Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Storstad och ficktjuvar samt rån
InläggPostat: lör 10 jun 2017, 20:46 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Förutsättningar personlig säkerhet före och i SHTF!
DU befinner dig i storstan och skall antingen till forex, hemköp eller garaget efter jobbet eller tvärtom.
Någon går, någon åker bil någon cyklar.
DU har ett kontantinnehav.
Hur förvarar du dina cash och hur undviker du ficktjuven eller rånaren?
Själv har jag funderat på decoy mobil och plånbok, men tror inte jag är deras vanliga typ av offer.

Bild
Vit beredskap är okej i en vit miljö, dvs en säker miljö. Inte i en grön, gul eller röd miljö.
Grön: Idealet, du är beredd men inte överspänd - a state of relaxed awareness. Du är avslappnad men beredd. Vad som helst kan hända när som helst. Du är på väg till jobbet, till fots. Mobilen i väskan, ryggen rak och blicken bestämd. Inte ett offer. Grön är som en radar som hela tiden söker och detekterar avvikelser. Sätt igång din radar, det är bara trycka på den mentala ON-knappen. Now you are switched on.
Gul: Du är medveten om att något är fel, du kanske hör en KRASH!!, sirener som ljuder eller plötsligt hamnar i en mörk gränd. En grupp män dyker upp. Gul beredskap är krävande och pulsen går upp. Du måste tillbaka till grön miljö och får inte tappa beredskapen, men inte heller stanna för länge i gul. Då blir du utmattad.
Röd: Du är direkt eller indirekt involverad i en oönskad händelse, stressnivån går upp men du kan forfarande fatta ett rationellt bestlut huruvida du ska fly eller fäkta situationen. Du får inte panik, Röd beredskap är positivt, du kan kontrollera din aggressivitet och rädsla.
Svart: Black out! du är överrumplat av situationen och kan inte handla rationellt, du fryser till is eller fattar ett kontraproduktivt beslut baserad på instinkt snarare än tanke. Svart är en icke-beredskap och precis som VIT beredskap är det idealläget för gärningsmannen, det är här gärningsmannen vill att du ska hamna. Det är här du INTE ska hamna, Ta tillbaka initiativet, tillbaka till RÖD-beredskap. Svart beredskap kan endast motverkas genom träning/ utbildning. Att du känner till dina styrkor och svagheter samt övar dig på att möta hot, bli överraskad och överrumplad. MSB har den typen av utbildningar, Försvarsmakten tränar sina enheter på att hantera olika typer av hot, Brandkåren och polisen med. Gör det du med!

Inläggsrubrik: Re: Storstad och ficktjuvar samt rån
InläggPostat: lör 10 jun 2017, 23:55 
I vilken hand håller man sporken?

Om du inte är så "grå" så att ingen vill råna dig, så är en "decoy" pluska med ett par hundralappar bra att ha.
När jag var i Newyork för några år sen, var tipset att inte ha någon pluska alls, utan ha pengarna i fickan och ett par hundra dollar under sulan i dojan.

//reboot

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 00:44 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

I Sverige bryr jag mig inte nämnvärt, förutom att jag har koll på mina värdeföremål eftersom att ficktjuvar blir allt vanligare. Utomlands har jag oftast en decoy wallet, men brukar inte ha en decoy-mobil. Däremot har jag alltid en extramobil där jag övernattar.

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 03:44 
Fredag

Om man har lösa sedlar i fickan är det rätt stor risk att de fladdrar ut alldeles av sig själva när man tar upp nycklarna eller eller ska betala något. Jag har hört växel skramla mot golvet eller marken rätt många gånger när jag har snutit mig eller tagit upp nycklarna. Och mynt flyger inte ljudlöst som sedlar skulle göra...

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 03:52 
Fredag

Nåja. Det är visst vanligt att ungdomar rånar varandra på mobiler och liknande genom hot. Om jag planerade att hota till mig pengar eller värdesaker i en mörk gränd skulle jag inte vilja att offret blev hysteriskt och gav sig på mig med en lös gatsten eller slog sönder en ruta och attackerade med en vass glasskärva.

deadrabbit skrev:
klipp
Svart: Black out! du är överrumplat av situationen och kan inte handla rationellt, du fryser till is eller fattar ett kontraproduktivt beslut baserad på instinkt snarare än tanke. Svart är en icke-beredskap och precis som VIT beredskap är det idealläget för gärningsmannen, det är här gärningsmannen vill att du ska hamna. Det är här du INTE ska hamna, Ta tillbaka initiativet, tillbaka till RÖD-beredskap. Svart beredskap kan endast motverkas genom träning/ utbildning. Att du känner till dina styrkor och svagheter samt övar dig på att möta hot, bli överraskad och överrumplad. MSB har den typen av utbildningar, Försvarsmakten tränar sina enheter på att hantera olika typer av hot, Brandkåren och polisen med. Gör det du med! [/size]

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 08:40 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Om det bara handlar om ficktjuvar och rån, känner jag att det är ungefär samma beredskap hela vägen då jag liksom inte vill hamna på de här personernas radar från början och om jag nu hamnar där inte vara det mest uppenbara offret att ge sig på.
Jag ser hyfsat anspråkslös ut, viftar inte med värdesaker, håller handväskan stängd, har den under uppsikt i folksamlingar och befinner mig helst där det skulle finnas vittnen om något skulle hända.
Om de nu skulle råna mig eller stjäla mina saker i alla fall. Det må så vara, jag får leva med det. Då är det bara att låta dem ta det jag har på mig, undvika att provocera, försöka komma ihåg hur de ser ut och därefter gå hem, göra en polisanmälan, spärra alla kort och beställa ett nytt reserv-id.
Rånare och ficktjuvar vill bara ha mina saker, de kommer inte att få mer än jag har på mig och eventuellt det jag har kopplat till det kort jag har på mig.

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 10:22 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Råkade ut för ett rånförsök i ett sydamerikanskt land en gång i mina yngre år, och jag hade faktiskt en decoypluska i framfickan med några dollar i.
Merparten av pengarna hade jag väl dolt i ett pengabälte under kläderna.

De var ett helt gäng som omringade, (minst 3 iaf), där en frågade vad klockan var, en ryckte mig upprepade ggr i tröjan bakifrån och en dök sedan på mig framifrån och körde ner handen i fickan där börsen fanns.

Så, tanken var, innan jag reste, att offra decoyen och betrakta den som ett stycke riktad u-hjälp till de socialt utsatta figurer som inte hade annan möjlighet att skaffa mat på bordet.

Men, man rår väl inte för hur man är ihopskruvad, jag greppade istället tag i armen på den som försökte plocka börsen och smällde till han med näven, djupt kränkt över fräckheten han visade genom att stoppa handen i min ficka.
Gänget försvann direkt, och jag stod kvar, arg och uppumpad med adrenalin, redo att slita skallen av nästa jävel som försökte något...

Borde ju offrat pluskan, men kunde inte det när det väl gällde.

InläggPostat: mån 12 jun 2017, 07:52 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Fortsätt fyll på. Gällande greyman så förekommer inget viftande med mobil eller plånbok i onödan. Keps, skaljacka, fritidsbyxor, skor. Är vad de ser på en kille som de inte riktigt vet om han är svensk operatör eller pappa på stan.

InläggPostat: mån 12 jun 2017, 08:11 
Var i hela friden är stormköket?

En gammal kollega var via sin arbetsgivare i ett land i centrala Afrika, och tröttnade på ficktjuvar och berusade/påtända personer som antastade honom. Han anlitade 3st stora killar som hängde utanför hotellet i väntan på jobbmöjligheter(turistguider, växling etc..) för 50usd vardera följde dom med honom och höll folk på avstånd under en dag. Han slapp även alla påträngande försäljare som ville sälja märkeskopior.

InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:36 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Förr när det var vanligare med kontanter så kunde det ske att man hämtade ut både 30 och 40 000kr i samma veva inför ex ett bil eller båtköp. de gångerna såg jag alltid till att vara beväpnad med batong utifall någon följt efter mig från banken.

Under semesterresorna i de udda kvarteren så delade man alltid upp pengarna i olika fickor utifall någon försökte sig på nåt, har däremot aldrig råkat ut för varesig fickstöld eller rån hittills.

Planera dagen efter sunt förnuft, få inte för dig att krama okända på fyllan, dölj pinkoden i samband med köp, skylta varken med diverse kort, sedlar eller telefon öppet, ingen får ett dunderragg med sig hem på kalasfyllan, skapa distans med folk som kommer för nära.

Eller skaffa ett blomkålsöra så är allt löst, ingen går på ett blomkålsöra...

InläggPostat: tis 13 jun 2017, 13:58 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Om man håller sig grön, ”relaxed alert”, med god lägesuppfattning/lägesförståelse, så blir man inte rånad:)

InläggPostat: ons 26 jul 2017, 19:40 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

CPT Fantastic skrev:
Om man håller sig grön, ”relaxed alert”, med god lägesuppfattning/lägesförståelse, så blir man inte rånad:)

Tror det CPT Fantastic beskriver, kan sammanfattas i ett begreppet som populärt brukar benämnas "Situational awerness" När jag är utomlands så har jag, precis som några redan beskrivit, en decoyplånka med en försumbar summa pengar i. Jag har två kontokort var av ett är undangömt ex. bland smutstvätten på hotellet. De andra har jag en begränsad summa pengar på som jag bär tillsamman med kontanterna i en klämma som hänger i ett band runt halsen innanför skjortan. Jag byter även ut mitt armbands ur till ett billigare exemplar.
Är jag ute och promenerar så är jag uppmärksam om personer kommer och ställer sig nära mig eller går bakom mig. Jag tar då och då en annan riktning för att se om det är samma person bakom mig. Skylltfönster är bra ställen att stanna upp vid. Jag använd spegelbilden för att kolla om jag är iakttagen. Går man in i flera butiker så märker man ganska snart om "samma någon" väntar på en utanför. Skulle så vara fallet, så räcker det oftast med en blick så går den den personen sin väg, efter att han slagit ut med händerna och ser jätteoskyldig ut med stora cockerspanielögon och säger NO NO!
Jag har noga koll på det jag bär med mig, oftast en tom ryggsäck, som är organiserad så att en ficktjuv inte omärkt kan ta sig in i den och ta något. Den hänger då oftast bara i en rem på min vänstra axel. Jag har då mycket bättre översikt på den och med ett diskret säkerhetsögla runt min handled i falla någon skulle försöka rycka den av mig.
Hemma i Sverige så vidtar jag inte några mer speciella åtgärder än att jag blir mer uppmärksam på min omgivning beroende på vart jag befinner mig, som t. ex. vid Centralen i Sthlm. Jag är inte så rädd för ficktjuvar i Sverige men jag är desto mer orolig för rån vid mackar och parkeringsplatser under kvällar och nätter i och i kring storstäder.

InläggPostat: ons 26 jul 2017, 22:24 
Luktar inte fotogenkök illa?

Nedkämpa rånarna. Gör en insats och hindra att andra rånas.

Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle

InläggPostat: tor 27 jul 2017, 00:59 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Scarecrow skrev:
Nedkämpa rånarna. Gör en insats och hindra att andra rånas.

Det är bara korkat att göra motstånd... Även OM man nu skulle råka ha förmåga att försvara sig mot en grupp på 5-6 kniv och ev skjutvapenbeväpnade rånare (dvs beväpnad UFC-fighter med backup) är riskerna för stora .. bättre att ha sina kortuppgifter och spärrnummer till dessa uppskrivna hemma och spärra så fort som möjligt.. Att riskera livet för småsummor är bara dumt...

InläggPostat: tor 27 jul 2017, 01:40 
Fredag

En nätbekant har visst blivit bestulen flera gånger. I första hand när hon var onykter och inte hade koll på handväskan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa