, mot att du springer på en drogskalle med mindervärdighetskomplex från förorten med pistol? Att de använder pistol är uppenbart, det är svårt att dölja en automat i fickan.

Fyrop skrev:
Däremot är pistoler väldigt populära i USA och väldigt sällsynta i Sverige(finns typ 150.000st).


Jag antar att siffran är för lagliga vapen. 150000 vapen på 10 miljoner svenskar ger en laglig pistol per 66 människor. Inte helt obetydligt och ändå pratar vi om den laglydiga delen av befolkningen.

För något år sedan så minns jag att någon påtänd galning sköt med pistol på tunnelbanan och missade någons huvud - givetvis, inget kroppsskydd hade skyddat mot det. Och det har varit flera tillbud, skjutningar och rån över åren. När jag åker till jobbet i en viss förort i västra stan så stannar jag inte en sekund längre än vad jag behöver och aldrig på kvällen.

Vi kan även prata om att folk bär kniv som är mer lättillgängligt, om skyddströjor och skyddshandskar som väger avsevärt mindre. Det är lätt att hamna i ett hamsterhjul och bara tänka terrorism.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 13:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Helt valida frågor Kalorispelet. Man må ju väga sannolikheten mot kostnad/vikt.
Visst är risken att hamna i konflikt med en knarkare med pistol större, men då handlar det ju om konfrontationer där man knappast hinner dra fram ryggsäcken som skydd framför sig... däremot kan ju en terroristattack vara tämligen lågintensiv tills man ställs inför det direkta hotet (mao rätt bra med tid att ta på kroppsskydd)
Allt är ju en avvägning, men jag är inte beredd att ta fyra kilo extra i ryggsäcken bara för att jag riskerar att skjutas av terrorist (isåfall skulle jag ju då även köpt hjälm för att avvärja hotet från fallande istappar om vi nu talar sannolikheter) Jag upplever att nivån jag är beredd att godta vid nån form av dagligt bärande är något kilo, upp till max 1,5
Man kan ju för all del köpa en liten tilläggsplatta i stål och hoppas att man slipper en kula i skallen... eller för all del nån annanstans än den lilla plattan skyddar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 14:48 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Riskerna är svåra att bedömma, 3 månader efter TEOTWAWKI är sannolikheten större att bli beskjuten av 30-06 när man letar mat på landsbyggden. Men åker jag ut och reser idag så är narkomaner troligare.

Tyvärr känner jag inte någon med en .223/.222 bössa, så det blir svårt att testa dessa kalibrar.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Senast redigerad av Fyrop ons 07 jun 2017, 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 15:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Tyvärr känner jag inte någon med en .223/.222 bössa, så det blir svårt att testa dessa kalibrar. Ska jag köpa en själv så blir det till att avyttra något annat ur garderoben. Vad har man mest nytta av, en gammal Husqvarna 1640 i 30-06 eller random billig repeterbössa i .222?

Vad ska du ha den till?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: ons 07 jun 2017, 15:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Tester på plåtbitar är intressant

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Senast redigerad av Fyrop ons 07 jun 2017, 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet